Så er priserne "Engine of the Year 2005" d~
Fra : Kim Kristensen

Dato : 02-06-05 11:36

Fra : Anders Houmark

Dato : 02-06-05 12:08

Kim Kristensen wrote:
> http://www.ukintpress.com/engineoftheyear/categories04.html
>
> Med venlig hilsen Kim

Det er måske lidt tidligt at udnævne en pris for 2005, når vi kun er halvt
igennem det.. Men jeg gættede da korrekt, da jeg gættede på M5'erens nye
motor :)

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Mikael L

Dato : 02-06-05 14:04

"Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> http://www.ukintpress.com/engineoftheyear/categories04.html

Jeg er ikke overrasket

Slet ikke efter jeg prøvede både en M5 og en M6 i sidste uge. Det er det
vildeste jeg har prøvet til dato og jeg vil da mene jeg har lidt at
sammenligne med, Viper, RS6, M3 gamle M5 m.m.

Mikael - som stadig storsmiler når han tænker tilbage på M5 og M6.

Fra : Niels Bengaard

Dato : 02-06-05 16:11

> http://www.ukintpress.com/engineoftheyear/categories04.html

Der er ikke levnet dieselmotorerne mange chancer kan jeg se, ikke engang
økonomi kan de gøre sig gældende i.

Niels

Fra : p.jarnbak

Dato : 02-06-05 17:17

"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> wrote in message

> Der er ikke levnet dieselmotorerne mange chancer kan jeg se, ikke engang
> økonomi kan de gøre sig gældende i.

De har nok ikke hørt om lupo 3L og audi a2 3L.Der er da mange der ikke
bruger mere end
4,2 L /100 km.Det er jo kun biler der er på usa markedet der er med.
Hej Palle
(der køre gammel seat med 5L /100km i forbrug)

Fra : Henrik B.

Dato : 02-06-05 18:21

"p.jarnbak" <jarnbak@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> De har nok ikke hørt om lupo 3L og audi a2 3L.Der er da mange der ikke
> bruger mere end
> 4,2 L /100 km.

Det har de sikkert, men der er vist snak om nyere konstruktioner.

Desuden, så er det da mindst lige så imponerende, at en Prius kører 25 km/l
på benzin. Og der er plads til 5 voksne mennesker og deres bagage.

Fra : Jan Vennike

Dato : 02-06-05 18:49

> Det har de sikkert, men der er vist snak om nyere konstruktioner.
>
> Desuden, så er det da mindst lige så imponerende, at en Prius kører 25
> km/l på benzin. Og der er plads til 5 voksne mennesker og deres bagage.

Og koster 2 x en Lupo 3L

--
Jan

Remove the cat in the email to reach me

Fra : Brian

Dato : 02-06-05 20:05

Jan Vennike wrote:

> Og koster 2 x en Lupo 3L

Til gengæld kan den have en Lupo på bagsædet

/Brian

Fra : Henrik B.

Dato : 03-06-05 07:52

"Jan Vennike" <jan@GARFIELDvennike.dk> skrev i en meddelelse

> Og koster 2 x en Lupo 3L

Hvilket skyldes at regeringen ikke vil lave samme afgiftsnedsættelse på dén,
som på Lupo'en - desværre.

Fra : Kim Kristensen

Dato : 02-06-05 20:23

> [...]
> Hej Palle
> (der køre gammel seat med 5L /100km i forbrug)

Der står i reglerne at:

"Best Fuel Economy: To qualify for inclusion in this Award Category, an
engine must have been housed in a passenger car that was on sale in more
than one country as at 1 June 2005, and have been designed with fuel economy
as a priority."

Men jeg ved ikke om man kunne købe de biler i går i mere end et land, 99
vandt en VW 1,2 TDi motor som vist er den der ligger i A2?

http://www.ukintpress.com/engineoftheyear/previous04.html

Med venlig hilsen Kim

Fra : Kim Kristensen

Dato : 02-06-05 20:18

"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Der er ikke levnet dieselmotorerne mange chancer kan jeg se, ikke engang
> økonomi kan de gøre sig gældende i.
>
> Niels

Der er vel så mange lande involveret at man kun kan bedømme
brændstofforbruget i km/l og ikke driftsøkonomien som sådan, den vil jo
variere en del fra land til land alt efter de nationale priser og
afgiftsforhold.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-06-05 16:17

Kim Kristensen skriver:

> http://www.ukintpress.com/engineoftheyear/categories04.html

Hvordan i alverden kan man lave en benzinmotor med 500 HK og kun 500Nm ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Henrik B.

Dato : 02-06-05 16:49

> Hvordan i alverden kan man lave en benzinmotor med 500 HK og kun 500Nm ?

Fordi det "kun" er en sugemotor.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-06-05 17:21

"Henrik B." skriver:

> Fordi det "kun" er en sugemotor.

Ikke forstået, man nu aflagte Golf II havde 90 Hk og 147Nm, satte man 5
af dem sammen er der 450Hk og 750Nm.

Fra : Troels [9380]

Dato : 02-06-05 17:31

> Ikke forstået, man nu aflagte Golf II havde 90 Hk og 147Nm, satte man 5
> af dem sammen er der 450Hk og 750Nm.

Det bliver også en 9-liters motor. Pludselig er de tal du opgiver ikke så
fantastiske ;)

Derudover er BMW's en V10 motor - V10-motorer er ikke kendt for deres
moment, men for deres vildskab. :)

// Troels

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 02-06-05 17:35

> Ikke forstået, man nu aflagte Golf II havde 90 Hk og 147Nm, satte man 5
> af dem sammen er der 450Hk og 750Nm.

Hvor mange ccm. havde de til sammen, 9000 ?, der har du svaret.

Fra : Lasse Langwadt Chris~

Dato : 03-06-05 12:24

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message news:<429F31FB.E7E9818E@du.kan.finde.den>...
> "Henrik B." skriver:

> Ikke forstået, man nu aflagte Golf II havde 90 Hk og 147Nm, satte man 5
> af dem sammen er der 450Hk og 750Nm.
>

> Klaus

Det havde nok heller ikke max effekt ved 7800rpm ;)

Når det går godt ka' man få ca. 100nm per liter sugemoter, effekten
er så bestemt af hvor mange omdrejninger man ka' ka køre og stadig
holde momentet

-Lasse

Fra : Thomas H.

Dato : 06-06-05 07:13

"Lasse Langwadt Christensen" <langwadt@ieee.org> skrev i en meddelelse

> Når det går godt ka' man få ca. 100nm per liter sugemoter, effekten
> er så bestemt af hvor mange omdrejninger man ka' ka køre og stadig
> holde momentet

Njaa BMW'erne er faktisk oppe på omkring 110 Nm/l i nogle af dem, M3 f.eks.

Fra : Thomas

Dato : 02-06-05 17:58

> http://www.ukintpress.com/engineoftheyear/categories04.html

BMW POWER all the way! Respekt!! :D

--
Thomas Krath

Fra : Christensen

Dato : 02-06-05 20:05

"Thomas" <tkrath@SLEThotmail.com> wrote in message

> BMW POWER all the way! Respekt!! :D
>
> --
> Thomas Krath

Ja man bliver sgu helt stolt!

/f christensen
320d Touring

Fra : Kim Kristensen

Dato : 02-06-05 20:33

"Christensen" <ikke_nikke@nej.dk> skrev i en meddelelse

> "Thomas" <tkrath@SLEThotmail.com> wrote in message

> Ja man bliver sgu helt stolt!
>
> /f christensen
> 320d Touring

Guld i den prisuddeling er ikke nyt for BMW

Fra : Ukendt

Dato : 02-06-05 18:08

> http://www.ukintpress.com/engineoftheyear/categories04.html

Personligt er jeg lidt stolt over at VW's 2,0 FSI Turbo motor slår Honda's
S2000 motor af pinden efter 5 år på tronen.
Specielt da jeg ved at Honda motoren er en kanon motor.
http://www.ukintpress.com/engineoftheyear/winners/18_2.html
Jeg har selv prøvet VW motoren, og er da ret enige i at den er feeeeeed.
Men jeg er jo også lidt farvet :)

--
/Claus

HUSK VW TRÆF I TIRSTRUP, 5.-7. AUGUST 2005
www.vwfanatic.dk/Info/CGDmeeting2005.pdf

Fra : Henrik B.

Dato : 02-06-05 18:22

> Jeg har selv prøvet VW motoren, og er da ret enige i at den er feeeeeed.

Men der er blot ikke noget revolutionerende ved den motor...

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 02-06-05 18:51

> Men der er blot ikke noget revolutionerende ved den motor...

Nej, den kan ikke være bedre end noget fra Saab, da..

/Jan W Nielsen

Fra : EjS

Dato : 02-06-05 20:15

> Nej, den kan ikke være bedre end noget fra Saab, da..

Nej - især ikke når man ser salgstallene og tænker på det faktum at den nye
V6 som sidder i SAAB kun kom til verden med hjælp til turboen fra ... ...
Mitsubishi (ifølge SAE)!

;)

VH EjS

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 02-06-05 20:45

> Nej - især ikke når man ser salgstallene og tænker på det faktum at den
> nye
> V6 som sidder i SAAB kun kom til verden med hjælp til turboen fra ... ...
> Mitsubishi (ifølge SAE)!

Uanset om han har ret eller ej - så tænkte jeg mere på det besynderlige i
overhovedet at nævne det, som Henrik gjorde..

Man kan jo så tygge lidt på, hvad han mon egentlig ville med den kommentar -
og evt forsøge at sætte kommentaren i forhold til tilsvarende forhold med
Saab - og vurdere om han mon også havde været på banen med "guldkorn" i dén
situation..?

/Jan W Nielsen

Fra : EjS

Dato : 02-06-05 21:39

> [...]
> og evt forsøge at sætte kommentaren i forhold til tilsvarende forhold med
> Saab - og vurdere om han mon også havde været på banen med "guldkorn" i

Jeg tror jeg forstår dig :)

Altså at så havde det været verdens 9. vidunder (det 8. er ved at blive
bygget ud for Abu Dabi!)...

MVH EjS

Fra : Henrik B.

Dato : 03-06-05 08:02

> Uanset om han har ret eller ej - så tænkte jeg mere på det besynderlige i
> overhovedet at nævne det, som Henrik gjorde..

Iflg. den medfølgende kommentar, fra motorjournalisterne, virker det som om
de mener at den er fuld af nytænkning og nærmest er revolutionerende. Men nu
er journalister jo så også langt fra ingeniører...

Dét er hvad der er ment.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 03-06-05 08:49

> [...]
nu
> er journalister jo så også langt fra ingeniører...

Uden at ville bruge energi på en ørkesløs diskussion om, hvorvidt 2,0
TFSI´eren er et resultat af nytænkning, vil jeg bare sige følgende:

Nytænkning kun er et middel, der kan benyttes til at nå et mål - kvalitet i
en given form - en fremragende motor.

Hvis målet er nået, og motoren er fremragende, så kan motoren i princippet
være verdens bedste - og så er det vel helt i orden...?

/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 03-06-05 15:09

"Jan W Nielsen" <intetsvar@nitetsvar.dk> skrev i en meddelelse

> Nytænkning kun er et middel, der kan benyttes til at nå et mål - kvalitet
> en given form - en fremragende motor.

Der er blot intet nytænkende teknologi i den VW motor. Intet innovativt.

> Hvis målet er nået, og motoren er fremragende, så kan motoren i princippet
> være verdens bedste - og så er det vel helt i orden...?

Derfinér "verdens bedste".

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 03-06-05 15:25

> Derfinér "verdens bedste".

Send din forespørgsel til siden, som Kim linkede til.

/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 03-06-05 15:40

> princippet

> Send din forespørgsel til siden, som Kim linkede til.

Hvorfor? Det er jo stadig kun en samling motorjournalisters mening.

Fra : EjS

Dato : 03-06-05 23:59

> Der er blot intet nytænkende teknologi i den VW motor. Intet innovativt.

Hmm - det findes der ikke meget af i biler. Pålideligheden er altid det
altafgørende krav hvorfor man ikke putter innovativt teknologi i dem (det
beror selvfølgelig på hvad du forstår som innovativt)... Men
forskningsmæssigt innovativt - nej (og heller ikke SAAB).

IMO - så findes der så mange andre krav som skaber et godt produkt i en
bil - hvilket jo også er grunden til ingeniørerne tester bilerne i virkelige
situationer før release uden bare at regne med at de smarte
kravsspecifikationer og testrapporter.

Hvis du vidste hvilke krav der bliver stillet udover rent teknologiske
krav... Det er kompromisser hele vejen og hvis det ikke var det var der
heller ikke brug for ingeniører.

Jeg skal på testkørsel hele næste uge for at få logget data til at kunne
bestemme hvad der "føles" godt med det givne system jeg skal teste. Vi har
selvfølgelig nogle specifikke krav men det er i sidste ende fornemmelsen der
bestemmer. Ligesom i den nævnte motortest.

MVH EjS

Fra : Henrik B.

Dato : 03-06-05 08:04

"EjS" <ejsFJERN@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Nej - især ikke når man ser salgstallene og tænker på det faktum at den
> nye
> V6 som sidder i SAAB kun kom til verden med hjælp til turboen fra ... ...
> Mitsubishi (ifølge SAE)!

Ikke forstået? Hvis du mener at der sidder en mitsu-snurre på den nye
V6-motor, så ja. Årsagen til dette er, at Mitsubishi laver bedre turbo'er,
end eksempelvis Garrett gør. Min egen Garrett er på vej ud, til fordel for
en Mitsu.

Saab har forøvrigt benyttet Mitsu-snurrer siden slutningen af 80'erne, på
visse modeller.

Fra : Ukendt

Dato : 03-06-05 06:05

> "Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> skrev i en
> meddelelse news:429f3cea$0$307$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...

> Men der er blot ikke noget revolutionerende ved den motor...

Næhh det er der nok ikke, men den er feeeed, med en feeeed lyd, og trækker
fantastisk helt uden tøven.
Det burde en turbofreak som dig da kunne forstå.
Det er vel i bund og grund lidt svært at revolutionere på ottomotor området,
det meste er vel prøvet efterhånden.

Du skulle unde dig selv en tur.
Jeg var ude at at prøvet en Saab 93 1,8t (2,0 ?) da jeg skulle skifte bil
sidst, den var heller ikke revolutionerende, men bestemt OK.
For det er vel der du vel hen?

Fra : Henrik B.

Dato : 03-06-05 08:00

> Næhh det er der nok ikke, men den er feeeed, med en feeeed lyd, og trækker
> fantastisk helt uden tøven.
> Det burde en turbofreak som dig da kunne forstå.

Så'klart...

> Det er vel i bund og grund lidt svært at revolutionere på ottomotor
> området, det meste er vel prøvet efterhånden.

Jep.

> Du skulle unde dig selv en tur.

Det vil jeg bestemt, hvis jeg får muligheden. Jeg synes i forvejen at den
nye Passat er vellykket designmæssigt. Der er dog et par ting indvendigt,
jeg ikke er så vild med.

> Jeg var ude at at prøvet en Saab 93 1,8t (2,0 ?) da jeg skulle skifte bil
> sidst, den var heller ikke revolutionerende, men bestemt OK.

Den mangler så også lige min. 50 hypper....

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 03-06-05 08:54

> Den mangler så også lige min. 50 hypper....

....den mangler også at kunne performe på både brændstoføkonomi og effekt -
det er jo ingen kunst at lave effekt, der koster på brændstoffet.

Kunsten er at kunne lave en motor med power, der samtidig kun nipper til de
dyre dråber.

Dér er VAG-motoren rét kompetent, IMO.

/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 03-06-05 15:39

> [...]
> det er jo ingen kunst at lave effekt, der koster på brændstoffet.
>
> Kunsten er at kunne lave en motor med power, der samtidig kun nipper til

Ja, men på det område er TFSI-motoren heller ikke noget unikum. Den er
opgivet til 11,6 km/l ved blandet kørsel.

Fra : Ukendt

Dato : 04-06-05 08:02

> "Jan W Nielsen" <intetsvar@nitetsvar.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, men på det område er TFSI-motoren heller ikke noget unikum. Den er
> opgivet til 11,6 km/l ved blandet kørsel.

I Golf GTI er 12,3 km/l og 12,5 med DSG gearkassen.
Hvis man skal sammenligen med 1,8T 180 som var hæderlige på det område gik
den 11,9.
Så i en større motor i en tungere bil er det vel et eller andet sted et
fremskridt (ca 4 %).
Og hoved ideen med FSI er vel også at lave en renere motor.

Jeg kan iøvrigt ikke se at nytænkning eller brændstoføkonomi er en parameter
i bedømmelsen.

"The best balance between technology, performance, economy and a clean
exhaust,"

"Fantastically driveable across the range with wonderful torque, sound and
refinement. It's the best engine of the real world."

"The Volkswagen-Audi turbocharged FSI has a broad band of qualities:
response, good torque, no turbo lag, and is very easy to use day-to-day."

Efter at have prøvet den et par gange kan jeg kun give dem ret.

Fra : Henrik B.

Dato : 06-06-05 08:19

> I Golf GTI er 12,3 km/l og 12,5 med DSG gearkassen.
>
> Og hoved ideen med FSI er vel også at lave en renere motor.

Definér renere. For vi kan vel hurtigt blive enige om, at CO-tallet absolut
intet siger om forureningsgraden?

Fra : Ukendt

Dato : 06-06-05 18:04

> Definér renere. For vi kan vel hurtigt blive enige om, at CO-tallet
> absolut intet siger om forureningsgraden?

Jeg har da vist ikke sagt noget som helst om CO tal.
Men VW opgiver et kombineret emmisionstal på 192-194 (CO2) g/km for 2.0
TFSI.
På den gamle 1,8T med 180 Hk i 6 gears versionen er tallet 226-228 g/km.

Uden at gøre mig klog på målemetoder osv. vil jeg da sige at der er tale om
en forbedring på 15%.

BTW! for en Saab 2,0T (210 hk) er tallet for 6-gears modellen 207 g/km -
ganske OK.

Fra : Henrik B.

Dato : 07-06-05 15:05

> Jeg har da vist ikke sagt noget som helst om CO tal.

Nej, det var nu mere bemyntet på Jan W. Og udsagn om, at motoren skulle være
renere. En motor forurener ikke nødvendigvis mindre, fordi den "laver"
mindre CO.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 07-06-05 15:15

> Nej, det var nu mere bemyntet på Jan W. Og udsagn om, at motoren skulle
> være renere.

Var det ikke dig, der talte om forurening - jeg har i hvert fald ikke
blandet dét ind i debatten.

> En motor forurener ikke nødvendigvis mindre, fordi den "laver" mindre CO.

Hvad er det så for forurening, du taler om - og hvorfor taler du overhovedet
om forurening lige pludselig..?

/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 07-06-05 15:24

> Var det ikke dig, der talte om forurening - jeg har i hvert fald ikke
> blandet dét ind i debatten.

