En filosofisk betragtning
Fra : Allan Jensen

Dato : 01-06-05 09:42

A´pro´ pos solodykning, overfladebøje og mellemliner.

Er det ikke sådan, at hvis man spørger dykkere hvorfor de dykker, så er
nogle af de mest brugte floskler vægtløshed og følelsen af frihed, ved at
bevæge sig rundt i vandet.

Efter min opfattelse er det sådan, at jo større grad af frihed, des større
risiko og dette gælder i alle livets forhold.

Selvfølgelig skal man tænke sig om og selvfølgelig skal en organisation og
dens instruktører, mane til fornuft og forsigtighed.

Men jeg tør godt skrive her, at de største oplevelser jeg har haft, har
været de gange jeg har løbet en risiko, hvad enten det var mht. dybden, dybe
penetreringer, hårdt fysisk arbejde, eller multidykninger - oftest i
forbindelse med bjærgninger. Dykninger som ikke var mulige, ifølge nogen som
helst skreve sikkerhedsregler jeg kender. Man rykker hele tiden sin grænse
og føler sig frem, det kaldes erfaring og er ingen målelig størrelse.

Ligesom det ikke er M.Schumachers ansvar at Brian kører galt i sin Ford
Escort, ligeledes bærer vi erfarne dykkere / instruktører ikke ansvaret, for
at dykkere som ikke kender deres grænser drukner, bare fordi vi viser og
fortæller hvad vi kan, eller har gjort.

Alle kan komme galt afsted, uanset hvor rutineret og erfaren man er. Det
skal man være sig bevidst om og det er den risiko man må løbe, hvis man vil
dykke - uanset ens niveau.

Det er min klare opfattelse, at den gruppe dykkere jeg tilhører (som har
strikket deres egne personlige sikkerhedsregler sammen, efter mange års
erfaring), ikke udsætter sig selv for større risiko, end de som dykker efter
DSF´s, PADI´s eller andre regler. Hverken med hensyn til bends,
drukneulykker eller andet.

Dette er ikke ment som en provokation, men jeg dykker hovedsageligt på grund
af udfordringerne og selvfølgelig de dejlige og lærerige oplevelser det
fører med sig.

Mit motto er derfor ikke: Safety first, men: Diving first - as safe as
possible.

m.v.h. Allan Jensen
www.vrag.dk

Fra : Johnny Christensen

Dato : 01-06-05 11:36

Der vil jeg tilslutte mig 99,999% af det der blev skrevet her.
Grundlaget er retten til personlig frihed.

JZC

Fra : someone

Dato : 01-06-05 14:33

jeg havde et dyk på madeira, hvor vi faktisk overskred grænsen
for min max dybde (OWD), men jeg tog chancen for instruktøren (cmas)
og jeg var alene og han holdt øje med mig vi dykkede aldrig særligt langt
væk fra ankerlinen
som han sagde, "hvis du skal til at tage deep dive certf.alligevel, skal du
bruge erfaring"
Der var en anden instr. med 1 finne og 1 eng. pige på kursus, deres første
deep dive, og hun rystede
(ikke af kulde-af skræk), egentlig var jeg glad for ikke at have taget teori
før mit første deep dive
, nu har jeg prøvet det, og ved hvad jeg går ind til når jeg skal tage
advanced.
kan iøvrigt godt anbefale Madeira.
http://www.scuba-madeira.com/

jesper

Fra : skawdiver

Dato : 02-06-05 07:04

> Grundlaget er retten til personlig frihed.

Absolut enig !

Hans Christian Andersen
www.skawdiver.dk