PADI ... herhjemme eller på ferien ?
Fra : Kent Fonager

Dato : 30-05-05 22:32

Hej Alle

Jeg håber i kan hjælpe mig ... jeg stor foran en rejse i Asien til sommer,
og er nu kommet i tvivl om jeg skal tage PADI Open Water certifikatet
herhjemme eller på destinationen ... eller måske "nøjes" med teorien og tage
de krævede dyk på destinationen ...

Er der nogle der har erfaringer med dette ? Det skal lige siges at det i
første omgang "kun" skal bruges til at dykke på ferien, men hvis vi bliver
grebet af det, vil vi sikkert fortsætte.

Med håb om et par gode svar,
Kent Fonager, Hvidovre

Fra : Torben

Dato : 31-05-05 11:17

Jeg vil foreslå dig at tage det herhjemme, det gjorde jeg selv i sin tid, og
havde stor glæde af at være uafhængig af et kursus dernede, samtidig er det
mit indtryk at uddannelsen er mere "seriøs" herhjemme....

Mvh. Torben

Fra : HKN

Dato : 31-05-05 11:30

"Torben" <trp@(remove)hajq.dk> wrote in message
> [...]
er
> det mit indtryk at uddannelsen er mere "seriøs" herhjemme....

Jeg ved ikke om den er mere seriøs - det svinger nok meget. Men det du får
ud af at dykke herjemme først, er et indtryk af hvor stor forskel der er

at dykke i hhv koldt og varmt vand / god og dårlig sigt. Hvis man er vant
til koldt vand, så vil jeg vove den påstand at du har et rimeligt godt
overblik over tingene i varmt vand - det omvendte er ikke altid
tilfældet.....

Jeg anbefaler også at du tager det hjemmefra og brug tiden på at dykke
der hvor du kommer frem!

Mvh
Henrik

It has removed 68 spam emails to date.
Try www.SPAMfighter.com for free now!

Fra : Kent Fonager

Dato : 31-05-05 14:27

"HKN" <mabehemaREMOVE@THIStdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> tilfældet.....
>
> Jeg anbefaler også at du tager det hjemmefra og brug tiden på at dykke

Hej alle

Tusind tak for alle de gode svar, det sætter jeg virkelig pris på. Vi har
besluttet os for at tage teorien hjemmefra, så vi ikke skal bruge 3-4 dage
på det på ferien og så tage de afsluttende dyk på destinationen.Vi er nemlig
lidt pressede på tiden, da vi rejser om under 4 uger

Mvh,
Kent

Fra : Peder Uhre

Dato : 31-05-05 12:15

Hej Kent
Jeg har været på dykkerferie på Bali flere gange og min ene søn
tog certifikatet der for 4 år siden og min yngste søn skal ned og
have certifikat i næste måned. Det er min erfaring at det er godt
at tage teorien/have læst bogen hjemmefra. Jeg har kun positive
erfaringer med dyk på Bali.
Håber det kan hjælpe dig med at tage beslutningen

/ Pedre Uhre, Århus

Fra : Nicolai

Dato : 31-05-05 13:03

> Er der nogle der har erfaringer med dette ? Det skal lige siges at det i
> første omgang "kun" skal bruges til at dykke på ferien, men hvis vi bliver
> grebet af det, vil vi sikkert fortsætte.

Alt efter hvor i skal hen er der mange penge at spare. Vi gav 2800,- for OW &
AOW på liveaboard på 1 uge på Great barrier reef (Cairns)

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 31-05-05 13:38

"Nicolai" <spam2005@nifo.dk> wrote in

> Alt efter hvor i skal hen er der mange penge at spare. Vi gav 2800,-
> for OW & AOW på liveaboard på 1 uge på Great barrier reef (Cairns)

Var det kursusdykkene i tog dernede og havde forberedt teori hjemme? Hvis I
startede med at gå ombord på båden, tæske teori og kursusdyk af samtidig
med at nå at dykke "rigtigt" på een uge, så vil jeg vove den påstand at
sige den uddannelse ikke er meget værd... Der er selvfølgelig nogle
mennesker der har klæbehjerne og derfor kan håndtere 5-600 siders teori på
2-3 dage, men jeg vil mene at der ikke er mange af os (mig selv inkl) der
kan nå at bearbejde så meget teori samtidig med at skulle bearbejde det der
bliver lært ved siden af (bla. på dykkene) og bearbejde alm. oplevelser på
så kort tid.

Umiddelbart vil jeg også anbefale at tage det hele herhjemme, men hvis
dette ikke er realistisk, så tag teori og svømmehalsdyk herhjemme, så kan
de praktiske åbentvandsdyk tages på ferielokationen.

Men hvis I så bliver bidt af det og vil dykke herhjemme (efter at have
taget certifikat dernede) bør I tage nogle opfriskdyk med instruktør og
"lære" danske forhold at kende. Sigten er meget dårligere og koldt vand
påvirker alt andet lige kroppen på en anden måde end varmt vand.

Thomas

Fra : Nicolai

Dato : 31-05-05 23:22

> Var det kursusdykkene i tog dernede og havde forberedt teori hjemme? Hvis I

Teorien var i klasseværelse den første uge - med pool.

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 31-05-05 15:12

Thomas Rasmussen wrote:
> Men hvis I så bliver bidt af det og vil dykke herhjemme (efter at have
> taget certifikat dernede) bør I tage nogle opfriskdyk med instruktør og
> "lære" danske forhold at kende.

Hvis jeg ellers har forstået PADI-system rigtigt, så har de faktisk
ikke noget valg. De er nødt til at tage et tilvænningskursus for at
kunne dykke i Danmark med et PADI-center (forudsat altså at de ikke
ønsker at dykke helt på egen hånd).

Jens Olsen

Fra : HKN

Dato : 31-05-05 16:54

[...]

Korrekt - det kræver et koldtvands introdyk, hvis man skal bruge et
certifikat taget under de sydligere himmelstrøg herhjemme. Desværre har
jeg
ikke hørt om, at dette bliver checket herhjemme.

Fra : Bo Christensen

Dato : 01-06-05 09:21

Øh? Såvidt det står i manualen så er "Discover Local Diving" kun et tilbud,
og ikke et krav.
Så hvis I mener at der er et krav. Så vil jeg da gerne vide hvor det står.

Hilsen
Bo

Fra : Torben

Dato : 01-06-05 10:33

Me2

/Torben

Fra : Thomas VJ

Dato : 01-06-05 13:00

> [...]
> og ikke et krav.
> Så hvis I mener at der er et krav. Så vil jeg da gerne vide hvor det står.

Dicover Local Diving er en anbefaling - ikke et krav!

Derudover skal alle PADI Open Water dykkere være informeret om at de er
kvalificeret til dykning under samme eller bedre forhold end dem hvor de har
modtager træning under. Så hvis man har taget sit Open Water certifikat
under de sydlige himmelstrøg bør man tage et eller andet kursus,
eksempelvist EANx, Adv. Open Water, Rescue Diver, Tørdragt osv i Danmark,
hvis man ønsker at dykke på egen hånd i Danmark. Et Discover Local Diving
udført i Danmark kan også kvalificere til dykning på egen hånd under de
samme forhold.

--
Mvh Thomas VJ
http://www.dykkerteori.dk - lær teorien før du rejser ...

Fra : ;o\)-max-

Dato : 02-06-05 11:37

"Kent Fonager"
> [...]
> første omgang "kun" skal bruges til at dykke på ferien, men hvis vi bliver
> grebet af det, vil vi sikkert fortsætte.

Mine unger tog deres certifikater i Ægypten på en 14 dages tur, det var
lidt hårdt de var også kun 11 og 14, men de var ret vilde og enormt
dygtige og fulde af selvtillid på de efterfølgende dages dyk.
Jeg tog mine på Bali for længe siden og det var tip top.. På Koh Tao
kender jeg en del der har taget deres kurser, det er crazy billigt, også
danske instruktører - og der er fornuftige begynder dyk i området..
Philipinerne ser ud til at være et andet godt sted, der er også danske
instruktører hvis det er et must.. Go' tur det blir jeres livs oplevelse. -max-