/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Luftfilter - Honda hornet
Fra : OlIvEr [6000]


Dato : 29-05-05 11:25

Heya..

Har lige afmonteret mit luftfilter så der kan komme lidt åbent kn på.
-Nu studser jeg bare lidt over følgende:

Der går to luft slanger fra selve kassen. En til topstykket og en til
forsiden af motoren. (På sådan en lille pumpelignende genstand)

Er der nogen der kan fortælle mig hvad de er til? -Og om de død og pine bare
SKAL blive monteret!?

Det er vidst ikke krumtap udluftning, da der er et lille seperat filter
moteret til det.. (Jeg går da ihvertfald ud fra at det er til det!)

Anyone!?


--
--==>OlIvEr<==--
Honda Hornet 600
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=294
--==At køre 30 km/t ind i en mur svarer til at hoppe ud fra 2.sal!!!==--
--==Take care out there...==--





 
 
OlIvEr [6000] (29-05-2005)
Kommentar
Fra : OlIvEr [6000]


Dato : 29-05-05 11:27

> Der går to luft slanger fra selve kassen. En til topstykket og en til
> forsiden af motoren. (På sådan en lille pumpelignende genstand)
--
Wupti.

Skal lige siges at det jo er samme motor som cbr'en kører med.
-Så hvis der er sådan en ekspert kan han måske også hjælpe.. :))

--
--==>OlIvEr<==--
Honda Hornet 600
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=294
--==At køre 30 km/t ind i en mur svarer til at hoppe ud fra 2.sal!!!==--
--==Take care out there...==--





MKS - 74 (29-05-2005)
Kommentar
Fra : MKS - 74


Dato : 29-05-05 13:16

On Sun, 29 May 2005 12:26:44 +0200, "OlIvEr [6000]"
<hayabusa@post.cybercity.dk> wrote:

>> Der går to luft slanger fra selve kassen. En til topstykket

Breather tube...

>>og en til
>> forsiden af motoren.

Air jet tube....

>(På sådan en lille pumpelignende genstand)

Det er ikke en pumpe men enten et filter eller en ventil afhængig af
om du mener oppe ved kassen eller nede på forsiden.

>--
>Wupti.
>Skal lige siges at det jo er samme motor som cbr'en kører med.

Samme motor _meget_ forskellige luftfilterkasser...

>-Så hvis der er sådan en ekspert kan han måske også hjælpe.. :))

Du mener ikke der findes kvindelige CBR-eksperter?

Anyway hvor vigtigt er det - tjah _jeg_ vil sige det er vigtigt

Hvad er det - tjah, nemmere med et par tegninger tror jeg, men det er
emissionskontrolsystemer :

http://home.tiscali.dk/isl21043/Hornet1.jpg
http://home.tiscali.dk/isl21043/Hornet2.jpg

Var det ikke en ide med en workshop-manual til den?

--
-Michael
CBR600 info - http://home.tiscali.dk/isl21043/CBR600/
Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele m.m. til salg på:
http://62.79.120.117/

Richard (29-05-2005)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 29-05-05 14:27

MKS - 74 wrote:

>>>og en til
>>> forsiden af motoren.
>
> Air jet tube....

Forslag: Kald det sekundærluftsystemet; det siger mere om funktionen (at
spæde udstødningen op med frisk luft for at nedsætte skadestofemissionen -
fabrikkernes forklaring med en art efterforbrænding eller oksidering af CO
til CO2 mv tror jeg ikke rigtig på

>>(På sådan en lille pumpelignende genstand)
>
> Det er ikke en pumpe men enten et filter eller en ventil afhængig af
> om du mener oppe ved kassen eller nede på forsiden.

Formentlig en reed-ventil - forhåbentlig har Honda gemnt den oppe under
tanken og ikke nede på motorblokken hvor den skemmer - som på fx
NX/SLR/FX/650, GB500 mm - på den senere CB400SS har de lært lektien og
gemt ventilen væk oppe under tanken

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK


MKS - 74 (29-05-2005)
Kommentar
Fra : MKS - 74


Dato : 29-05-05 14:44

On Sun, 29 May 2005 13:27:15 +0000 (UTC), rpaderichard@netscape.net
(Richard) wrote:

>Formentlig en reed-ventil - forhåbentlig har Honda gemnt den oppe under
>tanken og ikke nede på motorblokken hvor den skemmer

Håbet er lysegrønt....men nej.

