Lyden man ikke ønsker at høre..
Fra : Posti

Dato : 29-05-05 20:10

En ellers hyggelig grilaften hos nogle venner , endte med lyden man ikke
ønsker at høre.. ens cykel der vælter

Et par børn havde kravlet op på den for et lege og fik overbalance og så lå
den der. de kom heldigvis ikke noget til.

Hvad er være end lyden mani ikke ønsker at høre ?... synet af sin nye (1 mdr
gl) kærliged ligge på siden...
Smadret sidespejl, ridset motor og kåbe og buler i min helt nyde sports
udspødning som kun var 1 dag gl !

Nå heldigvis dækker deres forsikring...

Posti - CBF 600

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 29-05-05 20:17

> [...]
mdr
> gl) kærliged ligge på siden...
> Smadret sidespejl, ridset motor og kåbe og buler i min helt nyde sports

Sur røv, jeg hørte heldigvis ikke da min væltede, men slap også noget
billigere med sidespejl, blinklys og enden af bremsegreb.

Stef
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=843

Fra : Torben Scheel

Dato : 30-05-05 08:42

Posti wrote:
> En ellers hyggelig grilaften hos nogle venner , endte med lyden man ikke
> ønsker at høre.. ens cykel der vælter

ØV! Håber aldrig jeg kommer til at høre den lyd igen (tippede min viffer
ned i en stub i svigerfars have engang)

> Et par børn havde kravlet op på den for et lege og fik overbalance og så lå
> den der. de kom heldigvis ikke noget til.

- andet end savnet af lommepenge indtil de er 46..

--
vh
Torben

Fra : Ukendt

Dato : 30-05-05 07:50

> Nå heldigvis dækker deres forsikring...

Vidste du at forældrene kan nægte at dække det ! det er fandeme skræmmende..
Der er ingen lov der kræver at de dækker det nemlig.. :o/

Mvh
Morten

Fra : Carl Dragert

Dato : 30-05-05 09:06

"Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> wrote in message

> Vidste du at forældrene kan nægte at dække det ! det er fandeme
> skræmmende..
> Der er ingen lov der kræver at de dækker det nemlig.. :o/

Børn kan ikke gøres ansvarlige for deres handlinger, og
forsikringsselskaberne er ligeglade med om forældrene påtager sig ansvaret,
de behøver ikke udbetale - Så.... det kan hurtigt komme an på forældrenes
villighed til at punge ud.

--
Hilsen Carl
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=531

Fra : Brian Sørup

Dato : 30-05-05 09:10

"Carl Dragert" <fornavn@efternavn.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
ansvaret,
> de behøver ikke udbetale - Så.... det kan hurtigt komme an på forældrenes

Prøv lige at smide ovennævnte over i dk.videnskab.jura - der er noget med at
børn over en vis alder er ansvarlige for deres handlinger og dermed
erstatningspligtige, de kan derimod ikke straffes for deres gerninger før de
er 15 år.
Når børn under myndighedsalderen pådrager sig et erstatningskrav hænger det
svjh på "de gamle" - det er derfor der er noget der hedder forsikring......
--
Brian Sørup
Honda VF 500 F2 + VFR750F

Fra : Ukendt

Dato : 30-05-05 09:18

> [...]
det
> svjh på "de gamle" - det er derfor der er noget der hedder

nej du, jeg havde en unge der cyklede ind i den bimmer jeg havde før, i dyb
rids.. ingen penge fra forældrene, og jura gruppen sagde at de ikke havde
pligt til at erstatte det !!

Mvh
Morten

Fra : Brian Sørup

Dato : 30-05-05 09:26

"Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
dyb
> rids.. ingen penge fra forældrene, og jura gruppen sagde at de ikke havde

Fedt nok - hvis man er sur på naboen giver man bare knægten en hammer og
smider hans bold over i naboens indkørsel......
--
Brian Sørup
Honda VF 500 F2 + VFR750F

Fra : OlIvEr [6000]

Dato : 30-05-05 10:06

> Fedt nok - hvis man er sur på naboen giver man bare knægten en hammer og
> smider hans bold over i naboens indkørsel......
--
*ROFL*

--
--==>OlIvEr<==--
Honda Hornet 600

Fra : Ukendt

Dato : 30-05-05 09:10

> [...]
ansvaret,
> de behøver ikke udbetale - Så.... det kan hurtigt komme an på forældrenes

ja det er vanvittigt.. selv hunde er man forsikret imod, men lorte unger...
nææh nej..

Mvh
Morten

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 30-05-05 16:38

Carl Dragert wrote:
> [...]
> de behøver ikke udbetale - Så.... det kan hurtigt komme an på forældrenes

Det her må vi lige have styr på.

Børn _er_ ansvarlige - hvis det med rimelighed kan antages at de vidste
at det var "no no" det de havde gang i (Culpa mener jeg at kunne huske
det hedder på "jura"-sprog)

Forældrene skal _ikke_ betale for de skader børnene forvolder. De kan
ansvarsforsikre deres børn, men det er en anden sag. (sige som med hunden)

Der kan rejses økonomiske krav mod børnene, og jf. danske lov skal man
blot sende en reminder inden der er gået 20 år, så er kravet
retsgyldigt, og ungen kan plukkes.

eksempel :
Lille Peter 5 år leger med tændstikker på nabo-gårdens høloft
Hele gården med besætning brænder ned, men Peter slipper heldigvis ud.
Så dækker forsikringen i første omgang og sender et krav til Peter (der
selvfølgelig ikke kan betale lige nu)
Og vupti, i 18 års fødselsdags gave modtager han et giro-kort lydende på
25 mio. kr. til forfald straks (Det var i HD erhvervsret jeg hørte
den historie så den skulle holde vand )

--
Dun@nt
Kilo SFau _R_ SilverBullet

Fra : Thomas Makro

Dato : 02-06-05 17:00

On Mon, 30 May 2005 17:38:19 +0200, "J.C.Kløve"
<DunantFjern@X.mail.tele.dk> wrote:

>Børn _er_ ansvarlige - hvis det med rimelighed kan antages at de vidste
>at det var "no no" det de havde gang i (Culpa mener jeg at kunne huske
>det hedder på "jura"-sprog)
Ja det er korrekt - ifølge min private jurist...

>Der kan rejses økonomiske krav mod børnene, og jf. danske lov skal man
>blot sende en reminder inden der er gået 20 år, så er kravet
>retsgyldigt, og ungen kan plukkes.
IIgen korrekt.

--
Thomas Makro, DMCN #280
Honda VFR 750 F

Fra : Jes Vestervang

Dato : 30-05-05 12:57

"Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> writes:

> nej du, jeg havde en unge der cyklede ind i den bimmer jeg havde
> før, i dyb rids.. ingen penge fra forældrene, og jura gruppen sagde
> at de ikke havde pligt til at erstatte det !!

Elendige forældre. I øvrigt kan man da undre sig lidt over at
hundeforsikring er lovpligtigt (hvilket vel vil sige at man er
ansvarlig for hvad hunden laver), når unger bare tilsyneladende kan
hærge som de lyster.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Carsten

Dato : 30-05-05 14:15

Jes Vestervang wrote:

> [...]
> hundeforsikring er lovpligtigt (hvilket vel vil sige at man er
> ansvarlig for hvad hunden laver), når unger bare tilsyneladende kan

mjaaa, skulle vi nu ikke liiiiiige.....

Nu tales der jo om egne venners børn i deres hjem/grund, og her mener jeg
at skadevoldte (bemærk den juridisk korrekte betegnelse) selv har et vist
ansvar for lige at fortælle ungerne at en MC ikke står helt så godt som
"fars bil" og at der derfor ikke må kravles på den.

Jeg plejer i hvert fald at komme med den instruks når jeg er på besøg et
sted hvor der er børn, som forståeligt nok er ret interesseret i sådan en
fætter (MC'en altså).

Carsten

Fra : Moller

Dato : 31-05-05 12:38

Carsten wrote:

> Jeg plejer i hvert fald at komme med den instruks når jeg er på besøg et
> sted hvor der er børn, som forståeligt nok er ret interesseret i sådan en
> fætter (MC'en altså).

