Ny navnelov...
Fra : twinie

Dato : 01-06-05 17:26

Hej,

Jeg bliver en smule forvirret når jeg læser den nye navnelov, - måske
nogen
kan hjælpe ?

Udfra §5, stk 1 får jeg at ægtefæller ikke kan få samme navn, hvis de har
et -sen eller -datternavn, men kun hvis de har fået deres "sen" eller
"datter" navn efter forældrenes fornavn...Vil det sige at:
a) hvis Peter Jensens søn, Hans Jensen vil gifte sig med Lis Carlsen, - så
må hun godt få navnet Lis Jensen ved giftemål ?
b) eller kommr hun til at hedde Lis Jensdatter ?
c) hvis Jens Jensens søn, Hans Jensen vil gifte sig med Lis Carlsen, - så

hun ikke få navnet Lis Jensen/Jensdatter ved giftemål ?

Det ser ud til at piger ikke længere kan få -sen navne (§7):
d) Hvis Hans Jensen og Lis Carlsen (efter den gamle lov...) får en datter
Pia, vil hun så skulle hedde Pia Hansdatter eller Pia Lisdatter ?
e) eller må hun også få lov til at hedde Pia Jensdatter, Pia Jensen, Pia
Carlsen, Pia Carlsdatter ?

f) Hvordan vil man vurdere om Jens Jensens søn, Hans Jensen, - har et
Patronymnavn eller et familienavn (Jensen), - vil det være afhængig af om
dåbstidspunkt ligger før/efter lovens igangtrædelsesdato ?

mvh Jette.

Fra : twinie

Dato : 01-06-05 17:50

Lidt nærlæsning fortæller at drengene kommer til at hedde -søn og
ikke -sen...

Vil det sige at alle de -sen navne, der er er i dag, automatisk forbliver
familienavne ?
Hans Jensen og Lis Carlsens datter, Lone, kan derfor døbes: Lis
Hansdatter,
Lis Lonesdatter, Lis Jensen, Lis Carlsen ?
Og hendes bror Ib: Ib Hansøn, Ib Lonesøn, Ib Jensen, Ib Carlsen ?

mvh Jette.

Fra : Hans J. Jensen

Dato : 01-06-05 18:14

"twinie" skrev
[snip]

Jeg håber at jeg har forstået dine spørgsmål. Jeg er ikke uddannet jurist
eller noget. Så her kommer _forsøg_ på svar.

> Udfra §5, stk 1 får jeg at ægtefæller ikke kan få samme navn, hvis de har
> et -sen eller -datternavn, men kun hvis de har fået deres "sen" eller
> "datter" navn efter forældrenes fornavn...Vil det sige at:

§ 5. Ønsker ægtefæller samme efternavn, kan den ene ægtefælle med den anden
ægtefælles samtykke tage dennes efternavn, medmindre navnet er taget i
medfør af § 7, stk. 1, nr. 1 eller 2.

Læg mærke til at der står "... medmindre navnet ... "

> a) hvis Peter Jensens søn, Hans Jensen vil gifte sig med Lis Carlsen, - så
> må hun godt få navnet Lis Jensen ved giftemål ?

Ja, jf. §5

> c) hvis Jens Jensens søn, Hans Jensen vil gifte sig med Lis Carlsen, - så
> må
> hun ikke få navnet Lis Jensen/Jensdatter ved giftemål ?

Hun må gerne få efternavnet Jensen

> Det ser ud til at piger ikke længere kan få -sen navne (§7):

Hvor ser du det?
§4 Et navn kan tages som efternavn, hvis en af følgende betingelser er
opfyldt: [...]
2) Navnet bæres eller har været båret som efternavn af en af ansøgerens
forældre, bedsteforældre, oldeforældre eller tipoldeforældre.

> d) Hvis Hans Jensen og Lis Carlsen (efter den gamle lov...) får en datter
> Pia, vil hun så skulle hedde Pia Hansdatter eller Pia Lisdatter ?

Hun må hedde begge dele. (
§7 Som efternavn kan endvidere tages
1) en af forældrenes fornavn med tilføjelsen -søn eller -datter, [...]
)

Mvh. Hans

Fra : twinie

Dato : 01-06-05 21:06

> Hvor ser du det?

§7, stk 2:
Et efternavn efter stk. 1, nr. 1 og 2, må ikke betegne det modsatte køn i
forhold til den, der skal bære navnet.

Gælder de øvrige svar så stadigvæk ?, - eller er det kun for de nye
endelser
'-søn' og '-datter' og ikke for det nuværende '-sen' ?

mvh Jette.

Fra : per christoffersen

Dato : 01-06-05 21:22

"twinie" <twinie@FJERNjetvadat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> endelser
> '-søn' og '-datter' og ikke for det nuværende '-sen' ?

Det gælder kun for nye navne dannet af forældrenes navne + søn/datter.
Det står jo også nærmest direkte i dit citat ovenfor (det gælder kun for
navne dannet efter §7, stk. 1).

§7 er et supplement til de 'almindelige' efternavne, som man bare arver
efter en af sine forældre, og ikke et krav.

/Per

Fra : Hans J. Jensen

Dato : 01-06-05 21:36

"twinie" skrev

> [...]
> endelser
> '-søn' og '-datter' og ikke for det nuværende '-sen' ?

Jeg går stærkt ud fra at det kun gælder endelserne '-datter' og '-søn'.
Endelsen '-sen' har måske historisk lagt dig til kønnet, men det kan man vel
næppe sige at det gør mere..?

I øvrigt henviser selve stk. 2 jo til stk. 1 punkterne 1 og 2, som ikke
handler om endelsen '-sen', men bl.a. de nye endelser.

Mvh. Hans