Tørbeton
Fra : Paw Jensen

Dato : 01-06-05 06:11

Vi skal støbe 80 "fødder" i jorden.

Vi overvejer at lave det i tørbeton, men da dette koster omkring kr. 100,-
pr pose (40kg.), så løber det jo op.
Noger der ved, om man blot selv kan blande beton i en blandemaskine, og så
undlade vandet ?

Eller er der andre muligheder ?

På forhånd tak for al hjælp.

Paw

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 01-06-05 07:36

"Paw Jensen" <nospam@nospam.dk> wrote in message
> [...]
> pr pose (40kg.), så løber det jo op.
> Noger der ved, om man blot selv kan blande beton i en blandemaskine, og så

Almindeligt cement og støbemix, og så i en betonblander med det.
Almindeligt basiscement koster omkring 12 kr i et byggemarked syd for
landegrænsen.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : JB

Dato : 01-06-05 08:32

> Noger der ved, om man blot selv kan blande beton i en blandemaskine, og så
> undlade vandet ?

Det kan du sagtens, men du skal tilsætte vand så betonen lige akkurat holder
sammen når du klemmer sammen om det med hånden. Husk at du skal bruge en
tvangsblander.

JB

Fra : Bjarne K

Dato : 01-06-05 09:32

"JB" <nospam@nospam.dk> wrote in message

> [...]
holder
> sammen når du klemmer sammen om det med hånden. Husk at du skal bruge

Der var den igen den med tvangsblanderen. Er ikke i tvivl om at det er
rigtigt, men hvorfor er det lige man skal bruge en sådan istedet for en
alm. blander ?

Med venlig hilsen

Bjarne K.

Fra : Nygaard

Dato : 01-06-05 10:41

> Der var den igen den med tvangsblanderen. Er ikke i tvivl om at det er
> rigtigt, men hvorfor er det lige man skal bruge en sådan istedet for en
> alm. blander ?

Den kan tage en større mængde... Ellers er der intet til hindre for at
blande beton i en blandemaskine - eller en murebaljer for den sags skyld...

/Nygaard

Fra : JB

Dato : 01-06-05 12:13

> Der var den igen den med tvangsblanderen. Er ikke i tvivl om at det er
> rigtigt, men hvorfor er det lige man skal bruge en sådan istedet for en
> alm. blander ?

Fordiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii at det blandingen triller til kugler !

Mvh
JB

Fra : JB

Dato : 01-06-05 12:25

> Fordiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii at det blandingen triller til kugler !
>
> Mvh
> JB
Når du bruger en alm. faldblander har blandingen tendens til at danne
betonkugler der starter som små og bliver størrer og størrer, ligesom når
man triller en snebold. Blandingen har også en tendens til at sætte en kage
i bunden af blanderen som aldrig bliver blandet ordenligt. Dette fænomen
sker kun ved tøre blandinger, hvis der er nødesten i blandingen hjælper det
lidt da de kan slå "kuglerne" istykker.

JB

Fra : Finn Christiansen

Dato : 03-06-05 20:42

"JB" <nospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fænomen sker kun ved tøre blandinger, hvis der er nødesten i blandingen
> hjælper det lidt da de kan slå "kuglerne" istykker.

Det sker kun når man overfylder blanderen . Jeg har set mange moderne
betonværker men dog ikke nogen som anvender tvangsblander. Det er
udelukkende fritfaldsblandere.
Og så handler det om at tilslagsmaterialet, cement og vand bliver tilsat i
den rigtige mængde på det rigtige tidspunkt.. Vi gør jo gerne det at vi
fylder blanderen helt op på en gang når vi arbejder på hjemmefronten. Det
er ikke en god ide hvis dus skal blande jordfugtigt beton. tag det i
mindre.
Og det som jeg flere gange har set foreslået her er at man blander betonen
tør og lader naturen klare resten. Det kan absolut ikke anbefales, hvis det
skal lykkes kræver det meget held.
det kan ske at omliggende jord skal afgive den nødvendige vand til betonen
så sker der det at det yderste lag af betonen hærder inden der kommer fugt
til det indre.
Det kan også ske at der kommer store mængder nedbør så udvaskes cementen
inden den når at hærde.
FC

Fra : Aksel

Dato : 03-06-05 21:57

> Det sker kun når man overfylder blanderen . Jeg har set mange moderne
> betonværker men dog ikke nogen som anvender tvangsblander. Det er
> udelukkende fritfaldsblandere.

Det er absolut ikke min erfaring som servicemontør i betonbranchen, der
findes værker med fritfaldsblandere, men tvangsblandere er dominerende de
steder hvor jeg er kommet.

De to dominerende danske fabrikker (Skako og Hårup) laver næsten kun
tvangsblandere.

Hilsen Aksel