HJÆLP... Spørgsmål vedr spørgeskema
Fra : Christian Jakobsen

Dato : 29-05-05 18:34

Hej i gruppen (X-postet til dk.forbruger og dk.videnskab.jura)

Jeg er ved at lægge sidste hånd på en frygtelig masse spørgeskemaer som jeg
skal have færdig i aften.

Jeg er kommet lidt i tvivl med hensyn til anonymiteten. Alle spørgeskemaer
bliver sendt ud til personerne med posten, og returneret i en medsendt
kuvert. Besvarelser er anonyme.

Jeg vil meget gerne efterfølgende kunne finde frem til dem der ikke svarer
for at kunne lave nogle stikprøver af begrundelsen for at de ikke svarer
(har oplevet dette som et stort problem før).
Til dette havde jeg tænkt mig at skrive et nummer på hvertspørgeskema, og
have en kode-liste over hvem der har hvilket nummer.

Så er spørgsmålet, om jeg bryder anonymiteten ved dette?

Er der specielle krav til opbevarelsen af en sådan kodeliste, og til brugen
af den?

Selvfølgelig vil der aldrig i det publicerede materiale fremgå hvem der har
svaret hvad. Det er kun mig der ser navne og numre sammen (såfremt jeg kan
finde en korrekt metode til dette).

Med venlig hilsen

Christian Jakobsen

Fra : alexbo

Dato : 29-05-05 18:38

"Christian Jakobsen" skrev

> Til dette havde jeg tænkt mig at skrive et nummer på hvertspørgeskema, og
> have en kode-liste over hvem der har hvilket nummer.

Hvis du sætter nummeret på kuverten kan du tage spørgeskemaerne ud, og så er
de
helt anonyme, og du kan stadig se hvilke kuverter der mangler.

Men rigtig anonymt er det jo ikke.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kim Petersen

Dato : 29-05-05 19:21

> Så er spørgsmålet, om jeg bryder anonymiteten ved dette?

Den bedste måde at opnå fuld anonymitet er hvis selve skemaet er uden
identifikation, men at besvareren medsender en talon med navn på, som du så
smider i en separat krukke e.l. Herved kan du se hvem der har svaret helt
uden at det kan ses af skemaet.

Fra : Faithless

Dato : 29-05-05 19:24

"Christian Jakobsen" <jacobsen00@gmail.com> wrote in
> Til dette havde jeg tænkt mig at skrive et nummer på hvertspørgeskema, og
> have en kode-liste over hvem der har hvilket nummer.
>
> Så er spørgsmålet, om jeg bryder anonymiteten ved dette?

Jeg arbejder i et større dansk analyseinstitut og her bruger vi også et
nummer på returskemaer. Det vigtigste er at personoplysningerne ligger i en
separat database, så de ikke umildbart er kædet sammen med svardata.

Mvh
Thomas

Fra : Lars Christoffersen

Dato : 29-05-05 22:04

Mange tak for hjælpen alexbo, Kim og Faithless.
Jeg opretter en separat database, og sætter nummeret på kuverten.

Med venlig hilsen
Christian Jakobsen