Fra 125 CC til 180 CC, og så vibrationer?
Fra : Henrik \(Silkeborg\)

Dato : 29-05-05 21:35

Hej, jeg har i dag anskaffet en Aprilia SR 125 som har fået et
nyt cylinder og stempel sæt på med 180 kubik i stedet for 125 kubik.

Sagen er den at nu vibrerer den helt vildt, specielt ved de lave
omdrejninger.

Hvad kan det være?

Er det fordi der er andet der også skal skiftes, eks. variatoren?

Og ville jeg vinde noget ved at skifte variatoren uanset om det har noget
med vibrationerne at gøre?

Og hvor dælen køber man en variator der passer til et 180 CC sæt?

Mvh Henrik Andersen

Fra : Henrik \(Silkeborg\)

Dato : 29-05-05 21:35

Fra : OlIvEr [6000]

Dato : 29-05-05 21:42

> Sagen er den at nu vibrerer den helt vildt, specielt ved de lave
> omdrejninger.

Måske dine ruller ikke kunne klare opgaven? Er det noget der er kommet fra
første gang du startede motoren med det ny cyliner kit?

> Og ville jeg vinde noget ved at skifte variatoren uanset om det har noget
> med vibrationerne at gøre?

Hmm.. Du skal ikke regne med topfart, men alt efter hvad du vælger af
stigninger og ruller kan du nok hente en del på optrækket og mellem
området..

> Og hvor dælen køber man en variator der passer til et 180 CC sæt?

Hehe.. Aner det ikke..

--
--==>OlIvEr<==--
Honda Hornet 600

Fra : Keld Rasmussen

Dato : 29-05-05 23:08

Malossi http://www.malossi.com laver mange spændende ting til din
Scooter og TMP er den danske importør
så ring til dem for nærmeste forhandler eller find en internetshop, der
er masser der gør i malossi til 50cc og de kan vel skaffe til din også

Der er en nøje sammenhæng mellem vægten af rullerne og styrken i
fjederen på koblingen, det handler om at holde motoren på det
omdrejningspunkt hvor den trækker mest, derfor er korrekt afstemning af
vægte og fjeder det vigtigste punkt i al scootertuning.

Jeg har selv prøvet en Malossi multivar 2000 på en 100cc Speedfight med
120cc cylinder og 21 mm carburator (husk at der skal føde til det større
hul, som minimum en anden dyse, mager blanding på en totakter bliver
afregnet kontant) der var meget stor forbedring sammenlignet med den
originale variator og efter at have brugt en lørdag på at lege med 5
forskellige sæt ruller og 3 fjedre gik den godt.

--
Keld Rasmussen
Triumph Trident T160

Fra : Thomas B. Andersen

Dato : 30-05-05 04:16

Hej..

Du skal omkring www.scooter-center.com for at finde dig en Malossi Multivar
2000 variator, til en pris af 125 euro.

Når du er i gang, så køb en ny kilrem med tilhørende fjeder (Malossis kit).
Min Piaggio SKR rev en rem i smadder da jeg fik et 172cc Malossi kit, 25mm
DellO karburator og variatoren på.

Mvh Thomas

Fra : anders majland

Dato : 30-05-05 07:55

> [...]
> på koblingen, det handler om at holde motoren på det omdrejningspunkt hvor
> den trækker mest, derfor er korrekt afstemning af vægte og fjeder det

Og så ikke helt alligevel. Fjederen skal være kraftig nok til at remmen ikke
slipper, men for kraftig fjeder giver bare øget friktion (varme) og
forkorter levetiden på remmen. Med en passende fjeder er det så at vælge
vario og vægte.

/A

Fra : Ukendt

Dato : 30-05-05 20:23

Henrik (Silkeborg) skrev i meddelelsen
> [...]

>omdrejninger.
>
>Hvad kan det være?
>
>Er det fordi der er andet der også skal skiftes, eks. variatoren?

Næeh, men måske krumtappen, eller alternativt skal Du have den nuværende
krumtap afbalanceret til det nye væsentlig tungere stempel :-|

mvh
Orla

Fra : Thomas B. Andersen

Dato : 30-05-05 21:23

meddelelse news:429b6a3b$0$170$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Næeh, men måske krumtappen, eller alternativt skal Du have den nuværende
> krumtap afbalanceret til det nye væsentlig tungere stempel :-|

Det har jeg godtnok aldrig hørt om før, på en scooter. Det kan selvfølgelig
være rigtigt, men jeg tror det næppe.

Kittet som formentlig er fra Malossi eller Polini giver altså en lidt anden
motorgang. Min egen giver også flere vibrationer
fra sig ved lave omdrejninger, som får alt plastic til at larme. Men det er
ikke ulidelige vibrationer.
Start med at tjekke nylonstyret i variatoren , og skift rullerne, hvis du
ikke allerede har gjort det.
Fortsætter du med at kører på primix fra en olietank på scooteren, skal du
være opmærksom på, at den nok ikke får olie nok.
De fleste pumper giver slet ikke olie nok til de lidt større kit.
Jeg har købt en Polini "blandingsdunk" , som jeg har under sædet, der
indeholder 1dl olie. Den fylder jeg på når jeg tanker 5L benzin, svarende
til 2%.

Som en sidste udvej, så gå lige motorophænget igennem. Det er noget
skrøbeligt på sådan en, og det kunne tænktes at det var mørt og klar til
udskiftning.
Man kan købe kraftigere ved diverse scooter-tunings-butikker.

> mvh
> Orla
Thomas

Fra : Moller

Dato : 31-05-05 08:40

Thomas B. Andersen wrote:

> Det har jeg godtnok aldrig hørt om før, på en scooter. Det kan selvfølgelig
> være rigtigt, men jeg tror det næppe.

Tjaaa... det er nu helt normalt for ALLE krumtapper og stempler, at de
skal være afbalanceret sammen, om det er en scooter de monteres på er
ingen forskel.

Mange gange kan en lille forøgelse af stemples vægt ikke mærkes, men
er stemplet markant lettere eller tungere end originalen, så skal der en
afbalancering til.. og fra 125cc til 180cc uden at forøge slaglængden, så
skal man nok regne med en god sjat mervægt. og det burde være ret logisk
hvis man tænker over det, især for en 1 dunker, da denne skal være i
balance for ikke at ryste for meget, og det kommer normalt i bunden, og
forsvinder ved flere omdr.

VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251(296cc), som burde afbalanceres pga. markant lettere Mahle
stempel.