On Sun, 29 May 2005 15:30:07 +0200, "Anders" <kolte@stofanet.dk>
wrote:
Hej Anders.
>
>- Generelt er lyset ikke ret kraftigt, hverken kørelys eller fjernlys - hvad
>kan man gøre ved det?
Jeg tror nok jeg har skrevet noget der ligner dette før.
Generelt er MC elektro noget billigt bras.
For tynde og for lange ledninger, alt forbrug ført over nøglen - Den
arme stakkel, og stik der er nonteret således at de er udsat for vand
og dermed korroderer med dårlig kontakt til følge.
Hvis jeg var i dit sted ville jeg starte med en generel gennemgang af
ledningsnettet.
Prøv at måle spændingen direkte over forlygtepæren, du vil sikkert få
en overraskelse.
Mål også spændingen på batteriet med motoren i høj tomgang og lyset
tændt - Der skal være mellem 13,5 og 14,5 volt.
Adskil så samtlige stik, rens dem og giv dem lidt vaseline - Det
gælder også sikringerne.
Check alle stelforbindelser, specielt dem der går til motoren.
Prøv at måle spændingen over tændingslåsen.
Jeg har monteret et relæ i ledningsnettet der overtager
tændingskontaktens rolle.
Forhistorien var faktisk at kontakterne i tændingslåsen var brændt
pga. belastningen.
For det første kom der med den ændring lys på cyklen - Spændingen på
forlygten steg så vidt jeg husker fra 10,5 til 13 volt - For det andet
skal den arme tændingslås kun bære strømmen til at trække relæet.
Flere af mine bekendte har lavet det samme, alle med samme resultat.
>- Mit fjernlys lyser for højt. Kørelyset passer fint nok på vejen, men når
>jeg slår fjernlyset til, lyser det over vejen. Hvad kan det skyldes, og kan
>man gøre noget ved det?
Lysgrænsen på nærlyset skal ligge minimum 30 meter foran dig.
Hvis du måler afstanden fra kørebanen til midten af lygtens lysgrænse
til ca 1 meter og så parkerer ca. 5 meter fra en væg skal du have en
lysgrænse på vægen der ligner noget med 10 cm vil lysgrænsen ligge 50
meter ude, så kan du jo se hvorledes det passer til dig og om
fjernlyset så er kommet ned i "nåhøjde".
Mange er tilbøjlige til at justere nærlyset for højt med det resultat
at fjernlyset er ubrugeligt..
Husk at finde en nogenlunde plan strækning at foretage justeringen på.
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk