Andet multimedie
bentjuul 3670
Køb af digitizer
Fra : René Jensen

Dato : 02-06-05 00:05

Jeg overvejer at købe en digitizer. Mit primære fokus er på digitizer
fra Wacom, da jeg har haft gode erfaringer med deres produkter. Men det
er nu et par år siden, og jeg kan se at produktsortimentet er steget
kraftigt siden jeg sidst kiggede.
Så er der nogle der har nogle erfaringer med det daglige brug af Wacoms
digitizere? -Her tænker jeg specielt på Graphire3 Classic XL og Intuos3
A4 modellerne. Der er kraftig prisforskel, så kan det betale sig at give
mere for Intuos3 modellen i det lange løb?

Med venlig hilsen,
René Jensen

Fra : Esben

Dato : 02-06-05 01:15

"René Jensen" <not4u2know@privacy.org> skrev i en meddelelse
> [...]
> modellerne. Der er kraftig prisforskel, så kan det betale sig at give mere

Kvalitetsfornemmelsen ved Intuos-modellerne er langt bedre end på de
billige. Hvis det er et produkt du vil bruge meget, bør du helt klart
overveje Intous.

--
Esben

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 02-06-05 16:58

René Jensen skrev:

> [...]
> tænker jeg specielt på Graphire3 Classic XL og Intuos3 A4 modellerne.
> Der er kraftig prisforskel, så kan det betale sig at give mere for

Som Esben siger, så er der er meget mærkbar forskel i kvaliteten.
Desuden har du mulighed for at skifte pen til intuos. Der findes en
række forskellige penne der "efterligner" real life funktioner. Desuden
er der som regel en højere opløsning på intuos dvs. finere skalering af
dine streger, hvis det har nogen betydning. (det har det sjældent!)
Graphire 3 er dog stadig bygget af noget "billigere" plastic (selvom
det er et rigtigt godt produkt til prisen) og der er fx ikke noget
ergonomisk gummi på pennen, som der findes til intuos. Noget der er
ekstremt behageligt ved lang tids brug.

Claus

Fra : C. Stensgaard

Dato : 02-06-05 17:43

Min første digitizer blev valgt udfra lignende udgangspunkt for 6-8 måneder
siden - jeg valgte Intuos 3 i A5 størrelsen.

Jeg må sige at den varmt kan anbefales - husk dog at opgradere drivere fra
Wacom´s side. Den er fabelagtig god !!!

synes ikke Graphire havde helt samme funktioner og touch - den er
selvfølgelig også billigere, og kan sikkert gøre tricket. De omtalte penne
følger med i pakken på Intuous 3.

Stensgaard

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 04-06-05 10:56

"René Jensen" <not4u2know@privacy.org> skrev i en meddelelse
[KLIP]
> [...]
> Der er kraftig prisforskel, så kan det betale sig at give mere for Intuos3

++++++++++++++++++++

Hej René.

Du har ikke overvejet, at købe en i A5 størrelse, jeg har en A4, og kunne
godt tænke mig en der er mindre, synes at den er for stor, man skal bevæge
armen så meget, men, det er jo nok smag og behag.

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
Ved svar på E-mail fjern "NOMORESPAM"

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 04-06-05 18:41

Jørgen Nielsen skrev:

> Du har ikke overvejet, at købe en i A5 størrelse, jeg har en A4, og
> kunne godt tænke mig en der er mindre, synes at den er for stor, man
> skal bevæge armen så meget, men, det er jo nok smag og behag.

Det er jo selvfølgelig smag og behag, men hvis det skal være bare en
smule virkelighedstro, skal man faktisk op i enten a4 eller bedst a3,
især hvis det drejer sig om heftig photoshop-airbrushing arbejde eller
præcisionsarbejde i fx CAD-branchen. Så er man vant til at tegne på a4+
så er det klart en A3 model, men er det alm. arbejde og navigation, så
kan man sagtens klare sig med mindre. Der er rigtigt mange
illustratorer der stort set kun arbejder med vektor-grafik, som køber
en A5 model, den er stor nok til at man kan separere rimeligt præcist
uden at skulle flytte armen for meget.

Så det er i virkeligheden ligeså meget arbejdet der er med til at sætte
kravene.

Claus

Fra : René Jensen

Dato : 04-06-05 23:57

Claus Jacobsen wrote:
> [...]
> uden at skulle flytte armen for meget.
>
> Så det er i virkeligheden ligeså meget arbejdet der er med til at sætte

Idéen var at bruge digitizeren til lidt håndtegning i Photoshop samt en
smule retouchering. Var lidt hurtigt da jeg skrev, så jeg fik overset A5
modellen, hvilket jeg synes passer fint til mit behov og økonomi.
Helt professionel bliver jeg ikke, men jeg har dog brugt flere timer -
da jeg var mindre - på at tegne. Det blev dog droppet lidt, som tiden gik.

Med venlig hilsen,
René Jensen

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 05-06-05 06:54

René Jensen skrev:

> [...]
> økonomi. Helt professionel bliver jeg ikke, men jeg har dog brugt
> flere timer - da jeg var mindre - på at tegne. Det blev dog droppet

OK! så vil jeg helt klart gå efter intous A5. Prismæssigt er der ikke
så stor forskel, men det er der i kvaliteten, og skal man lege bare en
smule prof. så er IA4'eren klart at foretrække frem for GA5 selv i
studioXL udgaven. Det er stadig noget billigt plastik den er lavet af.

Claus