--
-Michael
CBR600 info - http://home.tiscali.dk/isl21043/CBR600/
Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele m.m. til salg på:
http://62.79.120.117/

MKS - 74 (29-05-2005)
Kommentar
Fra : MKS - 74


Dato : 29-05-05 14:53

On Sun, 29 May 2005 13:27:15 +0000 (UTC), rpaderichard@netscape.net
(Richard) wrote:

>Formentlig en reed-ventil - forhåbentlig har Honda gemnt den oppe under
>tanken og ikke nede på motorblokken hvor den skemmer

Håbet er lysegrønt....men nej:

http://home.tiscali.dk/isl21043/Hornet3.jpg

--
-Michael
CBR600 info - http://home.tiscali.dk/isl21043/CBR600/
Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele m.m. til salg på:
http://62.79.120.117/

Richard (29-05-2005)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 29-05-05 17:20

MKS - 74 wrote:

>>Formentlig en reed-ventil - forhåbentlig har Honda gemnt den oppe under
>>tanken og ikke nede på motorblokken hvor den skemmer
>
> Håbet er lysegrønt....men nej:
> http://home.tiscali.dk/isl21043/Hornet3.jpg

Suk, endnu en ulempe ved at en kåbecykelmotor bliver brugt på en nøgen -
alt for mange synlige rør, slanger og fremspring IMHO

- at det modsatte kan lade sig gøre er den kædetrukne VF750C-motor ab '93
et godt eksempel på. Skabt på en VFR750-motor og smukseret til brug i en
cruiser, chopper, custom whatever. Så Honda kan godt, når de vil...

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK




OlIvEr [6000] (29-05-2005)
Kommentar
Fra : OlIvEr [6000]


Dato : 29-05-05 17:59

> Suk, endnu en ulempe ved at en kåbecykelmotor bliver brugt på en nøgen -
> alt for mange synlige rør, slanger og fremspring IMHO
------
Hehe..
Jeg har nu aldrig set nogen af de tusinde slanger / ledninger som er dukket
op efter at den er blevet skildt ad..

Honda har efter min mening lavet et top stykke arbejde med føringen af
diverse slanger / kabler / ledninger..

Takker for svarene, og jeg tror bare at jeg lader dem blive på!

--
--==>OlIvEr<==--
Honda Hornet 600
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=294
--==At køre 30 km/t ind i en mur svarer til at hoppe ud fra 2.sal!!!==--
--==Take care out there...==--





Ukendt (29-05-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 29-05-05 22:42

Jeg havde samme problem stilling da jeg satte Turbo på X-Eleven da blev
denne slange også til overs , men det er denne slange der suger frisk luft
ned i motoren og ud gemmen udstødningen , jeg løste det ved at sætte et
filter på

Per E.
www.kvikteam.dk




"OlIvEr [6000]" <hayabusa@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:4299f40c$0$67260$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>> Suk, endnu en ulempe ved at en kåbecykelmotor bliver brugt på en nøgen -
>> alt for mange synlige rør, slanger og fremspring IMHO
> ------
> Hehe..
> Jeg har nu aldrig set nogen af de tusinde slanger / ledninger som er
> dukket
> op efter at den er blevet skildt ad..
>
> Honda har efter min mening lavet et top stykke arbejde med føringen af
> diverse slanger / kabler / ledninger..
>
> Takker for svarene, og jeg tror bare at jeg lader dem blive på!
>
> --
> --==>OlIvEr<==--
> Honda Hornet 600
> http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=294
> --==At køre 30 km/t ind i en mur svarer til at hoppe ud fra 2.sal!!!==--
> --==Take care out there...==--
>
>
>
>



OlIvEr [6000] (30-05-2005)
Kommentar
Fra : OlIvEr [6000]


Dato : 30-05-05 10:01

"Per Emborg" <x112kvik4u(a)dotcomprik.dk> skrev i en meddelelse
news:429a3726$0$73221$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Jeg havde samme problem stilling da jeg satte Turbo på X-Eleven da blev
> denne slange også til overs , men det er denne slange der suger frisk luft
> ned i motoren og ud gemmen udstødningen , jeg løste det ved at sætte et
> filter på
------
Mon et lille krumtap filter er nok?
Det ville jo gøre det en del lettere, og give et flottere resultat.

--
--==>OlIvEr<==--
Honda Hornet 600
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=294
--==At køre 30 km/t ind i en mur svarer til at hoppe ud fra 2.sal!!!==--
--==Take care out there...==--





Richard (30-05-2005)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 30-05-05 16:13

OlIvEr [6000] wrote:

> Mon et lille krumtap filter er nok?

Prop hellere kanalen til, hvis du absolut vil fjerne sekundærluftsuystemet
- se begrundelsen i mit svar til Emborg histover

Og overvej lige om der skal justeres på karburator, motorregulering etc på
din model, når/hvis sek.luftsystemet fjernes. På Hondas encylindrede skal
spjældskruen og blandingsskruen fx ofte stilles om efter den operation,
"Geschnürbeseitigung" som tyskerne kalder det

Blot for ikke at risikere at ødelægge noget i motoren, nu du øger
forureningen af omgivelserne

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK


Richard (30-05-2005)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 30-05-05 16:05

Per Emborg wrote:

> Jeg havde samme problem stilling da jeg satte Turbo på X-Eleven da blev
> denne slange også til overs , men det er denne slange der suger frisk luft
> ned i motoren og ud gemmen udstødningen , jeg løste det ved at sætte et
> filter på

Den puster sikkert mere end den suger, med mindre sekundørluftkanalen er
ført, så den forbipasserende udstødningsgas trækker vacuum i den. Prøv
evt. at tage filteret af og mærk efter...

Og prop så blot kanalen til, hvis du alligevel har fjernet membranpumpen,
der driver luften frem, og reedvantilen, der styrer luften i retning af
udstødningsporten. Uden dem er der ikke meget styr på
sekundærluftforsyningen IMHO

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK


Armand (31-05-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 31-05-05 01:13

Richard wrote:
> Per Emborg wrote:
>
>> Jeg havde samme problem stilling da jeg satte Turbo på X-Eleven da
>> blev denne slange også til overs , men det er denne slange der suger
>> frisk luft ned i motoren og ud gemmen udstødningen , jeg løste det ved
>> at sætte et filter på
>
>
> Den puster sikkert mere end den suger, med mindre sekundørluftkanalen er
> ført, så den forbipasserende udstødningsgas trækker vacuum i den.
> ....membranpumpen, der driver luften frem, og reedvantilen, der styrer
> luften i retning af udstødningsporten. Uden dem er der ikke meget styr
> på sekundærluftforsyningen IMHO
>
Som jeg har set sekundærluft-system monteret på GPZ900R, så sidder der
reed-ventil/er indbygget i topstykket/topdækslet og de alene må virke
som pumpe derved at de lukker af for (udstødnings)tryk og tillader flow
ved vacuum i udstødnigskanalen.
Den anden ventil der sidder eksternt monteret er en cutt-off ventil der
lukker af for systemet ved højt vacuum i indsugnings-kanalen. Derved
tilsættes ikke sekundærluft ved påløb/motorbremsning, hvilket eliminerer
de påløbs-knald i udstødningen som kender fra for magert dysede
skraldebang-udstødninger!

Og mon ikke at principperne vil være det samme under forskellige
udlægninger af konstruktionen :-/

--
Armand.

Richard (31-05-2005)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 31-05-05 16:02

Armand wrote:

>> Den puster sikkert mere end den suger, med mindre sekundørluftkanalen er
>> ført, så den forbipasserende udstødningsgas trækker vacuum i den.
>> ....membranpumpen, der driver luften frem, og reedvantilen, der styrer
>> luften i retning af udstødningsporten. Uden dem er der ikke meget styr
>> på sekundærluftforsyningen IMHO
>>
> Som jeg har set sekundærluft-system monteret på GPZ900R, så sidder der
> reed-ventil/er indbygget i topstykket/topdækslet og de alene må virke
> som pumpe derved at de lukker af for (udstødnings)tryk og tillader flow
> ved vacuum i udstødnigskanalen.

Tjah, på min GB500, den under filebænken ventende SLR650-motor og andre af
Honda's etcylindrede motorer er systemet som vist på denne lidt utydelige
tegning:

<http://www.dolecek.de/xbrat/gb500/24_25.htm>

Den omtalte membranpumpe, pos. (5) ASV, Air Suction Valve, er bygget
sammen med reedventilen, pos. (6) Reed Valve. Membranpumpen drives af
pulseringen i indsugningsmanifolden, mens reedventilen styrer
flowretningen.

> Og mon ikke at principperne vil være det samme under forskellige
> udlægninger af konstruktionen :-/

Der må så være forskellige systemer, Armand. Kan det tænkes, at
undertrykket er mere konstant i en firecylindret end i en etbenet - og
kraftigt nok til at lede friskluften frem til udstødningsporten?

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK


Armand (31-05-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 31-05-05 19:34

Richard wrote:
> Armand wrote:
>
>>> Den puster sikkert mere end den suger, med mindre sekundørluftkanalen
>>> er ført, så den forbipasserende udstødningsgas trækker vacuum i den.
>>> ....membranpumpen, der driver luften frem, og reedvantilen, der
>>> styrer luften i retning af udstødningsporten. Uden dem er der ikke
>>> meget styr på sekundærluftforsyningen IMHO
>>>
>> Som jeg har set sekundærluft-system monteret på GPZ900R, så sidder der
>> reed-ventil/er indbygget i topstykket/topdækslet og de alene må virke
>> som pumpe derved at de lukker af for (udstødnings)tryk og tillader
>> flow ved vacuum i udstødnigskanalen.
>
>
> Tjah, på min GB500, den under filebænken ventende SLR650-motor og andre
> af Honda's etcylindrede motorer er systemet som vist på denne lidt
> utydelige tegning:
>
> <http://www.dolecek.de/xbrat/gb500/24_25.htm>

Som ligner GPZ'ens til forveksling - Lige med undtagelse af den
eksterne/sammenbyggede reedventil!
>
> Den omtalte membranpumpe, pos. (5) ASV, Air Suction Valve, er bygget
> sammen med reedventilen, pos. (6) Reed Valve.......

Air suction valve => luft-sugs-ventil -> vacuumstyret ventil :-|

> ............ Membranpumpen drives af pulseringen i
> indsugningsmanifolden, mens reedventilen styrer flowretningen.

Ud fra teksten omkring test-metoden lukker ventilen netop når vacuumet
bliver stort nok = INGEN pumpende virkning!
>
>> Og mon ikke at principperne vil være det samme under forskellige
>> udlægninger af konstruktionen :-/
>
>
> Der må så være forskellige systemer..........


Muligt!
Kawa'en har én indbygget reedventil for hhv. de to venstre og to højre
udstødningdporte; men forskellen i monteringen på GPZ'en og GB'en er kun
et spørgsmål om graden af "bolt-on" hhv. indbygget efter/under
udviklingen af motoren, da alle detaljer er sammenbygget ens på de to
systemer

> ..............Kan det tænkes, at
> undertrykket er mere konstant i en firecylindret end i en etbenet - og
> kraftigt nok til at lede friskluften frem til udstødningsporten?

Det undertryk som sagen drejer sig om: Stort vacuum ved motorbremsning,
hentes på begge systemer i en enkelt indsygnings-stuts, og i praksis
skal man langt ned i omdrejninger før et vacuum-meter begynder at at
pulsere markant under påløb => jævnt og pålideligt vacuum til at lukke
for sekundærluften helt ned til de laveste omdrejninger hvormed man i
praksis motorbremser!

--
Armand.

Richard (31-05-2005)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 31-05-05 20:28

Armand wrote:
> > ............ Membranpumpen drives af pulseringen i
> > indsugningsmanifolden, mens reedventilen styrer flowretningen.
>
> Ud fra teksten omkring test-metoden lukker ventilen netop når vacuumet
> bliver stort nok = INGEN pumpende virkning!

Hm, minsandten, du har ret - kiggede lige i værkstedshåndbogen med en
bedre tegning og Honda's egen forklaring. Det er pulseringer i
udstødningen, der driver/trækker sekundærluften frem, ikke i
indsugningen som jeg havde læst et andet sted

Pga. systemets nævnte funktion med at afskære sekundærluften under
motorbremsning, må det være bedst at lukke portene helt af, hvis
sek.luftsystemet fjernes IMHO

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

OlIvEr [6000] (31-05-2005)
Kommentar
Fra : OlIvEr [6000]


Dato : 31-05-05 22:22

> Pga. systemets nævnte funktion med at afskære sekundærluften under
> motorbremsning, må det være bedst at lukke portene helt af, hvis
> sek.luftsystemet fjernes IMHO
-----
Jaaa... Nu er der jo kommet en del i den her tråd.

Men!

Tager motoren skade af hvis de bare bliver lukket af? Det der med at den
skyder en smule er jo bare cewl.. (Lidt drengerøv er man vel)
Den anden løsning bliver at der kommer nogle små krumtapfiltre på istedet.
Er det ikke en god ide ellers?

Det letteste for mig er dog bare at cutte dem helt af, men hvad siger
i? -Alt for motorens ve og vel self..
-Gør ikke noget der tager livet af den, bare for at være popsmart!

--
--==>OlIvEr<==--
Honda Hornet 600
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=294
--==At køre 30 km/t ind i en mur svarer til at hoppe ud fra 2.sal!!!==--
--==Take care out there...==--





Richard (31-05-2005)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 31-05-05 23:23

OlIvEr [6000] wrote:
>>Pga. systemets nævnte funktion med at afskære sekundærluften under
>>motorbremsning, må det være bedst at lukke portene helt af, hvis
>>sek.luftsystemet fjernes IMHO
>
> -----
> Jaaa... Nu er der jo kommet en del i den her tråd.
>
> Men!
>
> Tager motoren skade af hvis de bare bliver lukket af? Det der med at den
> skyder en smule er jo bare cewl.. (Lidt drengerøv er man vel)

Hvis ikke du pinedød *vil* fjerne de slanger og ventiler fx af
kosmetiske grunde, som mange gør på de etcylindrede Hondaer, jeg kender
til, skal du lade dem sidde - der er tale om modeller lavet til lande
med strengere emissionskrav end i dem, cyklerne kører. Motoren er
afstemt til sekundærluftsystemet, uanset hvor lidt de end påvirker selve
forbrændingen.

Sekundærluftssystemer som dette er jo på flere karburatormodeller en
forudsætning for, at cyklen kan møde Euro x-kravene og tilsvarende ude i
verden. Alternativet vil være en dyrere opbygning med indsprøjtning
og/eller katalysator af en art.

Tager du noget af, skal du IMHO proppe til i begge ender, da du jo ikke
har noget til at styre luften som beskrevet.

Påvirkningen kan være forskellig fra motor til motor, så inden du evt.
beslutter dig til at fjerne det, burde du nok spørge i et undenbysk
Hornet-forum - med så få solgte herhjemme er det ikke særlig
sandsynligt, at du render ind i en dansk Hornet-kører, der har gjort
sine erfaringer med lige det...

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

"J.C.Kløve" (31-05-2005)
Kommentar
Fra : "J.C.Kløve"


Dato : 31-05-05 23:28

OlIvEr [6000] wrote:

> Tager motoren skade af hvis de bare bliver lukket af? Det der med at den
> skyder en smule er jo bare cewl.. (Lidt drengerøv er man vel)
> Den anden løsning bliver at der kommer nogle små krumtapfiltre på istedet.
> Er det ikke en god ide ellers?

Hvad angår Hånda er jeg ikke specielt vidende, men det tilsvarende
system på SV'eren, omgås overordnet på 2 måder

1) - tilførslen fra luft filteret til PAIR systemet proppes (skæres
gevind i hullet og pinol iskrues,)

2) Hele systemet fjernes, der blændes af på vetildæksel med en plade,
der sættes en 10-15 Kohm's modstand ind "i stedet for vetilen" på
ledningerne, og filterhullet blændes af.

Ingen af metoderne er, efter hvad jeg har erfaret/læst/hørt, ødelæggende
for MC'en.

PS
Det der "skraldebang skydning" systemet kan (vil!) afstedkomme i åbne
potter, kan også komme "den forkerte vej - gennem luftfilteret på
SV'eren,.....

--
Dun@nt
Kilo SFau _R_ SilverBullet
http://www.dfmc.dk/?id=223
DMCN #745

Richard (30-05-2005)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 30-05-05 16:00

OlIvEr [6000] wrote:

>> Suk, endnu en ulempe ved at en kåbecykelmotor bliver brugt på en nøgen -
>> alt for mange synlige rør, slanger og fremspring IMHO
>
> Honda har efter min mening lavet et top stykke arbejde med føringen af
> diverse slanger / kabler / ledninger..

Smag og behag - jeg synes, der er unødvendigt mange fremspring og kroge på
den - og andre ex-kåbecykelmotorer som fx Fazeren. Motorerne på de nøgne
cykler skal være monumentalt flotte IMHO, ikke tekno-agtige

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408868
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste