Hvad kan i anbefale af sikkerhedsprogramme~
Fra : Karsten

Dato : 30-05-05 07:27

Jeg skal hjælpe en enlig Mor med 2 børn med at sætte deres bærbar op.

D.v.s.

Den skal installeres med Windows 2000

Regner selv med følgende programmer.

Antivirus Avast
Firewall ZoneAlarm
SpyWare Ad Aware

Kan i anbefale andre ting jeg kan installere på den, ud over dem jeg selv
har nævnt.

Fra : MadHatter

Dato : 30-05-05 12:39

On Mon, 30 May 2005 08:26:58 +0200, "Karsten"
<ubrugligt@emailadresse.dk> wrote:

> [...]
>SpyWare Ad Aware

>Kan i anbefale andre ting jeg kan installere på den, ud over dem jeg selv

Med den pakke tror jeg ikke der hverken er harddisk eller cpu-tid til
yderligere

Men alvorlig talt - er der behov for alt det der ???

Hvordan kommer maskinen på internettet - Sidder den bag en (trådløs)
router er der næppe behov for Firewall / ZoneAlarm....

Hvor gamle er ungerne - Er de under 11-12 år og kun spiller Rasmus
Klump, tror jeg heller ikke der er behov for Antivirus i større stil.
Men selvfølgelig, hvis de er i en alder hvor de henter tvivlsomme
filer hjem, kan det være nødvendigt...

<mlr>

Fra : Karsten

Dato : 04-06-05 09:07

"MadHatter" <madhatter@danmark.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
>

> Hvordan kommer maskinen på internettet - Sidder den bag en (trådløs)
> router er der næppe behov for Firewall / ZoneAlarm....

De har en direkte forbidels til nettet, derfor en firewall og en
antivirusprogram

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 09-06-05 16:12

MadHatter wrote:
> Hvor gamle er ungerne - Er de under 11-12 år og kun spiller Rasmus
> Klump, tror jeg heller ikke der er behov for Antivirus i større stil.

Folk der ikke bruger antivirus skulle skydes ved daggry - hvorfor er det
mon at virus spredes så nemt som det gør....

--
Mail mig på uffe <snabelA> skelmose <prik> dk

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 09-06-05 16:14

Uffe S. Callesen <anon@anon.local> writes:
>Folk der ikke bruger antivirus skulle skydes ved daggry - hvorfor er det
>mon at virus spredes så nemt som det gør....

Primært på grund af alle dem, der netop installerer antivirus og
derfor tror, de kan opføre sig lige så tosset, de har lyst til.

Når der kommer en antivirus-pakke, der rent faktisk virker mod
vira i almindelighed, vil jeg begynde at anbefale det. Ikke før.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Kristian Thy

Dato : 09-06-05 16:20

Quoth Uffe S. Callesen:

> Folk der ikke bruger antivirus skulle skydes ved daggry

Folk der ukritisk tror at antivirus løser alle deres virusproblemer
burde skydes ved daggry.

> - hvorfor er det mon at virus spredes så nemt som det gør....

Se #1 ovenfor.

--
\\kristian

Fra : Anders Lund

Dato : 09-06-05 17:33

Uffe S. Callesen wrote:
> Folk der ikke bruger antivirus skulle skydes ved daggry - hvorfor er det
> mon at virus spredes så nemt som det gør....

Jeg bruger ikke antivirus.
Jeg spreder ikke virus.
Efter jeg lavede springet, har min computer ikke kørt bedre!

Der er jo nogen af os som kan tænke os om, inden vi starter et program.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk
I have plenty of Gmail invites - just ask!

Fra : Kent Friis

Dato : 09-06-05 18:44

Den Thu, 09 Jun 2005 18:32:54 +0200 skrev Anders Lund:

> Jeg bruger ikke antivirus.
> Jeg spreder ikke virus.
> Efter jeg lavede springet, har min computer ikke kørt bedre!

Det er også det argument jeg plejer at bruge, når folk ikke kan forstå
at jeg kører uden antivirus. Indtil nu har jeg spildt meget mere tid
på antivirus-problemer, end jeg har med virus-problemer.

Jeg har aldrig haft virus, men antivirus har jeg haft masser af
problemer med. Selv hvis det en dag går galt, skal der mere end en gang
virus til før det går lige op. Og risikoen er større for at anti-virus'en
ikke opdager en virus, end for at man får virus hvis man tænker sig om,
specielt med nutidens amatør-agtige virusser, der ikke kan noget som
helst uden hjælp.

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Fra : Ukendt

Dato : 11-06-05 20:19

> Jeg bruger ikke antivirus.
> Jeg spreder ikke virus.
> Efter jeg lavede springet, har min computer ikke kørt bedre!

Fed ide...Lad os tage Politiet af vejene...Så er der ingen kriminalitet mere
;.)

Brug et simpel program ; Re-Z Home
Det beskytter dig imod Virus, program installationer mm.
Dvs. Du installer et program der genskaber din PC ved hver boot. Nemt og
smart.
Du kan naturligvis som "mor" over systemet "bypasse" systemet med et
password og installere programmer etc....
Men bliver du ramt af virus imens systemet er "låst" er det blot at
genstarte...Så er du fri igen...Nemmere kan det da ikke være!

http://www.safekey.dk/main/product.asp?productid=79

Mvh
Rene

Fra : Anders Lund

Dato : 11-06-05 21:07

Old Code dude wrote:

> Fed ide...Lad os tage Politiet af vejene...Så er der ingen kriminalitet mere
> ;.)

Hey, en sammenligning, som ikke har med biler at gøre .. eller jo, der
er selvfølgelig lige vejen igen. :)

Problemet med denne sammenligning er bare at der ikke forgår noget
"kriminelt" på min computer - lige meget om der er politi eller ej, så
hvorfor skulle jeg så betale politiet for at være der?

Fra : Alex Holst

Dato : 09-06-05 18:39

Uffe S. Callesen wrote:
> Folk der ikke bruger antivirus skulle skydes ved daggry - hvorfor er det
> mon at virus spredes så nemt som det gør....

Pfft. Den installation jeg har med at gøre til daglig har tusindevis af
maskiner. De sidste 12 måneder har vi ved fire forskellige lejligheder
ventet 8-12 timer på et pattern fra vores AV vendor. En email baseret
orm havde i mellemtiden frit spil på vores netværk fordi brugerne ikke
ved bedre end at de trygt kan åbne uventede .zip filer - de har jo
anti-virus kørende.

Man kan endvidere ikke sælge ideen om brugerundervisning til ledelsen
sålænge det er almindeligt kendt at "der blot skal et anti-virus program
til."

Ved du hvor let man kan fjerne brugerdelen af malware problemerne blot
ved at benytte en Limited User og Software Restriction Policies? Men
nej, det er jo ikke nødvendigt. Vi har anti-virus!

Et anti-virus program der kørte i SYSTEM kontekst og overvågede en
Limited User ville faktisk virke ret godt. Hvis der kom et kendt stykke
malware ind, kunne det fjernes så let som ingenting fordi det ville ikke
have mulighed for at påvirke anti-virus programmet eller operativsystemet.

OSS/FAQ for dk.edb.sikkerhed: http://sikkerhed-faq.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 09-06-05 21:45

Den 09-06-05 19.38 skrev Alex Holst følgende:

> Ved du hvor let man kan fjerne brugerdelen af malware problemerne blot
> ved at benytte en Limited User og Software Restriction Policies?

Jeg skal sætte en XP Home op for noget familie, og jeg har ikke den
ringeste forstand på ovenstående. Nogen der har links til fornuftig
opsætning af Software Restriction Policies (er det muligt i Home-udgaven)?

Det skal være for begyndere, jeg har ikke særlig meget forstand på den
mere tekniske del af Windows.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Har du fortalt din far og mor om Ludvigs Hjørne?

Fra : Alex Holst

Dato : 09-06-05 23:12

Kim Ludvigsen wrote:

> Jeg skal sætte en XP Home op for noget familie, og jeg har ikke den
> ringeste forstand på ovenstående. Nogen der har links til fornuftig
> opsætning af Software Restriction Policies (er det muligt i Home-udgaven)?

Jeg er næsten sikker på at hverken Software Restriction Policies eller
Limited User findes (medmindre man piller) i XP Home. Jeg vil tro, at du
kan få dette be/afkræftet i Windows gruppen.

OSS/FAQ for dk.edb.sikkerhed: http://sikkerhed-faq.dk

Fra : Kasper Dupont

Dato : 30-05-05 13:30

Karsten wrote:

> [...]
> SpyWare Ad Aware
>
> Kan i anbefale andre ting jeg kan installere på den, ud over dem jeg selv

Du kunne også droppe førnævnte programmer og i stedet
installere et program, som sørger for at holde den
installerede software opdateret.

Desuden kan du finde browser og email klienter, som
ikke giver mulighed for at afvikle programfiler hentet
fra nettet.

Endeligt kan du lukke for overflødige services og sørge
for at brugeren ikke kører med administratorrettigheder
(bortset fra når, der skal opdateres).

Note to self: Don't try to allocate 256000 pages
with GFP_KERNEL on x86.

Fra : Per

Dato : 30-05-05 18:52

"Karsten" <ubrugligt@emailadresse.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> SpyWare Ad Aware
>
> Kan i anbefale andre ting jeg kan installere på den, ud over dem jeg selv

Jeg bruger selv samme som ovenstående dog AVG istedet.

Jeg kan yderligere anbefale Spybot S&D du kan sætte den op til at være
resident - et rigtig godt program der kan rigtig meget i advanced mode
(gratis)

SpywareBlaster og Spywareguard begge gratis

De kan alle hentes på www.spywarefri.dk

Jeg bruger selv dem alle og det kører bare.

Mvh. Per!

Fra : Alex Holst

Dato : 30-05-05 23:53

Interessant krav! Måske http://sikkerhed-faq.dk kan hjælpe lidt.

OSS/FAQ for dk.edb.sikkerhed: http://sikkerhed-faq.dk

Fra : Calle.

Dato : 31-05-05 17:36

Karsten wrote:
> Jeg skal hjælpe en enlig Mor med 2 børn med at sætte deres bærbar op.

Så sæt den op på øverste hylde, så de ikke kan nå den
--
Calle.