Medarbejderbilleder på offentlig hjemmesid~
Fra : jones_net

Dato : 01-06-05 13:45

Hejsa

På min arbejdsplads er der lige blevet taget portræt billeder af næsten alle
medarbejdere (400 stk) - nogle var naturligvis ikke på arbejde pga. sygdom,
kurser og ferie.

Disse billeder skal lægges på en hjemmeside, hvor alle kan se dem, i
forbindelse med arbejdstlf. og arbejds-email.

Som en del af webadmin-gruppen pointerede jeg, at det ikke var tilladt at
lægge billederne ud i fuldt offentlighed, uden der var en underskrift fra
hver enkelt medarbejdere, som godkendte dette.
De fleste andre i gruppen mente ikke det var nødvendigt, da man bare kunne
bede om at få sit billede slettet fra hjemmesiden, og det var folk
orienteret om via email.
Da de er de højtrånede der havde denne mening, faldt min mening lidt til
jorden, men jeg vil nu stadig mene, at jeg har ret, og nu vil jeg så høre,
om I kan bekræfte mig i dette?

Altså, SKAL der være en underskrift fra hver enkelt medarbejder, eller er
det nok at skrive til folk, at de kan få billedet fjernet, hvis de ønsker
det?

/J

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 01-06-05 15:18

jones_net skrev:

> Altså, SKAL der være en underskrift fra hver enkelt medarbejder,
> eller er det nok at skrive til folk, at de kan få billedet fjernet,
> hvis de ønsker det?

Tilsagnet behøver vel ikke være skriftligt. Og de vidste vel, hvad de gik
ind til, da de indlod sig på at blive fotograferet, eller hvad?

--
Mvh. Peter
http://filmsvar.dk

Fra : jones_net

Dato : 01-06-05 21:51

"Peter Bjerre Rosa" <usenet@filmsvar.dk> skrev i en meddelelse

> Tilsagnet behøver vel ikke være skriftligt. Og de vidste vel, hvad de gik
> ind til, da de indlod sig på at blive fotograferet, eller hvad?

Billederne skal også bruges internt, så de skulle tages under alle
omstændigheder. Spørgsmålet er om de må starte med at lægge alle billeder
ud, og så trække nogle tilbage, eller om de kun må lægge dem ud, som de har
fået "udtrykkeligt samtykke" fra?

/J

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 01-06-05 15:42

"jones_net" skrev 01/06/05 14:45:

> Altså, SKAL der være en underskrift fra hver enkelt medarbejder, eller er
> det nok at skrive til folk, at de kan få billedet fjernet, hvis de ønsker
> det?

Det har datatilsynet udtalt sig om:
http://www.datatilsynet.dk/include/show.article.asp?art_id=516&sub_url=/Vaer
d_at_vide/indhold.asp

"Oplysninger af mere privat karakter er for eksempel et billede af den
ansatte, en privat adresse, e-postadresse eller et privat telefonnummer.
Arbejdspladsen må kun offentliggøre disse oplysninger, hvis den enkelte
ansatte har givet udtrykkeligt samtykke hertil."

--
/kristian

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 01-06-05 20:21

On Wed, 01 Jun 2005 16:41:43 +0200, Kristian Storgaard wrote:

> [...]
> Arbejdspladsen må kun offentliggøre disse oplysninger, hvis den enkelte
> ansatte har givet udtrykkeligt samtykke hertil."

Svjh mener datatilsynet ikke at en arbejdsemail og arbejdstelefonnummer er
privat og derfor må virksomheden gerne skrive denne på en hjemmeside
uden speciel tilladelse.

--
mvh Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/

Fra : jones_net

Dato : 01-06-05 21:49

"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Men hvad er ydtrykkeligt samtykke? Er det skriftligt, eller fint med
mundtligt?

> Svjh mener datatilsynet ikke at en arbejdsemail og arbejdstelefonnummer er
> privat og derfor må virksomheden gerne skrive denne på en hjemmeside
> uden speciel tilladelse.

det er vi helt enige om, derfor spørger jeg også specifikt til billedet.

/J

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 01-06-05 21:59

"jones_net" skrev 01/06/05 22:49:

> Men hvad er ydtrykkeligt samtykke? Er det skriftligt, eller fint med
> mundtligt?

Prøv at læse på det link jeg gav. Der har de skrevet om det.

--
/kristian

Fra : jones_net

Dato : 02-06-05 07:55

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> wrote in
message news:BEC3EE38.180B8%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...

> Prøv at læse på det link jeg gav. Der har de skrevet om det.

Ja, det har de, og det besvarer mit spm.

/J

Fra : Jonathan Stein

Dato : 02-06-05 09:03

jones_net wrote:

> Men hvad er ydtrykkeligt samtykke? Er det skriftligt, eller fint med
> mundtligt?

Jeg har i flere tilfælde talt med Datatilsynet om samtykke, og det har
altid været deres holdning, at et samtykke ikke _behøver_ at være
skriftligt - men de anbefaler det af hensyn til senere beviser, hvis der
opstår tvivl om samtykket.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/