Undertag - fordele
Fra : Klaus Vestergaard Kr~

Dato : 31-05-05 22:31

Hej

Vi skal have nyt tegltag på vores hus. Det er 45grader og ca. 160kvm.
Hvad ville fordelene være ved at også lave et undertag? Vi påtænker at
lave en hems senere - så det må jo være billigere/lettere at lave
undertaget med det samme?

Og mht varmeforbruget - så giver det vel bedre isolation?

mht vedligeholdelse, så er det vel bedre med undertag?

mvh

Klaus

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 31-05-05 22:55

Klaus Vestergaard Kragelund wrote:

> Hvad ville fordelene være ved at også lave et undertag?

Man undgår, at fygesne eller slagregn smider en masse fugtighed ind gennem
tagkonstruktionen.

> Vi påtænker at
> lave en hems senere - så det må jo være billigere/lettere at lave
> undertaget med det samme?

Undertaget skal ligge oven på spærrene inden taglægter lægges på, så det vil
aldrig komme til at gøre nogen forskel mht. etablering af en hems.

> Og mht varmeforbruget - så giver det vel bedre isolation?

Der er næppe nogen målbar isoleringsværdi i undertaget.

> mht vedligeholdelse, så er det vel bedre med undertag?

Betyder nok heller ikke noget nævneværdigt.

Men den nedsatte risiko for ophobning af fugt i det underliggende
isoleringsmateriale vil mindske risikoen for svamp og råd i
tagkonstruktionen betydeligt. Du skal bare sørge for at anvende en
diffusionsåben dug til undertaget, så em indefra kan trænge ud.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk/

Fra : Aksel

Dato : 03-06-05 22:09

"Klaus Vestergaard Kragelund" <klausvk@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Vi skal have nyt tegltag på vores hus. Det er 45grader og ca. 160kvm. Hvad
> ville fordelene være ved at også lave et undertag?

En meget væsentlig fordel er at du kan få ombygningen godkendt, alle
tegltyper jeg kender skal have undertag, et tegltag uden giver en K3 i
tilstandsrapporten ved salg.

Hilsen Aksel