Passer en Zalman ZM80D-HP på et Radeon X70~
Fra : Mads

Dato : 30-05-05 17:17

Hej

Jeg er igang med at finde stumper til min næste PC og da den
helst ikke skal støje alt for meget må grafikkortet gerne være
passivt kølet.

I den gamle maskine sidder et Radeon 9600 XT kort som er
passivt kølet med en Zalman ZM80D-HP heatpipe køler.

I den nye maskine havde jeg forestillet mig et Radeon X700Pro
kort som et fornuftigt kompromis imellem pris og ydelse.
( man får vel ikke meget mere i den prisklasse eller hvad ? )
Jeg har kik på et Asus EAX700Pro 256MB til ca1500,-

Men kan sådan et kort køles på samme måde som det gamle
9600XT kort? Altså, vil min Zalman køler passe på det?
Der bliver et rimeligt airflow i maskinen vha. et par støjsvage
120mm kabinet blæsere på 7 volt.

På forhånd tak for hjælpen

--
Mvh Mads

"Gode diskussioner ødelægges tit af folk,
der ved hvad de taler om"

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 30-05-05 18:53

Hvis du går ind under det aktuelle produkt på zalmans website, kan du se
en liste over kompatible og inkompatible produkter.

Hvis den ikke passer, kan jeg anbefale en VF700Cu, den er rigtig god, og
hvis du giver den 5 volt siger den stort set ingenting, men køler
fremragende

Fra : Mads

Dato : 30-05-05 19:47

On Mon, 30 May 2005 19:52:53 +0200, Esben von Buchwald
<use-net@rem_oVe-amokk.dk> wrote:

>Hvis du går ind under det aktuelle produkt på zalmans website, kan du se
>en liste over kompatible og inkompatible produkter.

Jeg går ud fra at du mener denne side :
http://www.zalman.co.kr/eng/product/view.asp?idx=138&code=013
Der kan jeg altså ikke finde en liste over kompatible kort. Sorry.
Sådan en liste finder jeg kun på siden med VF7000 køleren og den er
da også fed nok, men jeg håbede på at kunne genbruge den ZM80D
som jeg allerede har.

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 31-05-05 00:10

> [...]
> Sådan en liste finder jeg kun på siden med VF7000 køleren og den er
> da også fed nok, men jeg håbede på at kunne genbruge den ZM80D

Ok der var jeg lidt hurtig.... men på den side du linker til er der
faktisk en sektion om kompatible kort...

"This product can be used with any video cards that have heatsink
mounting holes."

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 31-05-05 00:11

Men du skal stadig have fat i noget nyt thermal tape til dine RAM
heatsinks...

Fra : Hans

Dato : 31-05-05 01:14

Esben von Buchwald wrote:
> Men du skal stadig have fat i noget nyt thermal tape til dine RAM
> heatsinks...

Det burde nu ikke være nødvendigt på et X700 Pro. Det klarer sig udmærket
uden, da hukommelsen trods alt kun kører 850 MHz. Mit eget X800XT har ingen
ramkølere og selv efter længere tids belastning er chip'sene ikke mere end
godt lune, altså mindre end varme, og et X800XT kører noget hurtigere på
hukommelsen end X700 Pro.

Bortset fra det, så tror jeg det er lettere at købe et nyt sæt ramkølere til
en 50'er end at sidde og bøvle med at skifte tape.

Hans

Fra : Mads

Dato : 31-05-05 17:08

On Tue, 31 May 2005 02:13:59 +0200, "Hans" <nospam@kvik.org.invalid>
wrote:

> [...]
>godt lune, altså mindre end varme, og et X800XT kører noget hurtigere på

Har du kølet dit X800XT kort med en Zalman ZM80D ?
For jeg overvejede nemlig at købe et X800 kort, men havde fået at
vide at det var alt for kraftigt til at kunne køles passivt, selvom
der er et rimeligt airflow i kabinettet. Eller du har måske en Zalman
blæser på siden af din køler?

>Bortset fra det, så tror jeg det er lettere at købe et nyt sæt ramkølere til
>en 50'er end at sidde og bøvle med at skifte tape.

Ja, det tror jeg også jeg vil gøre. God ide.

Fra : Hans

Dato : 31-05-05 18:24

Mads wrote:
> [...]
> vide at det var alt for kraftigt til at kunne køles passivt, selvom
> der er et rimeligt airflow i kabinettet. Eller du har måske en Zalman

Nej, jeg bruger denne køler fra Videomagic:
http://asp.webconsult.dk/privat/SingleProd.asp?p=852

Fordelen ved denne køler er, at det varmeafledende element sidder på den
"rigtige" side af grafikkortet, så det vender opad i et stående kabinet, i
modsætning til Zalmans sandwich, med køleelementer på begge sider. Her har
det nedre element det svært, da varmen ophobes på undersiden af
grafikkortet, hvis den ikke ledes bort med lidt aktiv køling.

I mit Lian-Li kabinet sidder der en 120 mm. blæser lige over profilen til
Videomagic køleren, så jeg ser ikke temperaturer over 55 grader på mit
X800XT, selv når det går vildt til. Ved idle ligger det på ca. 36 grader.

Køleren er ikke helt billig, men er yderst effektiv og så vejer den næsten
ingenting.

Hans