/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
130HK PD i bytte for 110Hk TDi?
Fra : Ole Frederiksen


Dato : 31-05-05 19:55

Nu har jeg efter hånden cruiset nogle tusinde kilometer i min nye (årgang
99) Passat TDi.

Nu har den ved min overtagelse rullet 360.000km og spinder stadig som en
lille killing og trækker som en et åbent vindue ved 130km/t.

Dejlig bil, men hver dag ruller der flere kilometer på Passaten og på et
tidspunkt en kold vintermorgen vil den ikke starte mere. Det vare nok lidt
tid endnu, men det kommer, og så var der jeg fik den forberedende tanke at
monterer en 130hk Pumpeduse motor næste gang. Den ligger jo inden for de
20%.

Hvor meget anderledes er den fysiske udformning på en PD´er? Man kan jo få
samme bil med PD´eren, så det skulle vel ikke være noget problem?

Hvad med ting som motorophæng og gearkasse? Er de ens?

Hvad med bilens ledningsnet, passer det nogenlunde?

M.v.h. Ole Frederiksen



 
 
KASO (31-05-2005)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 31-05-05 20:06


"Ole Frederiksen" <baltzer@mail-online.dk> skrev i en meddelelse
news:429cb30d$0$207$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Nu har jeg efter hånden cruiset nogle tusinde kilometer i min nye (årgang
> 99) Passat TDi.
>
> Nu har den ved min overtagelse rullet 360.000km og spinder stadig som en
> lille killing og trækker som en et åbent vindue ved 130km/t.
>
> Dejlig bil, men hver dag ruller der flere kilometer på Passaten og på et
> tidspunkt en kold vintermorgen vil den ikke starte mere. Det vare nok lidt
> tid endnu, men det kommer, og så var der jeg fik den forberedende tanke at
> monterer en 130hk Pumpeduse motor næste gang. Den ligger jo inden for de
> 20%.
>
Det er ikke umiddelbart lovligt. Det vil med stor sandsynlighed betyde, at
bilen "skifter identitet" - dvs. at du skal betale afgift af bilen som om
det nu er en 130hk version. Tal med Told & Skat før du gør dig yderligere
tanker!

Husk iøvrigt, at det ikke kun er motoren, der har kørt mange km. Resten af
slidt tilsvarende - så en udskiftning af hele bilen - evt. til en let brugt
130hk vil sandsynligvis være mere rentabel - specielt, hvis du skal betale
ny afgift!

> Hvor meget anderledes er den fysiske udformning på en PD´er? Man kan jo få
> samme bil med PD´eren, så det skulle vel ikke være noget problem?
>
> Hvad med ting som motorophæng og gearkasse? Er de ens?
>

Tænk også på bremserne - bilen skal også kunne stoppe igen.

> Hvad med bilens ledningsnet, passer det nogenlunde?
>
> M.v.h. Ole Frederiksen
>
>



Brian A. (31-05-2005)
Kommentar
Fra : Brian A.


Dato : 31-05-05 22:38

"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse
news:429cb599$0$167$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Tænk også på bremserne - bilen skal også kunne stoppe igen.

Kører man hurtigere fordi man får 20hk mere?
Eller hvad mener du med at den skal kunne stoppe igen? Noget tyder da på at
det ikke er et problem når den har gået 360kkm :)



KASO (01-06-2005)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 01-06-05 06:42


"Brian A." <tjae@jow.hej> skrev i en meddelelse
news:429cd93e$0$686$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> "KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse
> news:429cb599$0$167$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> > Tænk også på bremserne - bilen skal også kunne stoppe igen.
>
> Kører man hurtigere fordi man får 20hk mere?
> Eller hvad mener du med at den skal kunne stoppe igen? Noget tyder da på
at
> det ikke er et problem når den har gået 360kkm :)

Hvis den har kørt 360.000km på de år, har den vist ikke nået at bremse ret
meget

Nu er det jo ikke uden grund, hvis fabrikken monterer kraftigere bremser på
modeller med større motor - så skifter man motoren, skal bremserne også
følge med! Jeg ved dog ikke, om der er forskel på bremserne på de 2
modeller - men det bør chekkes før man kaster sig ud i projektet!



