Vinbjergsnegl
Fra : Hanne Bech-Jensen

Dato : 31-05-05 23:16

Hej Alle.

Igår mødte jeg for første gang nogensinde en vinbjergsnegl i min egen have.
Den var på vej hen over terrassen og hen til mit mest frodige bed lige nu.

Men jeg blev helt fascineret af den og lod den kravle videre.

Ved I om den også har livretter som små nysåede tagetes og Dahlia'er på sin
menu, ligesom de mere almindelige snegle. Eller om den måske spiser
snegleunger uden hus (Håbefuldt!)?

Hvis den har tænkt sig at forgribe sig på mine små nyfødte planter, så tror
jeg nemlig nok at jeg vil følge den et andet sted hen... for jeg har travlt
nok med de andre snegle. Men ellers er den jo et spændende indslag i haven.

På forhånd tak.

Hanne i Glostrup

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 03-06-05 07:38

On Wed, 1 Jun 2005 00:15:56 +0200, "Hanne Bech-Jensen"
<solsort_dk12@34hotmail.com> wrote:

>Igår mødte jeg for første gang nogensinde en vinbjergsnegl i min egen have.
>Den var på vej hen over terrassen og hen til mit mest frodige bed lige nu.
>
>Men jeg blev helt fascineret af den og lod den kravle videre.

Ja, vinbjergsnegle er sjove
Jeg fik 4-5 stykker for nogle år siden, vi plejer at se en enkelt hvert
forår og måske et par gange sommeren igennem - det bliver der så snakket
lidt om omkring middagsbordet den dag

> [...]
>nok med de andre snegle. Men ellers er den jo et spændende indslag i haven.

Den spiser planter, og har sikkert nogenlunde samme livretter som andre
snegle. Men nu var der kun een, og den spiser slet ikke i samme mængde
som 3-4 små agersnegle.

Det er selvfølgelig svært at sige nøjagtigt hvad der er blevet ædt af
vinbjergsneglen og af de andre snegle. Men jeg har aldrig haft indtryk
af at det har været vinbjergsneglen(e) her hos mig der har ædt noget -
så jeg nøjes med at blive glad hver gang jeg ser en.

Fra : Hanne Bech-Jensen

Dato : 06-06-05 00:27

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> wrote in message

> [...]

Hej Mads.

Sådan havde jeg det også da jeg så den... måske fordi den er så meget større
end alle de små irriterende *biip*...

Jeg tror også at den får lov at blive. Den virkede rar og hyggelig.

Hilsen
Hanne

Fra : Ole Jensen

Dato : 07-06-05 20:11

> [...]

> end alle de små irriterende *biip*...
>
> Jeg tror også at den får lov at blive. Den virkede rar og hyggelig.

Jeg har også vinbjergsnegle - masser af vinbjergsnegle.

De er da meget hyggelige at have, og jeg tror ikke de generer mine
planter særlig meget.

Problemet er bare når de gemmer sig i græsset/ukrudtet, og man så kommer
til at træde på en. Det er altså en helt anden følelse end de
almindelige små snegle. Og man kan også godt mærke det hvis man kører
over dem med bilen.
Det er kraftige huse de render rundt med.

Ole-J
Jeg er ikke ekspert - selvom jeg ofte udtaler mig som sådan