billeder af børn der leger i maskiner på b~
Fra : SilentDane

Dato : 30-05-05 18:55

Hej

Jeg har et spørgsmål ang at tage billeder af voksne/børn på offentlig grund.
Jeg er lige flyttet i et rækkehus, hvor der stadig bliver bygget huse, hvor
der står forskellige maskiner. Jeg har snakket med håndværkerne om det, da
der er flere børm der leger derinde og bruger horn, lys osv. Ved ikke om der
er nøgle i, men håndværkerne vil gerne have jeg tog billeder af det, så de
kunne gå til forældrene med det, men må man godt tage billeder af det eller
er det noget man kan blive meldt for, for så vil jeg ikke gøre det.

På forhånd tak

Mvh Sune

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 30-05-05 19:41

In article <429b5332$0$73221$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, SilentDane wrote:
> [...]
> kunne gå til forældrene med det, men må man godt tage billeder af det eller
> er det noget man kan blive meldt for, for så vil jeg ikke gøre det.

Ja, du må tage billeder af alt og alle på offentlig tilgængeligt område,
og også på privat (byggeplads) hvis du har tilladelse.

Det er ikke børnene der skal give tilladelse. Heller ikke deres forældre,
medmindre det er portrætfotos fremfor situationsfotos. Ved bestilte
portrætfotos har bestillingsgiver og fotograf brugsretten i forening.
Dvs en part må ikke bruge billedet udover den andens accept.