Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Objektiver på ebay.com
Fra : Thomas

Dato : 30-05-05 20:15

Hej alle,

Jeg har ofte set mig varm på forskellige objektiver på ebay i USA. Men selv
om det er brugte varer skal der jo sikkert betales både told, afgift og
moms. Jeg er dog meget i tvivl om merprisen på den slags handler. Hvordan
prissætter tolderne et brugt objektiv?

Thomas

Fra : Holst

Dato : 30-05-05 20:23

Thomas wrote:

> [...]
> om det er brugte varer skal der jo sikkert betales både told, afgift og
> moms. Jeg er dog meget i tvivl om merprisen på den slags handler. Hvordan

Værdien burde jo være anført på tolddeklarationen, så det bliver fastsat
derefter. Regn med, at told og moms lægger cirka 1/3 til. Objektivets
værdi plus forsendelsesomkostninger bliver anvendt som grundlag til
told- og momsberegning.

Fra : Tommy Jensen

Dato : 30-05-05 20:41

On Mon, 30 May 2005 21:15:00 +0200, "Thomas" <tsFJERN@tschmidt.dk>
wrote:

> [...]
>om det er brugte varer skal der jo sikkert betales både told, afgift og
>moms. Jeg er dog meget i tvivl om merprisen på den slags handler. Hvordan

Du skal se dig godt for. Tit sælges de brugte objektiver til priser
meget tæt på eller over ny-prisen i USA og så kan det jo ikke betale
sig.

MVH Tommy Jensen
Erstat YYMMDD med 29. marts. 2005 i email adresse.

Fra : Thor

Dato : 30-05-05 21:15

> Du skal se dig godt for. Tit sælges de brugte objektiver til priser
> meget tæt på eller over ny-prisen i USA og så kan det jo ikke betale
> sig.

Til gengæld kan man slippe med en "gavetold" på ca. 250 kr. Det betalte jeg
ihvertfald for et 100-400 mm L objektiv, som jeg købte på Ebay over there.

mvh Thor

Fra : Hans Joergensen

Dato : 30-05-05 22:31

Tommy Jensen wrote:
> Du skal se dig godt for. Tit sælges de brugte objektiver til priser
> meget tæt på eller over ny-prisen i USA og så kan det jo ikke betale
> sig.

Det kommer nu ganske an på hvad det er for en slags grej man taler
om, fx. er de ældre Hasselblad-optikker noget billigere i US end de
er i DK. Til gengæld må man så leve med at fokusringen viser
afstanden i fod

// Hans
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/Hans_Joergensen

Fra : Tommy Jensen

Dato : 31-05-05 06:26

On 30 May 2005 21:31:24 GMT, Hans Joergensen
<haj@enterprise-server.dk> wrote:

> [...]
>om, fx. er de ældre Hasselblad-optikker noget billigere i US end de
>er i DK. Til gengæld må man så leve med at fokusringen viser

Ja men jeg tænkte nu på de gode L objektiver i god stand.

Fra : michael bs

Dato : 31-05-05 09:08

"Thomas" <tsFJERN@tschmidt.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> og moms. Jeg er dog meget i tvivl om merprisen på den slags handler.
> Hvordan prissætter tolderne et brugt objektiv?

Jeg ved godt det ikke er det du spørger om men ville blot oplyse at jeg med
succes har købt nye objektiver gennem ebay hos Hong Kong forhandlere. Ingen
told, ingen moms.

mvh Michael

Fra : Thomas

Dato : 31-05-05 17:11

"michael bs" <michaelschouFJERNDETTE@oncable.dkfjenogsådette> wrote in
message news:429c1b63$0$667$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Jeg ved godt det ikke er det du spørger om men ville blot oplyse at jeg
> med succes har købt nye objektiver gennem ebay hos Hong Kong forhandlere.
> Ingen told, ingen moms.

Det lyder meget interessant. Hvordan kan de slippe igennem uden at tolderne
fanger dem?

Thomas

Fra : michael bs

Dato : 31-05-05 18:26

"Thomas" <tsFJERN@tschmidt.dk> skrev i en meddelelse

> Det lyder meget interessant. Hvordan kan de slippe igennem uden at
> tolderne fanger dem?
>
> Thomas

De vedlægger en falsk faktura med alt for lille beløb og skriver på pakken
at det er et reperattions eksemplar til testning eller sådan noget lignende.

mvh Michael

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 31-05-05 18:36

michael bs wrote:
> De vedlægger en falsk faktura med alt for lille beløb og skriver på pakken
> at det er et reperattions eksemplar til testning eller sådan noget lignende.

