SW 3 -> 4 *SPOILER*
Fra : Pipeline

Dato : 01-06-05 22:24

Jeg har lige genset fireren, og det er sjovt som tingene falder på plads
efter man har set 3'eren.
Men jeg undrede mig over en enkelt ting. Da Luke besøger Obi-Wan, får han
Anakins lyssværd imens Obi-Wan siger: "Your father wanted you to have this".
(Frit efter hukommelsen).
Men Obi-Wan og Anakin skiltes jo ikke just som venner, så hvorledes har
Obi-Wan fået fat i lyssværdet? Eller er det et en lille løgn Obi-Wan
fortæller Luke? For Anakin/Vader ved jo ikke at hans og Padmé's børn
overlevede eller hvad?

Måske jeg bare skulle gå i seng...

MVH
Pipeline

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 01-06-05 23:17

"Pipeline" <000000ng3@odeu.dk> wrote in message
> [...]
> Obi-Wan fået fat i lyssværdet? Eller er det et en lille løgn Obi-Wan
> fortæller Luke? For Anakin/Vader ved jo ikke at hans og Padmé's børn

Mener da at Obi Wan samler Anakins lyssværd op fra breden af lavaet? Husker
jeg forkert?

Desuden kan man tolke "Your father wanted you to have this" såsom at Obi Wan
forestiller sig at Anakin, hvis forblevet på den gode side - ville have
ønsket Luke at arve hans sværd.

Mvh. Martin

Fra : Nick Bødker Holmberg

Dato : 02-06-05 08:44

Martin Ohlsson <prodox_dk@hotmail.com> wrote:

> Mener da at Obi Wan samler Anakins lyssværd op fra breden af lavaet? Husker
> jeg forkert?

Jo det gør han. Hehe jeg fik vidst ikke læst spøgsmålet ordentligt:)

--
Nick Bødker Holmberg
nick AT ravnekrogen.dk

Fra : Pipeline

Dato : 02-06-05 12:49

""Nick Bødker Holmberg"" <null@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Jo det gør han. Hehe jeg fik vidst ikke læst spøgsmålet ordentligt:)

I har nok ret. Jeg må havde siddet med blikket i slikposen, så

Fra : Carsten Riis

Dato : 07-06-05 22:20

Pipeline skrev den 02-06-2005 13:49:
> ""Nick Bødker Holmberg"" <null@mail.dk> skrev i en meddelelse

> I har nok ret. Jeg må havde siddet med blikket i slikposen, så

dvs. du havde slik tilbage på det tidspunkt.

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : Pipeline

Dato : 07-06-05 23:57

"Carsten Riis" <.@.> skrev i en meddelelse

> dvs. du havde slik tilbage på det tidspunkt.

Jeps, jeg er typen der sagtens kan få slikket til at holde længere end
reklamerne. Eller også køber jeg bare for meget slik?

Fra : Klavs Rommedahl

Dato : 02-06-05 12:50

"Martin Ohlsson" <prodox_dk@hotmail.com> wrote in message news:<429e33cc$0$73270$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...
> [...]
> forestiller sig at Anakin, hvis forblevet på den gode side - ville have

Det er i hvert fald sådan Lucas har forklaret det på engelske fora
.
Og ja Ob1 samler sværdet op fra lava kanten. Man ser ham samle det op
og skimter hans eget ved bæltet.

Fra : Nick Bødker Holmberg

Dato : 01-06-05 23:33

> [...]

> Obi-Wan fået fat i lyssværdet? Eller er det et en lille løgn Obi-Wan
> fortæller Luke? For Anakin/Vader ved jo ikke at hans og Padmé's børn

"The truth from a certain point of view"...

ligesom Obi-Wan fortalte at Darth Vader dræbte Anakin Skywalker:)

--
Nick Bødker Holmberg
nick AT ravnekrogen.dk

Fra : Lasse

Dato : 02-06-05 14:01

> [...]

> har Obi-Wan fået fat i lyssværdet? Eller er det et en lille løgn
> Obi-Wan fortæller Luke? For Anakin/Vader ved jo ikke at hans og

Jeg har et andet eksempel, som måske afspejler, at Lucas ikke havde det
hele 100 % gennemtænkt fra starten af. I fireren da Obi-Wan og Vader
kæmper, siger Obi-Wan noget i stil med "only a master of evil, Darth". Det
virker ikke korrekt at sige Darth, da Darth er en betegnelse for en Sith,
og ikke et navn, og dette må Obi-Wan være klar over.

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 02-06-05 14:38

> [...]
> virker ikke korrekt at sige Darth, da Darth er en betegnelse for en Sith,
> og ikke et navn, og dette må Obi-Wan være klar over.

Så du mener også det ville virke forkert at tiltale f.eks. Sir Christopher
Lee, ved blot at sige "Sir"? - når nu du mødte ham for første gang, eller
efter rigtig lang tids gensyn.

Mvh. Martin

Fra : Lasse

Dato : 06-06-05 22:02

> S† du mener ogs† det ville virke forkert at tiltale f.eks. Sir
> Christopher Lee, ved blot at sige "Sir"? - n†r nu du m›dte ham for
> f›rste gang, eller efter rigtig lang tids gensyn.

Ja såfremt det var i en sværdkamp på liv og død, og vedkommende var min
ærkefjende.

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 07-06-05 08:58

"Lasse" <faraos_cigar@_hotmail.com> wrote in message
> "Martin Ohlsson" <prodox_dk@hotmail.com> wrote in

> Ja såfremt det var i en sværdkamp på liv og død, og vedkommende var min
> ærkefjende.

Det er jo netop princippet i måden hvorpå Darth Vader og Obi Wan Kenobi
snakker på - kontra Han Solo og Luke f.eks

Jedi Ridderne fra den gamle republik snakker et gammelt og nobelt sprog,
hvor ære i en kamp stadig har en væsentlig betydning. Modsætningvis Han Solo
der er den vilde space-cowboy der er fra den nyere tid, og ikke tror på
sådan en "gammel uddøende religion"

Husk desuden på at Obi Wan ikke _hader_ Anakin, fordi han er gået over til
den mørke side. Han håber stadig på at der er noget godt i ham. Dette ville
ikke være tilfældet med en Ærkefjende. De er gamle venner, der nu er
rivaler.

Mvh. Martin

Fra : Lasse

Dato : 07-06-05 21:58

"Martin Ohlsson" <prodox_dk@hotmail.com> wrote in

KLIP

Pointen er, at sådan var det ikke oprindeligt tænkt. Jeg synes det lyder
som efterrationaliseringer. Husk selv, at eksempelvis Yoda i EP 3 tiltaler
kejeren Darth el. Lord Siddious. Hvis din tankegang skulle holde burde, der
da være en vis sammenhæng i måden, hvorpå jedierne tiltaler mørkets fyrster
på.
Jeg vil stadigt holde på, at som det ser ud i EP 4, så er det et fornavn,
og dermed ikke en fantastisk glidende overgang. En detalje javel, men det
viser imo blot, at Lucas ikke havde udtænkt hele projektet.

mvh

Lasse

Fra : Per Vadmand

Dato : 07-06-05 22:47

En detalje javel, men det
> viser imo blot, at Lucas ikke havde udtænkt hele projektet.

Det beviser vel kun, at han ikke havde udtænkt det i detaljer.
--
Per V.

P.S. Læs om min nye bog, "Manden der skrev breve" på
http://home0.inet.tele.dk/perve/skoenlitteratur.htm

Fra : Lasse

Dato : 09-06-05 22:24

"Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> wrote in news:42a615bb$0$202
$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> "Lasse" <faraos_cigar@_hotmail.com> wrote in message
> En detalje javel, men det
>>
> Det beviser vel kun, at han ikke havde udtænkt det i detaljer.

Detaljer har altid været en del af helheden, hvorfor mit udsagn ikke står i
modstrid med dit, og hvis du læste alle mine indlæg, ville du indse, at jeg
på intet tidspunkt har påstået, at Lucas ikke har udtænkt dele af de
foregående film, da han lavede EP IV, men der er dele, som ikke har været
udtænkt.

mvh

Lasse

Fra : Rapper

Dato : 10-06-05 20:59

> [...]

> virker ikke korrekt at sige Darth, da Darth er en betegnelse for en Sith,
> og ikke et navn, og dette må Obi-Wan være klar over.

Dokuu bliver da også blot kaldt "Count" et eller flere steder i 3'eren...

--
Mvh Rasmus
MSN & email: rasmuswesth|snabel-a|hotmail|punktum|com