Slibning/Polering af betonbordplade
Fra : Jeppe N. Madsen

Dato : 31-05-05 21:34

Hej,

Jeg vil lave en betonbordplade, men kan ikke rigtigt finde værktøj til
at efterbehandle den.

Jeg forestiller mig vådslibning ved lav hastighed (1000-2000rpm) og
brug af diamantrondeller, men:

1) Hvor i DK kan man købe diamantskiver til vådslibning, f.eks i stil
med disse: http://www.tiletool.net/Diamond_Polishing_Disc.asp

2) Hvad kan bruges som værktøj? En normal vinkelsliber kører vel med
ca. 10.000rpm. Man kan få prof. værktøj som f.eks
http://www.makita.com/Tools_Item_View.asp?id=761 men mindre burde
kunne gøre det

mvh
Jeppe

Fra : Klaus

Dato : 31-05-05 22:05

"Jeppe N. Madsen" <jeppenm@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> 2) Hvad kan bruges som værktøj? En normal vinkelsliber kører vel med
> ca. 10.000rpm. Man kan få prof. værktøj som f.eks

Det er svært og svinende at slibe en betonplade. Støb den selv, hvis du
kan og prøv evt ved en stenhugger om han vil slibe den for dig.

Klaus H

Fra : CopyCat

Dato : 31-05-05 21:35

> mindre burde kunne gøre det

sådan nogle gulvfolk ., de bruger maskiner til at slibe betongulvet ., de
kan måske lejes .,

deres arbejde er ganske fint ., men er dog nok ikke egnet til bordplade ..
det kan måske afsluttes med en alm. Excentersliber ..

Hvordan sliber man terassoplade ?? ., det må være det samme der skal til ..

Eller hvordan polerer man en gravsten .,

~~Frank .,

Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 31-05-05 23:00

On Tue, 31 May 2005 22:33:41 +0200, "Jeppe N. Madsen"
<jeppenm@worldonline.dk> wrote:

>Hej,
>
>Jeg vil lave en betonbordplade, men kan ikke rigtigt finde værktøj til
>at efterbehandle den.

Hvis ellers du har støbt den så overfladen bliver glat burde du kunne
nøjes med at efterbehandle med voks (stenimprægnering) for at gøre den
vand- og fedtafvisende.
En eventuel tørslibning for at tage de værste grater kan udføres med
en almindelig vinkelsliver og en diamantkopskive.

Men hvis formålet er gøre den superglat som f.eks. en terazzovask, så
er vådslibning det rigtige. Og så ville jeg nok gå til en
terazzosliber (eller murermester med speciale deri) og lade ham udføre
det, det vil formentlig være billigere end at købe værktøj og
slibeskiver selv.

> [...]
>brug af diamantrondeller, men:

>1) Hvor i DK kan man købe diamantskiver til vådslibning, f.eks i stil

3M Danmark sælger sådan nogle skiver - prøv at kontakte dem for at
finde en forhandler.

>2) Hvad kan bruges som værktøj? En normal vinkelsliber kører vel med
> ca. 10.000rpm. Man kan få prof. værktøj som f.eks
> [...]
Du skal jo bruge noget, der kan køre med variabel lav hastighed, så de
fleste vinkelslibere vil ikke kunne bruges. Måske kan du bruge en
boremaskine med variabel hastighed, men det er nok ikke ideelt.
Makita Danmark har en 9227BC, der minder om den du henviser til.
Koster ca. 4.000 kr.

Lars

Fra : F.Hansen

Dato : 01-06-05 03:28

> [...]
>
> 2) Hvad kan bruges som værktøj? En normal vinkelsliber kører vel med
> ca. 10.000rpm. Man kan få prof. værktøj som f.eks

http://www.diatool.dk/

Finn

Fra : Tomas Jensen

Dato : 01-06-05 06:41

Jeppe N. Madsen skrev:
> Hej,
>
> Jeg vil lave en betonbordplade, men kan ikke rigtigt finde værktøj til
> at efterbehandle den.

Hvorfor vil du slibe på den? Du vil aldrig kunne få den glattere, end
hvis du støber den på et stykke kraftigt plastik. Er plastikken spændt
glat ud og du vibrerer grundigt, bliver overfladen helt silkeglat og
skal kun poleres med noget voks på en klud.. for at gøre pladen
modstandsdygtig overfor smuds.

Tomas