emilpaulsen@hotmail.com (emil) wrote in message news:<665eaf40.0506010828.2f8ca668@posting.google.com>...
> Hej NG.
>
> Jeg har planer om at skifte min nuværende gsx750 ESD ud med en ZXR750j
> fra start 90-erne. Jeg har en kammerat der har h-modellen og han er
> faktisk rigtig glad for sin. Han gav 55.000 for sin og jeg håbede på
> at finde en j-model der lå omkring de 60.000, men det er åbenbart ikke
> så nemt. Hvorfor er priserne i dba så høje? Er det fordi sælgerne ikke
> er realistiske eller er det fordi den faktisk er 70-80.000 værd?
>
> Kan jeg ikke få lidt "for og imod" hvis der er nogle af jer der har
> ejet sådan en. Hvad skal man være opmærsom på? Kilometertal, Mislyde
> osv.
>
> Hvad skal man forvente afgiften er på sådan en hvis man vælger at
> importere den fra tyskland?
>
> Håber på lidt fornuftig input herfra
>
> Med venlig hilsen Emil
Hej Emil
Jeg stod i samme sitaution for ca. 9 måneder siden. Jeg kiggede meget
på GSX-750r, GSX-1100r, FZR750 og ZXR750H. Her er min erfaring og
konklusion efter prøvekørelser:
GSX-750r: Helt klart den maskine hvor du får flest HK for pengene.
Brug af styre dæmper er nødvendigt. Up-side-down forgaffel har
tilbøjelighed til at blive utæt, hvilket er ret dyrt at for repareret.
Knast slid - velkendt fænomen for mange GSX modeller. Mindre stiv at
køre på end ZXR750J men mere aggresiv motor.
GSX-1100r: Mange HK (pas på), noget tungere end 750. Mig bekendt er
har 1100 motoren ikke tilbøjelighed til at slide knasterne så hurtigt
som 750. Sjov på motorvejen, ikke på landevejen med skarpe sving.
ZXR750H vs ZXR750J: Der er meget stor forskel på model H og model J.
Det er faktisk to vidt forskellige cykler på næsten alle områder.
Motor, stel, affjering og for- baggaffel. Model J har 100 HK (mange
tror den har 120 og forsøger at sælge den som en 120 hk cykel). Faktum
er at dem som kom til europa de år havde kun 100 hk og du skal have
fat i en US for at få en med 120 hk. Men tror mig... De 100 hk er
rigeligt, den går nemt på baghjul. Model H er med den "gammel"
forgaffel, hvor J har en MEGET bedre up-side-down forgaffel. Bremserne
er også mærkbart bedre på J og generelt er setup'et meget mere
racerpræget på J end H. Motormæssigt, så har H et lidt bedre moment i
de lave omdrejninger end J (J er mere overkvardradisk). Fælles for
begge er den "sædvanelige" Kawa motorstøj. Model J er i mine øjne
noget mere fræk end H, som er lidt mere kantet. Du kan altid se
forkellen på støvsugerslangernes knæk til tanken. Er de direkte
monteret (90° iforhold til tanken) på tanken er det en J. På H er der
et plastik overgangsstykke mellem tank og slanger.
Setup'et på min J er Öhlin bag på, boret op til 800 (hvilket du ikke
skal ofre penge på, giver ikke så meget da motoren iforvejen er ret
overkvadratisk, ca. 5-10 HK), en lækker Arrows med dyse kit. De eneste
slid jeg har kunnet konstatere, da jeg renoverede den i vinters, var
knastslid. Den har kørt ca. 60k km og jeg vil tror at der er 10-15k km
tilbage i knasterne. Jeg gav 48.000 med defekt motor i dk (ødelagt
toppakning). Jeg vil tro at prisen, afhængigt af stand, ligger omkring
60-65000 kr.
Held og lykke med købet.
Kasper