Ud fra devicen: "Nipper til de dyre dråber".

Fra : Henrik B.

Dato : 07-06-05 21:04

> Hvad er det så for forurening, du taler om - og hvorfor taler du
> overhovedet

NOx'er f.eks., som bl.a. er det diesella'er udspyr i større mængder.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 07-06-05 22:57

> NOx'er f.eks., som bl.a. er det diesella'er udspyr i større mængder.

Ok - men nu kører en 2,0 TFSI fra VAG jo ikke på diesel..

/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 04-06-05 21:51

> Ja, men på det område er TFSI-motoren heller ikke noget unikum. Den er
> opgivet til 11,6 km/l ved blandet kørsel.

Audi selv skriver, den går 13 km/ltr. Ret så flot hvis man ser på tophastigheden,
der hedder 241 km/t!

http://tinyurl.com/85ana

Hvor langt kører en Saab, der kan køre lige så hurtigt, og er der nogen
benzinbiler, der kan gøre det endnu bedre?

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:83.93.249.44)

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 06-06-05 14:22

> Audi selv skriver, den går 13 km/ltr. Ret så flot hvis man ser på
> tophastigheden,
> der hedder 241 km/t!

Nybilsbasen skirver 12,9 km/ltr - men enig - det er helt kanon...!

> Hvor langt kører en Saab, der kan køre lige så hurtigt, og er der nogen
> benzinbiler, der kan gøre det endnu bedre?

Saab gør det i hvert fald ikke bedre - tværtimod - deres model der er næsten
lige så hurtig kører kun 11,6 km/ltr.

/Jan W Nielse

Fra : Henrik B.

Dato : 06-06-05 14:48

> Saab gør det i hvert fald ikke bedre - tværtimod - deres model der er
> næsten lige så hurtig kører kun 11,6 km/ltr.

Iflg. EU-normen. Men hvad er Passat'en opgivet til v. 90 og 120 km/t?

Og igen - brændstofforbrug er én ting, forurening noget andet.

Fra : Ukendt

Dato : 06-06-05 18:10

> Iflg. EU-normen. Men hvad er Passat'en opgivet til v. 90 og 120 km/t?

Hvorfor er EU normen ikke brugbar?

> Og igen - brændstofforbrug er én ting, forurening noget andet.

Ganske sikkert, det hænger alligevel lidt sammen. Hvis der forbrændes en
masse brændstof forurenes der nok også en masse.
Man kan så fedte lidt frem og tilbage med hvor effektiv motoren er osv.

Jeg har ikke meget forstand på at måle eller beregne forurening.
Men tyskerne går meget op i CO2 emmision målt g/km (kombineret tal) og her
er 2,0 TFSI på 192-194 g/km,
Saab 2,0t 175 Hk er på 199 g/km og 2,0t 210 hk er på 207 g/km i 6 gears
versionen.

Siger det noget om forureningen?

Fra : Henrik B.

Dato : 07-06-05 15:07

> Hvorfor er EU normen ikke brugbar?

Det er den skam også.
Ville bare høre, hvad den egentlig kan...

> Ganske sikkert, det hænger alligevel lidt sammen. Hvis der forbrændes en
> masse brændstof forurenes der nok også en masse.
> Man kan så fedte lidt frem og tilbage med hvor effektiv motoren er osv.

Lige nøjagtig.

> [...]
> er 2,0 TFSI på 192-194 g/km,
> Saab 2,0t 175 Hk er på 199 g/km og 2,0t 210 hk er på 207 g/km i 6 gears

Ikke ret meget. Det siger noget om, hvor meget CO2, som er blevet et fy-ord,
de lukker ud.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 07-06-05 15:16

> Ikke ret meget.

Det kommer da an på, hvad man mener med forurening.

Hvad mener du, og hvorfor taler vi pludselig om forurening..?

/Jan W Nielsen

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 06-06-05 20:44

> Iflg. EU-normen. Men hvad er Passat'en opgivet til v. 90 og 120 km/t?

