On Sun, 29 May 2005 20:14:31 +0200, "Anders Jensen"
<teevee@[fjern]teevee.dk> wrote:
Hej Anders.
>
>Den har "antidive" ja, men jeg synes ikke det er videre effektivt. Det kan
>godt være der har sat sig et eller andet i ventilerne. Jeg synes nemlig
>systemet virker endnu dårligere, end det plejer. Jeg kan næsten få gaflen i
>bund, når jeg bare står stille med bremsen i bund og gynger forenden op og
>ned.
Du skal blot give stemplerne lidt ny olie at søppe i og så læsse det
ud igen inden du monterer anti dive systemet igen.
Gyngeriet er forårsaget af at støddæmperne ikke virkede med den gamle
olie - De kommer til sig selv igen med ny olie.
>Jeg var også nød til at afmontere antidiveventilerne (jeg afmonterede ikke
>bremseslangerne), da de aftapningsskruer i bunden af benene havde sat sig
>uhjælpeligt fast.
>Det er ikke fordi de ventiler så skal udluftes på en eller anden måde?
>
Nej, de virker sikkert som de skal, men virkningen af anti dive
systemet kan diskuteres.
Jeg har kigget i min manual, men der er ikke noget der kan bruges til
at kaste lys over hvorledes ventilen virker.
Men kort er det således, at olie fra det underste hul løber gennem
ventilen op til det øverste, altså et bypass forbi støddæmperen.
Når så bremsen aktiveres blokeres det bypass med ventilen der
aktiveres af bremsetrykket.
Du kan jo prøve at checke om ventilen lukker når du aktiverer bremsen.
Det er blot at puste i det nederste hul og så trykke på bremsen og så
mærke om gennemgangen lukkes.
Hvis den gør det virker ventilen som den skal.
>
>I værkstedshåndbogen står der, at man burde kunne og den på prop i toppen af
>gaffelbenene, som er afbilledet i bogen er også med sådan en til at spænde
>fjedrene. På min cykel er der dog bare en ganske almindelig prop. Jeg ved
>ikke om det er fordi det er ESD-modellen jeg har. Det er en ES model jeg har
>værkstedhåndbog til.
>
Jeg er på lidt usikker grund her.
Jeg mente helt sikkert at ESD modellen har samme forgaffel som XN85,
og under de to gummipropper sidder der en sekskant (10 mm) Der kan
drejes 180 grader og samtidig vandrer den ca. 10-15 mm op eller ned
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk