Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
20D kit 18-55 + 100-300mm USM er jeg helt ~
Fra : Jacob

Dato : 30-05-05 20:22

Hvis jeg nu snupper et 20D kit med en 18-55mm samt en Canon 100-300mm
f/4.5-5.6 USM og en Modlysblænde EX-78B II og et uv filter. ville jeg så
være dækket nogenlunde ind ? min primære fotografering er af modelflyvere
(mega hurtigt sport(100-300mm usm)) samt almindeligt familie billeder
(standartlinsen). Jeg vil nok også forsøge mig lidt med noget portræt og
landskab.
så ville jeg med tiden nok supplere med en 580ex speedlight. samt et
objektiv eller to når jeg ser den rigtige pris.eller jeg bliver træt af
18-55mm elendige blænde åbning.

Jeg forstår ikke helt at 100-300mm f/4.5-5.6 USM står som et L objektiv når
man kigger på de på Canons hjemmeside. mens at det ikke står i overskriften.
er det et L objektiv? jeg kan ikke umiddelbart finde nogle review af
objektivet.

Jeg har en kuffert der vil passe samt CF kort. har man brug for en taske
eller er en kuffert nok ?
Man gider jo ikke slæbe rundt på en kuffert på samme måde som en taske.

Jacob

Fra : fam. Ager

Dato : 30-05-05 20:38

"Jacob" <Rocky.tmc.fjer_nes@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis jeg nu snupper et 20D kit med en 18-55mm samt en Canon 100-300mm
> f/4.5-5.6 USM og en Modlysblænde EX-78B II og et uv filter. ville jeg så
> være dækket nogenlunde ind ?

jep,nogenlunde......ingen af objektiverne er noget vildt, men sikkert
fine.....
18-55 er ok, men som du selv skriver med list kedelige blænde tal...
Hvis økonomien tillader det,så kig efter noget bedre...

> min primære fotografering er af modelflyvere (mega hurtigt sport(100-300mm
> usm))

så kommer du måske til kort med den nævnte 100-400.....hvis det er din
primære intresse,så er det her du skal ligge nogle flere penge, så du også
kan få gode lukketidet i gråvejr:0)
hvis økonomien vil så kig på 70-200 f4 eller endnu bedre f2,8..eller
sigma´s 70-200 2,8
eller en 300mm f4L

>samt almindeligt familie billeder (standartlinsen). Jeg vil nok også
>forsøge mig lidt med noget portræt og landskab.

18-55 er ikke fremragende med rimelig, til portræt er canon 50mm f1,8 god
og billig(ca.800dkr)

> så ville jeg med tiden nok supplere med en 580ex speedlight.
den vil du blive glad for!

>samt et objektiv eller to når jeg ser den rigtige pris.eller jeg bliver
>træt af 18-55mm elendige blænde åbning.
som nævt ville jeg gå efter en god zoom eller fast objektiv fra starten,du
vil ærvere dig hvis du køber noget som ikke lever op til dine
forventninger..objektiver kan jo også købes brugt:0)...så måske brugt 300mm
f4?

> Jeg forstår ikke helt at 100-300mm f/4.5-5.6 USM er det et L objektiv?
Nej det er ikke et L-objektiv

> Jeg har en kuffert der vil passe samt CF kort. har man brug for en taske
> eller er en kuffert nok ?
Jeg havde satset på en foto-rygsæk....hvor du kan have det hele samlet...

> Man gider jo ikke slæbe rundt på en kuffert på samme måde som en taske.
nemlig!

mvh torben

Fra : Jacob

Dato : 30-05-05 20:55

> [...]
> kan få gode lukketidet i gråvejr:0)
> hvis økonomien vil så kig på 70-200 f4 eller endnu bedre f2,8..eller

jeg har kig på en 100-400mmL men jeg kan ikke lide prisen.
en 200mm er for kort. minimum 300mm helst 400mm eller mere.
Jeg må til en start gå på kompromi og benytte iso3200. selv om der så kommer
lidt støj.
Som det er nu har jeg ingen anelse af hvad det kræver af et kamera at fange
en flyver der er 1.2m lang og bevæger sig med 400km/t. men det er det
ondeste jeg vil kunne komme til at byde udstyret. ellers bevæger det meste
sig med under 200km/t.

> 18-55 er ikke fremragende med rimelig, til portræt er canon 50mm f1,8
> god og billig(ca.800dkr)

Sådan en havde jeg også planlagt at købe. om ikke andet til når der skal
laves P & S.
jeg troede dog den var for kort til potræt. jeg vil nok købe den brugt da
der nok ligger et hav af dem og flyder rundt.

> [...]
> Nej det er ikke et L-objektiv

> Jeg havde satset på en foto-rygsæk....hvor du kan have det hele samlet...

Mvh jacob

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 30-05-05 22:14

In article <429b6fb2$0$18639$14726298@news.sunsite.dk>, Jacob wrote:
> [...]
> en flyver der er 1.2m lang og bevæger sig med 400km/t. men det er det
> ondeste jeg vil kunne komme til at byde udstyret. ellers bevæger det meste

Dvs flyet bevæger sig med 111 m/s, eller 100x sin egen længde.
Eller måske 50x sin egen længde (200 km/t = 55m/s).

Det vil jeg tro er ret svært at time hvis du skal tage et billede
hvor flyet fylder hele, eller det halve af billedet.

Hvis vi siger det skal fylde det halve billede med 200 km/t = 55m/s,
så har du 1 meter luft at give af, og skal time det indenfor 1/55s -
hvilket er næsten umuligt.

Så du må leve med motivet bliver mindre.

Hvad er din afstand ? Og hvor meget skal flyet fylde ?

Fra : Jacob

Dato : 30-05-05 22:23

> [...]
> hvilket er næsten umuligt.
>
> Så du må leve med motivet bliver mindre.
>
> Hvad er din afstand ? Og hvor meget skal flyet fylde ?

Den tid det problem. med en lukke tid på 1/1000 flytter den sig 10 cm. med
1/8000 flytter den sig under 1.5cm. men at man følger flyveren med linsen
som et haglgevær ved jagt gør jo at det slet ikke er et problem.

Fra : Jacob

Dato : 31-05-05 15:23

> [...]
> eller er en kuffert nok ?
> Man gider jo ikke slæbe rundt på en kuffert på samme måde som en taske.

Jeg "faldt" lige over
Tokina AT-X 4,5-5,6/80-400 II C/AF hos technikdirekt
den er inden for de rammer jeg vil skyde af til at starte med. men kun hvis
den er mindst lige så god som canons 100-300mm