Værdiforringelse ved skade. Krav til modpa~
Fra : Nielsen

Dato : 30-05-05 17:02

Hej NG

Jeg er blevet påkørt bagfra og modparten har påtaget sig skylden.

Nu kan jeg gøre krav på at min 5 måneder gl. bil mister værdi fordi den skal
have en ny bagende (kofanger og bagklap).

Hvad vil sådan et krav typisk ligge på?
(VW Passat Variant 1.9 TDI)

Vh Nielsen

Fra : alexbo

Dato : 30-05-05 17:17

"Nielsen" skrev

> Hvad vil sådan et krav typisk ligge på?

For det første skal der være en ansvarlig modpart, ham har du
Dernæst skal skaden være stor, ca 25% af bilens værdi, det lyder det ikke
til.
Og så er erstatningen 10-20% af rep. prisen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 30-05-05 17:17

Nielsen wrote:
> [...]
>
> Nu kan jeg gøre krav på at min 5 måneder gl. bil mister værdi fordi
> den skal have en ny bagende (kofanger og bagklap).

Jeg tvilver på at du kan få noget for det, en bagklap og en kofanger er en
relativ lille skade.
Det er som regel først ved væsentligt større skader (f.eks. bænk-skader) man
kan være heldig at få noget.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - ingen Formel 1 videoer

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 30-05-05 19:46

"Nielsen" <thefuturefreak@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Nu kan jeg gøre krav på at min 5 måneder gl. bil mister værdi fordi den
> skal have en ny bagende (kofanger og bagklap).

Hvem er modparten? Forsikringsselskabet eller ham/hende der kørte bilen?
Man skal være opmærksom på, at det kun er forsikringsselsskabet som kan
pådrage sig skyld. Det kan forsikringstageren ikke.
Herunder skal man bemærke at ved påkørsler bagfra er det meget ofte, at
selskaberne giver en vis procentdel af skylden til den ene part og resten
til den anden.
Men det kommer jo helt an på omstændighederne.
Men f.eks. ved harmonikasammenstød vil de oftest fordele skylden efter et
skema de har.

Kurt

Fra : Ukendt

Dato : 31-05-05 08:17

> Herunder skal man bemærke at ved påkørsler bagfra er det meget ofte, at
> selskaberne giver en vis procentdel af skylden til den ene part og resten
> til den anden.

Det er ikke helt rigtigt. Som udgangspunkt får den bagvedkørende hele
skylden. Han har ikke holdt sin afstand til forankørende, derfor får han
automatisk skylden, med mindre der er helt særlige forhold.

> Men det kommer jo helt an på omstændighederne.
> Men f.eks. ved harmonikasammenstød vil de oftest fordele skylden efter et
> skema de har.

Ved harmonikasammenstød får man skyld hvis man er _kørt_ op bag i en anden
bil. Hvis man er blevet påkørt bagfra og _skubbet_ op i en foranholdende
vogn, får den bagerste bil hele skylden.

Mvh Tommy

Fra : Ukendt

Dato : 31-05-05 08:19

"TBJ" <bruus [snabela] os.dk> skrev i en meddelelse

| Ved harmonikasammenstød får man skyld hvis man er _kørt_ op bag i en anden
| bil. Hvis man er blevet påkørt bagfra og _skubbet_ op i en foranholdende
| vogn, får den bagerste bil hele skylden.

Hvordan m. bevisførelsen om hvem der ramte hvem først, "hønen eller ægget".
Det bliver jo let påstand mod påstand ;).

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 31-05-05 11:03

> Ved harmonikasammenstød får man skyld hvis man er _kørt_ op bag i en anden
> bil. Hvis man er blevet påkørt bagfra og _skubbet_ op i en foranholdende
> vogn, får den bagerste bil hele skylden.

Er du nu helt sikker på det - og hvor har du det fra..?

/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 31-05-05 12:29

"Jan W Nielsen" <intetsvar@nitetsvar.dk> skrev i en meddelelse

> Er du nu helt sikker på det - og hvor har du det fra..?
Been there, tried that, got the t-shirt. Jeg var i midten af et harmonika,
så derfor
Mvh Tommy

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 31-05-05 14:06

> Been there, tried that, got the t-shirt. Jeg var i midten af et harmonika,
> så derfor

Det lyder ikke rart.. .

Jeg tror nok, at det er mest almindeligt, at man i tilfælde af
harmonikasammenstød selv betaler for bilen, der holder foran - netop fordi
det er svært at bevise, at man holdt "parkeret" og blev "skubbet" op i den
næste bil.

På Forsikringsoplysningens hjemmeside står der mere om sagen - under
oplysningsmaterialer - og ansvar, dit, mit eller vores.

/Jan W Nielsen

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 02-06-05 10:02

> [...]
> bil. Hvis man er blevet påkørt bagfra og _skubbet_ op i en foranholdende
> vogn, får den bagerste bil hele skylden.

Prøv at se
http://www.forsikringsoplysningen.dk/Oplysningsmaterialer.aspx
Brochuren Ansvar ved sammenstød
Der er mange situationer, hvor der sker ansvarsfordeling i forbindelse med
påkørsler bagfra og herunder harmonikasammenstød.
Det er de helt konkrete omstændigheder som afgør det, men jeg har set mange
harmonikasammenstød, hvor der alle blev pålagt lidt skyld. Det er jo også
smart for forsikringerne, da de derved kan hæve de fleste lidt i præmie.
Men som du selv har oplevet, kan det modsatte også være tilfældet.

Kurt