Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon CoolPix 8800 vs. Olympus 8080
Fra : Kim

Dato : 31-05-05 08:35

Har nu læst tests til jeg er helt blå i hovedet, men
er komet frem til, at det er et af ovenstående jeg
vil ha'.
Har dog ikke fundet nogen sammenlignende tests,
så hvis nogen har et link til en sammenligning, eller
har egne erfaringer de vil øse af ?

Mvh, Kim

Fra : Kenneth Villefrance

Dato : 31-05-05 08:54

"Kim" <No@money.dk> skrev i en meddelelse

> Har dog ikke fundet nogen sammenlignende tests,
> så hvis nogen har et link til en sammenligning, eller

http://www.dpreview.com/reviews/nikoncp8800/page18.asp

Mvh Kenneth

Fra : Jesper Sørensen

Dato : 31-05-05 13:38

"Kim" <No@money.dk> wrote in message
> [...]
> vil ha'.
> Har dog ikke fundet nogen sammenlignende tests,
> så hvis nogen har et link til en sammenligning, eller

Hej.
Der er noget lettere foruroligende med disse dyre high-end non-SLR.
For det første har både producenterne svært ved at lave dem så gode, at de
retfærdiggør prisen, og samtidig ikke gode nok til at de konkurrerer med
deres egne SLR-modeller.
Man kan i hvert fald godt mistænke Nikon for, med vilje ikke at lave
lysfølsomheden særlig stor på deres 8800.
Olympus 8080 bliver af mange betegnet som standarden, andre high-end
kamera'er skal måles mod.
Deres objektiv starter ved 28 mm, hvilket giver meget bedre
hverdagsduelighed, end de mange konkurrenter, som starter ved 35 mm.
http://www.akam.dk/artikkel/13974
http://www.akam.dk/artikkel/14000

Det er ikke helt retfærdigt, at sammenligne med Nikon CP 8800, som jo er et
10x zoom kamera og derfor ikke kan have så god vidvinkel.

Til gengæld er Olympus 8080 kun i stand til at tage video med 15 fps. Men
kan ikke forestille mig, at man køber et digitalkamera i denne klasse for at
optage video.

Billedkvaliteten af begge kamera'er er så høj, at jeg ville vælge det
billigste eller måske det som ligger bedst i hånden, eller har den mest
logiske betjening.
Det ser for i øvrigt ud til at prisen på Olympus 8080 er raslet ned i den
sidste måneds tid. Den ligger i USA nu på under USD 500,-
Ikke at den pris har ret meget med prisen herhjemme at gøre, men det viser
at priserne er faldende. Om der er en afløser på trapperne? Egentlig ikke
særligt sandsynligt. Det er mit indtryk at fabrikanterne har så travlt med
deres SLR serier og de billige P&S serier, at der ikke er megen opmærksomhed
til overs til mellemting.

hilsen Jesper