Grafikkort primært til tv-out
Fra : PH

Dato : 01-06-05 15:49

Da jeg kom til at brænde min søsters grafikkort af ***, har hun overtaget
mit gamle "GeForce4 Ti4200 Point Of View" (et kort jeg blev anbefalet for 2½
år siden) og jeg kører nu selv på et onboard kort. Da jeg skal kunne køre
med tv-out, skal jeg derfor ud og have fat i et nyt kort. Det absolut
vigtigste for mig er tv-out funktionen, og spil kommer således i anden
række. Det skal smide film over på et 28 tommer tv (endnu ikke købt, så hvis
der er noget specielt jeg skal gå efter her, så sig til), men må gerne være
fremtidssikret til en projektor.

Min computer er en Intel Pentium 4 med 2.40GHz. Har 768 MB RAM.

Jeg søger derfor et APG grafikkort der passer til ovenstående.

Umiddelbart var jeg glad for mit gamle kort, som jeg synes leverede et
glimrende billede til mit tv. Jeg vil derfor gerne have et nyt Nvidia-kort.
Men kan jeg nøjes med et af de billige til 500-600 kr. når det primært er
tv-out funktionen jeg skal bruge, eller kan det anbefales at kigge på nogen
af de lidt dyrere kort, fx 6600'erne til ca. 1500 kr. Det må gerne være
lydsvagt, hvis det skulle være en af forskellene på kortene.

Konkret kunne jeg godt tænke mig, hvis der blev anbefalet kort fra
www.shg.dk, da jeg har tænkt mig at købe kortet der.

På forhånd mange tak.

PH

*** Havde fået til opgave at købe en computer til min netop konfirmerede
lillesøster. Den skal primært bruges til at se film på, så natten før hun
kommer for at hente den, tester jeg tv-out funktionen. På min egen computer
har jeg aldrig slukket for hverken pc'er eller tv når jeg har rodet med
kablerne, så at slukke for apparaterne skænkede jeg end ikke en tanke.
Pludselig hopper jeg en halv meter op i luften pga. et stød, og til min
store fortrydelse ser jeg, at skærm på tv og pc'er sort. Resultatet var, at
jeg formåede at brænde et grafikkort OG et tv af på samme tid. For ikke at
skuffe hende smed jeg mit gamle grafikkort i hendes, og kører nu selv på et
onboard kort. Skæbnen er i øvrigt endnu mere grum, idet mit primære (læs
største) tv for nyligt var stået af, hvorfor jeg så på dette tidspunkt måtte
nøjes med soveværelses-tv'et på 20 tommer som stue-tv. Nu sidder jeg så og
stirer på et lånt 14 tommer, hvilket jo er helt til grin

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 01-06-05 15:55

"PH" <Ingen_Spam@til_mig.dk> crashed Echelon writing

> [...]
>
> Min computer er en Intel Pentium 4 med 2.40GHz. Har 768 MB RAM.
>
> Jeg søger derfor et APG grafikkort der passer til ovenstående.

I lidt ældre dage havde Matrox det bedste billede både på TV-Out og skærm.
Desværre er det ikke lige det vilde gamerkort men kan da trække nogle ældre
3D spil. Dernæst kommer ATi og Nvidia hvis vi kigger på TV-Out funktionen.

Jeg ved dog ikke om med de nyeste boards det stadig er sådan.

--
Bjarke Andersen

Fra : PH

Dato : 01-06-05 22:56

Bjarke Andersen wrote:
> [...]
> kigger på TV-Out funktionen.
>
> Jeg ved dog ikke om med de nyeste boards det stadig er sådan.

Det kan ikke udelukkes, at kortet også skal bruges til spil, så jeg er lidt
betænkelig ved at købe et Matrox. Desuden kan jeg ikke finde ret mange
forhandlere der har dem.

Jeg kan se, at "nVidia GeForce 6600" kortene bliver anbefalet af flere.
Nogen der har erfaringer med tv-out funktionen på disse kort + hvilket af
dem hos shg ville I vælge?

PH

Fra : Sune Salminen

Dato : 02-06-05 00:35

PH wrote:

/klip

> Jeg kan se, at "nVidia GeForce 6600" kortene bliver anbefalet af
> flere. Nogen der har erfaringer med tv-out funktionen på disse kort +
> hvilket af dem hos shg ville I vælge?

