CD-RW til G4 ???
Fra : SK

Dato : 01-06-01 07:43

Hej med Jer...

Hvis jeg vil sætte en intern CD-RW i min G4, kan jeg så bare købe et ganske
almindeligt "billigt" PC brænder drev med IDE interface ?

Hvad gør jeg med drivere ?

Er der nogen der kender et godt shareware brænderprogram ?

Hilsen Søren

Fra : Thomas Hansen

Dato : 01-06-01 12:03

Jeps, tjek dog på <http://www.xlr8yourmac.com/> om der er problemer.

> Hvad gør jeg med drivere ?
Toast er et glimrende brænderprogram, som understøtter en hel bunke
forskellige fabrikater. Ellers er Apples gratis program Disc Burner også
et bud. Se på <http://www.apple.com/itunes/compatibility/>, for hvilke
drev der understøttes.

> Er der nogen der kender et godt shareware brænderprogram ?
Toast kan vel næppe betegnes som shareware, men det er alle pengene
værd! Disc Burner kender jeg ikke, da jeg kun har adgang til en
SCSIbrænder.

Hilsen
Thomas

Hilsen Thomas

Fra : thomas schreiber

Dato : 02-06-01 08:45

Hej,

Du skal bare lige være opmærksom på at det er meget besværligt at pille sit
dvd drev ud af sin g4.
Hvis du ikke har noget "ordentligt" værktøj, er det umuligt. jeg har en
intern IDE 16x brænder,
men jeg har nu godt nok fortrudt jeg ikke købte en xtern firewire/scsi
istedet.

Jeg har en yamaha 16x med 8mb cache, jeg godt vil sælge til dig billigt,
hvis du er interessret.
Den er under 2 måender gammel.

Hvis du bor i århus eller omegn, vil jeg såmænd også gerne komme ud og sætte
den i for dig,
hvis du til gengæld giver en sodavand.

mvh
Thomas Schreiber
-
NOSPAM_g4@mail.dk

Fra : Lars Hult

Dato : 02-06-01 10:51

> men jeg har nu godt nok fortrudt jeg ikke købte en xtern firewire/scsi
> istedet.
Har du nogle gode ideer til hvilke brændere der kunne være interressante,
og hvordan fungerer firewire/scsi.
Jeg mener er det et SCSI der kan tilsluttes firewire eller understøtter det
bare begge muligheder.

Jeg har ikke den store viden omkring Firewire og produkter dertil.

Hilsen Lars

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-06-01 23:10

Lars Hult <hult@image.dk> wrote:

> Har du nogle gode ideer til hvilke brændere der kunne være interressante,
> og hvordan fungerer firewire/scsi.

Der menes scsi _eller_ firewire, du kan få et eksternt firewire kabinet
som du menterer din eksistrende IDE brænder i. Stig Lerbæk's "Mac Per"
sælger bla. et ADS kabinet til ca 1500kr incl moms.

Alle de firewirebrændere du kan købe rundt omkring er også IDE brændere
i et 5"25 kabinet med en IDE->Firewire brigde.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Hjælp! Jeg _er_ boligløs i København fra 1 april

Fra : Johnny Louis

Dato : 03-06-01 11:36

thomas schreiber <NOSPAM@news.com> wrote:

> Hej,
>
> Du skal bare lige være opmærksom på at det er meget besværligt at pille sit
> dvd drev ud af sin g4.
> Hvis du ikke har noget "ordentligt" værktøj, er det umuligt.

Er du sikker på at du gør det rigtigt, for jeg syntes det er en meget
simpel operation.
Flip plastic dækslet af, løsn de 2 stjerneskruer foran til hele modulet,
derefter 4 mindre stjerneskruer i bunden til selve drevet.

Med Venlig Hilsen
Johnny Louis

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-06-01 14:41

SK <sk@frekvensmedia.dk> wrote:

> Hej med Jer...
>
> Hvis jeg vil sætte en intern CD-RW i min G4, kan jeg så bare købe et ganske
> almindeligt "billigt" PC brænder drev med IDE interface ?

Ja, vær opmærksom på, at du kun har én 5'25" plads, dvs. du skal fjerne
dit eksisterende CD eller DVD drev

> Hvad gør jeg med drivere ?

Apple's CD/DVD driver skulle være ok. Ellers er Toast driveren også en
mulighed.

> Er der nogen der kender et godt shareware brænderprogram ?

Disc Burner/iTunes er de eneste gratis programmer jeg kender til (kræver
MAc OS 9.1). Tjek om din brænder er unnderstøttet. Ellers kan du finde
en brænder hvor der medfølger en OEM af Toast (gælder de fleste brændere
købt hos Apple forhandlere)

Fra : Stjernholm Media Com~

Dato : 05-06-01 10:20

Det kan du ja...men...

Gør det ikke !!

Du er afhængig af at TOAST reader understøtter ALLE de funktioner som du
normalt bruger dit indbyggede CD/DVD drev til !!

Jeg har prøvet det med en plextor IDE brænder og f.eks kunne man ikke bruge
CD autorisation af software og ofte kunne det også være et problem at boote
fra CD. Samtidig mister du dit DVD drev og muligheden for at læse DVD`er.

En extern Firevire brænder koster ikke så meget mere end en PC IDE brænder -
så gå for den løsning - det er den mest kompatible og fornuftige løsning.

MVH

Stjernholm

in article 9f7dfh$nh6$1@news.inet.tele.dk, SK at sk@frekvensmedia.dk wrote
on 01/06/01 8:42:

Fra : Johnny Louis

Dato : 05-06-01 18:14

Stjernholm Media Commercial <promo@stjernholm-media.dk> wrote:

> [...]
> fra CD. Samtidig mister du dit DVD drev og muligheden for at læse DVD`er.

Jeg har valgt at montere drevene eksternt da IDE kablet er næsten 1
meter langt og elkablet nemt kan forlænges.

Det gav også bedre plads til de 5 interne harddiske jeg har monteret og
samtidig kan "støje maskinen" gemmes væk langt inde under skrivebordet
mens begge drev er monteret på en lille hylde ovenpå skrivebordet.

Med Venlig Hilsen
JohnnyLouis