Vækkelse, er du klar?
Fra : Ole Madsen

Dato : 29-05-05 12:18

Vækkelse, er du klar?

Af Ole Madsen

   2 Mos 33:18-20 18 Da sagde Moses: "Lad mig dog skue din          Herlighed!"
   19 Han svarede: "Jeg vil lade al min Rigdom drage forbi dig og
udråbe HERRENS Navn foran dig, thi jeg viser Nåde, mod hvem jeg       vil,
og Barmhjertighed, mod hvem jeg vil!"
   20 Og han sagde: "Du kan ikke skue mit Åsyn, thi intet Menneske       kan
se mig og leve."

Er du efterhånden træt af at dit liv og det at det liv bibelen vidner om
og dit ikke er ens? Er du klar til at betale prisen for at se Guds
herlighed? Guds herlighed betyder noget med hvordan Gud er (læs følgende
og næste kapitel hvor Gud proklamere hans navn, eller hvordan han er).
Men hvad er prisen? Jo, det er at du dør, “intet menneske kan se mig og
leve”, leve det gamle liv, det vil betyde en forvandling at se Guds
herlighed og betyde forandring i dit liv, hvordan du er, hvad du gør,
hvad du siger.

Enhver må gøre op for sig selv hvor meget man har råd. Nogle bygger
meget dyre huse, men ikke alle formår det fordi de ikke har økonomi til
det at købe så store huse, det samme med det liv der fører med at se
Guds herlighed. Vi kan som mange, nøjes med et mindre hus i starten for
måske senere at købe et større. Bed Gud give dig af hans herlighed i
forhold til hvad du har råd til.

Fra : Cyril Malka

Dato : 29-05-05 12:35

Ole Madsen wrote:

> Vækkelse, er du klar?

Imponerende at se, hvordan du forvandler og forminsker torahen til en
slags business-religion...

> [...]
> Guds herlighed. Vi kan som mange, nøjes med et mindre hus i starten for
> måske senere at købe et større. Bed Gud give dig af hans herlighed i

Rabbi Ben Zoma sagde: Hvem er den ægte viis? Det er den, der nægter
ingens belæring. Sådan som det står skrevet salm. 119:99 (fejloversat i
den danske oversættelse af 92).

[...] CUT en del visdom fra Mishnaen og rabbi Ben Zoma i.h.t.
princippet i Matt. 7:6) [...]

Hvem er den ægte rige? Det er den, som er lykkelig for det, han har,
således som det står skrevet i salm. 128:2: "Hvad dine hænder
frembringer, skal du selv nyde, lykkelig er du, det skal gå dig vel.",
lykkelig i denne verden, det skal gå dig vel i den næste.

(Fra Pirke Avot kap. 4 - oversat af mig)

--
Venligst,

Cyril

Det Nye Testamente - Fortæller man alt? http://www.nytestamente.org
.... Tagline Lotto: ###### <- Scratch here for prize.

Fra : Ole Madsen

Dato : 29-05-05 12:42

Cyril Malka wrote:

> Imponerende at se, hvordan du forvandler og forminsker torahen til en
> slags business-religion...

jeg bruger det som et billede, ikke noget med buisness

Ole

Fra : Cyril Malka

Dato : 29-05-05 12:47

Ole Madsen wrote:

> jeg bruger det som et billede, ikke noget med buisness

Ja. Det er jeg godt klar over... Hvad for et bilelde bruger du? Eje,
have m.m.

"giv-mig" religion.

--
Venligst,

Cyril

Det Nye Testamente - Fortæller man alt? http://www.nytestamente.org
.... Klingon Prime Directive: If it moves, shoot it.

Fra : Ole Madsen

Dato : 29-05-05 13:25

Cyril Malka wrote:

> Ja. Det er jeg godt klar over... Hvad for et bilelde bruger du? Eje,
> have m.m.
>
> "giv-mig" religion.

du misforstår det hele Malka, jeg bruger det i verden til at forklare
det åndelige forhold til Gud, det har intet med at eje at gøre, det er
slet ikke pointen

Ole

Fra : Britt Malka

Dato : 29-05-05 13:34

On Sun, 29 May 2005 14:24:32 +0200, Ole Madsen <o-madsen@tele2adsl.dk>
wrote:

>du misforstår det hele Malka, jeg bruger det i verden til at forklare
>det åndelige forhold til Gud, det har intet med at eje at gøre, det er
>slet ikke pointen

Cyril har ikke misforstået noget, Madsen.

Du skriver:

"Bed Gud give dig af hans herlighed i
forhold til hvad du har råd til."

Altså: giv-mig, giv-mig ...

Jeg tror ikke, at jeg en eneste gang i kristendommen er stødt på, at
man skal give til gud. Andet end i Jesus-citatet om at give kejseren
hvad der er kejserens ...

--
Britt Malka
Tilmeld dig Tips&Tricks og få en gratis e-bog: Kan alle se din hjemmeside?

Fra : Ole Madsen

Dato : 29-05-05 15:13

Britt Malka wrote:

> [...]
>
> Jeg tror ikke, at jeg en eneste gang i kristendommen er stødt på, at
> man skal give til gud. Andet end i Jesus-citatet om at give kejseren

jeg føler lidt jeg spilder min tid, men ok, når jeg taler om at have
råd, så mener jeg hvor meget man kan rumme at blive forvandlet til
lighed med Jesus, ikke noget med økonomi

Ole

Fra : Britt Malka

Dato : 29-05-05 15:58

On Sun, 29 May 2005 16:12:44 +0200, Ole Madsen <o-madsen@tele2adsl.dk>
wrote:

>jeg føler lidt jeg spilder min tid

Så måske skulle du prøve at "lytte", dvs. læse og forstå, i stedet for
blot at "tale", dvs. skrive.

> men ok, når jeg taler om at have
>råd, så mener jeg hvor meget man kan rumme at blive forvandlet til
>lighed med Jesus, ikke noget med økonomi

Jeg forstod godt, at det med at have råd skulle tages i overført
betydning. Ikke noget med penge. Men du har stadig ikke forstået det,
Cyril og jeg begge to så i dit udsagn:

Nemlig det kristne budskab: Bed, og du skal få.

Det drejer sig nemlig meget om at få, og meget lidt om at give.

Dette er vores pointe. Og at du reducerer Mose-bøgerne til at skulle
understøtte dette budskab er kvalmende.

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 29-05-05 16:11

Britt Malka skrev Søndag den 29. maj 2005 16:57 i beskeden
<9tlj91l84hh760asj78h8o123hh2h593ao@4ax.com> i gruppen
dk.livssyn.kristendom:
> [...]
> Det drejer sig nemlig meget om at få, og meget lidt om at give.
> Dette er vores pointe. Og at du reducerer Mose-bøgerne til at skulle

Netop. De kristne "tror", at det er noget nyt at der i ApG 20:35 står
princippet: "Det er saligere at give end at få", når der rent faktisk er så
mange parashaer (ugens tekster) som netop handler om princippet at give -->
vores forpligtelse i jødedommen til netop at bruge sine velsignelser til
glæde, også for sine medmennesker.

Ikke på den tossegode måde hvor man slynger omkring sig, men hvor man - med
fornuft - sørger for at hjælpe andre til bedre forståelse, hjælper andre
når noget brænder på. Men INGEN kan blive ved. Der er en naturlig grænse
for hvor meget vi forventes at hjælpe andre. Vi skal sørge for vores egen
husstand først, naturligvis.

Det er langt mere fornuftigt, og næstekærligt, fordi det gøres med
fornuft...

Henrik, Dianalund
"Herren lader ikke den retfærdige sulte,
men uretfærdiges krav afviser han" (Ordsp. 10:3).

Fra : Cyril Malka

Dato : 29-05-05 16:26

Goddag Henrik,

Henrik Vestergaard wrote:

> Det er langt mere fornuftigt, og næstekærligt, fordi det gøres med
> fornuft...

Faktisk er det blevet behandlet i sidste uges læsning.

Check 3.mos 27:32: Med hensyn til tiende af køer og får, af alt det,
som passerer under hyrdestaven, skal hvert tiende dyr være helliget Herren.

For at give tiende (altså give til Gud, ikke modtage og få ), lader
man dyrene gå gennem en port. Man slår hvert talte dyr som 10. med en
rødglødende jern. Dette er så tiendes dyr.

Der gør sig gældende med Torahen, at man altid skal stille spørgsmål. Og
et af spørgsmålene her er nemlig: Hvorfor fa'en gør de det på så
kompliceret vis? Det ville da være meget nemmere at tælle dyrene, og så
dividere med ti og tage dem fra.

Faktisk har ovenstående en stærk psykologisk betydning: Idet at man
lader hvert dyr komme forbi og slå den med staven, giver ejeren en stærk
idé af det antal dyr han egentligt ejer og derved den stor mængde godhed
Gud fylder ham med.

Derudover forstår han, at han egentligt blot giver et dyr ud af ti, for
at give det tilbage til Gud.

I modsætning, forlangte de første kristne menigheder, at man skulle give
*alt* hvad man ejede.

--
Venligst,

Cyril

Det Nye Testamente - Fortæller man alt? http://www.nytestamente.org
.... My mind is made up, don't confuse me with facts.

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 29-05-05 16:34

Goddag Cyril

Cyril Malka skrev Søndag den 29. maj 2005 17:25 i beskeden
<4299DEF9.4080502@nytestamente.org> i gruppen dk.livssyn.kristendom:

> Faktisk er det blevet behandlet i sidste uges læsning.

Præcis.

> [...]
> lader hvert dyr komme forbi og slå den med staven, giver ejeren en stærk
> idé af det antal dyr han egentligt ejer og derved den stor mængde godhed

Netop. Men evnen til at spørge er mange steder glemt. Det er en vigtig til
for at få en god og grundig forståelse af sammenhængene...

> Derudover forstår han, at han egentligt blot giver et dyr ud af ti, for
> at give det tilbage til Gud.
> I modsætning, forlangte de første kristne menigheder, at man skulle give
> *alt* hvad man ejede.

Jeps. Kollektivitet, der endte med at give grobund for bl.a. kommunisme,
selvom denne ideologi hovedsageligt er ateistisk...

Fra : Britt Malka

Dato : 29-05-05 19:15

On Sun, 29 May 2005 17:34:28 +0200, Henrik Vestergaard
<vestergaard_henr@hotmail.com> wrote:

>Jeps. Kollektivitet, der endte med at give grobund for bl.a. kommunisme,
>selvom denne ideologi hovedsageligt er ateistisk...

Kristendom kan føre til mange ting ... Se bare i denne tråd, hvordan
deres eget ordsprog med ikke at se bjælken i sit eget øje, men
splinten i broderens illustreres på skønneste vis.

I stedet for at indse problemet, så taler man om, at vi ikke har
forstået, hvad Madsen skriver om, og at Madsen nok bedst selv ved,
hvad han mener.

Jeps, men set udefra er det tydeligt, hvad Madsen mener, nemlig, at
man skal give ham og alle andre kristne.

"Jesus elsker mig. Giv mig kærlighed. Giv mig, giv mig, giv mig."

Fra : Andreas Falck

Dato : 29-05-05 19:28

Britt Malka skrev i he1k91h19sh9tjn9rsdjh3hj09qgmfcdug@4ax.com

[ ... ]
> [...]
> man skal give ham og alle andre kristne.
>
> "Jesus elsker mig. Giv mig kærlighed. Giv mig, giv mig, giv mig."

Ak ja, se nu hvor tydeligt det malkanske hykleri er. De påstår at en masse
er i deres filtre, og alligevel læser de indlægene som de ikke kan se fordi
de påstås filtreret væk.

Udefra er det tydeligt at malkaerne og Henrik Vestergaard ikke har andet
formål end at mistænkelige alle kristne i denne gruppe.

Der er altså slet ingen grund til at mistænkeliggøre Ole Madsen på den måde
malkaerne og Henrik gør det, især når Ole så tydeligt har redegjort for sine
motiver og sit formål med det oprindelige indlæg.

http://bibeltro.dk/ - *Om Bibelen og bibeloversættelser*
http://maranatha.dk/ + http://skabelsen.info/ + *DebatForum*
http://ravsted.dk/ - *også med DebatForum*

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 29-05-05 20:54

Andreas Falck skrev Søndag den 29. maj 2005 20:27 i beskeden
<429a09ac$0$18646$14726298@news.sunsite.dk> i gruppen
dk.livssyn.kristendom:

> [...]
>
> Ak ja, se nu hvor tydeligt det malkanske hykleri er. De påstår at en masse
> er i deres filtre, og alligevel læser de indlægene som de ikke kan se

Jeg er klar over det gør meget ondt på dig, at erkende at dit mailprogram
kun har meget få filtreringsmuligheder [faktisk: X-Newsreader: Microsoft
Outlook Express 6.00.2900.2527]. Filtrering kan også bestå i at ligge
nederst. F.eks. tildeles samtlige dine indlæg "-20" points, og dette
betyder, at det er yderst sjældent disse bliver læst...fordi jeg netop
sorterer min liste ud fra points.

Så de muligheder der ligger i de forskellige mailprogrammer er en helt anden
sag, og jeg har ikke fornemmelsen af at Ravsted bliver det nye "Silicon
Valley"... Sagt på en anden måde: de paradigmer vil være langt sværere at
komme over, og du har allerede vist at du gerne kalder kristendommen
historisk valideret, men du fraviger fra at komme med dokumentation. I
bedste Jahnu-stil [fra news:dk.livssyn] er du fortsat med dine påstande om
hykleri al den stund enhver kan se at det eneste du evner er at skrige:
"jødisk", "farisæisk", "dobbeltmoral" m.v.

Glem den forestilling at du hele tiden får et svar bare ved at svine andre
til. Livet er for kort til din slags argumentation *uden* dokumentation.

> [...]
> måde malkaerne og Henrik gør det, især når Ole så tydeligt har redegjort
> for sine motiver og sit formål med det oprindelige indlæg.

Du behøver slet ikke påtage dig en opgave, du ikke kan bære... Hvis Ole vil
udtrykke sig anderledes, har han alle muligheder for selv at rette sin
tekst. Men jeg er klar over der i din "lejr" kun er to muligheder:

1. fuld støtte
2. holde mund -- og derved tie og samtykke

Der er blot det ene problem, at Usenet er således opbygget, at man kan få
testet sin argumentation ud fra andres feedback. Andre synes at have det
fint med det. Du bryder dig ikke om det. Jeg behøver ikke mistænkeliggøre
hvorfor du gør det. Dine handlinger taler for sig selv.

Men af en eller anden grund -- som du nok ikke værdsætter -- synes jeg det
ville være formålsløst at prøve at hjælpe dig til en bedre forståelse. Det
er ikke lykkedes før, for hver gang du møder en argumentation, der ikke
lige falder i din smag skræpper du op som en fornærmet nymfeparakit...

Jeg beklager, men *det* er en af grundene til, at jeg sorterer de fleste af
dine indlæg fra -- også selvom filteret engang imellem skal tilpasses af
hensyn til enten andre debatter (f.eks. nyoprettelser/OTD i dk.admin) eller
skift af mailadresser m.v. Fair nok. Jeg kan sagtens afgøre hvad jeg læser
og hvad jeg ikke læser.

Om du kan leve med det bliver din sag. Men den dag du accepterer at andre må
have en anden holdning end din, kan du bare kaste en mail...

Fra : Andreas Falck

Dato : 29-05-05 20:57

Henrik Vestergaard skrev i 429a1d29$0$175$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk

[ ... ]
> Du behøver slet ikke påtage dig en opgave, du ikke kan bære... Hvis Ole
> vil udtrykke sig anderledes, har han alle muligheder for selv at rette sin
> tekst. Men jeg er klar over der i din "lejr" kun er to muligheder:

Ole behøver ikke rette sin tekst blot fordi du og malkaerne bevidst har
valgt at ville misforstå og fordreje hvad han skriver.

Det siger temmelig meget om jer og jeres intentioner og motiver. FØJ

Fra : Cyril Malka

Dato : 29-05-05 22:40

Henrik Vestergaard wrote:

> [...]
> tekst. Men jeg er klar over der i din "lejr" kun er to muligheder:
>
> 1. fuld støtte
> 2. holde mund -- og derved tie og samtykke

Nu er det sådan, at hvis du tager til http://bibeltro.dk så vil du kunne se:

==================

Medarbejdere på Bibeltro.dk:

Andreas Falck
Mailadresse: andreas.falck@bibeltro.dk

Tommy Dahl
Mailadresse: bibel@webkeeper.dk

Ole Madsen
Mailadresse:
===================

Så det er så nemt: AT du skulle være enige med os (Britt og mig), så er
det uhyrlig, ulækker, dumt, svinsk... whatever...

Men at Madsen, som belærer andre om græsk og Linux og andre ting uden at
have forstand på det, er uhyre enig med Andreas Falsk, så er det jo helt
fint.

I deres verden, er der kun to muligheder: de gode og de onde. De gode =
dem der er enige med dem. De onde = de andre (eller dem, der er enige
med "malkaerne")... De "onde" vil brænde i helvedet, er dumme, onde,
stupide, idiotiske, uvidende m.m....

Det, vel at mærke, uden at ovennævte to personer har noget som helst
historisk, teologisk eller sproglig forstand om de ting, de omtaler.

Som Madsen fortalte, da han startede "linuxforjesus.dk" : Det kræver
meget at lave sådan en hjemmeside... bed for mig og hjælp mig...

Altså: Jeg vi gerne give noget, men giv mig først...

Madsen stillede spørgsmål på vores mailing-liste, fik svar, og
ulejligede sig ikke til at takke folk, der svarede hans spørgsmål... Nok
den meget kristen holdning af: Giv mig (derfor behøver jeg ikke takke)....

Kort sagt: Du kommer ingen vegne med at dialogere med de to ovennævnte.
De kan kun forstå ting binært: 0 eller 1... Alt imellem forsvinder...

Alt i alt: Du kan godt opgive at få et fornuftig snak med dem: Viden er
en fare, fakta er forbudt, kritik er ond, uenighed er djævelsk...

Så nemt er det...

Ret sekterisk, alt i alt

--
Venligst,

Cyril

Det Nye Testamente - Fortæller man alt? http://www.nytestamente.org
.... Confession is good for the soul, but bad for the career.

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 29-05-05 23:00

God aften Cyril

Cyril Malka skrev Søndag den 29. maj 2005 23:40 i beskeden
<429A36C6.7080604@nytestamente.org> i gruppen dk.livssyn.kristendom:

> Nu er det sådan, at hvis du tager til http://bibeltro.dk så vil du kunne
> [...]

Aha. Tak for linket.

> Så det er så nemt: AT du skulle være enige med os (Britt og mig), så er
> det uhyrlig, ulækker, dumt, svinsk... whatever...

Ja, uhadada...

> Men at Madsen, som belærer andre om græsk og Linux og andre ting uden at
> have forstand på det, er uhyre enig med Andreas Falsk, så er det jo helt
> fint.

Ja, interessant logik...

> [...]
> Det, vel at mærke, uden at ovennævte to personer har noget som helst
> historisk, teologisk eller sproglig forstand om de ting, de omtaler.

De kan altid blive politikere.

> Som Madsen fortalte, da han startede "linuxforjesus.dk" : Det kræver
> meget at lave sådan en hjemmeside... bed for mig og hjælp mig...

Den side er, forresten, nede selvom registreringen fortsat eksisterer hos
DK-Hostmaster:
http://www.dk-hostmaster.dk/dkhostcms/bs?query=linuxforjesus.dk&pageid=82&action=cmsview&lang=da

I det hele taget er det en underlig kombination, for uanset hvilken religion
man accepterer har det jo kun meget lidt at gøre med hvilket operativsystem
man bruger.

Hvis Linux var kristent, ville jeg da straks gå over til BSD eller noget
helt tredie.

<...>
> [...]
> Alt i alt: Du kan godt opgive at få et fornuftig snak med dem: Viden er
> en fare, fakta er forbudt, kritik er ond, uenighed er djævelsk...

Ja, det er forstået. Jeg blev lettere irriteret over dette "semijøde",
"malkansk", "farisæisk", "jødesekt" m.v., og lod mig friste til at
diskutere hvor tavsheden måske havde været bedst. :'-(

Fra : Andreas Falck

Dato : 29-05-05 23:22

Henrik Vestergaard skrev i 429a3a97$0$183$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk

> Aha. Tak for linket.

Ja det er da sandelig betænksomt af jer sådan at offentliggøre mailadresser
på usenet så de rigtig kan blive høstet af spammere!

FUT dk.admin.netmisbrug

Fra : Britt Malka

Dato : 30-05-05 10:18

On Sun, 29 May 2005 23:59:56 +0200, Henrik Vestergaard
> [...]

>man accepterer har det jo kun meget lidt at gøre med hvilket operativsystem

Tjah, folks begejstring for Microsoft-produkter kan til tider virke
noget sekterisk.

Men ellers har du ret.

>Ja, det er forstået. Jeg blev lettere irriteret over dette "semijøde",
>"malkansk", "farisæisk", "jødesekt" m.v., og lod mig friste til at
>diskutere hvor tavsheden måske havde været bedst. :'-(

Personligt læser jeg nogle gange news andre steder end i Agent, og der
har jeg ikke mit killfilter. Jeg må indrømme, at jeg finder mange
indlæg morsomme, netop fordi de er så frådende og snakker om
"semijøder", "malkaer", "jødesekter" m.m. Det viser jo i høj grad
afsenderens tåbelighed. Af og til får de mig til at le højlydt :D
Stakler

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 30-05-05 11:38

Goddag Britt

Britt Malka skrev Mandag den 30. maj 2005 11:17 i beskeden
<k9ml91ln0uhe997m0vnvcq6d2asjkiqdf7@4ax.com> i gruppen
dk.livssyn.kristendom:

> Tjah, folks begejstring for Microsoft-produkter kan til tider virke
> noget sekterisk.
> Men ellers har du ret.

Ja, det er ret underligt med denne illusion om at MS kan det hele, mens
Linux bare er "noget værre noget man bare skal overlade til
nørderne"...

> [...]
> "semijøder", "malkaer", "jødesekter" m.m. Det viser jo i høj grad
> afsenderens tåbelighed. Af og til får de mig til at le højlydt :D

Jeps.

- Kristendommen er historisk
- Kan du levere dokumentation?
- Enhver der ikke ved dette er historiefornægter etc.
- Jamen kan du levere dokumentation?
- Hvorfor bliver du ved med at forvrænge det jeg skriver?

Læs selv, og se den manglende logik hos disse "personager"...

Enig. Stakler.

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 29-05-05 20:56

God aften Britt

Britt Malka skrev Søndag den 29. maj 2005 20:14 i beskeden
<he1k91h19sh9tjn9rsdjh3hj09qgmfcdug@4ax.com> i gruppen
dk.livssyn.kristendom:
> [...]
> I stedet for at indse problemet, så taler man om, at vi ikke har
> forstået, hvad Madsen skriver om, og at Madsen nok bedst selv ved,

Ja, han er ellers voksen nok til selv at redigere i sin tekst, og besvare
hvis han synes at have en ny mening. Men måske har andre en bedre
"krystalkugle"...

> Jeps, men set udefra er det tydeligt, hvad Madsen mener, nemlig, at
> man skal give ham og alle andre kristne.
> "Jesus elsker mig. Giv mig kærlighed. Giv mig, giv mig, giv mig."

Egoisme for fuld musik... :'-(

Fra : Andreas Falck

Dato : 29-05-05 21:00

Henrik Vestergaard skrev i 429a1d99$0$175$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk

> Ja, han er ellers voksen nok til selv at redigere i sin tekst, og besvare
> hvis han synes at have en ny mening.

Hvorfor skulle han redigere i sin tekst, blot fordi I tre bevidst vælger at
VILLE misforstå og fordreje.

Ole har tydeligt gået i rette med jeres bevidste fordrejninger, men I
fortsætter ufortrødent på bedste beskub i jeres nedgøring af Ole. FØJ

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 29-05-05 21:06

Andreas Falck skrev Søndag den 29. maj 2005 22:00 i beskeden
<429a1f48$0$18639$14726298@news.sunsite.dk> i gruppen
dk.livssyn.kristendom:
> Ole har tydeligt gået i rette med jeres bevidste fordrejninger, men I
> fortsætter ufortrødent på bedste beskub i jeres nedgøring af Ole. FØJ

Hvilket igen beviser du ikke evner at forstå teksten, for når *du* går i
rette med en fortolkning af en tekst er det perfekt -- når andre gør det
samme er det en "nedgøring"...

Splinten er placeret. Tak for det.

Fra : Andreas Falck

Dato : 29-05-05 21:15

Henrik Vestergaard skrev i 429a1fd9$0$178$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk

> Hvilket igen beviser du ikke evner at forstå teksten, for når *du* går i
> rette med en fortolkning af en tekst er det perfekt -- når andre gør det
> samme er det en "nedgøring"...

Ole har krystalklart forklaret hvad han mener - men DU vil bare ikke tage
hans ord for gode varer. Du mener åbenbart at du er bedre til at tyde Oles
ord end han selv er det.

Gået gået af en semmijøde - FØJ

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 29-05-05 21:32

Andreas Falck skrev Søndag den 29. maj 2005 22:14 i beskeden
<429a22c4$0$18647$14726298@news.sunsite.dk> i gruppen
dk.livssyn.kristendom:

> [...]
> hans ord for gode varer. Du mener åbenbart at du er bedre til at tyde Oles

Jeg er åbenbart bedre til at læse hvad der står end andre er til at
formulere deres tanker. Dem om det.

> Gået gået af en semmijøde - FØJ

Wow. Mon ikke du mente SEMIjøde, hvis du endelig skal genere?

Ref: http://www.dsn.dk/cgi-bin/ordbog/ronet?S.x=41&S.y=4&M=1&P=semi

=== citat ===
semifinale sb., -n, -r.
semifinalist sb., -en, -er.
=== citat slut ===

Fra : Britt Malka

Dato : 29-05-05 22:29

On Sun, 29 May 2005 22:31:38 +0200, Henrik Vestergaard
<vestergaard_henr@hotmail.com> wrote:

>Jeg er åbenbart bedre til at læse hvad der står end andre er til at
>formulere deres tanker. Dem om det.

Helt enig, og set udefra er det ret tydeligt, hvad budskabet er.

>Wow. Mon ikke du mente SEMIjøde, hvis du endelig skal genere?

Så, ikke drille En pegepind kan være ret svær at bruge.

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 29-05-05 22:43

God aften Britt

Britt Malka skrev Søndag den 29. maj 2005 23:28 i beskeden
<uock91tekqqkg4o65dge2irhtj6gcej45u@4ax.com> i gruppen
dk.livssyn.kristendom:
> Helt enig, og set udefra er det ret tydeligt, hvad budskabet er.

Jeps. Men det kræver man både kan læse og stave sig igennem teksterne...

> Så, ikke drille En pegepind kan være ret svær at bruge.

Jeg kunne ikke lade være.

Folk tror det er en fornærmelse, men faktisk er det en stor ære, at opleve
den store modstand fra disse personager, for de taler næstekærlighed men
spyer had.

Fra : Cyril Malka

Dato : 29-05-05 22:42

Henrik Vestergaard wrote:

> Folk tror det er en fornærmelse, men faktisk er det en stor ære, at opleve
> den store modstand fra disse personager, for de taler næstekærlighed men
> spyer had.

Det er vel Jesus' budskab: elsk dine fjender (men MINE fjender skal
hugges ned for mine fødder)

Fra : Britt Malka

Dato : 30-05-05 10:23

God formiddag, Henrik

On Sun, 29 May 2005 23:43:28 +0200, Henrik Vestergaard

>Jeps. Men det kræver man både kan læse og stave sig igennem teksterne...

Ja, og det er en svær en.

Jeg har tit lagt mærke til, at folk, der selv har svært ved at
udtrykke sig, enten ikke fanger det budskab, der er i en tekst, eller
lægger et helt andet budskab ind, som de selv digter sig til.

>Folk tror det er en fornærmelse, men faktisk er det en stor ære, at opleve
>den store modstand fra disse personager, for de taler næstekærlighed men
>spyer had.

Jeg vil ikke opfatte noget, der kommer fra disse personager, som en
ære, men helt afgjort er jeg glad for, at jeg efter en diskussion med
Anders Peter Johnsen (hed han vist) tog totalt afstand fra
kristendommen. Jeg var længe gået i den retning, men den diskussion
blev vendepunktet.

Der er grænser for, hvad jeg ville være en del af.

Fra : Andreas Falck

Dato : 30-05-05 11:01

Britt Malka skrev i niml915c48tmt3q601al37b63jg5jic3qc@4ax.com

> [...]
> udtrykke sig, enten ikke fanger det budskab, der er i en tekst, eller
> lægger et helt andet budskab ind, som de selv digter sig til.

Men uanset hvad, så er det nu alligevel Ole der bedst ved hvad han mente med
sit indlæg.

Men som sædvanligt vil I jo på bedste jødevis krampagtigt holde fast i jeres
forvrængning af hvad Ole faktisk skrev.

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 30-05-05 11:41

Goddag Britt

Britt Malka skrev Mandag den 30. maj 2005 11:23 i beskeden
<niml915c48tmt3q601al37b63jg5jic3qc@4ax.com> i gruppen
dk.livssyn.kristendom:
> Jeg har tit lagt mærke til, at folk, der selv har svært ved at
> udtrykke sig, enten ikke fanger det budskab, der er i en tekst, eller
> lægger et helt andet budskab ind, som de selv digter sig til.

Det morsomme er jo så bare, at hvis de havde så ganske ret, kunne de bare
levere dokumentationen. Jeg har før været voksen nok til at erkende, hvis
jeg tog fejl -- man mister jo ikke noget ved det. Tværtimod vinder man ny
erkendelse...

Men det er russisk for de blinde.

> Der er grænser for, hvad jeg ville være en del af.

Fuldstændig enig. Derfor lod jeg mig rive med i en diskussion, hvor "tale
var sølv, og tavshed ville være guld"... :'-(

Fra : Andreas Falck

Dato : 29-05-05 22:54

Henrik Vestergaard skrev i 429a25e5$0$174$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk

[ ... ]

> Jeg er åbenbart bedre til at læse hvad der står end andre er til at
> formulere deres tanker. Dem om det.

Ole HAR forklaret hvad han mener, - men du VIL bare ikke acceptere hvad Ole
selv siger.

> Wow. Mon ikke du mente SEMIjøde, hvis du endelig skal genere?

Tja, nu er vi jo nogle stykker der faktisk lider af ordblindhed og derfor
ikke altid er lige god til at få stavet korrekt ifølge
retskrivningsordbogen.

Alene det at du kommenterer det viser lidt om dit lave niveau, især når man
tænker på Cyrills dårlige stavning, som du jo så også passende kunne
kommentere.

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 29-05-05 23:23

Andreas Falck skrev Søndag den 29. maj 2005 23:54 i beskeden
<429a3ac5$0$18640$14726298@news.sunsite.dk> i gruppen
dk.livssyn.kristendom:
> [...]
> Tja, nu er vi jo nogle stykker der faktisk lider af ordblindhed og derfor
> ikke altid er lige god til at få stavet korrekt ifølge

Virker ret "påtaget", da du egentlig ikke fejler i stavningen i dine andre
indlæg. Jeg har selv en ordblind svoger, og dér er problemet tydeligt. Så
det undrer mig...

> Alene det at du kommenterer det viser lidt om dit lave niveau, især når
> man tænker på Cyrills dårlige stavning, som du jo så også passende kunne
> kommentere.

Så længe hans stavning er bedre end mit hebraisk, tror jeg bare jeg undlader
at spille ekspert. Det ligger ikke til mig normalt at kommentere stavning,
men du YNDER at indføje dine perfiditeter.

Derfor fik du løn som fortjent, Andreas. Slut herfra.

Fra : Andreas Falck

Dato : 29-05-05 23:27

Henrik Vestergaard skrev i 429a4001$0$165$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk

[ ... ]

> Virker ret "påtaget", da du egentlig ikke fejler i stavningen i dine andre
> indlæg. Jeg har selv en ordblind svoger, og dér er problemet tydeligt. Så
> det undrer mig...

Det kan du da mene som du vil. Det gør du jo alligevel.

Hård træning og hårdt arbejde kan gøre meget, afhængig af hvor i hvor svær
grad man er ramt. Og jo, jeg laver rimeligt mange stavefejl, og langt fra
alle bliver fanget ved kontrollæsning inden afsendelse.

Fra : Cyril Malka

Dato : 30-05-05 11:43

Henrik Vestergaard wrote:

> Virker ret "påtaget", da du egentlig ikke fejler i stavningen i dine andre
> indlæg. Jeg har selv en ordblind svoger, og dér er problemet tydeligt. Så
> det undrer mig...

Jeps... Ordblindhed benyttes ofte som dårlig undskyldning for sjusk:

http://www.kortlink.com/ordblind

--
Venligst,

Cyril

Det Nye Testamente - Fortæller man alt? http://www.nytestamente.org
.... Personally, I don't believe in atheists.

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 30-05-05 12:54

Goddag Cyril

Cyril Malka skrev Mandag den 30. maj 2005 12:42 i beskeden
<429AEE1B.3010809@nytestamente.org> i gruppen dk.livssyn.kristendom:

> Jeps... Ordblindhed benyttes ofte som dårlig undskyldning for sjusk:
> http://www.kortlink.com/ordblind

Tak for linket. Spændende læsning, og med 30 års erfaring, samt evnen til at
rette op på læsningen på et halvt år, er der ingen tvivl om at lægen har
ret.

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 29-05-05 16:17

Ole Madsen skrev Søndag den 29. maj 2005 16:12 i beskeden
<i5kme.259$vi5.55@news.get2net.dk> i gruppen dk.livssyn.kristendom:
> jeg føler lidt jeg spilder min tid, men ok, når jeg taler om at have
> råd, så mener jeg hvor meget man kan rumme at blive forvandlet til
> lighed med Jesus, ikke noget med økonomi
> Ole

Du skrev:

=== citat ===
[...]

HVIS dit formål ikke havde været økonomisk, kunne du have diskuteret hvor
meget tid man brugte i selskab med sine gamle forældre/bedsteforældre,
eller hvor meget tid man bruger i forhold til sine børn, eller hvilken
indsats man gør for at hjælpe sin ordblinde svoger eller hvad det nu måtte
være.

Der hvor logikken fejler er bl.a. at i forhold til Gud handler de
velsignelser vi får også om hvor TROFASTE vi hver især er overfor de
idealer, mål og bud som Gud viser os i Bibelen. Dette emne blev slet ikke
berørt.

Utak er verdens løn. Det gælder så sandelig også os mennesker. Uden den
rette ydmyghed er vi absolut den mest foragtelige race, for "jeg" kommer
før "vi" kommer før dusinvis af ting, før andre kommer ind i billedet...

Det kunne man faktisk lave et længere Bibel-studie på, hvis interessen viser
sig.

Fra : Cyril Malka

Dato : 29-05-05 16:29

Henrik Vestergaard wrote:

> Det kunne man faktisk lave et længere Bibel-studie på, hvis interessen viser
> sig.

Der vil nok være for mange (forskellige) lærer og for få elever

Flere her på d.l.k. kan, uden begreb om hebraisk, græsk, latin eller
andet fremmedsprog, få sig selv, uden at rødme, til at belære andre i
hvad Bibelen "virkeligt" siger... Såhe...

--
Venligst,

Cyril

Det Nye Testamente - Fortæller man alt? http://www.nytestamente.org
.... 'I drank WHAT!?' - Socrates

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 29-05-05 16:37

Cyril Malka skrev Søndag den 29. maj 2005 17:29 i beskeden
<4299DFBF.5090008@nytestamente.org> i gruppen dk.livssyn.kristendom:
> [...]
> andet fremmedsprog, få sig selv, uden at rødme, til at belære andre i
> hvad Bibelen "virkeligt" siger... Såhe...

Ja, og faktisk er det sjovt - selv hvis vi bliver indenfor de europæiske
sprog - at se hvor mange nuancer der er mellem bare en fransk Louis Segond,
en tysk Elberfelder og så f.eks. en engelsk New King James. Jeg er klar
over de tidsmæssige forskelle, men allerede dér er der sproglige facetter
at tage hensyn til.

Men hebraisk *er* en hård nød at knække...

Fra : Cyril Malka

Dato : 29-05-05 16:43

Henrik Vestergaard wrote:

> Men hebraisk *er* en hård nød at knække...

Jeps... Omend det egentligt ikke er så svært, som man kunne tro, efter
at man er gået i gang med det.

--
Venligst,

Cyril

Det Nye Testamente - Fortæller man alt? http://www.nytestamente.org
.... If I want your opinion, I'll read your entrails.

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 29-05-05 17:04

Cyril Malka skrev Søndag den 29. maj 2005 17:43 i beskeden
<4299E315.4000205@nytestamente.org> i gruppen dk.livssyn.kristendom:

> Jeps... Omend det egentligt ikke er så svært, som man kunne tro, efter
> at man er gået i gang med det.

Not to worry. Jeg giver ikke op. Det at noget kan være svært er bare en af
de lidt større udfordringer...

Fra : Andreas Falck

Dato : 29-05-05 18:57

Henrik Vestergaard skrev i 4299dc13$0$167$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk

[ ... ]
> HVIS dit formål ikke havde været økonomisk,

Nu siger Ole jo at hans motiv og formål IKKE er økonomisk, så hvorfor følger
du trop med malkaerne i at betvivle Ole's motiver.

Ole ved nok bedre end både du og malkaerne, hvad hans motiv og formål er med
det han skriver!

Fra : Andreas Falck

Dato : 29-05-05 16:09

Britt Malka skrev i ljdj91taftknb0vuqit5dq9i02misje1qn@4ax.com

> Cyril har ikke misforstået noget, Madsen.

Ole ved nok bedre end dig hvad han mener med detg han skriver, selv om du på
bedste malkavis gør hvad du kan for at fordreje hans ord.

Fra : Cyril Malka

Dato : 29-05-05 13:36

Ole Madsen wrote:

> du misforstår det hele Malka,

Jeg gør ej, Madsen.

Du skriver:

>Bed Gud give dig af hans herlighed i forhold til hvad du har råd til.

> jeg bruger det i verden til at forklare
> det åndelige forhold til Gud, det har intet med at eje at gøre, det er
> slet ikke pointen

Det har det dag. Du beder om at få.

Hvad med at finde ud af at give, i stedet for at kræve og nedgøre, når
det gøres opmærksom på det, Madsen?

Fra : Ole Madsen

Dato : 29-05-05 15:14

Cyril Malka wrote:

> Jeg gør ej, Madsen.
>
> Du skriver:

> Det har det dag. Du beder om at få.
>
> Hvad med at finde ud af at give, i stedet for at kræve og nedgøre, når
> det gøres opmærksom på det, Madsen?

se mit svar til Britt

Ole

Fra : Vidal

Dato : 29-05-05 21:15

Cyril Malka wrote:

> "giv-mig" religion.

Gud, giv mig tålmodighed med dine fjender.

Giv mig forstand til til ikke at give mig ud i
formålsløs kiv.

Giv at de ikke forfører dine følgere.

Giv, giv, giv!

--
Venig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Britt Malka

Dato : 29-05-05 22:29

On Sun, 29 May 2005 22:14:30 +0200, Vidal <Vidal@home.dk> wrote:

>Gud, giv mig tålmodighed med dine fjender.

Det hedder: Giv mig tålmodighed ... NU!

Fra : Vidal

Dato : 29-05-05 22:58

Britt Malka wrote:

> Det hedder: Giv mig tålmodighed ... NU!

Jeg bad ikke om det nu, men det kom alligevel,
da!

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Cyril Malka

Dato : 29-05-05 15:47

On Sun, 29 May 2005 16:12:44 +0200
Ole Madsen <o-madsen@tele2adsl.dk> wrote:

> jeg føler lidt jeg spilder min tid, men ok

Ditto.

Jeg har aldrig set en dialog med dig føre til noget som helst
konstruktiv. Men okay. Man har da lov til at håbe på, at lidt fornuft
vil trænge ind i en afkrog af dit sind, på et tidspunkt?

> , når jeg taler om at have
> råd, så mener jeg hvor meget man kan rumme at blive forvandlet til
> lighed med Jesus, ikke noget med økonomi

Her igen: Der er tale om at FÅ. Der er ikke tale om at GIVE.

Grundprincippet er det samme: "giv mig", og ikke "værsågod".

Lidt som i business: betal for en, og få to (i det tilfælde, er det
betal for en og få tre).

Der er stadig tale om en business tankegang, og der er stadig tale om at
forvandle en synspunkt (om at give) til dens modsætning.

Det, at du ikke ser det, henleder blot tankerne om at du har yderst lang
vej endnu.

Fra : Cyril Malka

Dato : 29-05-05 15:48

On Sun, 29 May 2005 16:14:03 +0200
Ole Madsen <o-madsen@tele2adsl.dk> wrote:

> se mit svar til Britt

Ja, Madsen, da Britt og jeg skrev nogenlunde det samme (selv om vi
befandt os hver i vores hjørne af huset) så faktisk troede jeg, det svar
du citerede, var til mig, hvorfor jeg så har svaret på det.

Fra : Cyril Malka

Dato : 30-05-05 10:02

On Sun, 29 May 2005 23:59:56 +0200
Henrik Vestergaard <vestergaard_henr@hotmail.com> wrote:

> Hvis Linux var kristent, ville jeg da straks gå over til BSD eller
> noget helt tredie.

Hehe

> Ja, det er forstået. Jeg blev lettere irriteret over dette "semijøde",
> "malkansk", "farisæisk", "jødesekt" m.v., og lod mig friste til at
> diskutere hvor tavsheden måske havde været bedst. :'-(

Jow faktisk.

De dumme ringeagter visdom og belæring (Ords. 1:7)

Du kan lige så godt give op

Fra : Brahmamurti

Dato : 30-05-05 13:13

v33 Men søg først Guds rige og hans retfærdighed, så skal alt det andet
gives jer i tilgift.

v8 Igen tog Djævelen ham med sig, denne gang til et meget højt bjerg,
og viste ham alle verdens riger og deres herlighed v9 og sagde til ham:
»Alt dette vil jeg give dig, hvis du vil kaste dig ned og tilbede mig.«
skal tilbede Herren din Gud og tjene ham alene.‹

Gud ved allerede, hvad vi har brug for. Bed om Vejledning. Søg og du
skal finde!