De har (med nogle ganske få undtagelser) allesammen nøjagtigt det samme
TV-Out, det er indbygget i det design Nvidia udstikker til
fabrikanterne. Du skal omkring 3 generationer tilbage i Nvidia baserede
kort for at blive forvirret over TV-Out!

Og vær endelig opmærksom på at det skal hedde 6600GT.
Leadteks kort er efter sigende dem der larmer mindst.

-Sune

--
Nuke a gay vegan whale for christ!
My band: www.secondnature.dk

Fra : PH

Dato : 02-06-05 01:40

Sune Salminen wrote:
> Og vær endelig opmærksom på at det skal hedde 6600GT.
> Leadteks kort er efter sigende dem der larmer mindst.

OK, takker for svaret.

Går jeg helt galt i byen, hvis jeg så vælger dette kort:

Og lige et rookie spørgsmål. Kortet er APG 8x. Jeg er ikke sikker på hvad
jeg har (ved ikke lige hvordan jeg tjekker det), men kunne forestille mig
jeg kun har 4x. Har dette nogen betydning?

PH

Fra : Brian Lund

Dato : 02-06-05 06:46

> Og lige et rookie spørgsmål. Kortet er APG 8x. Jeg er ikke sikker på hvad
> jeg har (ved ikke lige hvordan jeg tjekker det), men kunne forestille mig
> jeg kun har 4x. Har dette nogen betydning?

Hvis det er AGP x4, nej!

Brian

Fra : Michael Friis

Dato : 02-06-05 09:48

> Går jeg helt galt i byen, hvis jeg så vælger dette kort:

Rigtigt godt kort. Jeg har selv købe et for en måned siden, og er MEGET
tilfreds.
Jeg havde et Geforce3 TI200 før, og tv-out var ikke på toppen, men med det
nye 6600GT, står billedet helt klart.
Og så er kortet rimeligt støjsvagt.

> Og lige et rookie spørgsmål. Kortet er APG 8x. Jeg er ikke sikker på hvad
> jeg har (ved ikke lige hvordan jeg tjekker det), men kunne forestille mig
> jeg kun har 4x. Har dette nogen betydning?

Jeg har AGP 4x på mit bundkort, og det giver ingen problemer med 6600GT.

Mvh
Michael

Fra : Bernhard Ege

Dato : 02-06-05 12:46

On Thu, 02 Jun 2005 10:47:39 +0200, Michael Friis wrote:

> [...]
> tilfreds.
> Jeg havde et Geforce3 TI200 før, og tv-out var ikke på toppen, men med det

Dvs. at tynde vandrette linier flimrer rimelig kraftigt? (som de bør
gøre ved et tv-out uden filtrering).

Jeg har et gammel geforce2 med BT869 tv-out chip og nvidia's egen tv-out
funktion i alle gf4mx (deres integrerede tv-out) var på alle måder
ringere. Hvis deres nye geforce kort benytter samme tv-out, så vil jeg
på ingen måde kunne anbefale de nye nvidia kort til brug for tv-out.

Hvis du på nogen måde har mulighed for det, så verificer tv-out
kvalitet så hurtigt som mulig efter du har modtaget og returner kortet
hvis du ikke synes det er godt nok, for det bliver nok ikke bedre bedre
andre drivere.

Så vidt jeg ved, så leverer ATI's kort bedre tv-out end nvidia hvilket
kunne tyde på at nvidia benytter samme teknologi som tidligere. Men ATI's
tv-out er stadig synligt ringere end det fra mit gamle geforce2 med BT869
tv-out chippen.

mvh Bernhard

Fra : Michael Friis

Dato : 02-06-05 21:40

> Dvs. at tynde vandrette linier flimrer rimelig kraftigt? (som de bør
> gøre ved et tv-out uden filtrering).

Det har jeg ikke lagt mærke til.

> [...]
> ringere. Hvis deres nye geforce kort benytter samme tv-out, så vil jeg
> på ingen måde kunne anbefale de nye nvidia kort til brug for tv-out.

Mit GF3ti200 har også en BT869 chip, men billedkvaliteten er altså ringere
(svage hvide striber løber ned af skærmen) end på GF6600GT.
Det kan da være, at der er en fejl på det kort, men det har været sådan
siden jeg købte det.

Mvh.
Michael

Fra : Sune Salminen

Dato : 02-06-05 22:27

Michael Friis wrote:

> [...]
> ringere (svage hvide striber løber ned af skærmen) end på GF6600GT.
> Det kan da være, at der er en fejl på det kort, men det har været

Det kan også være dit TV eller dit kabel, men det kan især være fordi du
bruger Composite fremfor S-Video.

De hvide striber kan sagtens være inteferens af en eller anden art.

-Sune

Fra : Michael Friis

Dato : 03-06-05 12:52

> Det kan også være dit TV eller dit kabel, men det kan især være fordi du
> bruger Composite fremfor S-Video.
>
> De hvide striber kan sagtens være inteferens af en eller anden art.

Jaaa, men jeg bruger samme kabel og samme TV. Jeg har hele tiden brugt
composite, men billedet er bare bedre på GF6600GT

Fra : Bernhard Ege

Dato : 03-06-05 18:46

On Thu, 02 Jun 2005 22:39:56 +0200, Michael Friis wrote:

> [...]
> (svage hvide striber løber ned af skærmen) end på GF6600GT.
> Det kan da være, at der er en fejl på det kort, men det har været sådan

Jeg glemte også at sige, at hvis man har et nVidia kort med
BT869/BT871/CX25871/CX25875 eller lignende, så skal man benytte TVTool
til tvout styring da nvidia egne drivere STINKER til det formål.
Billedkvaliteten stiger betydeligt.

Men de svage hvide striber der løber ned over skærmen skyldes
formodentlig et dårligt kabel hvor 50Hz fra lysnettet driller. Kan også
skyldes dårlig stel på kortet men det er 100% sikkert ikke chippens
skyld (den har slet ikke disse egenskaber).

mvh Bernhard

Fra : PH

Dato : 03-06-05 20:16

Michael Friis wrote:
> Jeg havde et Geforce3 TI200 før, og tv-out var ikke på toppen, men
> med det nye 6600GT, står billedet helt klart.

Jeg har læst lidt rundt omkring, at tvtool ikke kan bruges til nogle af de
nye nVidia kort. Bruger du tvtool til at føre billedet over på tv, eller er
det de medfølgende drivere fra nVidia?

PH

Fra : Sune Salminen

Dato : 03-06-05 20:43

PH wrote:

> Jeg har læst lidt rundt omkring, at tvtool ikke kan bruges til nogle
> af de nye nVidia kort. Bruger du tvtool til at føre billedet over på
> tv, eller er det de medfølgende drivere fra nVidia?

TVTool virker ikke med de nye kort fordi de allesammen bruger Nvidias
integrerede TV-Out løsning. Før i tiden brugte fabrikanterne alle mulige
forskellige TV-Out chips i svingende kvalitet, nogle ret fantastiske og
andre rimelig elendige. TVTool _virker_ med nye kort, det har bare ikke
nogen "billedforbedrende" funktionalitet længere.

Det TVTool gør (eller gjorde), er at det går udenom driveren, og
istedetfor programmerer TV-Out chippen direkte. På den måde kan TVTool
give et langt bedre billede end hvis man aktiverer TV-Out gennem
kontrolpanelet i Nvidias drivere.
Nu er der desværre som sagt sket det at Nvidia er gået over til at lave
TV-out delen selv som en del af det reference-design der bliver
udstukket til fabrikanterne, og de vil ikke give noget teknisk
dokumentation ud til ham der laver TVTool. Derfor kan han ikke
programmere chippen direkte og trylle et lækkert billede frem, som han
kunne med de forskellige chips der blev brugt før i tiden.

Det eneste interessante TVTool kan tilbyde hvis du har et moderne
Nvidia-baseret kort med integreret TV-Out, er at man kan styre TV-Out
fra kommandolinjen, f.eks. via batchfiler. Det kan være nyttigt til
nogle ting, f.eks. i forbindelse med en HTPC eller andre specialopgaver.

Hovedsagen er, at hvis du har et ældre Nvidia-baseret grafikkort der
IKKE har Nvidias integrerede TV-Out, så er TVTool helt sikkert lige det
du har brug for hvis du vil ha' lidt ekstra luksus.

MVH
Sune

Fra : Michael Friis

Dato : 03-06-05 23:23

Bruger du tvtool til at føre billedet over på tv, eller er
> det de medfølgende drivere fra nVidia?

Jeg bruger tvtool v. 9.6.4