Hvem har aben ?
Fra : Ukendt

Dato : 29-05-05 10:32

Hej !

En lille weekend nød at knække....

Jeg sidder i en boligforenings IT afdeling, der også har dørtelefonerne som
ansvarsområde. Foreningen har en serviceaftale med firma 'A' der sørger for at
dørtelefonerne virker. I disse dørtelefoner er der indbygget noget elektronik
der har det med at gå istykker og skal sendes til reparation. Det har
boligforeningen bedt leverandør A om at gøre. A sender elektroniken til firma B
og der går et stykke tid uden der sker noget. Vi rykker firma A, der igen rykker
firma B. Firma B er i mellemtiden gået konkurs, så firma A henvender sig til
kurator for at få elektroniken leveret tilbage. Kurator oplyser at det ikke kan
lade sig gøre, 'det er blevet væk'.

Hvem har, ud over min forening, et problem, og hvem kan/skal gøres
erstatningspligtig ?

Elektronikken er specieltudviklet hvorfor foreningen købte 2 ekstra for at kunne
skifte ud når det blev nødvendigt. Den er heller ikke specielt billig, og hvad
er værst, ikke til at købe. Vi har intet at udsætte på firma A og er egentligt
kede af det på firmaets vegne, men føler overfor beboerne at vi må gøre et
erstatningskrav gældende....men hvem har ansvaret ?

VH Martin Østerberg

Fra : Klaus

Dato : 29-05-05 10:58

<Martin Østerberg> skrev i en meddelelse
> [...]
> gøre et
> erstatningskrav gældende....men hvem har ansvaret ?

Som jeg ser det er det ret simpelt. I har "handlet" med A og hvad hen
gør for at få jeres hardware repareret kommer ikke jer ved. I skal bare
betale regningen. Hvad der bliver væk for A, har han erstatningspligten
overfor.

Klaus

Fra : Rune Wold

Dato : 29-05-05 11:43

Martin Østerberg wrote:

[klip]

> hvem har ansvaret?

Hvis B har handlet ansvarspådragende, så kan i vel rette et direkte krav
mod konkursboet, men det er selvfølgelig ikke meget værd.

I har indgået en serviceaftale med A, hvilket i traditionel forstand må
karakteriseres som en værkslejeaftale.
Der er tale om en værksmester A, der bearbejder en ting, der ejes af
værksherren, boligforeringen. Når A har tingen forvaring til reparation,
så er han ifølge den almindelige obligationsret underlagt et simpelt
culpaansvar, formentlig med delt bevisbyrde ift. ansvaret. A kan dog
være underlagt et strengere ansvar, hvis dette følger af
servicekontrakten, så læs lige efter ansvarsregler i den.

Var i forvejen bekendt med, at A ville anvende en underleverandør ift.
reparationen (B)?

Hvis ikke i var det, så hæfter A som udgangspunkt også for sin
kontraktshjælpers uagtsomme adfærd på objektivt grundlag. Hvis I var
bekendt med det, så afhænger et krav mod A formentlig af, om A handlede
culpøst ved at anvende B som kontraktshjælper.

Der skal altså nogen flere oplysninger på banen, før man kan afgøre, om
der kan rettes et erstatningskrav mod A.

Mit bedste råd må være at I bør rådføre jer hos en advokat.

/Rune Wold

Fra : Ukendt

Dato : 29-05-05 19:12

On Sun, 29 May 2005 12:42:34 +0200 skrev Rune Wold <uu@invalid.invalid> .

>Hvis B har handlet ansvarspådragende, så kan i vel rette et direkte krav
>mod konkursboet, men det er selvfølgelig ikke meget værd.

Også vor konklussion...

> [...]
>være underlagt et strengere ansvar, hvis dette følger af
>servicekontrakten, så læs lige efter ansvarsregler i den.

Jeg har ikke serviceaftalen ved hånden, så jeg bliver dig svar skyldig. Skal se
om jeg kan finde et svar.

>Var i forvejen bekendt med, at A ville anvende en underleverandør ift.
>reparationen (B)?

Ikke som sådan. Vi har en forventning om at A løser problemet for os, men har
ikke kendskab til A's egen evne til at klare det. For os er det vigtigste at
problemet bliver løst, og vi har fuld tiltro til at A der har anbefalet,
installeret og serviceret anlægget kan leve op til opgaven.

> [...]
>bekendt med det, så afhænger et krav mod A formentlig af, om A handlede
>culpøst ved at anvende B som kontraktshjælper.

Jeg vil undersøge disse forhold. Jeg har ikke været i foreningen længe nok til
at kende den fulde historie, og derfor ikke besvare spørgsmålet om foreningen på
noget tidspunkt har haft viden om B's konkurs. Vender tilbage når jeg ved mere.

>Der skal altså nogen flere oplysninger på banen, før man kan afgøre, om
>der kan rettes et erstatningskrav mod A.

Præcist mit synspunkt, vi er ikke ude after A der gør et udmærket stykke arbejde
for os, men kan heller ikke forsvare over for vore medlemmer at der ikke sker
noget. Hulens svært at placere et ansvar her....

>Mit bedste råd må være at I bør rådføre jer hos en advokat.

Det ender det nok også med.....

Tak for svaret, Martin