Brugt Laguna ?
Fra : .J.S...

Dato : 28-05-05 23:05

Brugt Lagune, er der nogle faldgruber man skal kende til ??

Har også set på Avensis, Octavia eller Passat, men de synes at tabe meget
mindre i værdi.
Det er der så måske også en grund til, men er det overdrevet ?
Måske en Renault falder mere fordi det er et lidt mindre mærke her i danmark
?

F.eks :
http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/show.asp?id=525300325&page=1

mvh/JS

Fra : Martin Bak

Dato : 28-05-05 23:15

".J.S..." <mr_nobody@nowhere.com> skrev i en meddelelse
> Brugt Lagune, er der nogle faldgruber man skal kende til ??

Reservedelene koster en bondgård, ihvertfald de dele jeg har været i kontakt
med. Så var det iøvrigt på en laguna, at 3 ud af 4 hjulbolte knækkede, da
jeg skulle skifte hjul på den. Det betød nye nav til bilen, reservedele for
omkring 5 kg, bare for at få sat sommerhjulene på :(
(F.. franske biler... )
Nå men nav´ene var alligevel modne til udskiftning, for tænderne til abs´en
var rustet væk.

Martin

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-05-05 23:15

Martin Bak skriver:

> reservedele for
> omkring 5 kg, bare for at få sat sommerhjulene på :(

5kg ?
Sukker ?
Bananer ?
Kartofler ?
Sand ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Steen F.

Dato : 29-05-05 15:41

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> 5kg ?

Kilo = 1000.
Altså 5.000

/Steen

Fra : NS

Dato : 29-05-05 16:25

Steen F. wrote:

> Kilo = 1000.
> Altså 5.000
>
> /Steen

Yes... men hvorfor står der så gram efter k? Det er en vægt enhed. Der
skulle stå kkr. eller tkr. i stedet for.

NS

Fra : Martin Bak

Dato : 29-05-05 16:34

"NS" <niels_skaaning@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Yes... men hvorfor står der så gram efter k? Det er en vægt enhed. Der
> skulle stå kkr. eller tkr. i stedet for.

I har ret allesammen, det var bare en hurtig slåfejl/tanketorsk fra min
side. Sjovt så mange indlæg der kom ud af det.

Martin

Fra : Lars Jensen

Dato : 29-05-05 16:39

Martin Bak wrote:
> "NS" <niels_skaaning@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> I har ret allesammen, det var bare en hurtig slåfejl/tanketorsk fra min
> side. Sjovt så mange indlæg der kom ud af det.

Sådan er det altid når folk skal "ride deres kæpheste" :)

På samme måde er det, når folk vil have hjælp til at "lave buler" - det
hedder altså at reparere :)

> Martin

Lars B

Fra : alexbo

Dato : 29-05-05 16:54

"Lars Jensen" skrev

> På samme måde er det, når folk vil have hjælp til at "lave buler" - det
hedder altså at reparere :)

Nu er det sjældent man ønsker en bule repareret, de fejler som regel ikke
noget.

mvh
Alex Christensen

Fra : Lars Jensen

Dato : 29-05-05 17:11

alexbo wrote:
> "Lars Jensen" skrev

> hedder altså at reparere :)
>
> Nu er det sjældent man ønsker en bule repareret, de fejler som regel ikke
> noget.

Jeg huskede faktisk også forkert!! Det var faktisk rust, folk gerne vil
"have lavet" :)

> mvh
> Alex Christensen

Lars B

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-05-05 22:26

"Steen F." skriver:

> Kilo = 1000.

Ja, men kg = kilogram

> Altså 5.000

Nej 5000 gram et eller andet

Fra : .J.S...

Dato : 28-05-05 23:30

"Martin Bak" <m_bak@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> knækkede, da jeg skulle skifte hjul på den. Det betød nye nav til bilen,
> reservedele for omkring 5 kg, bare for at få sat sommerhjulene på :(

Uff, det er for håbentligt ikke typisk ...

mvh/JS

Fra : NS

Dato : 29-05-05 10:29

Martin Bak wrote:
> [...]
> (F.. franske biler... )
> Nå men nav´ene var alligevel modne til udskiftning, for tænderne til abs´en

Afregner du penge i kg? Går du så altid rundt med en vægt på lommen og
er det ikke besværligt først at skulle udregne en kg-pris for pengene i
stedet for bare at benytte deres påtrykte værdi?

NS

Fra : Basil

Dato : 29-05-05 04:57

..J.S... wrote:
> [...]
> Det er der så måske også en grund til, men er det overdrevet ?
> Måske en Renault falder mere fordi det er et lidt mindre mærke her i

Når du køber brugt, er der en grund til at nogen biler er billigere end
andre.
Jeg har selv en bil nr. 2 som ikke er helt alm. udbredt mht. motorstørrelse
og udbredelse, det er et helvede at få reservedele til den, og nogen gange
føler man at det havde været bedre at punge noget mere ud og have købt en
alm. udbredt bilmodel.
Devicen er nok den at det er dyrt at købe billigt.
Kai

Fra : .J.S...

Dato : 29-05-05 13:05

"Basil" <Kunta@starmail.spam.co.za> skrev i en meddelelse

> [...]
> alm. udbredt bilmodel.
> Devicen er nok den at det er dyrt at købe billigt.

Ja ok, men egentligt er der vel ikke noget specielt ved dele til en Laguna
1,8 , men det bliver måske dyrt af at skulle en tur forbi Volvo importøren ?

Jeg er i syv sind , er for nærig til en ny større bil
Har også overvejet en lille ny, f.eks den ny Swift, den ser da lidt fræk ud.
Det er jo noget helt andet ikke komfort i nærheden, men den er så sprit ny
med 3 års garanti.

mvh/JS

Fra : Basil

Dato : 29-05-05 19:13

..J.S... wrote:
> Det er jo noget helt andet ikke komfort i nærheden, men den er så sprit ny
> med 3 års garanti.
>

> mvh/JS

Jeg var gået efter en ny, frem for en brugt.
Kai

Fra : KASO

Dato : 30-05-05 07:50

> [...]
> Det er der så måske også en grund til, men er det overdrevet ?
> Måske en Renault falder mere fordi det er et lidt mindre mærke her i

Den nye Laguna (som ovenstående) er en "overset" bil i DK. Derfor den lave
pris. I alle test roses bilen til skyerne for fremragende komfort og
køreegenskaber foruden en sikkerhed langt over gennemsnittet i klassen -
faktisk en af de bedste overhovedet.
http://www.euroncap.com/content/safety_ratings/details.php?id1=3&id2=90

Samtidig er bilen fremragende rustbeskyttet (i modsætning til forgængeren).
Hos http://www.vibilagare.se/rostregistret.asp står den til 5 point
(maksimum), mens nyere VW/Audi får 4 point i rustbeskyttelse.

Visse Renault-dele er dyre, men de har sænket prisen på en række
reservedele, så det afhænger lidt af, hvad man måtte få brug for. Jeg har
(haft) 2 x Scénic + 1 Mégane Coupé, og reparationerne har været sjældne. Dog
har der været problemer med el-ruder på Coupéen. Alle er/var 1.6 og kører
længere på literen end fabrikken lover (dog primært lande-/motorvej).
Skift af tandrem (+ vandpumpe) koster ca. 5.000kr. og skal ske efter
120.000km eller 4 år (hvad der måtte komme først).

Husk, at værditabet ikke stopper, når du har købt bilen. Hvis du har tænkt
dig at sælge den igen om nogle år, vil værditabet fortsat være over
gennemsnittet, men beholder du bilen i mange år, er det uden betydning.

Bedste motor til bilen er (iflg. tests) 1.9dCi (diesel). 1.8 skulle være
lidt støjende og ikke meget kraftigere end 1.6. Prøv nogle forskellige til
sammenligning for at finde ud af, hvilken motor, der passer dig bedst.

Fra : Henrik B.

Dato : 30-05-05 08:14

"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> pris. I alle test roses bilen til skyerne for fremragende komfort og
> køreegenskaber foruden en sikkerhed langt over gennemsnittet i klassen -

I teorien ja....

M.h.t. interiør og komfort, så ja, den kører fint. Der er godt med plads i
den. Men interiøret (plastikkvalitet og "feel") er ikke på niveau med f.eks.
Passat, eller den nye Avensis for den sags skyld.

Fra : KASO

Dato : 30-05-05 08:42

> "KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

> I teorien ja....

Og med stor sandsynlighed også i praksis. Dens forgænger får topkarakter hos
din foretrukne kilde: www.folksam.se

> [...]
f.eks.
> Passat, eller den nye Avensis for den sags skyld.

OK - pladsen er nu ikke på niveau med Passat - og ja til interiør - men det
er jo smag og behag, om man vil betale for et "smartere" interiør.
Personligt har jeg nu kun tillid til at Avensis'en i praksis også holder
bedre - erfaringerne med Passat'ens interiør er ikke for gode.

Fra : Hornsved

Dato : 30-05-05 09:02

> [...]
> Det er der så måske også en grund til, men er det overdrevet ?
> Måske en Renault falder mere fordi det er et lidt mindre mærke her i danmark
Laguna'en er ganske rigtigt en lidt overset fætter i DK. Mest fordi
Volvo/Renault altid har prissat den ret højt i forhold til
konkurrenterne. Jeg har selv haft to som firmabil en '99 Laguna I st.
car og en '02 Laguna II 5-dørs. Begge med 1,8 motor. Generelt bør du
gå efter én med bensinmotor. Renault bygger rigtig gode bensinmotorer.
Renault's 1,8'er kan præstationsmæssigt sammenlignes med PSA's 2,0,
bortset fra at Renault'en er mere støjsvag. 1,6'eren er også OK. Godt
bundtræk, men lidt tam i toppen, men under alle omstændigheder langt
bedre end PSA's astmastiske og uoplagte 1,8'er (som sidder bla.
406'eren). Til gengæld er er diesel'erne i Laguna ikke bedre end
gennemsnittet - og slet i sammenligning med PSA's HDI'ere. Desværre
har jeg aldrig haft lejlighed til at prøver en V6'er.

Bensinforbruget er relativt lavt for klassen 11-14 km/l, lidt afhængig
af køremåde. Dog mener jeg at Laguna II, kørte lidt længere literen -
måske fordi det ikke var en stationcar?

Serviceomkostninger har jeg ikke rigtigt noget indtryk af, men de
ligger næpper højere end andre i klassen.

Pladsforholdende i St. car versionen af Laguna I er rigtig gode.
Faktisk tror jeg man skal op i C5/Mondeo klassen for at finde noget
tilsvarende.

Jeg er ikke bekendt med at Laguna lider af nogen generelle fejl.
Faktisk er det de to eneste firmabiler jeg har haft, hvor der ikke har
været noget at brokke sig over på garantien. Har dog nogle venner, der
har en '98 Laguna I med 200.000 på tælleren. Den begynder at se lidt
træt ud i indtrækket.

Held og lykke i din søgen after bil.

Mvh
Hornsved
'04 Mondeo 2,0

Fra : KASO

Dato : 30-05-05 12:48

"Hornsved" skrev d. 30-05-05 09:02 dette indlæg :

> [...]
> gennemsnittet - og slet i sammenligning med PSA's HDI'ere. Desværre
> har jeg aldrig haft lejlighed til at prøver en V6'er.

Alle tests jeg har set, udnævner 1.9dCi som bedste motor - og
120hk-versionen er absolut også på højde med HDI-erne. Faktisk roses den
motor til skyerne i alle tests, så der må være noget om snakken. Jeg har
kun selv prøvet den i Scénic, hvor den har 300nm (mod 270 i Laguna) -
det var ganske imponerende. 1.6 er identisk med den jeg har i en Scénic
og en Mégane Coupé - den er (ifht. størrelsen) ganske effektiv og
støjsvag samtidig med at forbruget er beskedent. I en Laguna er den
næppe nogen raket, da bilen er forholdsvis tung.

V6-eren er fælles med PSA.

http://www.kandu.dk/