Venlig hilsen
Brahmamurti
www.maitreya.org

Fra : Cyril Malka

Dato : 30-05-05 16:45

On Mon, 30 May 2005 14:12:57 +0200
Brahmamurti <adeldaharma@paradis.dk> wrote:

> www.maitreya.org

Ret mig,hvis jeg tager fejl, er det jer, der mener at Maitreya er Jesus
reinkarnation?

Eller faktisk Osiris reinkarnation egentligt?

Fra : N/A

Dato : 02-06-05 00:04

Fra : N/A

Dato : 02-06-05 00:04

Fra : N/A

Dato : 02-06-05 00:04

Fra : N/A

Dato : 02-06-05 00:04

Fra : N/A

Dato : 02-06-05 00:04

Fra : N/A

Dato : 02-06-05 00:04

Fra : N/A

Dato : 02-06-05 00:04

Fra : N/A

Dato : 02-06-05 00:04

Fra : Cyril Malka

Dato : 02-06-05 00:01

Britt Malka wrote:

> Gud så, at det var godt, og han gik på kirkekontoret og fik det
> noteret i den store kirkebog.

Du er begyndt at læse kaballahen, er du?

Du har lige afsløret en af de største kabbalistiske hemmeligheder...

Skift navn til Østers og sælg det (lige som Madonna gør det) ;->

--
Venligst,

Cyril

Det Nye Testamente - Fortæller man alt? http://www.nytestamente.org
.... My wife keeps complaining I never listen to her ... or something
like that.

Fra : Britt Malka

Dato : 02-06-05 00:04

On Thu, 02 Jun 2005 01:01:16 +0200, Cyril Malka
<news@nytestamente.org> wrote:

>Du er begyndt at læse kaballahen, er du?

Nemlig, og gå med rødt armbånd, ligesom Madonna.

>Du har lige afsløret en af de største kabbalistiske hemmeligheder...

Uf, sorry ...

>Skift navn til Østers og sælg det (lige som Madonna gør det) ;->

Østers er ikke kosher.

Men der er nok stof i det til en e-bog.

Fra : Cyril Malka

Dato : 02-06-05 00:15

Jeps... Vriklet inde rundt om Josefs grav (se http://etsectera.com om det)

> Østers er ikke kosher.

Det gør Madonnas Esters ej heller

> Men der er nok stof i det til en e-bog.

Nu har du lige afsløret hemmeligheden, såhe...

Måske kan du fortælle om hvordan 2+2 bliver til 4 i stedet for?

--
Venligst,

Cyril

Det Nye Testamente - Fortæller man alt? http://www.nytestamente.org
.... Ferengi tagline; Pay 3 slips Gold Pressed Ladinum to read it.

Fra : N/A

Dato : 03-06-05 18:43

Fra : N/A

Dato : 03-06-05 18:43

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 03-06-05 18:43

Brahmamurti <adeldaharma@paradis.dk> mælte sligt:

>Det var et pænt svar, men du svarer jo bare på samme måde, som de
>andre... blot mere udførlig.

Jeg gav dig konkrete årsager og tilsvarende eksempler med dansk, tysk og
andre sprog. Forstod du dem ikke?

>Er der nogle optegnelser, hvor man kan se, at der blev taget nogle
>beslutninger om, at nogle ændringer af det oprindelig foretages?

Selvfølgelig ikke. Det er ikke noget, man "beslutter". Det er et simpelt
spørgsmål om fonetik. For nu at holde mig til et af de eksempler, jeg
har brugt: Når jeg beder min bedstemor, der ikke kan engelsk, om at
udtale det engelske ord "rock" (eller "Rambo" eller andre ord med den
lyd) og hun så siger "wock" (eller "Wambo") - så er det ikke fordi, hun
har *besluttet*, at hun vil udskifte én lyd med en anden. Tilsvarende
når man i tysktimer forsøger at lære dansk børn at sige "ich" og de
siger "ik", så er det ikke fordi, at de har besluttet sig for at udtale
det forkert, men fordi de simpelthen (endnu) ikke *kan* udtale det
korrekt. Når vi på dansk udtaler "zoo" med ustemt [s] i stedet for [z]
som på engelsk, så er det fordi det danske sprog ikke har fonemet /z/,
og danskere derfor erstatter det med det nærmeste de har, nemlig fonemet
/s/. Det kan du ikke finde nogen beslutninger om noget sted - det sker
helt aldeles ubevidst. De fleste dansker ved ikke engang, at det ikke
udtales sådan på engelsk. Det er nemlig ofte svært, hvis ikke helt
umuligt, at høre sådanne lydforskelle, som ikke er fonemiske i ens eget
sprog.

Igen - det er et simpelt spørgsmål om fonetik.

Det virker som om, at du ikke vil stille dig tilfreds med andet end et
skriftligt dokument, hvori der står sådan noget som "Vi, den onde
sammensværgelse, har valgt at forvanske Jesu navn, KH Ond
Sammensværgelse", men sådan fungerer lydændringer altså bare ikke.

/Rasmus
--
"En smule filosofi gør en mand til ateist,
men fordybelse i filosofi fører frem til religion."

Fra : N/A

Dato : 03-06-05 19:08

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 03-06-05 19:08

Britt Malka <news@foxladi.com> mælte sligt:

>Meget flot forklaring, du kommer med, og den kunne udmærket passe på
>Yeshua/Jesus, men hvordan vil du forklare, at Miriam er blevet til
>Mary/Maria/Marie? Miriam kan vi da udtale lige så let som Maria.

Ja, det er rigtigt. Her må der flere led til:

Den masoretiske tekst har »Mirjâm«, hvorimod den tidlige græske
oversættelse, Septuaginta, har »Mariám«. At hebræisk jod gengives som
græsk iota er ikke bemærkelsesværdigt - det er den normale måde at
angive [j] på på græsk. Men uoverensstemmelsen mellem vokalerne i første
stavelse kan behøve en forklaring. Jeg er ikke sikker på, hvilken vokal
er den oprindelige, fordi hebræisk på et tidspunkt undergår et
lydskifte, hvor et kort »a« i en lukket, ubetonet stavelse bliver til
Derfor kunne a'et i den græske form her godt være den oprindelige lyd -
alternativt kunne det være en sideform. Under alle omstændigheder er en
den samaritanske pentateuk-tradition ifølge Koehler & Baumgartner.

Ved siden af formen »Mariám«, findes på græsk også en form uden m,
nemlig »María«. Dette kan skyldes, at oldgræsk normalt ikke tillader
»-m« i udlyd eller være udtryk for en kendt lydændring i palæstinensisk
aramæisk i det første efterkristelige århundrede, hvor finalt -m falder
bort i talesproget. Fra græsk lånes det ind i latin, hvor formen "Maria"
bliver enerådende (-m er nok under alle omstændigheder på latin blevet
opfattet som et akkusativmærke i stedet for en del af navnet, da
latinske kvindenavne jo normalt ender på -a og aldrig på -m).

At det latinske -ia bliver til oldfransk -ie i udlyd er vist ret
generelt (og i det hele taget er det meget normalt, at kort vokal i
udlyd "neutraliseres", det er også sket i dansk), f.eks. bliver latinsk
"libraria" og "barbaria" til fransk "librairie" og "barbarie" - og med
tiden forsvinder det udlydende [e], så ordene udtales med udlydende [i].
Sådan et udlydende [i] skrives på engelsk -y, hvilket da også ses i de
engelske indlån, "library" og "barbary".

Som sædvanligt mht. bibelske navne lægger den nyere danske tradition sig
tættere op ad den latinske, men tidligere brugte man også herhjemme
"fordanskede" former - f.eks. kaltes "Paulus" for "Povl" og "Johannes"
for "Hans".

/Rasmus
--
"Tell the mob who sing your song
that they are fools and they are wrong.

Fra : Britt Malka

Dato : 05-06-05 10:56

On Fri, 03 Jun 2005 20:07:49 +0200, Rasmus Underbjerg Pinnerup
<pinnerup@*fjerndette*gmail.com> wrote:

>Ja, det er rigtigt. Her må der flere led til:

Tak for en glimrende forklaring, som faktisk også giver løsningen på,
hvorfor Moses' søster, Miriam, ikke også kaldes Maria. Den tekst var
ikke oversat fra græsk.

Fra : N/A

Dato : 05-06-05 10:58

Fra : Britt Malka

Dato : 05-06-05 10:58

On 3 Jun 2005 20:23:50 +0200, "Harald Mossige"
<haraldmnospam@hkabel.no> wrote:

>Når vi går tilbake i tid i orginalspråket, så var det ikke navn slik vi
>oppfatter det. Det vi kaller "navn", var svært ofte mer å betrakte som
>karaktertrekk; Miriam skal slik sett ha komme fra "den lubbne". (Det er i
>alle fall prinsipielt riktig.)

Min nysgerrighed er vakt: Hvad betyder "den lubbne"? Kan du foreklare
det på en eller anden måde?

Fra : Harald Mossige

Dato : 05-06-05 13:03

"Britt Malka" <news@foxladi.com> wrote in message

> Min nysgerrighed er vakt: Hvad betyder "den lubbne"? Kan du foreklare
> det på en eller anden måde?

Jeg har valgt å i første omgang svare slik som et par andre personer bruker
å svare.

Du (og ektefellen din) som gir inntrykk av å være eksperter i hebraisk, kan
først fortelle hva en oversettelse kan være.

(Kilden min er en språkprofessor i et radioprogram.)

HM

Fra : Britt Malka

Dato : 05-06-05 18:45

On 5 Jun 2005 14:03:05 +0200, "Harald Mossige"
<haraldmnospam@hkabel.no> wrote:

>Jeg har valgt å i første omgang svare slik som et par andre personer bruker
>å svare.

Nåhå, snyd

>Du (og ektefellen din) som gir inntrykk av å være eksperter i hebraisk,

Jeg er ikke. Desværre. Endnu

>kan først fortelle hva en oversettelse kan være.

Ordbogen er nedenunder, og vi bor i et stort hus, men okay

Ingenting under Miriam, hverken i "Dictionnaire de la bible hebraique"
eller i den store hebraisk-fransk-ordbog.

Jeg tjekkede, om der var ord, der lignede, men det tætteste på var
"mar", som betyder bitter, eller hr. Så det er nok ikke det ord,
Miriam er afledt af.

Fra : Harald Mossige

Dato : 05-06-05 21:25

> [...]
>
> Jeg tjekkede, om der var ord, der lignede, men det tætteste på var
> "mar", som betyder bitter, eller hr. Så det er nok ikke det ord,

Så, jeg maktet ikke å lokke dem ut i en diskusjon om "døpenavn" kontra
kallenavn og karakterbeskrivelser.

Det jeg etterlyser er, Er du inneforstått med at svært mange navn
opprinnelig hadde en betydning som folk skjønte?

Det er mulig at du må bruke spesielle ordbøker for navnebetydelse.

Lubben betyr noe som "vellfødd", og er posetivt ladet. Absolutt mindre
vellfødd en fet.

Lubben er så absolutt et relativt begrep, relativt i forhold til det miljøet
der det blir brukt.

I fattige miljøer er magre mennesker det vanlige, og mennesker som bar preg
av å ha fått nok mat, indikerte at de kom fra en vellstående familie. Vi
kjenner også uttrykket: "Mye å ta i, mye å være glad i." Vellfødde mennesker
hadde også den fordelen at de føtte barn med stor overlevelsesevne, og det
var viktig den gang barna var foreldrenes alderspensjom.

HM

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 05-06-05 22:37

"Harald Mossige" <haraldmnospam@hkabel.no> mælte sligt:

Der er ikke konsensus om betydningen af »Mirjâm«, men der findes en
række forslag, fx:

1) "stædig(hed)" (af roden »m-r-h« - at gøre oprør, være stædig)
2) "buttet" (af roden »m-r-’« - at ernære sig, græsse) eller
3) "elsket" (af ægypt. »mryt«, som i Meriba‘al)
4) "(Guds) gave" (af den akkadiske rod »rym«)

>Det jeg etterlyser er, Er du inneforstått med at svært mange navn
>opprinnelig hadde en betydning som folk skjønte?

Det er uomtvisteligt at det i mange kulturer har været udbredt, at folk
havde navne, der havde et åbenbart betydningsindhold, som folk kunne
gennemskue - modsat i dag. Det er også tilfældet i den hebræiske bibel,
og det kommer også tit eksplicit til udtryk i teksten og handlingen.

/Rasmus
--
"We know that we are living in a state of falsity,
that all our social and religious form is dead, a crystallised lie."

Fra : Harald Mossige

Dato : 05-06-05 22:54

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@*fjerndette*gmail.com> wrote in
message news:49r6a1hj98qfco11e412tb2mfv870fm45e@4ax.com...
> [...]
> 3) "elsket" (af ægypt. »mryt«, som i Meriba'al)
> 4) "(Guds) gave" (af den akkadiske rod »rym«)

Nu skal det sies at den gangen saken var oppe i radioprogrammet
"språkteigen", så var det aktuelle navnet den norske "varianten" "Maria".

HM

Fra : Britt Malka

Dato : 06-06-05 00:06

On 5 Jun 2005 22:25:28 +0200, "Harald Mossige"
<haraldmnospam@hkabel.no> wrote:

>Det jeg etterlyser er, Er du inneforstått med at svært mange navn
>opprinnelig hadde en betydning som folk skjønte?

Ja, det er jeg enig i, for det står jo faktisk i de hebraiske
skrifter. Isak hedder Isak, fordi Sarah lo, da hun fik at vide, at hun
ville få et barn i en sen alder,og navnet minder om ordet for
"latter".

På samme måde nævnes mange andre navne. Men i alle tilfælde nævnes de,
da børnene bliver født.

Vi får fx ikke at vide, hvad Moses' søster hedder, før langt henne i
historien.

>Lubben betyr noe som "vellfødd", og er posetivt ladet. Absolutt mindre
>vellfødd en fet.

Aha, spændende.

Fra : Ukendt

Dato : 05-06-05 13:24

Britt Malka wrote:

> Min nysgerrighed er vakt: Hvad betyder "den lubbne"? Kan du foreklare
> det på en eller anden måde?

Den fede?

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Harald Mossige

Dato : 05-06-05 17:31

"vidal (at) webspeed.dk" <"vidal (at) webspeed.dk"> wrote in message

> Den fede?

Når det gjelder slike adjektiver, så finnes der mange, like fra "radmager"
til "hengefeit". De fleste asosiasjonene er kultur og tidsbetinget. Etter
min oppfatning er det omtrent umulig å oversette slike adjektiv ideonomisk
og varig korekt.

HM

Fra : Ukendt

Dato : 05-06-05 20:26

Harald Mossige wrote:
> [...]

> min oppfatning er det omtrent umulig å oversette slike adjektiv ideonomisk

Kan du give et tilsvarende norsk ord, eller 'lubbne'
så entydigt, at du simpelthen ikke kan give en antydning
af, i hvilken retning det går? Hvis min antagelse er rigtig,
hvis du så har en skala på 10 mellem radmager og hengefeit,
kan du give et nummer ud.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Harald Mossige

Dato : 05-06-05 20:49

> [...]
> af, i hvilken retning det går? Hvis min antagelse er rigtig,
> hvis du så har en skala på 10 mellem radmager og hengefeit,

Takk for at du (tilsynelatende?) har fiksel leseren.

For å si det på en annen måte.
Vi har tidligere vert i "diskusjon", (her betyr hermeteiknet at ordet skal
oppfattes spydigt.) om ordbruk og oversettelser, der du har vist meg en
meget sterk religiøs aroganse. Jeg tror ikke jeg vil spille tid på å forsøke
meg på språklig informasjon overfor deg.

HM

Fra : Ukendt

Dato : 05-06-05 21:54

Harald Mossige wrote:
> "vidal (at) webspeed.dk" <"vidal (at) webspeed.dk"> wrote in message

> Takk for at du (tilsynelatende?) har fiksel leseren.

Hehe, Harald, du fatter det ikke. Det er ikke min
'leser', der er noget galt med, men din. Den kan
ikke dekode indlæg, der er skrevet fra Google korrekt,
eller også har du ikke indstillet den rigigt.

Jeg har anbefalet dig Thunderbird, den er gratis og
den er god.

> [...]
> oppfattes spydigt.) om ordbruk og oversettelser, der du har vist meg en

Nå, du er stadig fornærmet over, jeg ikke opfatter 'de
semittiske religionenes unaturlige forhold til sex' som
væsentlig i min forståelse af kristendommen?

> Jeg tror ikke jeg vil spille tid på å forsøke
> meg på språklig informasjon overfor deg.

Hvis ikke fed, så dog buttet eller fyldig?

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Harald Mossige

Dato : 05-06-05 22:36

> [...]
> eller også har du ikke indstillet den rigigt.
>
> Jeg har anbefalet dig Thunderbird, den er gratis og

Neida, jeg er ikke fornærmet.

> , jeg ikke opfatter 'de
> semittiske religionenes unaturlige forhold til sex' som
> væsentlig i min forståelse af kristendommen?

Neida, vi hadde en liten pasiar om begrepet "desippel" der jeg syntes at
argumentasjonen din ente med religiøs fanatisme som gikk over i
personangrep.

Jeg blir ikke fornærmet fordi vi har forskjellig mengde tilegnet
basalkunskap.

> Hvis ikke fed, så dog buttet eller fyldig?

Jeg argumenterer som en annen: "Les bibelen".

HM

Fra : jørgen

Dato : 30-05-05 18:00

"Ole Madsen" <o-madsen@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> senere at købe et større. Bed Gud give dig af hans herlighed i forhold til

Spørgsmålet er i hvor høj grad vores forvandling er en aktiv eller passiv
proces for os.
Hvor meget Gud skal gøre og hvor meget vi selv skal gøre.

"Og alle vi, som med utilsløret ansigt i et spejl skuer Herrens herlighed,
forvandles efter det billede, vi skuer, fra herlighed til herlighed, sådan
som det sker ved den Herre, som Ånden er." 2 Kor 3:18

"Og tilpas jer ikke denne verden, men lad jer forvandle, ved at sindet
fornyes, så I kan skønne, hvad der er Guds vilje: det gode, det som behager
ham, det fuldkomne." Rom 12:2

Herliggørelse er en del af det værk Gud har forudbestemt den kristne til (se
Rom 8:28-30).

mvh jørgen.

Fra : Ole Madsen

Dato : 30-05-05 20:13

jørgen wrote:

> [...]
> ham, det fuldkomne." Rom 12:2
>
> Herliggørelse er en del af det værk Gud har forudbestemt den kristne til (se

Jeg tror at det ikke kun er op til Gud, jeg har oplevet nok til at sige
at det ikke er en selvfølge, bare fordi man er kristen så er man ikke
nødvendigvis helliggjort, det er er proces, vi skal have erkendelse af
Jesus og hvad han vil for at gå med ham i det han vil, det er ikke alle
der har det.

Jeg tror det er et samarbejde med Gud, vi erkender og giver ham lov, vi
lader Ordet forme og danne os.

Ole

Fra : jørgen

Dato : 31-05-05 11:09

> [...]
> der har det.
>
> Jeg tror det er et samarbejde med Gud, vi erkender og giver ham lov, vi

Jo, men er vore gode gerninger og vor gode vilje ikke snarere et resultat af
at Gud virker i os, fremfor en forudsætning derfor?

"Men af Guds nåde er jeg, hvad jeg er, og hans nåde imod mig har ikke været
forgæves; jeg har arbejdet mere end nogen af dem, det vil sige ikke jeg, men
Guds nåde, som har været med mig." 1 Kor 15:10

"Derfor, mine kære, I, som altid har været lydige: Arbejd med frygt og bæven
på jeres frelse, ikke blot som da jeg var til stede, men endnu mere nu i mit
fravær. For det er Gud, der virker i jer både at ville og at virke for hans
gode vilje. Fill 2:12-13

mvh jørgen.

Fra : Ole Madsen

Dato : 31-05-05 12:07

jørgen wrote:
> [...]
> fravær. For det er Gud, der virker i jer både at ville og at virke for hans

jamen, jeg siger også at det starter ved en erkendelse, så det kan jeg
godt være enig i

Ole

Fra : Britt Malka

Dato : 31-05-05 16:39

On Tue, 31 May 2005 12:08:47 +0200, "jørgen"
<brothers_bisp@hotmail.com> wrote:

>Jo, men er vore gode gerninger og vor gode vilje ikke snarere et resultat af
>at Gud virker i os, fremfor en forudsætning derfor?

Så hvis du handler mindre godt og er mindre sød ved dine medmennesker,
er det så også nogen, der virker i dig?

Fra : jørgen

Dato : 31-05-05 17:56

"Britt Malka" <news@foxladi.com> skrev i en meddelelse

> Så hvis du handler mindre godt og er mindre sød ved dine medmennesker,
> er det så også nogen, der virker i dig?

Ja. Mig selv.

mvh jørgen.

Fra : Britt Malka

Dato : 31-05-05 18:15

On Tue, 31 May 2005 18:56:29 +0200, "jørgen"

>Ja. Mig selv.

Så hvis du er god og sød, så er det ikke din egen skyld, men Guds.
Hvis du derimod er slem, så er det dig selv.

Jeg synes, at det er helt fint, at du selv tager ansvaret for det, når
du handler galt, men er der ikke noget galt i, at du ikke har
ansvaret, hvis du gør noget godt?

Fra : jørgen

Dato : 01-06-05 13:50

> Jeg synes, at det er helt fint, at du selv tager ansvaret for det, når
> du handler galt, men er der ikke noget galt i, at du ikke har
> ansvaret, hvis du gør noget godt?

Jo, jeg tror at vi alle har et ansvar for at gøre godt og hjælpe vor næste,
men vi bør ikke selv tage æren for vore vellykkede gerninger for det kan
lede til hovmod som er en synd. Når vi handler godt kan vi fristes til at
tro vi er bedre end andre, og det er en behagelig tanke man gerne vil
underholde, for sådan er vores kødelige natur. Men Gud ønsker ydmyghed fra
os, og at vi forstår vi intet er i os selv.

"Således også I: Når I har gjort alt det, I har fået besked på, skal I sige:
Vi er unyttige tjenere, vi har kun gjort, hvad vi skulle gøre.«" Luk 17:10

mvh jørgen.

Fra : Cyril Malka

Dato : 01-06-05 21:11

jørgen wrote:

> Jo, jeg tror at vi alle har et ansvar for at gøre godt og hjælpe vor næste,
> men vi bør ikke selv tage æren for vore vellykkede gerninger for det kan
> lede til hovmod som er en synd.

Næh. Det, der leder til hovmod er at tro at man ER god fordi man GØR
noget godt. Man _er_ ikke sine handligner, selv om man skal tage ansvar
for det.

Som oftest gør folk det omvendte.

--
Venligst,

Cyril

Det Nye Testamente - Fortæller man alt? http://www.nytestamente.org
.... I think, therefore I am overqualified.

Fra : Britt Malka

Dato : 01-06-05 22:01

On Wed, 1 Jun 2005 14:49:56 +0200, "jørgen"
<brothers_bisp@hotmail.com> wrote:

>Jo, jeg tror at vi alle har et ansvar for at gøre godt og hjælpe vor næste,

Enig.

>men vi bør ikke selv tage æren for vore vellykkede gerninger for det kan
>lede til hovmod som er en synd.

Uenig.

Min gud har givet mig en fri vilje.

Hvis jeg opfører mig dårligt, så er det mit ansvar. Hvis jeg opfører
mig godt, så er det mit ansvar.

>Når vi handler godt kan vi fristes til at tro vi er bedre end andre,

Næ, det er jeg også uenig i.

>Men Gud ønsker ydmyghed fra os, og at vi forstår vi intet er i os selv.

Nu ved jeg godt, at vi har forskellige guder, men dette gælder i hvert
fald ikke den gud, jeg tror på.

Den gud, jeg tror på, ved godt, at vi mennesker har svært at opføre os
ordenligt, men han vil have, at vi gør det, hvis han skal være med os.

Dermed overlader han faktisk ansvaret til os, både for vores gode som
vores dårlige gerninger.

>"Således også I: Når I har gjort alt det, I har fået besked på, skal I sige:
>Vi er unyttige tjenere, vi har kun gjort, hvad vi skulle gøre.«" Luk 17:10

Min gud siger:

3. Mos 26: v3 Hvis I vandrer efter mine love og omhyggeligt følger
mine befalinger, v4 vil jeg give jer regnen til rette tid, så landet
kan give sin afgrøde og træerne på marken deres frugt.

Hvis det var ham, der udrettede de gode gerninger i os, så kunne han
jo bare gøre det. Så burde der ikke være noget "hvis" her.

Men tværtimod er det "HVIS I vandrer" osv. Vores gud kan ikke andet
ønske sig det for vores skyld.

Fra : Cyril Malka

Dato : 31-05-05 20:35

jørgen wrote:

> Ja. Mig selv.

Det er også dig selv der virker når du er god mod andre.

Gud kan kun være en belæring, om du tager det til dig (og bruger det) er
op til dig.

Altså: Lige så vel som når du dummer dig (som alle mennesker nu gør), så
er det dit ansvar, dit problem, din sag. Så når du gør noget godt (som
langt de fleste gør) så er det også dit ansvar, din sejr, din sag.

På samme måde som det, at du er god mod andre ikke gør dig til en
guddommelig hellig person, så det, at handle forkert mod andre ikke gør
dig til en ond person.

Det er betingelserne af at være menneske.

--
Venligst,

Cyril

Det Nye Testamente - Fortæller man alt? http://www.nytestamente.org
.... Make it idiot proof and someone will make a better idiot.

Fra : Brahmamurti

Dato : 31-05-05 00:34

v26 For en tro uden gerninger er lige så død som et legeme uden åndedræt.

Gud er Højest,
Brahmamurti
www.maitreya.org