En Verden Udenfor - Verdens næstbedste fil~
Fra : Chris

Dato : 01-06-05 16:12

Hej

De sagde i TV2 forleden da "En Verden Udenfor" blev vist, at den var
blevet kåret til verdens næstbedste film. Er der nogle som ved hvad det
er for en kåring der tales om - hvilke andre film er blevet valgt i
denne kåring (link?).

Mange hilsner
Chris

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 01-06-05 15:14

Chris skrev:

> [...]
> blevet kåret til verdens næstbedste film. Er der nogle som ved hvad
> det er for en kåring der tales om - hvilke andre film er blevet valgt

Tja, det kan være, de tænker på Imdb's top 250, hvor filmen ligger på
andenpladsen:
http://imdb.com/top_250_films

I så fald er det noget pjat, for der er ikke tale om en kåring som sådan.

--
Mvh. Peter
http://filmsvar.dk

Fra : Lampen

Dato : 01-06-05 17:04

Peter Bjerre Rosa wrote:

> Tja, det kan være, de tænker på Imdb's top 250, hvor filmen ligger på
> andenpladsen:
> http://imdb.com/top_250_films

Det gjorde de lige præcis.

> I så fald er det noget pjat, for der er ikke tale om en kåring som sådan.

Det pointerede de også.

Fra : Tim Christensen

Dato : 01-06-05 20:39

Chris wrote:
> [...]
> blevet kåret til verdens næstbedste film. Er der nogle som ved hvad det
> er for en kåring der tales om - hvilke andre film er blevet valgt i

De henviste til imdb.com´s liste over top-film (de sagde kåret af
tusinde internetbrugere):

http://imdb.com/chart/top

Mvh

Tim

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 01-06-05 20:41

"Tim Christensen" <nospam@eson.dk> skrev i en meddelelse

> De henviste til imdb.com´s liste over top-film (de sagde kåret af
> tusinde internetbrugere):
>
> http://imdb.com/chart/top

Og det er jo selvfølgelig noget sludder at sige at det betyder at den er
blevet "kåret".

Mikkel

Fra : Jens Bruun

Dato : 01-06-05 21:29

"Mikkel Møldrup-Lakjer" <mikkel@fabel.dk> skrev i en meddelelse

> Og det er jo selvfølgelig noget sludder at sige at det betyder at den
> er blevet "kåret".

Du fluekn*pper. Filmen er ganske rigtigt kåret på imdb.com som verdens
næstbedste film af tusinder af internetbrugere. Hvis du ikke er enig, vil
jeg gerne have _din_ definition på en "kåring".

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 05/30/05)

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 01-06-05 22:06

> [...]
> næstbedste film af tusinder af internetbrugere. Hvis du ikke er enig,
> vil jeg gerne have _din_ definition på en "kåring".

Tjo, måske er det flueknepperi, men anyway here goes:

En kåring må være noget et dommerpanel vælger mellem nogle bestemte
kandidater i en proces som har en afslutning på et givet tidspunkt. En
løbende internetafstemning, hvor enhver kan deltage og ændre sin stemme
undervejs, er ikke et godt eksempel på en kåring.

Brugerne på imdb har faktisk givet Shawshank Redemption højere stemmetal
end nr. 1 på listen, The Godfather.

Så hvorfor du siger den er kåret som verdens næstbedste film, det ved
jeg ikke.

Mikkel

Fra : Jens Bruun

Dato : 01-06-05 22:18

> En kåring må være noget et dommerpanel vælger mellem nogle bestemte
> kandidater i en proces som har en afslutning på et givet tidspunkt.

Det er din helt egen personlige definition. Man kan sagtens kåre på andre
måder.

> En
> løbende internetafstemning, hvor enhver kan deltage og ændre sin
> stemme undervejs, er ikke et godt eksempel på en kåring.

Nu ved jeg ikke, hvorfra dit krav om et "godt eksempel" kommer fra. Du må
bøje dig for, at en kåring kan være mange ting.

> Brugerne på imdb har faktisk givet Shawshank Redemption højere
> stemmetal end nr. 1 på listen, The Godfather.

Ja, men nu er det ikke antal vurderinger, der er afgørende på imdb.com, men
derimod den gennemsnitlige karakter, en film opnår. Det er muligvis ikke
verdens bedste måde i hele verden at vurdere film på, men det kan stadig med
fuld ret kaldes en kåring.

> Så hvorfor du siger den er kåret som verdens næstbedste film, det ved
> jeg ikke.

Jeg siger ikke noget. Jeg forsvarer blot TV2's ret til at kalde det en
kåring som verdens næstbedste film af tusinder af internetbrugere.

Hvordan vil du kåre en film?

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 01-06-05 22:27

> "Mikkel Møldrup-Lakjer" <mikkel@fabel.dk> skrev i en meddelelse

> Det er din helt egen personlige definition. Man kan sagtens kåre på
> andre måder.

Under alle omstændigheder mener jeg det er forkert at kalde en løbende
afstemning for en "kåring".

En kåring er en begivenhed. Ikke en mellemtid.

> Nu ved jeg ikke, hvorfra dit krav om et "godt eksempel" kommer fra. Du
> må bøje dig for, at en kåring kan være mange ting.

Det kan det vel nok. Men jeg synes ikke det giver god mening i dette
tilfælde.

> Ja, men nu er det ikke antal vurderinger, der er afgørende på
> imdb.com, men derimod den gennemsnitlige karakter, en film opnår.

Nej!
Det er netop _ikke_ gennemsnittet der er afgørende.
Som jeg skrev har Shawshank fået højere user rating end nr. 1 på listen.

> [...]
>
> Jeg siger ikke noget. Jeg forsvarer blot TV2's ret til at kalde det en
> kåring som verdens næstbedste film af tusinder af internetbrugere.

Hvad er forskellen på at sige den er kåret og at forsvare TV2's ret til
at sige den er kåret?
(Her er vi da vist for alvor ude i flueknepperi).

> Hvordan vil du kåre en film?

Tja, hvilken forskel mener du der kan ligge i "valg" og "kåring"?

Mikkel

Fra : Jens Bruun

Dato : 02-06-05 09:50

> Tja, hvilken forskel mener du der kan ligge i "valg" og "kåring"?

Der er ikke nødvendigvis forskel.. Man taler nogle gange om kåring, når
noget/nogen vælges med stor majoritet. Man kårer Ms. Danmark, selvom man
lige så godt kunne kalde det et valg. Man har sin "udkårne", men kunne lige
så godt kalde det sin "udvalgte". En helgen kåres, selvom der er tale om et
simplet valg osv. osv.

Ordet "kåring" tilfører blot lidt forstærket positive følelser til et banalt
valg.

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 02-06-05 10:29

> [...]
> "udkårne", men kunne lige så godt kalde det sin "udvalgte". En helgen
> kåres, selvom der er tale om et simplet valg osv. osv.

Jeg har en anden opfattelse. Når der f.eks. satirisk tales om at
socialdemokraterne historisk har "kåret" (ikke "valgt") deres ledere, er
det netop en kritik af mangel på den demokratisk proces, som ordet
"valg" leder tanken hen på. Når nogen/noget vælges med meget stor
majoritet som f.eks. de "østeuropæiske stemmetal" som undertiden er set
i Socialdemokratiet, så kan det nok godt som du siger kaldes en kåring,
men så mener jeg der deri ligger en kritik af, at det ikke var det
demokratiske valg som det gav sig ud for.

> Ordet "kåring" tilfører blot lidt forstærket positive følelser til et
> banalt valg.

Eller undertiden: ironiske/negative konnotationer.

Fordi dem der kårer meget groft sagt netop ikke er folket/pøbelen men de
sagkyndige/eliten (dommerpanelet).

Mikkel

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 12-06-05 21:04

Mikkel Møldrup-Lakjer skrev:
> Som jeg skrev har Shawshank fået højere user rating end nr. 1 på
> listen.

Ja, man kan i den forstand også godt hævde, at IMDb's brugere har
kaldt "En verden udenfor" bedre end "The Godfather", men så er det
blot nogle andre brugere efter en anden algoritme.

Den metode, som IMDb selv har valgt til toplisten, tæller kun stemmer
fra en uidentificeret gruppe af "regular voters" og er givet ved den
formel, som kan læses i bunden af http://akas.imdb.com/chart/top.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 02-06-05 18:43

> Ja, men nu er det ikke antal vurderinger, der er afgørende på imdb.com,
> men derimod den gennemsnitlige karakter, en film opnår.

Nej, det er det nu ikke. Prøv at se min post:

Mikkel