/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Hvide biler ruster hurtigere ? ? ?
Fra : Erling Hansen


Dato : 29-05-05 16:00

Jeg synes at have observeret, at hvide biler ruster hurtigere end
andre farver . altså: en hvid Opel Astra får 'røde kanter' tidligere
end en blå Opel Astra...o.s.v.

Er der nogen fornuftig forklaring, eller er det bare mig, der ser
syner.

Mvh
Erling.

PS. Jeg ser at Alfa Romeo er gået bort fra hvide biler.

 
 
Jørgen M. Rasmussen (29-05-2005)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 29-05-05 18:52


"Erling Hansen" <email@domain.com> skrev i en meddelelse

altså: en hvid Opel Astra får 'røde kanter' tidligere
> end en blå Opel Astra...o.s.v.
>
Opel kan kun fås i rust-rød, du kan godt vælge en anden farve, men den ender
op med at stå i rust-rødt ;). Rust&skidt set hurtigere på en lys bil.



Aksel (29-05-2005)
Kommentar
Fra : Aksel


Dato : 29-05-05 19:48


"Erling Hansen" <email@domain.com> skrev i en meddelelse
news:1gxc1r5.14ui3ra18txqN%email@domain.com...
> Jeg synes at have observeret, at hvide biler ruster hurtigere end
> andre farver . altså: en hvid Opel Astra får 'røde kanter' tidligere
> end en blå Opel Astra...o.s.v.
>
> Er der nogen fornuftig forklaring, eller er det bare mig, der ser
> syner.
>
> Mvh
> Erling.
>
> PS. Jeg ser at Alfa Romeo er gået bort fra hvide biler.

Rust ses mere på hvide biler.

Hilsen Aksel



Tobester (29-05-2005)
Kommentar
Fra : Tobester


Dato : 29-05-05 21:42


>> Er der nogen fornuftig forklaring, eller er det bare mig, der ser
>> syner.

Der er vist også en forskel i antal lag lak, hvis du sammenligner en normal
hvid bil med en metallic af samme slags...
Min hvide ´94 er ca. 10x så rusten som tilsvarende andre, så jeg tror på den
teori...

Golf III, ´94

T obeste r



Jørgen M. Rasmussen (29-05-2005)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 29-05-05 22:08


"Tobester" <ttbdk(FJERN)@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Der er vist også en forskel i antal lag lak, hvis du sammenligner en
> normal hvid bil med en metallic af samme slags...

Det har der været, så det gælder sikkert for din gl. Gluf, men i dag er
alle lakeret som metallic biler altid har været- med et ekstra lag klar-lak
øverst. Hvorfor metallic så stadig koster 5-10 kKr. mere, ved jeg ikke, men
teknisk er forklaringen ikke ;).



Flemming Rubini (29-05-2005)
Kommentar
Fra : Flemming Rubini


Dato : 29-05-05 22:54

Jørgen M. Rasmussen <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> wrote:

> "Tobester" <ttbdk(FJERN)@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> > Der er vist også en forskel i antal lag lak, hvis du sammenligner en
> > normal hvid bil med en metallic af samme slags...
>
> Det har der været, så det gælder sikkert for din gl. Gluf, men i dag er
> alle lakeret som metallic biler altid har været- med et ekstra lag klar-lak
> øverst. Hvorfor metallic så stadig koster 5-10 kKr. mere, ved jeg ikke, men
> teknisk er forklaringen ikke ;).

Ved så også om farven de kalder metallic består af metal der "ruster"
før bilen.

--
Med venlig hilsen

Flemming Rubini

Ukendt (30-05-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 30-05-05 06:40


"Flemming Rubini" <flemming@rubini.invalid> skrev i en meddelelse

| Ved så også om farven de kalder metallic består af metal der "ruster"
| før bilen.

Der er ikke metal i de billige lakker de sælger til os, det er rent bluf at
kalde det "metal".



Flemming Rubini (30-05-2005)
Kommentar
Fra : Flemming Rubini


Dato : 30-05-05 21:47

Jørgen M. Rasmussen <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> wrote:

> "Flemming Rubini" <flemming@rubini.invalid> skrev i en meddelelse
>
> | Ved så også om farven de kalder metallic består af metal der "ruster"
> | før bilen.
>
> Der er ikke metal i de billige lakker de sælger til os, det er rent bluf at
> kalde det "metal".

Tjah, det anede mig. Så der er altså kun tale om at man får et gang lak
ekstra?

--
Med venlig hilsen

Flemming Rubini

Jørgen M. Rasmussen (31-05-2005)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 31-05-05 23:14


"Flemming Rubini" <flemming@rubini.invalid> skrev i en meddelelse

> Tjah, det anede mig. Så der er altså kun tale om at man får et gang lak
> ekstra?
>
Sådan VAR det, i dag får alle lakker et ekstra lag klarlak. Så du får NADA
ekstra, ud over metal-looket, v. at købe "metal"-lak ;)). Der er ikke noget
teknisk som retfærdiggøre mere-prisen.



Erling Hansen (01-06-2005)
Kommentar
Fra : Erling Hansen


Dato : 01-06-05 10:19

Jørgen M. Rasmussen <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> wrote:

> "Flemming Rubini" <flemming@rubini.invalid> skrev i en meddelelse
>
> > Tjah, det anede mig. Så der er altså kun tale om at man får et gang lak
> > ekstra?
> >
> Sådan VAR det, i dag får alle lakker et ekstra lag klarlak. Så du får NADA
> ekstra, ud over metal-looket, v. at købe "metal"-lak ;)). Der er ikke noget
> teknisk som retfærdiggøre mere-prisen.

Det er jo sørgerligt. Jeg er så gammel, at metallak virkelig VAR
metallak, med større holdbarhed. Men sådan er det åbenbart ikke mere.

Lidt ligesom meget af det skidt man smører i ansigtet for at se bedre ud
- men rynkerne er der stadig, når det vaskes af!
mvh
Erling

Ukendt (01-06-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 01-06-05 10:34


"Erling Hansen" <email@domain.com> skrev i en meddelelse
| Det er jo sørgerligt. Jeg er så gammel, at metallak virkelig VAR
| metallak, med større holdbarhed. Men sådan er det åbenbart ikke mere.
|
Tiderne skifter, så nu har alle lakker den holdbarhed som "metal" havde
tidl., du ser jo fx. aldrig en falmet rød bil af nyere årgang.



Ukendt (01-06-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 01-06-05 10:40


"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> wrote in message
news:429d8162$0$171$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Erling Hansen" <email@domain.com> skrev i en meddelelse
> | Det er jo sørgerligt. Jeg er så gammel, at metallak virkelig VAR
> | metallak, med større holdbarhed. Men sådan er det åbenbart ikke mere.
> |
> Tiderne skifter, så nu har alle lakker den holdbarhed som "metal" havde
> tidl., du ser jo fx. aldrig en falmet rød bil af nyere årgang.

Hvad er nyere årgang?

Ford Ka 1997 som min faster har, måtte Ford omlakere fordi den falmede.
Jeg ville godt nok være usikker og aldrig købe en postkasse-rød farve.
Resultatet ser man jo først når bilerne har nogle år på bagen.

--
Tom



Ukendt (01-06-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 01-06-05 11:17


"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
| Ford Ka 1997 som min faster har, måtte Ford omlakere fordi den falmede.
| Jeg ville godt nok være usikker og aldrig købe en postkasse-rød farve.

Nu er Ka et dårligt eksempel, eller godt på en dårlig bil ;), den ruster jo
fx oss som en midt-80'er Fiat, måske det hænger sammen med malingens
kvalitet?. Min brors røde -97 Octi., som altid har holdt under åben himmel,
er lige så rød som da han modtog den, og det er hverken rust el. falmet-rød
;). Mon ikke Ford levere en lign lakering?, det tror jeg.



Henrik Nielsen (01-06-2005)
Kommentar
Fra : Henrik Nielsen


Dato : 01-06-05 14:25

"Jeg er så gammel, at metallak virkelig VAR metallak, med større holdbarhed"

Og gul lak havde et stort indhold af bly, og også var godt mod rust. Men det
er siden blevet forbudt ....


--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.



Erling Hansen (01-06-2005)
Kommentar
Fra : Erling Hansen


Dato : 01-06-05 15:59

Henrik Nielsen <xng@post.cybercity.dk> wrote:

> "Jeg er så gammel, at metallak virkelig VAR metallak, med større holdbarhed"
>
> Og gul lak havde et stort indhold af bly, og også var godt mod rust. Men det
> er siden blevet forbudt ....

Sporer jeg et svagt element af ironi? Det er da rigtigt, at det er
mindre sundhedsfarligt. Det er broccoli også i forhold til flæskesteg.

mvh
erling

Flemming Rubini (01-06-2005)
Kommentar
Fra : Flemming Rubini


Dato : 01-06-05 20:51

Erling Hansen <email@domain.com> wrote:

> Henrik Nielsen <xng@post.cybercity.dk> wrote:
>
> > "Jeg er så gammel, at metallak virkelig VAR metallak, med større holdbarhed"
> >
> > Og gul lak havde et stort indhold af bly, og også var godt mod rust. Men det
> > er siden blevet forbudt ....
>
> Sporer jeg et svagt element af ironi? Det er da rigtigt, at det er
> mindre sundhedsfarligt. Det er broccoli også i forhold til flæskesteg.

....det kan da godt være at ovennævnte brugte ironi, men at kalde det
"mindre sundhedsskadeligt" det er en helt enorm vild underdrivelse.

--
Med venlig hilsen

Flemming Rubini

Henrik Nielsen (02-06-2005)
Kommentar
Fra : Henrik Nielsen


Dato : 02-06-05 07:50

"Sporer jeg et svagt element af ironi"

Det var egentlig blot en konstatering, af at man ikke længere kan regne med
at gule biler ruster mindre...


--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.



Henning (08-06-2005)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 08-06-05 11:22


>øverst. Hvorfor metallic så stadig koster 5-10 kKr. mere, ved jeg ikke, men
>teknisk er forklaringen ikke ;).

Øget indtjening til forhandleren! Danmark er et af de få steder i
verden, hvor "metallak" koster ekstra. Fra fabrikken er 90% af bilerne
malet med metallak, så det er ikke længere en ekstra omkostning.


Henning
hsb(at)image.dk

Erling Hansen (29-05-2005)
Kommentar
Fra : Erling Hansen


Dato : 29-05-05 23:31

Aksel <akselj.DELETE.THIS@pcwelt-premium.de> wrote:

> "Erling Hansen" <email@domain.com> skrev i en meddelelse
> news:1gxc1r5.14ui3ra18txqN%email@domain.com...
> > Jeg synes at have observeret, at hvide biler ruster hurtigere end
> > andre farver . altså: en hvid Opel Astra får 'røde kanter' tidligere
> > end en blå Opel Astra...o.s.v.
> >
> > Er der nogen fornuftig forklaring, eller er det bare mig, der ser
> > syner.
> >
> > Mvh
> > Erling.
> >
> > PS. Jeg ser at Alfa Romeo er gået bort fra hvide biler.
>
> Rust ses mere på hvide biler.
>
> Hilsen Aksel
OK - så må jeg vel tro på, at det er sådan: Rust ses nemmere på hvid
baggrund.
Tak for jeres svar
Erling

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408622
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste