Spørgsmål vedr. Saab 9000t
Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 31-05-05 00:04

Hej gruppe

Jeg er nu få måneder fra at kunne købe min drømmebil, Saab 9000, og
søger derfor nu allerede tips og tricks osv.

Jeg har sat mig nogle mål som den skal besidde, dvs...:

1. Automatgear.
2. Læderstue.
3. CS-model fra 1991/1992 og frem, dvs. "flad" snude og stor hæk med
gennemgående baglygter.
4. 2,3t 200HK motor.
5. Maxpris inkl. afgift, minus hjemhentning er 60.000,- +/- 5.000,-.
Dels fordi pengene ikke rækker til fandes meget mere men lige så meget
fordi den skal køre med ren ansvarsdækning (!).
6. Træk.

Hvad farve den er har er næsten ligegyldig da jeg endnu ikke er faldet
over en lyserød, men hvis muligt så grøn-metallic.

Jeg overvejer kraftigt import da jeg derved kan betale den af "2
omgange" og samtidig måske får en som ikke er medtaget af salt og rust.
Findes det perfekte eksemplar i Danmark så er det jo heller ikke af vejen.

Nogen af jer som kunne finde på at linke til nogle stykker som falder
inden for mine krav? Og sidst men ikke mindst... hvad skal jeg holde
specielt øje med når jeg prøvekører/kigger på bilerne, altså hvor er de
svage sider og hvordan ser jeg/mærker om noget dyrt er ved at gå sig en
tur (sminket lig måske?) ?

På forhånd tak

MVH
Martin Johansen [6000]

Fra : Kim Poulsen

Dato : 31-05-05 18:54

Hej

kan se du tænker på en saab 9000, har også selv overvejet sådan en kraftigt.

i forbindelse med dette faldt jeg i snak med en i Christiansfeld, han hedder
thomas og har et par stykker til salg på bilbasen, så der kan du finde hans
tlf. nr.

han har nogle stykker og gør lidt i både at lave dem og importere dem.

jeg vil foreslå dig at prøve at tage en snak med ham, han ved ihvertfald
hvad faldgrupperne er ved sådan en.

Hvad jeg lige sådan kan huske jeg fik at vide var det mest gearkassen som
var lidt kritisk.

Held og lykke med jagten, skriv endelig hvad det ender med du finder, vil
gerne selv høre nogle fif

Mvh Kim Lehmann Poulsen
6600 Vejen

Fra : Henrik B.

Dato : 31-05-05 19:08

"Kim Poulsen" <klp@vejen-net.dk> skrev i en meddelelse

> i forbindelse med dette faldt jeg i snak med en i Christiansfeld, han
> hedder thomas og har et par stykker til salg på bilbasen, så der kan du
> finde hans tlf. nr.

Pas på med at handle med "dem" i Christiansfeld. Man får ikke altid det man
betaler for.

Fra : Kim Poulsen

Dato : 31-05-05 22:47

> Pas på med at handle med "dem" i Christiansfeld. Man får ikke altid det
> man betaler for.

det jeg mente var såmæn ikke at han skulle købe en ved ham, mere få en snak
om sådan en 9000'er

men du ved måske noget konkret om ham siden du siger det sådan?

Mvh Kim Lehmann Poulsen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 31-05-05 21:22

Kim Poulsen wrote:
> Hej
>
> kan se du tænker på en saab 9000, har også selv overvejet sådan en kraftigt.

Jeg har stort set ikke tænkt på andet de sidste 12 måneder

> Hvad jeg lige sådan kan huske jeg fik at vide var det mest gearkassen som
> var lidt kritisk.

Jeg har også hørt at tomatkassen på sådan en kan være svag over 200hk og
også under hvis man kører råddent hele tiden.

> Held og lykke med jagten, skriv endelig hvad det ender med du finder, vil
> gerne selv høre nogle fif

Jeg regner med at uppe en fuld rapport til min hjemmeside efterhånden
som sagen skrider frem. Hold dig opdateret på tuxx.dk .

Hva.. Henrik B.: Har du stadig din 9000'er? Hvilken model/årgang er den?

MVH
Martin Johansen [6000]

Fra : Kim Poulsen

Dato : 31-05-05 22:48

"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse

> Jeg har stort set ikke tænkt på andet de sidste 12 måneder

> Jeg har også hørt at tomatkassen på sådan en kan være svag over 200hk og
> også under hvis man kører råddent hele tiden.

det jeg havde hørt drejede sig nu faktisk om en manuel gearkasse som var
lidt svag, havde ikke lige luret at det var en tomat kasse du kiggede efter.

men ja de bliver nok ikke ligefrem stærkere så.

MVh Kim Lehmann Poulsen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 31-05-05 23:19

Kim Poulsen wrote:

> det jeg havde hørt drejede sig nu faktisk om en manuel gearkasse som var
> lidt svag, havde ikke lige luret at det var en tomat kasse du kiggede efter.

Hmm okay, der har jeg tilgengæld hørt at de manuelle er ret uslidelige. Hmm.

Nuvel lad os bare blive enige om, at intet holder evigt

MVH
Martin Johansen [6000]

Fra : Eg Egemarke

Dato : 01-06-05 07:49

Hvis du vil have hjælp kan jeg godt kigge efter een til dig her i sverige
(her er der ligesom en hel del hehe)
Og samtidigt sikre at du får een der er velholdt mm

MvH Eg Egemarke (der selv har haft adskillige 9000´ere)

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=265
Manualer til Mc brug emule hent programmet på www.emule.dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 01-06-05 12:26

Eg Egemarke wrote:
> Hvis du vil have hjælp kan jeg godt kigge efter een til dig her i
> sverige (her er der ligesom en hel del hehe)
> Og samtidigt sikre at du får een der er velholdt mm

Det lyder slet ikke så tosset, men hvordan ser det ud med priser osv.
inden den står på danske plader?

Fx. har jeg kigget i Sweits (staveplade) og der koster de en arm mere
end nord for grænsen i Tyskland.

Det kan være du ved hvad forskellen er på en CS, CC og CSE, specielt CS
og CSE?

MVH
Martin Johansen [6000]

Fra : Henrik B.

Dato : 01-06-05 10:30

> [...]
> gennemgående baglygter.
> 4. 2,3t 200HK motor.
> 5. Maxpris inkl. afgift, minus hjemhentning er 60.000,- +/- 5.000,-.

Hejsa Martin.

Der er en mulighed hér:
http://www.saabklubdanmark.dk/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=2241

Eller hér, men den er nok for dyr.:
http://www.saabklubdanmark.dk/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=2211

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 01-06-05 12:31

Henrik B. wrote:

> Hejsa Martin.

Hej Henrik - jeg sad faktisk kun og ventede på du kom ud af busken

> Der er en mulighed hér:
> http://www.saabklubdanmark.dk/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=2241

Nice - har lige skrevet et indlæg. Den lyder intereressant selvom den
har lidt småbuler - bliver spændende at se billederne - måske det ikke
er så slemt jo.

> Eller hér, men den er nok for dyr.:
> http://www.saabklubdanmark.dk/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=2211

Ja Desværre.

Ang. Aero, kan man så få bodykits som laver udseendet om til en Aero?

MVH
Martin Johansen [6000]

Fra : Henrik B.

Dato : 01-06-05 16:39

> Nice - har lige skrevet et indlæg. Den lyder intereressant selvom den har
> lidt småbuler - bliver spændende at se billederne - måske det ikke er så
> slemt jo.

HUSK! At prisen er uden afgift.

> Ang. Aero, kan man så få bodykits som laver udseendet om til en Aero?

Jo, de koster brugt fra omkring 4.000,- + en smule til lakering.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 01-06-05 22:01

Henrik B. wrote:

> HUSK! At prisen er uden afgift.

Ja det så jeg bagefter - så er prisen ligepludselig ikke så attraktiv IMHO.

> Jo, de koster brugt fra omkring 4.000,- + en smule til lakering.

Ork er det alt.

Ved du hvad forskellen er på CS og CSE, herunder også CC ?

MVH
Martin Johansen [6000]

Fra : Henrik B.

Dato : 02-06-05 08:34

"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse

> Ved du hvad forskellen er på CS og CSE, herunder også CC ?

CC = Den gamle (oprindelige) 5-dørs karrosse.
CS = Den nye (lavere front). Mere sikker og vridningsstabil karosseri, bedre
rustbeskyttelse.
CSE = Som ovenfor med meget mere udstyr. I Tyskland har de fleste CS det
hele i forvejen. Bare se min.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 02-06-05 22:48

Henrik B. wrote:

> [...]
> karosseri, bedre rustbeskyttelse.
> CSE = Som ovenfor med meget mere udstyr. I Tyskland har de fleste CS

Kanon - smukt! Jeg har søgt Google tyk og tynd de seneste mange nætter
og har bare intet kunne finde.

Nuvel... som du siger har de fleste CS'er det hele i forvejen og alle
dem jeg har set har været proppet med udstyr. For at jeg ikke tager mig
selv i røven, hvad er så standard på sådan en CS vs. CSE?

Jeg har en idé om, at klima, alt i el osv. er standard på selv en CS'er
men måske jeg tager fejl? For i så fald så er det da helt klart en CSE
jeg skal have!! :)

Og nej jeg vil ikke se dig - jeg får ikke sovet så LOL ej joke.

MVH
Martin Johansen [6000]

Fra : Henrik B.

Dato : 02-06-05 10:02

> Ja det så jeg bagefter - så er prisen ligepludselig ikke så attraktiv
> IMHO.

Du skal regne med en afgift omkring de 35.000 - 40.000,-

Så den holder sig indenfor de 60.000,- der er dit budget.

Sælger kan vel presses til de nævnte 20.000,- Og så skal han samtidig skifte
kæderne.

Har du modtaget billeder af bilen?

P.S. Du kan altid mail'e mig direkte, eller fange mig på MSN.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 02-06-05 22:51

Henrik B. wrote:

> Du skal regne med en afgift omkring de 35.000 - 40.000,-

Ya men hvorfor mon han så snakker om 25kkr i afgift?

> Så den holder sig indenfor de 60.000,- der er dit budget.

Det er korrekt :) Men hvis jeg nu kan finde tilsvarende i Tyskland til
15000 eller ligefrem mindre (Har set lign. eks.) så sparer jeg jo endnu
mere.

Det som dog tiltaler er ny tomatkasse...

> Har du modtaget billeder af bilen?

Nej men jeg har set nogle på bilbasen.

> P.S. Du kan altid mail'e mig direkte, eller fange mig på MSN.

Det vil jeg gøre. Nu har jeg de næste par måneder, måske kun 1 måned,
til at støve markedet op i og så kan det godt være jeg fanger dig og
smider dig bag i 900'eren til en tur sydpå hvis du har lyst

MVH
Martin Johansen [6000]

Fra : Leif Sørensen

Dato : 01-06-05 17:56

On Tue, 31 May 2005 01:03:57 +0200, "Martin Johansen [6000]"
<no@no.no.invalid> wrote:

--Snip--
> [...]
>specielt øje med når jeg prøvekører/kigger på bilerne, altså hvor er de
>svage sider og hvordan ser jeg/mærker om noget dyrt er ved at gå sig en

Her er et link du måske kan bruge:
http://www.quasimotors.com/buying.htm

Ellers er der vel ikke andet at sige, at det generelt er en feeed
vogn.
Har selv en '87 2.0 Turbo med aut. klima, el-soltag og læderstue.
Den kører fantastisk og stabilt, men der er ikke meget "udenoms plads"
i maskinhallen, så reparationer er tit en pine i r......

Med venlig hilsen
Leif Sørensen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 01-06-05 22:03

Leif Sørensen wrote:

> Her er et link du måske kan bruge:
> http://www.quasimotors.com/buying.htm

Jeg studerer! :)

> Ellers er der vel ikke andet at sige, at det generelt er en feeed
> vogn.

Heeelt enig - jeg mindes stadig mine forældres den gamle - damn en
lækker vogn på motorvej.

> Den kører fantastisk og stabilt, men der er ikke meget "udenoms plads"
> i maskinhallen, så reparationer er tit en pine i r......

Så må man håbe man ikke skal skrue ret tit :)

MVH
Martin Johansen [6000]