Terasse
Fra : Ukendt

Dato : 01-06-05 18:19

Jeg skal i gang med at lave en terasse som helst skal
ligge ovenpå en eksisterende fliseterasse.

Jeg havde tænkt mig at ligge nogle lægter i trykimpræneret træ direkte
på fliserne evt. med noget tagpap imellem.
På terassen er der 1 betonelement i hver side og ind mod huset er der en
sokkel.
Målene bliver ca. 5x5 meter.
Jeg har lavet nogen bænke på den anden side af huset også direkte på fliser.
Der borede jeg lægter fast med rawplugs i fliserne men fliserne revnede og
løsnede sig.
Det var dog væsentligt mindre fliser end der hvor jeg nu skal ligge terasse.
De 2 lægter som kommer til at ligge på af betonelementerne er nemme nok at
fastgøre i elementet.

Nu kommer spørgsmålene :

Er det ok at ligge en terasse oven på fliserne ?
Trykimpræneret træ er vel det bedste at bruge ?
Er det nok at ligge noget tagpap mellem lægter og fliser ?
Er afstanden mellem lægter (60 - 65 cm) godt nok ?
Eller hvad vil i anbefale af afstand ?
Hvordan skal jeg fastgøre de lægter som ligger "i det fri" til fliserne ?

Mvh. Allan

Fra : Armand

Dato : 02-06-05 00:05

Allan Møller wrote:
> Jeg skal i gang med at lave en terasse som helst skal
> ligge ovenpå en eksisterende fliseterasse.........
> ......spørgsmålene :
>
> Er det ok at ligge en terasse oven på fliserne ?

No problems!
Min svoger byggede sin terrasse om til trægulv efter at jeg havde løftet
vores gamle flisebelagte terasse 20cm (á stuegulvhøjde) v.h.a. stolper;
lægteramme og høvlede brædder. Men han var så nærig at han først
fjernede sin terrasses herregårdssten-belægning så trægulvet i praksis
ligger på sand, og det går fint når tømmeret er trykimprægneret!

> Trykimpræneret træ er vel det bedste at bruge ?

Ja, nemlig ja!

> Er det nok at ligge noget tagpap mellem lægter og fliser ?

Med mindre argumentet er at skærme for lys af hensyn til ukrudt kan jeg
ikke se nogen særlig grund til at lægge pap imellem.
En simpel opklodsning med træklodser og uden pap-merllemlæg er
tilstrækkelig!

> Er afstanden mellem lægter (60 - 65 cm) godt nok ?
> Eller hvad vil i anbefale af afstand ?

Gå ikke under 60cm!
D.v.s. at med omtalte 500 cm i ydermål vil en opdeling á 8 lægter gå op
á nøjagtig 60cm mellemrum(!) mellem de 5cm brede lægter.
Måske ville en 9-deling á 55cm mellem midt/midt være bedre :-/
På min terrasse gik delingen op i 45cm midt/midt og spændet er 3 meter,
og hvis man står og hopper kan man godt opfatte lidt trampolin-effekt;
men det ligger sikkert mest i lægternes spænd :-/

> Hvordan skal jeg fastgøre de lægter som ligger "i det fri" til fliserne ?

Hvis blot at gulvet er forankret i en grad så vind ikke kan komme under
og løfte det, så er det forankret godt nok, og dét opfatter jeg at
monteringen på betonsoklerne og muren klarer!?
Derudover bliver du nødt til at montere en 4. lægte mellem de to på
betonsoklerne, således at du ender med en grundramme på de 500X500 cm.
Derimellem monterer du de 8-9 lægter på modsatte led af hvad du ønsker
gulvbrædderne skal løbe.
Disse lægter kan du evt. opklodse midt på for at imødegå for meget flex
i gulvet - En stump lodret lægte, og for den sags skyld et kraftigt
brædt, der støtter på fliseunderlaget og iskrues siden-ind i lægterne
gør det fint ud for opklodsning!

God arbejdslyst!

--
Armand.

Fra : Ivan

Dato : 02-06-05 17:36

jo det lyder da ellers godt, men hvordan ligger de gamle fliser. De skal jo
ligge helt plant eller vil lægter vel komme til at vippe. Jeg ville nu nok
fjerne de gamle fliser og så lave nogle punktfunderinger og bygge rammen op
på.
Jeg vil gerne høre hvordan det går når du er færdig.

God arbejdslyst

Fra : Ukendt

Dato : 02-06-05 20:32

> Jeg vil gerne høre hvordan det går når du er færdig.

> God arbejdslyst

Tak

Vender tilbage når jeg har besluttet mig. Tror dog at jeg forsøger at med
at ligge nogen lægter direkte på fliserne evt. med klodser for optimal
understøttelse.

Jeg mangler dog lige en afklaring på om jeg skal ligge noget pap eller andet
imellem
lægter/klodser og fliserne.
Grunden til det er at der ikke kommer meget sol ind på terassen.
Der der samler sig noget vand på fliserne som det er nu.

Hvilken størrelse brædder skal jeg bruge ? (til gulvet)

Allan

Fra : Ivan

Dato : 03-06-05 08:20

> Jeg mangler dog lige en afklaring på om jeg skal ligge noget pap eller
> andet imellem
> lægter/klodser og fliserne.

seler og livrem, der sker ikke noget ved at lægge tagpap under. Det synts
jeg du skulle gøre.

> Der der samler sig noget vand på fliserne som det er nu.

altaå ligger fliser ikke helt plant.

> Hvilken størrelse brædder skal jeg bruge ? (til gulvet)

32x125 lærk, eller 32x125 i guld mahoni(du skal jo bruge pengene til noget
det koster lidt;))

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 04-06-05 08:08

"Allan Møller" <nosmap> skrev i en meddelelse
> [...]
> Eller hvad vil i anbefale af afstand ?
> Hvordan skal jeg fastgøre de lægter som ligger "i det fri" til fliserne ?

Tjah....
Den bedste måde er at fjerne fliser så der bliver plads til at bore huller
til betonpiller. At lægge en terasse ovenpå eksisterende fliser er den nemme
løsning. Du kan se hvordan jeg gjorde det her:
http://www.countryfan.dk/gds/terrasse/GDS_terrasse.htm
Den løsning holder i mange år. Min far har prøvet at lægge en terasse på
grus og selvom vi stampede og vandede gruset i ugevis har skidtet givet sig.
Så den næste terasse vi lavede satte vi på betonpiller, den er så stabil, at
da mine forældre skulle bygge udestue kunne vi bygge den direkte ovenpå den
eksisterende terasse.
Men uanset hvad skal du altid sørge for at forhindre fugt i at komme ind i
dit træ, for selv den bedste træbeskyttelse/trykimprænering kan ikke
forhindre at træet rådner hvis det er fugtigt. Det kan i bedste fald kun
sænke hastigheden på nedbrydningen.

Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk
This Email was scanned by Norton Antivirus 2005