Nu var det lige en A4, som vi snakkede om - men ok..

> Og igen - brændstofforbrug er én ting, forurening noget andet.

....og tyggegummi er noget helt tredje - men man MÅ man da kunne finde noget,
der gør VAGs motor dårligere end Saabs, ikke..? )

A4 med 2,0 TFSI fra VAG er både hurtigere, mere brændstoføkonomisk og mere
ren (185 gram CO2/km mod 202) end 9-3 Aero - også selvom Saab har fundet
turbomotorens vise sten - og VAG bare er noget gammel lort..

/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 07-06-05 15:09

> ...og tyggegummi er noget helt tredje - men man MÅ man da kunne finde
> noget, der gør VAGs motor dårligere end Saabs, ikke..? )

Det er ikke så svært...

> A4 med 2,0 TFSI fra VAG er både hurtigere, mere brændstoføkonomisk og mere
> ren (185 gram CO2/km mod 202) end 9-3 Aero - også selvom Saab har fundet
> turbomotorens vise sten - og VAG bare er noget gammel lort..

Nu er den GM alu-motor heller ikke noget unikum. Men faktum er stadig, at en
15 år gammel Saab-motor har den teknologi, som findes i en "ny" VW-motor.
Plus en del mere. Dertil kommer at den, bortset fra CO2, er mere effektiv
til at rense udstødningen.

Fra : Ukendt

Dato : 07-06-05 16:27

> [...]
> en 15 år gammel Saab-motor har den teknologi, som findes i en "ny"
> VW-motor. Plus en del mere. Dertil kommer at den, bortset fra CO2, er mere

Øhh nåh, tænker du på der der ventiler, krumtap, knastaksel osv :)
Jeg har ikke meget forstand på Saab, men er der interesseret i at vide
hvilken avenceret teknik det anvender.
Jegt husker du på et tidspunkt nævnte "verdens mest avancerede motorstyring"
jeg er med på deres Trionic system uden bankesensor, men hvad dækker det
ellers over?

Vi er godtnok lidt OT - men pyt!

Fra : Henrik B.

Dato : 07-06-05 21:09

> Øhh nåh, tænker du på der der ventiler, krumtap, knastaksel osv :)

Jep, bl.a.

> Jeg har ikke meget forstand på Saab, men er der interesseret i at vide
> hvilken avenceret teknik det anvender.

Panser ventilsæder (ca. 1980 ->), natriumkølede ventiler, verdens tyndeste
ventilstammer (9-5), oliekølede stempler og ja, Trionic.

> Jegt husker du på et tidspunkt nævnte "verdens mest avancerede
> motorstyring" jeg er med på deres Trionic system uden bankesensor, men
> hvad dækker det ellers over?

Det dækker over en CPU-kraft der er større en Bosch stangvare motorstyring,
adaptiv motorstyring, tændspole for hvert tændrør, ingen bankesensor, da
tændrøret benyttes som sensor, hvilket er langt mere nøjagtig. Faktisk er
Trionic så effektiv, at når jeg kører efter en dieselbil, så vil den
diesel-os der kommer i min indsugning, være mange gange renere, når den
kommer ud af udstødningen. Langt størstedelen af diesel-osen's NOx'er vil
være renset.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 07-06-05 23:06

> Panser ventilsæder (ca. 1980 ->), natriumkølede ventiler, verdens tyndeste
> ventilstammer (9-5), oliekølede stempler og ja, Trionic.

Nu ved jeg ikke, hvor meget af det, som du nævner, der er raketvidenskab -
og selvom meget af det sandsynligvis ikke er noget særligt, så gider jeg
ikke sætte mig ned og undersøge det.

(Dog ved jeg, at "panserventilsæder" er altså noget, som mange biler har
haft i mange-mange år, Henrik - ingen hokus-pokus i det - andet end
formuleringen, der lyder som noget fra et postordrekatalog. Ved du i
grunden, hvorfor Saab begyndte tidligt på det..?)

P.S.: Jeg tror egentlig nok, at de fleste er enige om, at en normalt
fungerende katalysatorbil i dag ikke forurener i en grad, der er værd at
nævne - bortset fra CO2´en, altså..

/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 08-06-05 07:33

> (Dog ved jeg, at "panserventilsæder" er altså noget, som mange biler har
> haft i mange-mange år, Henrik - ingen hokus-pokus i det -

My point exactly...

> Ved du i grunden, hvorfor Saab begyndte tidligt på det..?)

Overgang til blyfri benzin.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 08-06-05 07:57

> Overgang til blyfri benzin.

Jeps - specielt i USA, som jo var et stort marked på Saab..

/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 08-06-05 09:32

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote in message

> [...]
>
> (Dog ved jeg, at "panserventilsæder" er altså noget, som mange biler har
> haft i mange-mange år, Henrik - ingen hokus-pokus i det -

Det har alle biler som er lavet til blyfri benzin
Det er jo netop en forudsætning for at kunne undvære det smørrende bly, at
ventiler og sæder bliver hærdede.

--
Tom

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 08-06-05 13:37

> Det har alle biler som er lavet til blyfri benzin
> Det er jo netop en forudsætning for at kunne undvære det smørrende bly, at
> ventiler og sæder bliver hærdede.

Ja, NÆM´li, ja..

Men det lyder satme godt - panserhærdede ventilsæder..

*LOL*

/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 08-06-05 15:24

> Det har alle biler som er lavet til blyfri benzin
> Det er jo netop en forudsætning for at kunne undvære det smørrende bly, at
> ventiler og sæder bliver hærdede.

I know. Men det står som noget "innovativt" i.f.b. med den nye TFSI
VW-motor.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 07-06-05 23:10

Af en eller anden grund oplever jeg ofte, at der er indlæg, som andre kan
se - og svare på - men som jeg ikke ser....belastende...

Anyway - hvad er det for en masse teknologi, som Saab har, og som VAG ikke
har, og hvor detaljeret en viden har du i grunden om VAGs motor..? Og
hvorfor er det, at VAG laver den bedste turbomotor, hvis Saab er 3-4
generationer og mere end 15 år foran..?

> Jegt husker du på et tidspunkt nævnte "verdens mest avancerede
> motorstyring" jeg er med på deres Trionic system uden bankesensor, men
> hvad dækker det ellers over?

Jeg vil også gerne høre noget mere om nétop denne fantastiske motorstyring,
Henrik - hvad har den ellers at byde på - jeg vil gerne høre om banebrydende
ting, der for alvor gør Saabs motorer til verdens bedste....

/Jan W Nielsen

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 09-06-05 18:10

> [...]
> har, og hvor detaljeret en viden har du i grunden om VAGs motor..? Og
> hvorfor er det, at VAG laver den bedste turbomotor, hvis Saab er 3-4

Det var ikke meget..?

....men nu har Saab de seneste år selvfølgelig heller ikke haft de fornødne
midler til at følge udviklingen.

/Jan W Nielsen

Fra : Brian

Dato : 09-06-05 19:32

Jan W Nielsen wrote:

> ...men nu har Saab de seneste år selvfølgelig heller ikke haft de
> fornødne midler til at følge udviklingen.

Sålænge de bruger gamle Opel stumper, er de da fint med i
udviklingen

/Brian

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 09-06-05 21:34

> Sålænge de bruger gamle Opel stumper, er de da fint med i
> udviklingen

Det æ dæjli´mæ nau Kadett..

/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 03-06-05 14:54

> [...]
> jeg ikke er så vild med.

> Den mangler så også lige min. 50 hypper....

Jo jo! Men det var så lige den de havde hjemme.
50 Hk er vel heller ikke forskellen der gør en revulotion?