Eller også skriver de deres egen kostpris (indkøbspris formoder jeg), og
det betaler du så afgifter af. Jeg tror at den føromtalte 1/3 del er
lige i overkanten. Det er nok snare 1/4 del du skal ligge oveni.

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

Fra : Holst

Dato : 31-05-05 18:52

Thomas Schreiber wrote:

> Eller også skriver de deres egen kostpris (indkøbspris formoder jeg), og
> det betaler du så afgifter af. Jeg tror at den føromtalte 1/3 del er
> lige i overkanten. Det er nok snare 1/4 del du skal ligge oveni.

1/3 er nu meget rigtigt. Lad os bare tage et eksempel. Nu kender jeg kun
toldsatsen på musik-cd'er, så lad os da bare bruge det som eksempel. Her
er toldsatsen 3,8 %. Momssatsen er som sagt 25 %. Både told og moms
udregnes på grundlag af pris plus forsendelse. Lad os for eksemplets
skyld antage, at cd'en omregnet til danske kroner koster 80 kr. og porto
20 kr., for det giver nemlig tilsammen 100 kr., hvilket er et godt tal:

(80 + 20) * 1.038 * 1.25 = 129,75 kr.

Så for musik-cd'ere er det altså ekstra 29,75 %.

Og for at gøre ondt værre, så er der også gebyret for fortoldningen, som
hos Post Danmark vist i øjeblikket er 55 kr. Hos UPS, DHL og lignende er
det langt højere.

At en musik-cd til 80 kr. så sikkert vil gå gennem tolden uden afgifter,
er så en anden historie, men det er også kun et beregningseksempel, og
eftersom toldsatsen for objektiver næppe er meget anderledes, så passer
det sikkert fint.

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 31-05-05 19:03

Holst wrote:
> 1/3 er nu meget rigtigt. Lad os bare tage et eksempel.

Hvis du ikke kender den eksakte sats for fotografiudstyr, så kan du da
ikke sammenligne noget som helst! Det er som at sammenligne det en bil
kan køre pr. liter diesel, og så det en cykelrytter kan køre på en liter
cola

Min erfaring med handel i HK og USA viser 1/4 del af prisen oven i hatten.

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

Fra : Holst

Dato : 31-05-05 19:55

Thomas Schreiber wrote:

> [...]
> cola
>
> Min erfaring med handel i HK og USA viser 1/4 del af prisen oven i hatten.

Hovedsagelig fordi toldtariffen slet ikke er til at finde rundt i for
almindeligt dødelig, og fordi toldsatsen for objektiver nok ikke er så
voldsomt forskellig fra toldsatsen for cd'er. Om den er 3,8 % som for
cd'ere eller 2, 4, 5 eller 6 procent gør ikke den store ændring, selvom
det naturligvis har lidt betydning.

Nu prøvede jeg dog at kigge i toldtariffen, og så vidt jeg kan læse, så
er toldsatsen for objektiver 6,7 %, hvilket jo er næsten det dobbelte af
cd'ere.

Dette medfører, at der totalt bliver lagt 33,375 % til. Så faktisk er
det mere end 1/3.

1/4 af prisen (eller 25 %) kan kun være korrekt, såfremt der er en
toldsats på 0 % for den pågældende vare, efterom det så udelukkende er
moms, der er blevet pålagt.

Toldtariffen findes her:

http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=170970&vID=200699

og toldsatsen for objektiver fandet jeg her:

http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=203516&vID=200699&i=1307#i203516

Men den er alt andet end for dødelige at finde rundt i.

Fra : michael bs

Dato : 31-05-05 20:25

"Thomas Schreiber" <REMOVEnews@schreiber.se> skrev i en meddelelse

> [...]
> det betaler du så afgifter af. Jeg tror at den føromtalte 1/3 del er lige
> i overkanten. Det er nok snare 1/4 del du skal ligge oveni.

Nej, Jeg har ikke betalt nogen form for afgifter, moms/told på objektiver og
andet fra Hong Kong pga af de ting, butikken skriver på pakken.

mvh Michael