skvallerkål! hjælp
Fra : morten c j

Dato : 01-06-05 20:02

Nogen der har et super godt råd til fordan man kommer skvallerkål til
livs???

Fra : jacob

Dato : 01-06-05 20:30

hehe prøv at søge lidt tilbage, emnet har været vendt
før
MVH Jacob

Fra : ...

Dato : 01-06-05 20:13

Skvaderkål er ikke en særligt robust plante.
Slå den med en rive, eller andet almindeligt haveredskab. Det dør af stress,
hvis man er efter det.
Du kan også sprøjte med edikesyre, 5 - 10 % opløsning, men det koster jo
lidt penge.

Fra : Lars Knudsen

Dato : 02-06-05 07:50

Hej,

On Wed, 01 Jun 2005 21:01:54 +0200, morten c j
<mclemmensen@jubiimail.ged> wrote:

>Nogen der har et super godt råd til fordan man kommer skvallerkål til
>livs???

Sprøjt det med RoundUp et par gange. Det kræver selvsagt at der ikke
er andet hvor det vokser som du ønsker at beholde.

** Lars

Fra : Steen

Dato : 02-06-05 15:35

morten c j wrote:

> Nogen der har et super godt råd til fordan man kommer skvallerkål til
> livs???

Grav dem op med en greb.

/steen

Fra : marlene

Dato : 04-06-05 07:57

spis dem, så har du salat til hele sommeren.
garanterer for de vokser hurtigere end du kan fortærer dem.

det er ikke en joke, de kan spises og smager ok.

Fra : Armand

Dato : 04-06-05 09:15

marlene wrote:
> spis dem, så har du salat til hele sommeren.
> garanterer for de vokser hurtigere end du kan fortærer dem.

Hæ!
Ned på alle fire, og "afgræs" dem så

> det er ikke en joke, de kan spises og smager ok.

Jup!
De er ikke en del af den historiske flora, men er indført af de tidlige
munke og netop som salat-plante!

--
Armand.

Fra : V. Hansen

Dato : 04-06-05 09:21

"> spis dem, så har du salat til hele sommeren.

> det er ikke en joke, de kan spises og smager ok.

skvajderspaghetti ( Kirsten Skårup):

2 løg (150g),olie,1 fed hvidløg,3 spsk mel,4 dl mælk eller grønsagsboullion,
100gr skvalderkål, 4 spsk hakket syreblade, 6o g pinjekerner,
300 g fuldkornsspaghetti.
hak og svits løg og hvidløg i olie, melet drysses på, og der bages op med
væden,
skvalderkål og syreblade hakkes fint og kommes i sovsen sammen med
pinjekernerne,
smag til med salt og peber,kog spaghettien og læg den i et fad,hæld sovsen
over,
og drys evt med parmesan

salat af gulerod og spinat smager godt hertil.

skvalderkål er også godt i en grøn supppe.
jeg tager kun de skud der stadigvæk er blanke og nye.

mvh
Vibeke

Fra : Kate

Dato : 04-06-05 13:01

"V. Hansen" <vibsenhansen@get2net.dk> wrote in

> 4 spsk hakket syreblade

Er nød til at spørge som en anden Piet Van Deurs Hvad er det?

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : V. Hansen

Dato : 04-06-05 13:39

> Er nød til at spørge som en anden Piet Van Deurs Hvad er det?

havesyre er en krydderut med frisk syresmag,
du kan også gå en tur i skoven og plukke skovsyre,
eller måske tilsætte lift citronsaft for at friske det lidt op.
eller hvad med lidt rabarber, det har jeg ikke selv prøvet.
mvh
Vibeke.

Fra : Kate

Dato : 04-06-05 20:36

> havesyre er en krydderut med frisk syresmag,

Hedder den bare havesyre?

Fra : V. Hansen

Dato : 04-06-05 22:29

> Hedder den bare havesyre?

http://www.primafroe.dk/product.asp?intProdID=285

jeg har den i mit krydderurtebed og er glad for den.

mvh
Vibeke

Fra : Kate

Dato : 05-06-05 08:20

> http://www.primafroe.dk/product.asp?intProdID=285

Den har jeg simpelthen aldrig hørt om. Sikke meget jeg lærer bare fordi
jeg har fået mig en bette have

Fra : V. Hansen

Dato : 05-06-05 13:12

> Den har jeg simpelthen aldrig hørt om. Sikke meget jeg lærer bare fordi
> jeg har fået mig en bette have

en klog mand sagde engang :
hvis man har en have og et godt bibliotek,
har man alt

der er noget om det i hvert fald.

mvh
Vibeke
..

Fra : Mrs.Evil

Dato : 05-06-05 21:53

Og hvilket bibliotek vil du så anbefale??

Jeg er nyejer af en bar mark og næste sommer står der forhåbentligt et flot
hus på også... Men har ingen have erfaring mht have.. og masser af drømme...

Jeg føler at jeg er ved at fare vild i de mange, mange bøger man kan få...
og bare få en proff til det hele.. men det ville også ødelægge lidt af idéen
i at huset er selvbygget...

Så min nysgerrighed går lidt på om du har nogel gode bøger at anbefale til
kommende standard parcelhus ejer der har grønne finger, men ikke så meget
tid...

Hilsen Trine

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 06-06-05 09:01

On Sun, 5 Jun 2005 22:53:16 +0200, "Mrs.Evil" <kfjdhgkj@kfdhkfdg.dk>
wrote:

>Og hvilket bibliotek vil du så anbefale??

Det nærmeste

> [...]
>kommende standard parcelhus ejer der har grønne finger, men ikke så meget

Gå efter en generel havebog, f.eks 'Politikens havebog'. Andre forlag
har nok noget lignende.
Jeg har Politikens, som jeg godt nok ikke har læst, men når jeg bladrer
den igennem og læser en smule her og der, så lader det til at være en
god bog som har gode råd om snart sagt alt der har med haven at gøre.

Fra : V. Hansen

Dato : 06-06-05 10:42

Og hvilket bibliotek vil du så anbefale??

hvis jeg var dig, ville jeg beslutte, hvad jeg vil have i min have.
sådan overordnet set.
Hvordan vil du bygge den op ?
Urtehave, stauder, vandmiljø , hvad farver skal den holdes i, terasse osv
og så finde den fornødne litteratur evt gå på biblioteket.

Husk kun din fantai sætter grænserne.

mvh
Vibeke

Fra : Uni Bull

Dato : 08-06-05 15:16

"V. Hansen" <vibsenhansen@get2net.dk> wrote in message
> en klog mand sagde engang :
> hvis man har en have og et godt bibliotek,
> har man alt

En anden klog mand sagde engang:

"Har du valgt hus og have, har du nok at lave"

--
Uni Bull
Vallensbæk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 08-06-05 21:44

"Uni Bull" <Noway@here.nu> skrev i en meddelelse
> "V. Hansen" <vibsenhansen@get2net.dk> wrote in message
>
> En anden klog mand sagde engang:
>
> "Har du valgt hus og have, har du nok at lave"

Andre siger, citat: En mand skal ikke have større have ....end konen kan
overkomme at passe.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Kenneth Holst Nielse~

Dato : 07-06-05 23:53

En Bør , med hønsenet over , og så sortere du ellers bare .

Go sommer

Mvh
Anlægsgartner Holst