LiveAboard + hotel Deep South Egypten
Fra : Søren Reinke

Dato : 29-05-05 16:05

Hejsa allesammen

Jeg står og skal på ferie, og efter 6 måneder i Egypten gider jeg ikke
se Ras Katy mere

Jeg vil gerne til Deep South i egypten, er der nogen der kender til et
dansk rejse firma der arrangere ture derned ?

F.eks. en uge's liveaboard + en uge hotel ?

På forhånd tak.
--
Søren Reinke
www.Xray-Mag.com/ - dit gratis dykkermagasin på nettet

Fra : Marten Ølgaard

Dato : 30-05-05 14:52

Prøv med Tommy fra lillebælt dykkercenter. Han laver bl.a. ture til Wadi
Lahime, men jeg er ret sikker på at han også vil kunne klare en liveaboard
tur til St. John m.m.

/Marten

Fra : Søren Reinke

Dato : 30-05-05 17:25

Marten Ølgaard wrote:
> Prøv med Tommy fra lillebælt dykkercenter. Han laver bl.a. ture til Wadi
> Lahime, men jeg er ret sikker på at han også vil kunne klare en liveaboard
> tur til St. John m.m.

Tak for tippet :)

Fra : CC

Dato : 31-05-05 09:58

"Søren Reinke" <soren@fjern.reinke.dk> wrote in message
[...]

Hej Søren,
Er netop hjemkommet efter en uges liveaboard til St. Johns, hvor det endte
med, at vi selv bookede fly til Hurghada (gennem fritidsresor i Sverige -
samme priser som i DK, men blot i SEK, så alt i alt noget billigere og
stadig udrejse fra
København - pris SEK 2903,- inkl. passagerafgift, flytillæg og visum). Så
bookede vi en uges liveaboard direkte ved Emperor divers i Egypten til EUR
770 pr. person - eller ialt ca. kr. 8.100,- pr. person). Årsagen til, at vi
bookede direkte, var primært fordi vi ikke kunne finde nogen som udbød
rejserne herhjemme. Atlantis var egentlig vores udgangspunkt, men igen havde
vi ikke særlig gode erfaringer med dem. De havde nogle nye liveaboard ture
til deep south på programmet, men kunne ikke svare på hvilken båd man skulle
med og hvilken operatør (ret vigtigt) - eller også gad de ikke.

Når det så er sagt, skal det siges, at turen kun var en delvis success. Det
var vores første tur til Egypten og vi var en smule chokeret over det antal
liveaboards som frekventerede alle de dykkersteder vi besøgte. Vi har rejst
meget i fjernøsten - primært Filippinerne - og her har vi aldrig nogensinde
oplevet så mange dykkere på et sted. Når det så er sagt, vil jeg sige at
dykkerstederne var ubeskriveligt flotte og sigten var fremragende. Vi så dog
ikke mange af de "store ting" (hammerhajer, mantaer osv.), som vi måske
havde forventet - kun få revhajer og delfiner i overfladen, men det skyldes
måske tildels også vores kaptajn på båden. Hverken kaptajn eller skib levede
overhovedet op til forventningerne.
Vi havde booket på et helt nybygget skib som hedder Amelia, det viste sig
dog 14 dage før afgang, at det ikke blev færdig til turen, så vi blev
flyttet over i et skib fra SeaSerpentFleet som hed Miss Nouran, som Emperor
Divers lejede. Dette var bygget tilbage i 1996 men iflg. deres hjemmeside,
skulle det være refittet i 2005. Det viste sig dog at være en sandhed med
modifikationer. Skibet var direkte farligt. Det at det var refittet, bestod
tilsyneladende i at salonen sofaer fik nyt betræk inden vi afsejlede .
El-systemet var livsfarligt og vi fik gentagne gange stød når vi rørte
stikkontakterne (blev "løst" ved at de klæbede VitaVrap uden på
stikkontakterne - men kun indtil det også blev vådt. Det dryppede ned i
sengene fra halogenlamperne i loftet og to gange oplevede vi, at det
begyndte at ryge fra halogenlamperne p.g.a. overgang. Aircondition virkede
kun delvist - dvs 5 - 10 min., så overophedede de og satte ud, hvilket
betød, at man natten igennem enten havde 23-24 grader i kahytten eller 35 -
40 grader og så var der lige problemet med, at det altid lugtede mere af
lort end af lagkage i kahytterne, fordi der var problemer med toiletterne.
Alt i alt lige spændende nok.

Kaptajnen var næste problem, fordi han aldrig gad/ville at sejle om natten
eller tidligt om morgenen. Det betøj uforholdsmæssigt mange lange sejlstræk
i løbet af dagen og en uhensigtsmæssig fordeling af dykkene, samt at vi ofte
ankom til dykkerstederne blandt de sidste og hvis der havde været større
dyreliv i området, var det helt sikker jaget på flugt inden vi nåede i
vandet.

Når det så er sagt, havde vi faktisk en rigtig god tur og nogle fremragende
diveguider fra Emperor Divers. Vi var en blandet flok med 6 englændere, 4
hollændere, 8 tyskere og os 2 danskere. Det var iøvrigt også lidt underligt,
tyskerne holdt sig stort set helt for sig selv og ønskede faktisk ikke at
have kontakt med vi andre, hvilket leder mig hen til, at man bør overveje,
hvorledes gæsternes nationalitet er sammensat inden man bekræfter sin
tilmelding, da vi ville have været ekstremt trætte af at være ombord på en
båd kun med tyskere.

Har du ellers spørgsmål, er du velkommen til at vende tilbage.

hilsen
Claus