Bilalarm på 9V?
Fra : BDF

Dato : 29-05-05 18:01

Haløj MotorBøller
Har en lidt sjov bilalarm som kører på et 9V batteri, men ville gerne have
det sat til bilens 12V batteri, skal der bare en modstand på eller?

M.v.h. RObert

Fra : Michael Pagh [6000]

Dato : 29-05-05 18:18

Hej Robert

Nu aner jeg ikke så meget om alarmer, men...

Jeg vil da skyde på at det 9 volts batteri er backup, dvs. at indbrudstyve
ikke bare kan kappe strømmen til det normale bilbatteri, og så bryde ind
uden at blive forstyrret.

Der må være plads til tilkobling af bilens 12v batteri på den alarm også.

Du kunne evt. oplyse hvilken alarm det drejer sig om.

MVH
Michael Pagh - Just my 2 cents....

Fra : BDF

Dato : 29-05-05 18:22

Det er bare en lille billig alarm jeg vil prøve at sætte i Dens eneste
forsyning er et 9V batteri men vil gerne have den på bilens batteri, derfor
mit spørgsmål Kan en modstand hjælpe mig?

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 30-05-05 07:52

> [...]
derfor
> mit spørgsmål Kan en modstand hjælpe mig?

Du kan med fordel stille dit spørgsmål i news://dk.teknik.elektronik, for du
skal have lavet en lille spændingeregulering.

Du kunne gøre det med en modstand, en zenerdiode, en LM7809
spændingsregulator og et par små kondensatorer. Stumperne kan du sikkert få
for en 20'er hos din lokale elektronikpusher.

Prøv evt. at søge vha. google på "LM7809 datasheet" og kig så igennem de
databladet for at se hvordan spændingsregulatoren kobles op.

Mvh
Claus

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 29-05-05 18:51

BDF wrote:
> Haløj MotorBøller
> Har en lidt sjov bilalarm som kører på et 9V batteri, men ville gerne have
> det sat til bilens 12V batteri, skal der bare en modstand på eller?

Nej, du bliver nødt til at lave det lidt mere komplekst end så...
Afhængig af strømforbruget og lign. så kan en simpel spændingsregulator
bruges (de findes som færdige komponenter, kræver bare noget køling).
Men det kan godt være du skal over i noget dk.teknik.elektronik for at
få et godt tip.

Thomas