Rettigheder v/bilskade?
Fra : bg

Dato : 01-06-05 18:49

Hej.

Naboens søn har ved et uheld ridset bilen..

Skade afsendt til mit forsikringsselskab, men hvilke
rettigheder har skadeslidte??

1) Bil m/metallic - en super-pollering vil ikke kunne
gøre jobbet -hvad kan man kræve? -for ønsker ikke
en dør i anden farve nueance!

2) Transport udgifter til -og fra værksted (25 km hver vej),
kan de afkræves af modparts forsikring/eller egen?

3) Lånebil -til at kunne komme på arbejde? -kan man
kræve dette -og hvilken selskab (modparts eller egen) skal
dèn clears med?

Håber nogen kan hjælpe .. pft.
BG

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Jonathan Stein

Dato : 01-06-05 21:07

bg wrote:

> Skade afsendt til mit forsikringsselskab, men hvilke
> rettigheder har skadeslidte??

Du finder detaljerede svar på http://www.forsikringsoplysningen.dk/, men
hurtigt er det følgende, der gælder.

> 1) Bil m/metallic - en super-pollering vil ikke kunne
> gøre jobbet -hvad kan man kræve? -for ønsker ikke
> en dør i anden farve nueance!

Bilen skal fremstå, som den gjorde før. Hvis resten ellers er i samme
farve, vil døren formentlig blive omlakeret.

> 2) Transport udgifter til -og fra værksted (25 km hver vej),
> kan de afkræves af modparts forsikring/eller egen?

Det vil være dækket. I første omgang af din kasko, som evt. afregner med
modpartens selskab.

> 3) Lånebil -til at kunne komme på arbejde? -kan man
> kræve dette -og hvilken selskab (modparts eller egen) skal
> dèn clears med?

Det skal sjovt nok afregnes direkte med modpartens selskab, men det
kræver, at du bruger bilen i dit arbejde eller slet ikke kan komme på
arbejde uden bilen.
At du må bruge længere tid på offentlig transport er ikke nok til at få
erstattet en lånebil.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 02-06-05 05:16

Jonathan Stein wrote:

> Bilen skal fremstå, som den gjorde før. Hvis resten ellers er i samme

Er det fastlagt, at naboens søn ifalder erstatningsansvar?

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Jonathan Stein

Dato : 02-06-05 08:51

Kevin Edelvang wrote:

> Er det fastlagt, at naboens søn ifalder erstatningsansvar?

Det skal jeg ikke gøre mig klog på, men ellers gælder det samme for hans
egen kasko.

Jeg gætter på, at han har kasko, da det ellers ikke giver mening, at han
har kontaktet eget selskab.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : bg

Dato : 02-06-05 21:59

Knægtens far var ovre, mens jeg var på arbejde,
mumlede til konen om noget om vores (!?) kasko..

Umiddelbart har dèt intet med sagen af gøre..?..

Mvh

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 03-06-05 01:36

bg wrote:

> Knægtens far var ovre, mens jeg var på arbejde,
> mumlede til konen om noget om vores (!?) kasko..
>
> Umiddelbart har dèt intet med sagen af gøre..?..

Som jeg forsøgte at antyde, er det ikke sikkert, naboens søn ifalder
erstatningsansvar. Det kommer an på omstændighederne. Du skriver jo bl.a.,
at han ridsede bilen ved et uheld. Var det virkelig et uheld, skal han have
handlet uagtsomt (som man siger med jurasprog), før han kan ifalde ansvar.
Ellers må du selv (eller din kasko) betale.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : bg

Dato : 03-06-05 12:07

Hvis vi nu antager, at jeg ikke har bedt knægten om at
sætte sine ben -og cykel på min ejendom, så er han da
i aldelshed -eller hans forældre i den situation at de da skal
dække en skade forvoldt af knægten?!?

Hvor er vi ellers henne?!..

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 03-06-05 13:43

On Fri, 3 Jun 2005 13:06:39 +0200, "bg" <bg@mail.dk> wrote:

> [...]
>sætte sine ben -og cykel på min ejendom, så er han da
>i aldelshed -eller hans forældre i den situation at de da skal

Hans forældre kan du godt holde langt udenfor.

Da du har muligvis har kaskoforsikring på bilen skal du kigge på:

Erstatningsansvarsloven Kapitel 2: "Erstatning for skade, der er
dækket af forsikring"
§ 19. I det omfang en skade er dækket af en tingsforsikring eller
driftstabsforsikring, er der ikke erstatningsansvar.
Stk. 2. Reglen i stk. 1 gælder ikke, såfremt:

1) den erstatningsansvarlige har forvoldt skaden forsætligt eller ved
grov uagtsomhed, eller

Citat slut.
Har du kasko er det du kan overfor knægten, forlange at han betaler
din evt. selvrisiko (og dette er kun måske) Kik evt her
http://groups.google.com/groups?hl=da&lr=&threadm=c86vl2%24oo3%241%40news.cybercity.dk&rnum=1&prev=/groups%3Fselm%3Dc86vl2%2524oo3%25241%2540news.cybercity.dk

Har du ikke kasko, forlanger du bare at han betaler for udbedringen af
den skade han har begået. Betaler han ikke, trækker du knægten i
retten.

/Hans

Fra : bem

Dato : 03-06-05 13:47

"bg" <bg@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis vi nu antager, at jeg ikke har bedt knægten om at
> sætte sine ben -og cykel på min ejendom, så er han da
> i aldelshed -eller hans forældre i den situation at de da skal
> dække en skade forvoldt af knægten?!?

Hans forældre skal under ingen omstændigheder betale noget. Man er som klart
udgangspunkt ikke økonomisk ansvarlig for sine børns handlinger, med nogle
få undtagelser.

Om barnet er erstatningsansvarlig, afhænger som andre også har skrevet, af
om han har handlet uagtsomt.
Desuden er der en regel om, at hvis den ene part er forsikret, og den anden
part ikke er det, så er det den part, som har en forsikring, der skal dække
tabet. I dette tilfælde kan der altså blive tale om, at din kaskoforsikring
skal dække.

> Hvor er vi ellers henne?!..

I Danmark

/Bo

Fra : bg

Dato : 04-06-05 09:11

Øøhe.. håber i bund og grund ikke at det kan
være rigtigt, at en knægt kan lave en skade og
så ikke modparts forsikring dækker?!?

En hund i dagens danmark er snart bedre
dækket end en knægt?..

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 04-06-05 12:52

"bg" <bg@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Øøhe.. håber i bund og grund ikke at det kan
> være rigtigt, at en knægt kan lave en skade og
> [...]

En hund skal have den lovpligtige ansvarsforsikring.
For at være lovlig.
Den skal endvidere også være mærket, enten chip eller tatoveret.

Så en hund er godt dækket ind, hvis den laver skader.

--
mvh Uffe

Fra : Jonathan Stein

Dato : 06-06-05 11:03

bg wrote:

> Knægtens far var ovre, mens jeg var på arbejde,
> mumlede til konen om noget om vores (!?) kasko..
>
> Umiddelbart har dèt intet med sagen af gøre..?..

Jo - hvis I har kasko, anmelder I til eget selskab, som klarer resten.
Jeg vil gætte på (men tør naturligvis ikke love det), at jeres kasko
dækker uden selvrisiko eller bonustab.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/