Justerbar tårnstiver
Fra : Claus Fabritius

Dato : 31-05-05 18:22

Jeg har lige invistret i en tårnstiver til min bil. Denne er justerbar og
det er vel fint nok, men hvordan finder jeg ud af hvordan den skal justeres?

Og hvilken effekt vil have have at forlænge/forkorte den på
køreegenskaberne?
--
Claus Fabritius

Be nice to nerds
Chances are you'll end up working for one

Fra : Jan Mikkelsen

Dato : 01-06-05 08:52

Claus Fabritius wrote:
> [...]
> det er vel fint nok, men hvordan finder jeg ud af hvordan den skal justeres?
>
> Og hvilken effekt vil have have at forlænge/forkorte den på

Den er vel kun "justerbar" i det omfang, at den kan benyttes til flere
forskellige bilmodeller? Skru den fast, hæv front og "juster" stiveren
ind så den er godt stram .. og så er det vel det?

/Jan

Fra : Ukendt

Dato : 01-06-05 10:22

"Jan Mikkelsen" <jhm@NOSPAM.kom.aau.dk> wrote in message

> Den er vel kun "justerbar" i det omfang, at den kan benyttes til flere
> forskellige bilmodeller? Skru den fast, hæv front og "juster" stiveren
> ind så den er godt stram .. og så er det vel det?

Synes at man enten skal køre rally eller sindsyg hurtigt gennem sving før
man opdager en anelse forskel med og uden tårnstiver.
For de fleste er det noget mest "optisk" at man monterer sådan en stang som
sidder og spærrer for service på motoren

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 01-06-05 10:27

> [...]
som
> sidder og spærrer for service på motoren

IKKE enig.. da min e30'er fik det på var det markant mærkbart på styringen,
den blev MEGET mere kontant, og præcis !
Var jo nok også pga at den fik 60/40 sæt på i samme stund.. det sætup burde
den bil være født med...

Mvh
Morten

Fra : Ukendt

Dato : 01-06-05 10:36

"Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> wrote in message
> [...]
> den blev MEGET mere kontant, og præcis !
> Var jo nok også pga at den fik 60/40 sæt på i samme stund.. det sætup

Jeg har heller ikke prøvet ALLE verdens biler, men en Peugeot og en Sierra
kunne jeg ikke mærke forskel ved.

--
Tom

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 01-06-05 10:48

> [...]

> styringen, den blev MEGET mere kontant, og præcis !
> Var jo nok også pga at den fik 60/40 sæt på i samme stund.. det sætup

Når du samtidig laver en så stor ændring så kan du jo ikke være sikker på
om det var sænkningen eller tårnstiveren der gjorde det. Jeg er personligt
tilbøjelig til at sige at det var sænkningen der gjorde det største udslag.

Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 01-06-05 10:50

> [...]
> om det var sænkningen eller tårnstiveren der gjorde det. Jeg er personligt
> tilbøjelig til at sige at det var sænkningen der gjorde det største

nej du har ret, synes bare det er mere end de e30 med bare 60/40..

Mvh
Morten

Fra : Ukendt

Dato : 01-06-05 10:48

"Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> skrev i en meddelelse

| Var jo nok også pga at den fik 60/40 sæt på i samme stund.. det sætup
burde
| den bil være født med...

Det hjælper sikker PÆNT på det ;), men der er forskel på hvor "slatne" biler
er- om det er nødvendigt. Hvis døre, klappe binder v. åbne/luk, når bilen er
løftet m. en donkraft i siden, er der nok en del at hente.

Fra : Martin Vollert

Dato : 03-06-05 20:36

Også skrev Vollert
> [...]
> "slatne" biler er- om det er nødvendigt. Hvis døre, klappe binder v.
> åbne/luk, når bilen er løftet m. en donkraft i siden, er der nok en

Sjovt nok for når jeg havde hævet min gamle Escort på donkraft i den ene
side bandt døren, og jeg kunne faktisk mærke forskel da jeg fik monteret en
tårnstiver på den, den føltes mere præcis og fast gennem sving.
--
Hilsen Martin.
http://home19.inet.tele.dk/vollert

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 01-06-05 12:48

> [...]
> den blev MEGET mere kontant, og præcis !
> Var jo nok også pga at den fik 60/40 sæt på i samme stund.. det sætup

....men så ved du jo ikke, hvad tårnstiveren betød i sig selv........?

(Alt andet lige, du ved)

/Jan W Nielsen

Fra : Claus Fabritius

Dato : 02-06-05 22:41

> Synes at man enten skal køre rally eller sindsyg hurtigt gennem sving før
> man opdager en anelse forskel med og uden tårnstiver.

Jeg kører ikke rally, men bilen kommer med jævne mellemrum forbi KTI og
lignende steder, og da jeg går ind for at optimere køreegenskaberne blev det
også til en tårnstiver. Og det er faktisk for at forbedre mine mulige
svinghastigheder :) Målet er at bilen føles mere "stram".

> For de fleste er det noget mest "optisk" at man monterer sådan en stang
som
> sidder og spærrer for service på motoren

Hvis det har en optisk bonus er det fint, men det er ikke det primære formål
med den. Faktisk havde jeg bestilt en kedelig rød, som bare skulle males i
bilens farve for at slippe for at den skulle lyse op i motorrummet, men i
stedet fik jeg en poleret alu model. Det må jeg så leve med, og der er da
lidt godt ved det, da den vejer mindre.

Fra : Claus Fabritius

Dato : 02-06-05 22:37

"Jan Mikkelsen" <jhm@NOSPAM.kom.aau.dk> skrev i en meddelelse

> Den er vel kun "justerbar" i det omfang, at den kan benyttes til flere
> forskellige bilmodeller?

Den er soecifik til min model, så det tror jeg nu ikke.

> Skru den fast, hæv front og "juster" stiveren
> ind så den er godt stram .. og så er det vel det?

Det må jeg prøve.