Sellier&Bellot??????
Fra : Kent Kronborg

Dato : 31-05-05 15:13

Hejsa er der nogen der har noget afaring med Sellier&Bellot ammo ??
Er det okay til at beuge til jagt og holder de den Ballestik som de lover og
hvad med ud gangs hullet er det stor eller er det sådan okay ???
jeg skyder med 270 Win
Mvh
Kent

Fra : Michael Nielsen

Dato : 31-05-05 17:27

"Kent Kronborg" <k-kronborg@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
og
> hvad med ud gangs hullet er det stor eller er det sådan okay ???

Tjoee, et udemærket produkt, men udgangshullet kan du først få klarhed over
når du har valgt kugle....

Mich.

Fra : Jon Inge Bragstad

Dato : 02-06-05 12:29

On Tue, 31 May 2005 16:12:50 +0200, "Kent Kronborg"
<k-kronborg@get2net.dk> wrote:

>Hejsa er der nogen der har noget afaring med Sellier&Bellot ammo ??

Noe, men ikke mye.

>Er det okay til at beuge til jagt og holder de den Ballestik som de lover og
>hvad med ud gangs hullet er det stor eller er det sådan okay ???

S&B bruker konvensjonelle blykuler med mantel som ikke er loddet og
som ikke har delevegger. Kula er ikke spesielt solid, og restvekten
vil sjelden være spesielt høy. S&B er ikke ammo av spesielt høy
kvalitet. Her i området selges den som treningsammo på skytebanene,
men flere bruker den i tillegg på elgjakt. Og det fungerer som regel
såfremt skuddet sitter der det skal - men feilmarginene blir mindre.

>jeg skyder med 270 Win

På hva ? Til rådyr fungerer det meste, men jakter du større vilt ville
i allefall _jeg_ sette større krav til kulene. Skal det absolutt være
en konvensjonell blykule, ville jeg heller ha valgt f.eks Lapua Mega,
Norma Alaska, Remington CoreLokt - eller ei bedre kule. Ettersom du
jakter med 270 win bør du stille større krav til kulene enn om du
hadde jaktet med et kaliber som har mindre utgangshastighet, da
påkjenningen på kula blir større dess høyere hastigheten er.

Dersom du ikke jakter veldig mye, er det ikke noen stor ekstra kostnad
å legge noen ekstra kroner i skikkelig jaktammo, som f.eks Norma Oryx
eller lignende.