En stor flad fra starten, og trusler om at der er mere at hente hvis de
så meget som rør den ;)

Hmmmm, min kat kan ikke forsikres, og hvis den løber hjemmefra og
volder skade (dræber en hund eller 2), så er jeg erstatningspligtig...
hvis jeg havde en lille knægt som løb væk og smadrede lidt hist og her ?
så er jeg ikke forsikrings pligtig... sjov verden vi lever i, og godt
mennesket er så flexibelt ;)

VH
Lars Molnit

Fra : Jes Vestervang

Dato : 30-05-05 14:24

zzr1100@nospam.dkfritidmotorcykel.dk (Carsten) writes:

> mjaaa, skulle vi nu ikke liiiiiige.....

Det var forældrene til Mortens skadevoldere jeg mente.

> [...]
> selv har et vist ansvar for lige at fortælle ungerne at en MC ikke
> står helt så godt som "fars bil" og at der derfor ikke må kravles på

Tjow, måske. Generelt synes jeg dog at det er op til forældrene at
holde styr på ungerne, selvom en advarsel selvfølgelig er på sin
plads. Ungerne kan jo også komme galt afsted.

> Jeg plejer i hvert fald at komme med den instruks når jeg er på
> besøg et sted hvor der er børn, som forståeligt nok er ret
> interesseret i sådan en fætter (MC'en altså).

Forståeligt nok - begge dele
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 30-05-05 09:08

Posti wrote:

> En ellers hyggelig grilaften hos nogle venner , endte med lyden man ikke
> ønsker at høre.. ens cykel der vælter

Øv! Jeg føler med dig - har prøvet det samme

> Et par børn havde kravlet op på den for et lege og fik overbalance og så lå
> den der. de kom heldigvis ikke noget til.

Måske kan man få sådan en fætter til motorcykler også:
<http://www.cnn.com/WORLD/africa/9812/11/flame.thrower.car/> =

--
Tony
Fazer 1000 o>'o

Fra : Carl Dragert

Dato : 30-05-05 20:24

"Posti" <indbakken@post.cybercity.dk> wrote in message

> Et par børn havde kravlet op på den for et lege og fik overbalance og så
> lå den der. de kom heldigvis ikke noget til.
>
> Nå heldigvis dækker deres forsikring...

Forældrene kan selvfølgelig vælge at betale for skaden, men de kan ikke være
sikre på at deres forsikring vil dække. Det mest uforståelige for mange
mennesker er reglen om at man skal handle groft uagtsomt.

Snip ---------
Generelt bortfald af ansvar
Selv om skadevolder har handlet forkert - været uagtsom - er der nogle
situationer, hvor skadevolder alligevel ikke er erstatningsansvarlig.

Er den skade, der er sket, i forvejen dækket af en tingsforsikring eller en
driftstabsforsikring, er skadevolder ikke erstatningsansvarlig. Det gælder
dog kun, hvis skaden ikke er forvoldt med vilje eller ved en grov
uagtsomhed. Det fremgår af Lov om erstatningsansvar.

Eksempel: Smadrer en dreng naboens glasrude, der er forsikret, ved en simpel
uagtsomhed, er drengen ikke erstatningsansvarlig. Vinduet bliver betalt af
glasforsikringen.

Forældres ansvar for børns skader
Det er en udbredt misforståelse, at forældre altid er ansvarlige for de
skader, deres børn laver. Forældre kan kun blive ansvarlige for børnenes
skader i situationer, hvor de ikke har ført tilstrækkeligt tilsyn med deres
børn.

Tilsynspligten
Forældres pligt til at føre tilsyn med deres børn er i sagens natur størst,
når det drejer sig om små børn, der selv vanskeligt kan bedømme dagligdagens
situationer og handle fornuftigt.

For at gøre forældrene ansvarlige skal skadelidte kunne bevise, at skaden
ikke ville være sket, hvis forældrene havde holdt tilstrækkeligt øje med
barnet. Hvor meget, forældre skal se efter deres børn, afhænger af barnets
alder. Små børn kræver mere tilsyn end større børn. I mange tilfælde kan det
være svært at bevise manglende tilsyn hos forældrene.

For større børn går forældrenes tilsynspligt normalt ud på at forhindre
børnene i at få fat i farlige ting, såsom knive, kastepile, flitsbuer,
luftbøsser, fyrværkeri og tændstikker, der nemt kan forvolde skade.

Børns eget ansvar
Den almindelige opfattelse, at børn ikke selv er erstatningsansvarlige for
deres skadevoldende handlinger er forkert. Det fremgår af Lov om
erstatningsansvar, der siger, at børn under 15 år er ansvarlige for de
skader, de forvolder, efter de samme regler som gælder for voksne. Med andre
ord så gælder den almindelige erstatningsregel alle uanset alder.

"Det gode barn"
Når man skal finde ud af, om et barn, der har lavet en skade, er
erstatningsansvarligt, bliver barnets handling sammenlignet med, hvorledes
børn på samme alderstrin normalt ville have handlet i en tilsvarende
situation. En sammenligning med "det gode barn".

Har det skadevoldende barn handlet som børn på samme alder normalt ville
have gjort, har barnet ikke gjort noget forkert og er ikke ansvarlig for
skaden. Har barnet derimod handlet anderledes end "det gode barn", er barnet
erstatningsansvarligt.

Når et barn bliver erstatningsansvarligt, skal barnet selv betale for
skaden. Ingen kan tvinge forældrene til at betale. Har barnet ingen penge,
kan det risikere at skulle betale, når det selv er begyndt at tjene penge.

Nedre aldersgrænse for børn
I dansk erstatningsret er det en hovedregel, at børn under 4½-5 år normalt
ikke er ansvarlige for deres handlinger. Det skyldes, at børn under denne
alder har svært ved at vurdere, hvad der er rigtigt eller forkert.

Nedsættelse eller bortfald af børns ansvar
I nogle tilfælde kan et barns erstatningsansvar blive nedsat eller helt
bortfalde. Ifølge erstatningsansvarsloven kan det ske på grund af:

a.. Omstændighederne i øvrigt.
Her kan skadelidtes og barnets økonomiske situation spille ind.
Hvem kan økonomisk bedst bære tabet?
Hvem har mulighed for at få skaden betalt af en forsikring?
snap ------------

Fra : Ulvir

Dato : 30-05-05 22:01

Fra : Posti

Dato : 30-05-05 22:11

Har talt med min egen forsikring (Tryg) idag, og de vil selv betale for
skaderne
noget med at en del selskaber er blevet enig om at skader af denne type vil
de selv dække !?!
ellers ville det gå over forælderens ansvars forsikring som kommer med en
indbo forsikring

så der skulle ikke være nogle problemer her, nu skal jeg bare undværer den
et par dage...

Posti

Fra : Carl Dragert

Dato : 30-05-05 22:55

"Posti" <Posti@indbakkeX.dk> wrote in message

> [...]
> skaderne
> noget med at en del selskaber er blevet enig om at skader af denne type

Selvrisiko - bonustab?

Fra : Posti

Dato : 31-05-05 21:59

> Selvrisiko - bonustab?
> --
> Hilsen Carl

Mit forsikrings selvskab dækker udgifterne selv ,
så der ingen 'tab' for skadeforvolder selv om de enda er i et helt andet
selvskab

Posti

Fra : Thomas Makro

Dato : 02-06-05 16:59

On Mon, 30 May 2005 23:11:29 +0200, "Posti" <Posti@indbakkeX.dk>
wrote:

>Har talt med min egen forsikring (Tryg) idag, og de vil selv betale for
>skaderne
Godt du får dækket skaderne.

Jeg kan supplere med, at der ligger domme, der viser, at det er
møgungernes alder der er afgørende for om de kan gøres ansvarlige.
Grænsen ligger vistnok på 4 år.

--
Thomas Makro, DMCN #280
Honda VFR 750 F