Gammel dame falder - Endnu et spørgsmål.
Fra : Andy

Dato : 02-06-05 12:59

Kort fortalt, så drejer det sig om en gammel dame som faldt foran en 7-11
klokken ca. 6:30 om morgenen i februar. Der var hverken ryddet sne eller
strøet salt, og hele området foran butikken var iset til.

Forsikringsselskabet har nu afvist at ejendommens ejer er ansvarlig idet de
kun skal rydde sne fra 7 til 22, og uheldet skete kl. 6:30.

I en tidligere tråd blev der citeret fra www.tryk.dk
421143db$0$237$edfadb0f@dread12.news.tele.dk
<SNIP>
Snerydning mellem klokken 7 og 22
Retspraksis på området har givet en cirka tidsramme, inden for hvilken man
alt efter forholdene kan forvente, at grundejeren har ryddet fortovet for
sne og har gruset, hvis dette også er nødvendigt.

Sædvanligvis vil tidsrammen være klokken 7.00 om morgenen (søndage klokken
8.00) til klokken 22.00 om aftenen. Men forskellige forhold kan dog ændre
denne tidsramme.
For eksempel ved biografer og restauranter, hvor der færdes mange mennesker
efter klokken 22.00. Her skal ejerne gruse og/eller salte også efter dette
tidspunkt, ligesom fortove ved institutioner, der åbner før klokken 7.00 om
morgenen, selvfølgelig skal være sikrede, når de åbner.
</SNIP>

7-11 har jo døgnåbent, og så mener jeg ikke at man kan afvise sagen med den
begrundelse. Det ville jo reelt gøre at en stor del af 7-11's kunder ville
blive retsløse, blot fordi de besøger butikken på det forkerte tidspunkt af
døgnet.

Men kan man regne med at blot fordi det gælder for en institution som åbner
før klokken 7, så gælder det også en 7-11 butik?

Hvor finder jeg mere information om undtagelserne fra reglen?

Mvh,

Andy

Fra : Henrik Hansen

Dato : 03-06-05 22:39

Hej,

> [...]
>
> Forsikringsselskabet har nu afvist at ejendommens ejer er ansvarlig idet de
> kun skal rydde sne fra 7 til 22, og uheldet skete kl. 6:30.

Hvor lang tid var forsikringsselskabet sagsbehandlingstid ?. Jeg spørger
fordi, jeg nu på 3. måned stadig afventer et svar fra 'modpartens'
selskab angående min egen fald-ulykke på en glat cykelsti.

Jeg er bekendt med at forsikringsselskaber kun kan arbejde hurtigt, når
de skal modtage penge, men er 3 måneder er rimelig sagsbehandlingstid,
for en sag vedr. et fald, som næppe betegnes som en kompliceret
forsikringssag.

/Henrik

Fra : Andy

Dato : 04-06-05 06:56

> Hvor lang tid var forsikringsselskabet sagsbehandlingstid ?. Jeg spørger
> fordi, jeg nu på 3. måned stadig afventer et svar fra 'modpartens'
> selskab angående min egen fald-ulykke på en glat cykelsti.

Der gik to og en halv måned fra skaden anmeldtes og til de sendte afslag.

> [...]
> de skal modtage penge, men er 3 måneder er rimelig sagsbehandlingstid,
> for en sag vedr. et fald, som næppe betegnes som en kompliceret

Umiddelbart tror jeg at den korte behandlingstid er udtryk for at selskabet
ikke har gidet kigge nærmere på sagen.

mvh,

Andy

Fra : Ukendt

Dato : 04-06-05 01:41

On Thu, 2 Jun 2005 13:59:07 +0200 skrev "Andy" <aaa_2500X@Xhotmail.com> .

>Kort fortalt, så drejer det sig om en gammel dame som faldt foran en 7-11
>klokken ca. 6:30 om morgenen i februar. Der var hverken ryddet sne eller
>strøet salt, og hele området foran butikken var iset til.

Umuligt....en 7-11 har ALT....undtagen lukket....så de kan ikke have overset det
var lidt glat udenfor....ingen tvivl om hvem der har ansvaret hvis du
spørger....

Martin Østerberg

Fra : per christoffersen

Dato : 04-06-05 17:08

<Martin Østerberg> skrev i en meddelelse
> [...]
> overset det
> var lidt glat udenfor....ingen tvivl om hvem der har ansvaret hvis du

Det er jo ikke butikkens ansvar at snerydde mv. Det er ejendommens ejer, der
har det ansvar.
Det er muligt, at han har lavet en aftale med butikken, men det fritager ham
ikke for ansvaret i lovens forstand.
(Det er også muligt at butikken er ejer, men det vil nok være sjældent).

/Per