bil export? tilbage betaling af afgift?
Fra : Søren Jakobsen

Dato : 29-05-05 10:18

Hej,

Jeg læste i avisen idag, at man kan exporter sin bil
og få afgift tilbage.

Nogle der ved hvilke firmaer det gør i sådanne projekter?

mvh
Søren Jakobsen

Fra : Ukendt

Dato : 29-05-05 10:51

> Jeg læste i avisen idag, at man kan exporter sin bil
> og få afgift tilbage.
>
> Nogle der ved hvilke firmaer det gør i sådanne projekter?

Det gør du da bare selv.

Nede ved tolderne kan du finde ud af hvor meget din bil kan indbringe i
retur afgift.
= det samme som ved import - 15% = (latterligt).

Derefter sælger du den bare i udlandet, efter de regler som tolderen stiller
op.

--
/Claus

HUSK VW TRÆF I TIRSTRUP, 5.-7. AUGUST 2005
www.vwfanatic.dk/Info/CGDmeeting2005.pdf

Fra : Mogens

Dato : 29-05-05 11:33

On Sun, 29 May 2005 11:50:48 +0200, "Claus Petersen"
<claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> wrote:

>Det gør du da bare selv.

Og koster 150 kr...

>Nede ved tolderne kan du finde ud af hvor meget din bil kan indbringe i
>retur afgift. = det samme som ved import - 15% = (latterligt).

Hvorfor det? - hvis der ikke var nogen afgift, ville alle
bilforhandlere "exportere", mens bilen var på lager og importere, når
den var solgt. Og dét ville give T&S en kæmpe arbejdsbyrde, hvilket vi
ikke kan være interesseret i, idet den er stor nok i forvejen...
(laaang ventetid ifm. import og endelig afgiftsbehandling)

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 29-05-05 12:01

Mogens wrote:

> Og koster 150 kr...

Nope, ikke mere, det er steget til 175,-

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - ingen Formel 1 videoer

Fra : Ukendt

Dato : 29-05-05 15:07

> [...]
> ikke kan være interesseret i, idet den er stor nok i forvejen...
> (laaang ventetid ifm. import og endelig afgiftsbehandling)

Fordi der forhindrer det frie markede.
Det ville være fint med mig om de tog 1000 kr. el. lign for at behandle en
sag. Både ved import og export.
Det kan så rigeligt betale deres arbejdsindsats.

Hvorfor skulle vi ikke kunne sælge vore bil hvor vi vil til markedesprisen
uden afgiften, når stort set alle andre lande kan ?

Fra : Mogens

Dato : 29-05-05 15:17

On Sun, 29 May 2005 16:06:40 +0200, "Claus Petersen"
<claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> wrote:

>Hvorfor skulle vi ikke kunne sælge vore bil hvor vi vil til markedesprisen
>uden afgiften, når stort set alle andre lande kan ?

Er vi enige om, at artiklen i avisen udtryk, at der er en positiv
forretning i at exportere?

Fra : Ukendt

Dato : 29-05-05 16:34

> Er vi enige om, at artiklen i avisen udtryk, at der er en positiv
> forretning i at exportere?

Aner det ikke, jeg har ikke læst artiklen.

Jeg er blot utilfreds med de 15 % fradrag, da jeg havde brug for at sælge en
3 år gammel bil, var der ingen fordel i det - tværtimod.
Så jeg var reelt bundet til at sælge den i Danmark. Hvis ikke de 15% skule
trækkes fra hvde det været muligt at holde ca samme pris som jeg fik ved at
sælge den herhjemme. 23.000 kr. er også en slags penge.

Fra : Mogens

Dato : 29-05-05 16:37

On Sun, 29 May 2005 17:33:38 +0200, "Claus Petersen"

>Aner det ikke, jeg har ikke læst artiklen.

Artiklen nævner, at man med fortjeneste kan afhænde sin brugte bil til
udlandet...

>Jeg er blot utilfreds med de 15 % fradrag, da jeg havde brug for at sælge en
>3 år gammel bil, var der ingen fordel i det - tværtimod.

Det afhænger meget af, hvilken bil der er tale om - OG om du selv har
importeret den. I sidstnævnte tilfælde har du ingen god forretning i
at exportere igen !

>Så jeg var reelt bundet til at sælge den i Danmark. Hvis ikke de 15% skule
>trækkes fra hvde det været muligt at holde ca samme pris som jeg fik ved at
>sælge den herhjemme.

Hvad sagde T&S til din klage over det?

Fra : Ukendt

Dato : 29-05-05 16:52

> Artiklen nævner, at man med fortjeneste kan afhænde sin brugte bil til
> udlandet...

OK! Der er vil ikke nogen lov imod at gøre en god handel = bedst mulige pris
for sin dunk.

> Det afhænger meget af, hvilken bil der er tale om - OG om du selv har
> importeret den. I sidstnævnte tilfælde har du ingen god forretning i
> at exportere igen !

Det kan jeg ikke helt se, så er der noget råddent der skal fixes.
Sådan burde det jo ikke være.
Hvis afgift ved indførsel = afgift retur ved udførsel, så skulle det jo gå
lige op
De 15% er skævvridende, jo mere du skal have retur, jo mere skal du betale
for det samme stykke arbejde udført af T&S.
En fast pris for behandling af sagen ville være fair.

> Hvad sagde T&S til din klage over det?

Jeg klagede ikke, jeg opgav bare projektet.
De ville koste 23.000 i "retur kommision"
Så skulle bilen kunne indbringe en meget høj pris i f.eks Tyskland.
Jeg skulle have noget der lignede 16000 Eur for en bil hvor markedes prisen
på mobile.de var ca. 11 - 13500 Eur.

Fra : Mogens

Dato : 29-05-05 17:18

On Sun, 29 May 2005 17:52:10 +0200, "Claus Petersen"

>Det kan jeg ikke helt se, så er der noget råddent der skal fixes.
>Sådan burde det jo ikke være.

Hvis du importerer en bil og efter et par år vil "returnere" den igen,
kan du ikke få mere hjem i afgift, end du har givet. Dette uagtet, at
bilen evt. er steget i pris på markedet !

>Hvis afgift ved indførsel = afgift retur ved udførsel, så skulle det jo gå
>lige op

Ja, dét må man sige - at regnestykket burde være ens...

> [...]
>Så skulle bilen kunne indbringe en meget høj pris i f.eks Tyskland.
>Jeg skulle have noget der lignede 16000 Eur for en bil hvor markedes prisen

Jeg kender en række tilfælde, hvor man har kunnet afhænde således, at
det "gik op" - men jeg er ikke uenig i, at 15% er dels en høj "pris"
og dermed en hindrende foranstaltning...

Fra : ena

Dato : 29-05-05 16:18

Sludder når en ny bil er importeret og står hos forhandleren betales først
afgift ved første indregistrering - der er ikke batalt afgift på fabriksnye
biler der står på lager og ej er indregistrerede afgiften betales først ved
indregistrering

Fra : Mogens

Dato : 29-05-05 16:19

On Sun, 29 May 2005 17:18:00 +0200, "ena" <ekk@nomail.com> wrote:

> [...]
>biler der står på lager og ej er indregistrerede afgiften betales først ved

Ved jeg godt - og vi taler her om brugte køretøjer !

Fra : Ukendt

Dato : 29-05-05 16:41

> [...]
> ikke kan være interesseret i, idet den er stor nok i forvejen...
> (laaang ventetid ifm. import og endelig afgiftsbehandling)

Jeg er egentlig ret ligeglad med om det giver dem en ekstra arbejdsbyrde som
kommer dig til gene.
Den ene gang jeg har betalt en bil fri tog det syv mdr. før den var endelig
afgjort.
De burde under alle omstændigheder arbejde lidt hurtigere, og hvis der er
mangel på folk burde de ansætte nogen.
Det gik sq* aldrig i det private erhversliv hvis vi skulle sidde og fedte 7
mdr. med et stykke papir.

De 15% fradrag er stadig forkerte, hvis du skulle have 200.000 tilbage i
afgift, modsvare de 30.000 i gebyr ikke arbejdsindsatsen fra toldvæsnets
side.
Jeg vil vove den påstand at 15% reglen kun er indført for at lægge en dæmper
på udførslen - og det er latterligt.

Fra : Mogens

Dato : 29-05-05 16:47

On Sun, 29 May 2005 17:41:10 +0200, "Claus Petersen"
<claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> wrote:

>Jeg er egentlig ret ligeglad med om det giver dem en ekstra
>arbejdsbyrde som kommer dig til gene.

Det er jeg ikke...

>Den ene gang jeg har betalt en bil fri tog det syv mdr. før
>den var endelig afgjort.

Netop et problem som jeg skriver...

>De burde under alle omstændigheder arbejde lidt hurtigere,
>og hvis der er mangel på folk burde de ansætte nogen.

Vi skal ikke have flere offentlige ansatte !

>Det gik sq* aldrig i det private erhversliv hvis vi skulle sidde
>og fedte 7 mdr. med et stykke papir.

Det findes tilfælde - start med Falck. De tangerer den rekord ifm.
klager !

>De 15% fradrag er stadig forkerte, hvis du skulle have 200.000
>tilbage i afgift, modsvare de 30.000 i gebyr ikke arbejdsindsatsen
>fra toldvæsnets side.

Nej, det er helt vildt.

>Jeg vil vove den påstand at 15% reglen kun er indført for at
>lægge en dæmper på udførslen -

Det er også indført for at dæmpe interessen...

Fra : Ukendt

Dato : 29-05-05 16:56

> Det er jeg ikke...

Forståeligt nok :)
Men er vi i det mindste enige om at bemandingen så er for lav?

> Netop et problem som jeg skriver...

> Vi skal ikke have flere offentlige ansatte !

Jo! Hvis de lave noget fornuftigt, som kommer borgerne til gode.

> Det findes tilfælde - start med Falck. De tangerer den rekord ifm.
> klager !

Måske er der derfor Dansk Autohjælp og Dansikring er i fremgang.

> Nej, det er helt vildt.

> Det er også indført for at dæmpe interessen...

2 sider af samme sag.

Fra : Mogens

Dato : 29-05-05 17:23

On Sun, 29 May 2005 17:56:21 +0200, "Claus Petersen"
<claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> wrote:

>Men er vi i det mindste enige om at bemandingen så er for lav?

Nej, det er vi ret uenige om. Jeg mener helt klart, at der er mere
end rigeligt med personale ansat.

>Jo! Hvis de lave noget fornuftigt, som kommer borgerne til gode.

Nej, reglerne skal forenkles. Det kan jo undre, at det personlige
skattesystem de sidste 15 år er ekstremt forenklet (nu plukkes man
helt), mens medarbejderantallet ikke er faldet...

>Måske er der derfor Dansk Autohjælp og Dansikring er i fremgang.

Og hvad skulle vi så gøre ift. det offentlige, som sammenligningen
eller eksemplet er anvendt for?

Fra : Ukendt

Dato : 29-05-05 17:36

> Nej, det er vi ret uenige om. Jeg mener helt klart, at der er mere
> end rigeligt med personale ansat.

Jeg er ret enige i at den offentlige sektor er for stor.
Her i Aalborg sidder der kun en lille håndfuld (3 tror jeg nok) medarbejder
der har med afgift på biler at gøre.
Og det i et kæmpe stort hus, der må kunne findes et par stykker til at
nedbringe puklen.

> Nej, reglerne skal forenkles. Det kan jo undre, at det personlige
> skattesystem de sidste 15 år er ekstremt forenklet (nu plukkes man
> helt), mens medarbejderantallet ikke er faldet...

At reglerne skal forenkles er vi enige i, og ja hvis ikke antallat af
medarbejdere er faldet kan de jo undre.
Måske reglerne ikke er så enkle alligevel.

> Og hvad skulle vi så gøre ift. det offentlige, som sammenligningen
> eller eksemplet er anvendt for?

Jeg er blank.
Eneste udvej er at arbejde sort og svindle med moms og afgifter, så er man
fri for deres indblanding :)

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 29-05-05 12:08

Søren Jakobsen wrote:
> Hej,
>
> Jeg læste i avisen idag, at man kan exporter sin bil
> og få afgift tilbage.
>
> Nogle der ved hvilke firmaer det gør i sådanne projekter?

Det gør Told & Skat

Spøg til side, så er det noget du "nemt" selv kan klare.
Du starter med et besøg hos T&S, hvor du betaler 175,- kr. herefter kan du
ringe og bestille tid til en vurdering (der er typisk ca. 3-4 ugers
ventetid, afhængigt af området).
Så møder du op til vurderingen og får set bilen efter i alle hjørner og
kanter.
Herefter venter du igen 3-4 uger, hvorefter du modtager et brev fra T&S,
hvori det fremgår hvor meget afgift du evt. vil kunne få retur ved
eksportering af bilen.

Husk dog på, at bilen IKKE må være faldet i syn, når du møder op hos T&S for
at indbetale de 175,- kr.
Afgifts beløb under 7500,- refunderes IKKE (og dette gælder efter at der er
fratrukket de 15%).
Du kan IKKE få mere tilbagebetalt, end der i sin tid er betalt i afgift på
bilen.