Man får hvad man betaler for...
Fra : Henrik B.

Dato : 28-05-05 18:03

"Hos den danske producent af udstødninger, Walker, kender man udmærket
problemet med de rustne katalysatorer. Ifølge Jossi Eiris, som er
produktchef hos Walker, er det ofte franske Citroën og Peugeot, som har
problemer med at få katalysatoren til at holde."

Fra : KASO

Dato : 28-05-05 19:48

> [...]
> problemer med at få katalysatoren til at holde."

> Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!

"Man får, hvad man betaler for" - en af Verdens mest tåbelige floskler! Hvis
man betaler merprisen for en VW ifht. en Skoda eller Seat får man -
ingenting! Det er identiske biler - men VW er dyrere. Tag f.eks. en Seat
Arosa vs. VW Lupo: Identiske biler fremstillet på sammen bånd i Wolfsburg.
Eller Polo Classic vs. Seat Cordoba: Igen identiske biler fra samme bånd.
Får man, hvad man betaler for?

http://www.vibilagare.se/rostregistret.asp

Saab 9-3 1998: Karakter: 3
Peugeot 206 1999: Karakter: 3

En dyr Saab ruster lige så lidt eller meget som en Peugeot til det halve!

Får man, hvad man betaler for?

Fra : TDN

Dato : 28-05-05 20:15

"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Peugeot 206 1999: Karakter: 3
>
> En dyr Saab ruster lige så lidt eller meget som en Peugeot til det halve!

Øh, der er da forskel på interiøret i Seat og VW, der er en bedre
plastkvalitet og kvalitet at betræk osv., men nok ikke nok til at
retfærdiggøre prisforskellen. Men her hersker markedskræfterne og hvis man
gerne betale det ekstra for VW logoet hvorfor skulle VW da så ikke tage lidt
for det.... ellers var VW da for dumme.

Mvh
Thomas

Fra : Bernhard Ege

Dato : 29-05-05 10:41

On Sat, 28 May 2005 21:14:39 +0200, TDN wrote:

> [...]
> gerne betale det ekstra for VW logoet hvorfor skulle VW da så ikke tage lidt

Og VW har selv sagt at folk ikke er villige nok til at betale prisen på
deres varer så de er tvunget til at sænke priserne (og sikkert også
kvaliteten, afhængig af hvor stor en overpris de har taget hidtil).

mvh Bernhard

Fra : Ukendt

Dato : 28-05-05 20:44

> "Man får, hvad man betaler for" - en af Verdens mest tåbelige floskler!

Enig - og hvornår mon man mon ser Hr Henrik B sige noget negativt om Saab - det ér
da besynderligt, at det kun er franske biler og enkelte tyske biler, som han
poster den slags nyheder om.

Vi har ikke set ham tage initiativ til at oplyse gruppen om Saabs utallige
motorproblemer - eller om alle de millioner af fejl og rustproblemer, der var på
de første årgange af 9-3 (dem der hed Saab 900).

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:83.94.183.121)

Fra : Martin Bak

Dato : 28-05-05 20:56

<Mogens Dam> skrev i en meddelelse

> [...]
> var på
> de første årgange af 9-3 (dem der hed Saab 900).

Når du ved det, så har du vel heller ikke brug for, at Henrik B poster info
om det? Vi har jo alle vores favoritter og vores kæpheste. Og vores
kærlighed til vores favoritter får os til at se igennem fingre med ting, der
på andre køretøjer ville være enormt irriterende. Personligt, er jeg vildt
træt af alle de franske biler i min omgangskreds, som jeg ustandseligt
bliver bedt om at reparere på. Og jeg forstår f.eks heller ikke hvorfor Golf
er så feteret en bil, jeg finder den meget meget kedeligt designet, -en helt
anonym, næsten grim kasse. Men sådan er der jo så meget..

Martin

Fra : Ukendt

Dato : 28-05-05 21:16

> Vi har jo alle vores favoritter og vores kæpheste. Og vores
> kærlighed til vores favoritter får os til at se igennem fingre med ting, der
> på andre køretøjer ville være enormt irriterende.

På mig virker det temmelig irriterende, når der er folk, der hele tiden forsøger
at nedgøre andre mærker og kun forherlige sine egne. Jeg har også mærker, som jeg
synes er tåbelige på alle måder, og selvom jeg skrev mere her i gruppen, ville jeg
da ikke lave kampagne mod de mærker, og så samtidig skamrose min egen bil - i
øvrigt også en fransk. Hvis man følger med fra sidelinien, så opdager man, at
nogle folk efter min mening ikke har ret stor troværdighed, selvom det først ser
sådan ud. Det er bare min egen mening - og så tror jeg, at jeg igen nøjes med at
læse med fra sidelinien.

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:83.94.183.121)

Fra : Henrik B.

Dato : 28-05-05 21:31

> På mig virker det temmelig irriterende, når der er folk, der hele tiden
> forsøger
> at nedgøre andre mærker og kun forherlige sine egne.

Og du ryster eksemplerne ud af ærmet, hvor jeg forherliger "mine egne" -
ik'?

> da ikke lave kampagne mod de mærker, og så samtidig skamrose min egen
> bil - i
> øvrigt også en fransk.

Surprise, sursprise......

> Hvis man følger med fra sidelinien, så opdager man, at
> nogle folk efter min mening ikke har ret stor troværdighed, selvom det
> først ser
> sådan ud.

Så luk ørene for det...

> Det er bare min egen mening - og så tror jeg, at jeg igen nøjes med at
> læse med fra sidelinien.

Ja tak...

Fra : Rasmus

Dato : 28-05-05 22:54

"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote in message

> <Mogens Dam> skrev i en meddelelse

> Og du ryster eksemplerne ud af ærmet, hvor jeg forherliger "mine egne" -
> ik'?

.....vi kan jo starte med din signatur, siger den ikke alt om dig?

/Rasmus

--
Kør fransk - Fordi livet er for kort til grimme svenske biler.....

Fra : Henrik B.

Dato : 28-05-05 23:12

"Rasmus" <SLETdetHERmaximreality@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> ....vi kan jo starte med din signatur, siger den ikke alt om dig?

Tværtimod siger den jo kun noget om deres sikkerhed - intet om kvaliteten.

Omvendt kan man jo sige at din signatur - provokation eller ej - er en meget
overfladisk bedømmelse af en bil.

Fra : Henrik B.

Dato : 28-05-05 21:26

> [...]
> Saab - det ér
> da besynderligt, at det kun er franske biler og enkelte tyske biler, som

Jeg poster blot hvad jeg nu engang finder under min surfning på nettet. Se
iøvrigt mit svar til KASO.
Og derudover kan jeg henvise til min tråd af den. 25-05-2005 kl.12.55 - "Er
dette min allersidste Saab".

> Vi har ikke set ham tage initiativ til at oplyse gruppen om Saabs utallige
> motorproblemer -

Utallige motorproblemer? Jeg er lutter øren...

> eller om alle de millioner af fejl og rustproblemer, der var på
> de første årgange af 9-3 (dem der hed Saab 900).

Millioner af fejl ligefrem!?

Da det er sjældent at der forespørges til Saab "herinde", er det naturligt
at jeg ikke skriver så meget om dem. Men hvis du går tilbage i tiden, vil du
kunne se, at jeg lægger kortene på bordet, når der spørges til de
forskellige modeller.

Derudover kan jeg da henvise til FDM's nylige bilejerundersøgelse, hvor Saab
ligger i top, hvad angår opfattet kvalitet, ejer glæde og tilfredshed med
bilerne. Hvordan var det nu lige at det så ud for de franske?

Fra : Henrik B.

Dato : 28-05-05 21:20

"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

> "Man får, hvad man betaler for" - en af Verdens mest tåbelige floskler!
> Hvis

Jeg recitere blot hvad andre udtaler. Derudover er der grunde til, at f.eks.
Pøsjø er 20 - 30 - 40.000,- billigere (407), end andre biler i samme klasse.
Det er nemli' ikke sådan at Pøsjø har fundet de vises sten, hvordan man
sparer en formue på fremstillingen af et automobil. Altså må der være skåret
nogle hjørner hist og hér. KAT'en er øjesynligt ét af de steder.

> http://www.vibilagare.se/rostregistret.asp
>
> Saab 9-3 1998: Karakter: 3
> Peugeot 206 1999: Karakter: 3
>
> En dyr Saab ruster lige så lidt eller meget som en Peugeot til det halve!

Flot at sammenligne prisen på to biler der ligger 2 klasser fra hinanden.

Fra : Rasmus

Dato : 28-05-05 23:04

> [...]
> nogle hjørner hist og hér. KAT'en er øjesynligt ét af de steder.

