Fremleje af andelsbolig.
Fra : JesperB

Dato : 31-05-05 10:27

Hej,
Emnet har været oppe i mange fora efterhånden, men ikke rigtig med min
vinkel, so here goes:
Jeg skal have fremlejet min andelsbolig men da jeg giver vores administrator
skriftlig besked om dette, får jeg svar tilbage om at der skal udarbejdes en
fremlejekontrakt som bestyrelsen skal godkende. Kontrakten skal udarbejdes
af admnistrator og det koster 500 kr.
Der står intet i vedtægterne om at en sådan kontrakt skal udarbejdes, ej
heller at bestyrelsen skal godkende den.
Jeg har allerede lavet en kontrakt mellem undertegnede og fremlejetager
(Typefomular A,8 udg.), hvorfor jeg er usikker på om den så er ugyldig.
Mit spørgsmål er egentlig om administrator kan kræve at jeg betaler for at
de laver en kontrakt, og om de overhovedet kan kræve at se den kontrakt jeg
har indgået med fremlejetager.

Forhånd tak.
/Jesper

Fra : Holst

Dato : 31-05-05 10:39

JesperB wrote:

> Der står intet i vedtægterne om at en sådan kontrakt skal udarbejdes, ej
> heller at bestyrelsen skal godkende den.

Du har sikkert også en form for lejekontrakt, som du underskrev, da du
overtog andelsboligen. Prøv at kig den.

Fra : JesperB

Dato : 31-05-05 10:43

Nu er der lige den finte, at vi først lige har stiftet foreningen.
Der var stiftende generalforsamling for en måneds tid siden.
Administrator er først formel administrator fra 1/6.

Fra : Grunt

Dato : 31-05-05 11:19

On Tue, 31 May 2005 11:38:38 +0200, Holst <newsmay05@shelter.dk> wrote:
in dk.videnskab.jura

>Du har sikkert også en form for lejekontrakt, som du underskrev, da du
>overtog andelsboligen. Prøv at kig den.

Du er stadig i bla bla bla mode.

Fra : David T. Metz

Dato : 01-06-05 10:43

Holst wrote:

> Du har sikkert også en form for lejekontrakt,

I en andelsbolig? Nok snarere, om noget, en boligaftale.

David

Fra : Holst

Dato : 01-06-05 11:00

David T. Metz wrote:

> I en andelsbolig? Nok snarere, om noget, en boligaftale.

Det var jo også ligesom derfor, at jeg skrev form for lejekontrakt. Da
jeg købte min andelslejlighed, som siden da er afhændet igen, fik jeg i
hvert fald en eller anden aftale, kontrakt, whatever med meget småt
skrift. Men den er røget ud, så jeg kan ikke sige, hvad den hed som
overskrift.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 31-05-05 10:55

"JesperB" <svtve@jubii.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skal udarbejdes en fremlejekontrakt som bestyrelsen skal godkende.
> Kontrakten skal udarbejdes af admnistrator og det koster 500 kr.

Den slags kan administrator ikke selv bestemme.
Det skal fremgå af jeres vedtægter eller være en
generalforsamlingsbeslutning.
Du må gå til bestyrelsen og bede dem om, at få klarlagt sagen.

Har du i øvrigt checket, at fremlejen er i orden efter jeres vedtægter?

/Per

Fra : JesperB

Dato : 31-05-05 11:09

> [...]
> Du må gå til bestyrelsen og bede dem om, at få klarlagt sagen.
>
> Har du i øvrigt checket, at fremlejen er i orden efter jeres vedtægter?

For at undgå alt tvivl, har jeg sakset den del af vores vedtægter som vedr.
fremleje.
Citat.
Paragraf 12.
Fremleje:
En andelshaver kan normalt maksimalt fremleje eller fremlåne sin bolig i 3
år. I forbindelse med andelsboligforeningens stiftelse indrømmes der dog en
særskilt ret, for de andelshavere , der melder sig ind i
andelsboligforeningen ved stiftelsen, til tidsubegrænset fremleje. Denne
tidsubegrænsede ret til fremleje bortfalder ved senere overdragelse af
andelen, med mindre bestyrelsen dispenserer herfor.

Erhversandele har ubegrænset ret til fremleje.

Bestyrelsen skal godkende fremlejetageren.

Den fremlejegivende andelshaver skal straks skriftligt meddele administrator
sin midlertidige nye adresse, og den fremlejegivende andelshaver skal
fortsat foranledige boligafgift indbetalt til administrators kontor.

Fremleje eller lån af enkelte værelser kan tillades af bestyrelsen på de af
den astsatte bestingelser.

citat slut.

Det eneste jeg er i tvivl om er den sidste linie, idet jeg jo ikke aner
hvilke betingelser der er tale om.
Men det skal også lige siges at dette afsnit blev ændret ved den stiftende
generalforsamling fra at hedde:
"Bestyrelsen skal godkende fremlejetageren, og betingelserne for
fremlejemålet" til at bestyrelsen altså kun skal godkende fremlejetageren.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 31-05-05 12:00

> For at undgå alt tvivl, har jeg sakset den del af vores vedtægter som
> vedr. fremleje.

Som faktisk er usædvanligt lempelige.

Men så gør du bare som der står i vedtægterne, - meddeleler fremlejetager
til bestyrelsen, og afventer deres godkendelse.
Herefter meddeler du din nye adresse til administrator, og fortsætter med at
betale din husleje.

Fremturer administrator med sine krav, skal du bare afvise dem, og sende en
klage over det til bestyrelsen.
Administrator kan selvfølgelig ikke egenhændigt bestemme, hvilke aftaler der
skal indgås, og heller ikke af egen drift pålægge gebyrer. Det er muligt han
har en aftale med bestyrelsen om at gøre det, men bestyrelsen kan ikke
pålægge medlemmerne byrder uden hjemmel i vedtægterne.

Rent faktisk er det jo sådan, at der ikke i lovgivningen er noget krav om
skriftlighed ved indgåelse af lejeaftaler, og det kan hverken bestyrelse
eller administrator sådan ændre på.

/Per

Fra : JesperB

Dato : 31-05-05 12:07

> [...]
> skriftlighed ved indgåelse af lejeaftaler, og det kan hverken bestyrelse

Tak for det Per!
Det var et svar jeg kunne bruge til noget.
Iøvrigt tror jeg at vedtægterne blev gjort lempelige for at så mange beboere
i ejendommen som muligt ville tilslutte sig andelsboligforeningen, men det
er jo en anden sag.
/Jesper

Fra : Grunt

Dato : 31-05-05 14:28

On Tue, 31 May 2005 12:59:40 +0200, "Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk>
wrote:
in dk.videnskab.jura

> [...]
>til bestyrelsen, og afventer deres godkendelse.
>Herefter meddeler du din nye adresse til administrator, og fortsætter med at

Bla bla bla, det hedder boligafgift.

>Rent faktisk er det jo sådan, at der ikke i lovgivningen er noget krav om
>skriftlighed ved indgåelse af lejeaftaler, og det kan hverken bestyrelse
>eller administrator sådan ændre på.

Bla bla bla, der er faktisk et krav på skriftlighed i lovgivningen, f.eks. i
lejeloven, om FREMlejekontrakter. Og et krav om skriftlighed når een af
parterne, i et lejeforhold, kræver det.

Fra : Carsten Riis

Dato : 31-05-05 12:04

JesperB skrev den 31-05-2005 12:08:

> Det eneste jeg er i tvivl om er den sidste linie, idet jeg jo ikke aner
> hvilke betingelser der er tale om.

Det er jo det du har kontrakten (formularen du har fået udleveret) til
at redegøre for.

> [...]
> "Bestyrelsen skal godkende fremlejetageren, og betingelserne for
> fremlejemålet" til at bestyrelsen altså kun skal godkende fremlejetageren.

Ja, herunder skal de vide hvor lang tid han bliver i ejendommen.
Dertil har du kontrakten som viser, at fremlejen virker i x tid.

Der står jo heller ikke noget i vedtægter om kriterierne for godkendelse
af fremlejeren.

Det er altså helt normalt, at bestyrelsen lige skal se
fremlejekontrakten igennem.

Hvad er det du vil skjule? En forhøjet leje eller hvad?

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : Per Christoffersen

Dato : 31-05-05 12:12

"Carsten Riis" <.@.> skrev i en meddelelse
> Hvad er det du vil skjule? En forhøjet leje eller hvad?

Det er da ikke sikkert, at han vil skjule noget.
Det kan være, at han bare ikke har lyst til at betale administrator et
uhjemlet gebyr for noget som han lige så godt selv kan lave.

I vedtægterne er der i øvrigt ikke hjemmel til at kræve kontrakten til
gennemsyn, når der er tale om fremleje af hele boligen, som jeg forstår at
der er her.

/Per

Fra : JesperB

Dato : 31-05-05 15:23

> Det er jo det du har kontrakten (formularen du har fået udleveret) til at
> redegøre for.

Hvilken formular ?
Jeg har ikke modtaget noget.

> Hvad er det du vil skjule? En forhøjet leje eller hvad?

Overhovedet ikke - jeg vil ikke skjule noget.
Jeg gider bare ikke betale 500 bobs til noget som i mine øjne er
unødvendigt.
Og såfremt jeg havde krævet en for høj husleje, må dette vel være en sag
mellem mig og huslejenævnet.
Det var faktisk derfor betingelserne i vedtægterne blev ændret, fordi det
dybest set ikke rager administrator (advokatens ord).
/Jesper

Fra : Carsten Riis

Dato : 31-05-05 15:59

JesperB skrev den 31-05-2005 16:23:

> Hvilken formular ?
> Jeg har ikke modtaget noget.

Ok, så købt da.

---
> [...]

> Overhovedet ikke - jeg vil ikke skjule noget.
> Jeg gider bare ikke betale 500 bobs til noget som i mine øjne er

Det kan du for så vidt også få fremlejer til at dele med dig.

> Og såfremt jeg havde krævet en for høj husleje, må dette vel være en sag
> mellem mig og huslejenævnet.

Det har i hele taget noget med andelsboligforeningen at gøre. Det er
ikke meningen, at man kan købe en andel og så tjene penge på at leje den ud.
Så kunne man ligeså godt lave en ejerforening og leje lejlighederne ud.

> Det var faktisk derfor betingelserne i vedtægterne blev ændret, fordi det
> dybest set ikke rager administrator (advokatens ord).

Administrator er jeg også ret ligeglad med. Han skal i princippet bare
gøre som bestyrelsen vil have ham til.

Det er dit forhold til AB som er interessant her.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 31-05-05 16:35

> [...]
> ud.
> Så kunne man ligeså godt lave en ejerforening og leje lejlighederne ud.

Om det er meningen eller ej, er vel sidste ende op til den enkelte
andelsboligforening.
Hvis man har noget imod det, må man jo lave vedtægtsbestemmelser mod det.
Det har man da typisk også i de fleste foreninger (bopælspligt feks.), men
lige præcis i denne forening har man altså tilsyneladende et meget liberalt
syn på dette.
Det er en politisk beslutning i hver forening, hvor meget man vil tillade.

Der er som sådan ikke noget ulovligt i at tage en højere leje, end den man
selv betaler.
I de almindelige lejesituationer vil det dog bare være dumt, fordi den
oprindelige udlejer så får chancen for at sætte lejen op overfor den
oprindelige lejer.

/Per

Fra : Grunt

Dato : 31-05-05 16:51

On Tue, 31 May 2005 16:23:15 +0200, "JesperB" <svtve@jubii.dk> wrote:
in dk.videnskab.jura

>Hvilken formular ?
>Jeg har ikke modtaget noget.

Han mener måske andelsbeviset.

Der er en del der lidt lejefikserede som du nok har bemærket.