Jan W Nielsen (31-05-2005)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 31-05-05 20:33

> Dejlig bil, men hver dag ruller der flere kilometer på Passaten og på et
> tidspunkt en kold vintermorgen vil den ikke starte mere. Det vare nok lidt
> tid endnu, men det kommer, og så var der jeg fik den forberedende tanke at
> monterer en 130hk Pumpeduse motor næste gang. Den ligger jo inden for de
> 20%.

Sælg den - og køb så en "ægte" TDi 130.

Det er bedre, og det er billigere.

/Jan W Nielsen



Ukendt (01-06-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 01-06-05 21:20


"Ole Frederiksen" <baltzer@mail-online.dk> skrev i en meddelelse
news:429cb30d$0$207$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Nu har jeg efter hånden cruiset nogle tusinde kilometer i min nye (årgang
> 99) Passat TDi.
>
> Nu har den ved min overtagelse rullet 360.000km og spinder stadig som en
> lille killing og trækker som en et åbent vindue ved 130km/t.
>
> Dejlig bil, men hver dag ruller der flere kilometer på Passaten og på et
> tidspunkt en kold vintermorgen vil den ikke starte mere. Det vare nok lidt
> tid endnu, men det kommer,


Hej.


hvorfor denne "panik", det er vel i grunden ikke så mange km'er, der burde
vel være et par hundrede tusinde mere i den motor ?, eller hyr ?
vær du glad for den, og skriv så herinde når du runder 700000 km



--
Hilsen
Dennis Hellan Pedersen
Citroën C5 HDi Prestige '03 ( kun 95000 km )



Torben Madsen (07-06-2005)
Kommentar
Fra : Torben Madsen


Dato : 07-06-05 07:30


"Ole Frederiksen" <baltzer@mail-online.dk> skrev i en meddelelse
news:429cb30d$0$207$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Nu har jeg efter hånden cruiset nogle tusinde kilometer i min nye (årgang
> 99) Passat TDi.
>
> Nu har den ved min overtagelse rullet 360.000km og spinder stadig som en
> lille killing og trækker som en et åbent vindue ved 130km/t.
>
> Dejlig bil, men hver dag ruller der flere kilometer på Passaten og på et
> tidspunkt en kold vintermorgen vil den ikke starte mere. Det vare nok lidt
> tid endnu, men det kommer, og så var der jeg fik den forberedende tanke at
> monterer en 130hk Pumpeduse motor næste gang. Den ligger jo inden for de
> 20%.
>
> Hvor meget anderledes er den fysiske udformning på en PD´er? Man kan jo få
> samme bil med PD´eren, så det skulle vel ikke være noget problem?
>
> Hvad med ting som motorophæng og gearkasse? Er de ens?
>
> Hvad med bilens ledningsnet, passer det nogenlunde?
>
> M.v.h. Ole Frederiksen
>
>
Mekanisk er det ikke det store problem at lægge den anden maskine i.
Motorophæng og gearkasse sidder, som de plejer. Men du vil få megen god tid
til at gå med at få det til at fungere med elektronikken. Ledningsnettene er
nemlig langfra ens. Det letteste for dig, hvis du ønsker at smide sådan en
maskine i vognen ville nok være at skifte hele ledningsnettet ud samtidig.
Som "KASO"påpeger, så skal du nok lige kigge på bremserne også. Det kan
nemlig godt gå hen og give dig lidt kvaler i forhold til Synshallen og T&S.
Tjek lige først, om de to motorvarianter af Passaten kører med ens bremser.
Det er nemlig ikke tilfældet med Golf ved jeg. Jeg kan give dig mig selv som
eksempel: Jeg havde en 1,8 125 HK Golf IV, som jeg ønskede at bygge om til
en 150HK TDi. Det var for så vidt i orden med T&S at bygge maskine og
gearkasse, udstødningssystem osv. over i min bil. Men jeg måtte ikke
samtidig ændre bremserne - så ville jeg skifte for meget af bilen - så ville
den skifte identitet. Og det betyder afgift! Så kontaktede jeg Statens
Bilsyn og hørte hvordan det så ud, hvis jeg ikke skiftede bremserne. Hos dem
kunne jeg såmænd godt få synet bilen, idet den holdt sig inde for de 20%
(akkurat), men de ville kræve, at jeg skiftede bremserne til den type, som
sad på 150HK TDi.
Så det kan godt være en god ide at undersøge det først...

mvh
Torben Madsen



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408622
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste