"Jorgen Gerdorf" <jorgen_gerdorf@privat.tdcadsl.dk> wrote in message
news:429e44e6$0$315$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> news:d7jmu6$pms$1@abbeden.bunk.cc...
> > Det er en form for teleskopaffjedring af baghjulet. Der er et lodret rør
> > med en glider på hver side af hjulet.
> > Den gængse danske betegnelse er "lodret affjedring".
> >
> Helt korrekt Orla.
> I bogen "Motorcykel Reparationer", som udkom i december 1956 skriver
> forfatteren N.E. Demant Hansen:
> " I slutningen af trediverne og op til vore dage har baghjulsaffjedringen
> imidlertid oplevet en renæssance og anses nu ikke mere som en luksus
> undtagen på billigere og lette maskiner. Inspirationen til denne udvikling
> kom fra væddeløbsbanerne, hvor BMW og Norton viste vejen.
> Disse firmaer brugte begge den teleskopiske baghjulsaffjedring, hvor
> baghjulet parallelstyres i rørformede styr, indeholdende spiralfjedre og
> oliestøddæmpere."
> Med venlig hilsen
> Jørgen Gerdorf
> DKW RT250/2 (1955) (med teleskopiske baghjulsaffjedring
>
> PS: Jeg har lagt en tegning af en teleskopiske baghjulsaffjedring på
> dk.binaer.motor
Hej Jørgen, og mange tak for dit indlæg.
Det var lige det jeg manglede, det kunne ikke være bedre!
Venlig hilsen
Aragorn_DK
--
=================
www.welles.dk
www.bmwmc.dk
www.furnituretiger.dk
=================