Pasregler v. Navneændring...
Fra : Alsøe

Dato : 29-05-05 17:33

Hej NG

Jeg har for nogle år siden ændret navn - både fornavn og efternavn. Mit pas
udløber først i 2008 og jeg har således ikke fornyet det. Jeg har så to
sønner - den ene står i passet og den anden gør ikke.

Nu er det så at jeg er kommet i tvivl om jeg i det hele taget må bruge
passet? Og hvis jeg kan - kan jeg så nøjes med at få lavet pas til min søn
som ikke står i passet?

Vi skal ud og rejse om ca 7 uger så det er ikke fordi det ikke kan nåes, men
det er jo lidt af en udskrivning *S*

Jeg håber der er nogen der ved noget om det - jeg har søgt lidt på politiets
hjemmeside men har ikke lige kunne finde noget præcist.

På forhånd tak!

Mvh GA

Fra : alexbo

Dato : 29-05-05 17:41

"Alsøe" skrev

> Nu er det så at jeg er kommet i tvivl om jeg i det hele taget må bruge
> passet? Og hvis jeg kan - kan jeg så nøjes med at få lavet pas til min søn
> som ikke står i passet?

Jeg går fra at du mener flyve når du skriver rejse, og så skal dit pas og
din flyvebillet passe sammen, ellers kommer du ikke af sted.
Og da børn ikke længere kan optages i forældrenes pas, er det faktisk nye
pas til alle tre.
http://www.politi.dk/da/borgerservice/pas/pastilboern/

Hvis det nu er en biltur, ville jeg bare tage af sted, uanset
passituationen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 29-05-05 20:22

Alsøe wrote:

> [...]
> sønner - den ene står i passet og den anden gør ikke.
>
> Nu er det så at jeg er kommet i tvivl om jeg i det hele taget må bruge

Nej, det håber jeg da ikke at du må.

Man har et pas for at kunne identificere sig. og det kan du jo ikke.

Hvad er alverdens regler værd hvis nogle kan få lov at rejse under andet
navn.? Især efter opstramninger siden 2001.

(Ikke fordi jeg tror at alt det de har fundet på siden 2001 har nogen
virkning for de der virkelig vil lave gang i den.)

Mvh. Jørgen

Fra : Kennet og Pernille

Dato : 29-05-05 21:58

"Als ø e" <gabriella@netbruger.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sønner - den ene står i passet og den anden gør ikke.
>
> Nu er det så at jeg er kommet i tvivl om jeg i det hele taget må bruge

Hej!

For nogle år siden skiftede både min mand og jeg efternavn i forbindelse med
vores bryllup. Vi fik ikke nyt pas i den forbindelse. Pasmyndighederne
attesterede i vores pas, at vi havde skiftet navne, og på s. 5 blev indsat
et officielt stempel med de nye navne. Jeg kan ikke huske, om det kostede
noget, men i hvert tilfælde ikke så meget som et nyt pas.(skal du flyve, så
SKAL navnet på din billet stemme overenst med navnet i dit pas)

Vi rejste på dette pas i nogle år.
Jeg vil sige, at det ikke gav mig problemer. Man var vant til, at piger
skifter efternavn. Der var dog ved nogle grænser at man kiggede lidt
undrende på min mand over, at han havde skiftet navn. Men - ingen steder gav
det problemer med at komme ind/ud af lande eller ombord på fly.

Måske undrer de sig mere, når det er både dit for- og efternavn .... det
skal jeg ikke kunne sige.

Tag en snak med paskontoret - så er du på den sikre side.

Mange hilsner

Pernille
så er vi klar til Afrika.....
læs www.pernille-kennet.dk
stedet med de mange rejsebeskrivelser

Fra : Anja Nielsen

Dato : 29-05-05 22:11

> [...]
>
> Nu er det så at jeg er kommet i tvivl om jeg i det hele taget må bruge
> passet? Og hvis jeg kan - kan jeg så nøjes med at få lavet pas til min søn

Hej
Du må gerne bruge passet, hvis blot rejsen bestilles i samme navn, som der
står angivet i passet. Mht. dine børn afhænger svaret af, hvor du skal hen.
Bortset fra USA accepterer de fleste andre lande, at børn er indskrevet i
forældrenes pas. Og som en anden ganske rigtig skriver, kan man ikke længere
skrive børn ind i forældres pas, hvorfor din anden søn skal have sit eget.
Du kan dog godt nøjes med at købe et til ham og lade din anden søn, der
allerede er indskrevet i dit pas, rejse på dit pas, forudsat at jeres
destinationsland accepterer dette.

Mvh.
Anja

Fra : Carl Dragert

Dato : 30-05-05 09:16

"Als ø e" <gabriella@netbruger.dk> wrote in message
> [...]
> udløber først i 2008 og jeg har således ikke fornyet det. Jeg har så to
> sønner - den ene står i passet og den anden gør ikke.

Vær også opmærksom på at det kan give dig problemer i tilfælde af ulykke,
sygdom, lovovertrædelser, m.m. Hvis børnene ikke har samme navn som dig kan
du i uheldige tilfælde ikke få dem udleveret af myndighederne. Men igen -
det kommer meget an på hvor I rejser.

Hilsen Carl
(mange folk bruger gerne masser af penge på at forsikre deres køretøj, men
kun få på at sikre deres børn)