> Flot at sammenligne prisen på to biler der ligger 2 klasser fra hinanden.

Citroen C5 - 2001: Karakter: 4 (Med en bättre hålrumsbehandling hade C5 fått
en femma i slutomdöme)
Saab 9-5 - 2001: Karakter: 4
Saab 9-3 - 2002: Karakter 4

Citroen gav 12 års rustgaranti i 2001, Saab gav 6 år i 2001, i 2002 gav de
10 år

/Rasmus

--
Kør fransk - Fordi livet er for kort til grimme svenske biler.....

Fra : Henrik B.

Dato : 28-05-05 23:46

> Citroen C5 - 2001: Karakter: 4 (Med en bättre hålrumsbehandling hade C5
> fått
> en femma i slutomdöme)
> Saab 9-5 - 2001: Karakter: 4
> Saab 9-3 - 2002: Karakter 4

Ja, begge er udemærket rustbeskyttet - og? Hvor mange gange oftere holdere
C5'eren på værksted?

> Citroen gav 12 års rustgaranti i 2001, Saab gav 6 år i 2001, i 2002 gav de
> 10 år

Og?

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 29-05-05 20:45

> Ja, begge er udemærket rustbeskyttet - og? Hvor mange gange oftere holdere
> C5'eren på værksted?

Ja, er det ikke prisen, der er galt med sammenligningen, så kan vi da altid
finde noget andet, der gør Saab uovertruffent..

...sådan går den ene dag jo..

/Jan W Nielsen

Fra : KASO

Dato : 30-05-05 06:55

> [...]
skåret
> nogle hjørner hist og hér. KAT'en er øjesynligt ét af de steder.

Nu er 2/3 af prisen i DK afgifter. Forskellen kan rigeligt komme fra mangel
på betaling for "snobeffekt" - som hos visse andre mærker.

> Flot at sammenligne prisen på to biler der ligger 2 klasser fra hinanden.

Burde en bil - 2 klasser op og langt dyrere ikke være bedre? Får man ikke,
hvad man betaler for?
Du ignorerer helt pointen - men den passer jo heller ikke i dit
verdensbillede.....

Fra : Henrik B.

Dato : 30-05-05 08:17

> Nu er 2/3 af prisen i DK afgifter. Forskellen kan rigeligt komme fra
> mangel
> på betaling for "snobeffekt" - som hos visse andre mærker.

Jeg mener ikke at der er "snobeffekt" i hverken Ford Mondeo eller Toyota
Avensis.

> Burde en bil - 2 klasser op og langt dyrere ikke være bedre? Får man ikke,
> hvad man betaler for?
> Du ignorerer helt pointen - men den passer jo heller ikke i dit
> verdensbillede.....

Det er med rostregistret som med al anden statistik: Det skal tages med et
gran salt, da det kan læses på mange måder. Det rostregisret gør, er at de
laver deres egen bedømmelse af, dels hvad de ser, og dels hvad de mener.
Lidt ligesom EuroNCAP.

Fra : KASO

Dato : 30-05-05 08:26

> "KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg mener ikke at der er "snobeffekt" i hverken Ford Mondeo eller Toyota
> Avensis.

Næh - men du får nu heller ikke bedre kvalitet i en Mondeo. Toyota har
tidligere ligget i den billigere ende - stadig med samme kvalitet (som
tydeligvis er ganske god) - er den blevet bedre af at priserne er steget -
eller er det andre faktorer? (OK - de har forbedret sikkerheden
betragteligt, men om det giver forskellen...?)

> [...]
> laver deres egen bedømmelse af, dels hvad de ser, og dels hvad de mener.

Men begge er muligvis lidt mere troværdige kilder end Ekstrabladet - eller
hvad synes du selv?

Fra : Henrik B.

Dato : 30-05-05 08:33

> Men begge er muligvis lidt mere troværdige kilder end Ekstrabladet - eller
> hvad synes du selv?

Hvem henviser til Ekstra Bladet?

Fra : KASO

Dato : 30-05-05 08:39

> "KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

> Hvem henviser til Ekstra Bladet?

Prøv at se din egen start på tråden

Fra : Henrik B.

Dato : 30-05-05 09:04

> Prøv at se din egen start på tråden

Ja, men der referreres stadig til produktchefen hos Walker.

Fra : KASO

Dato : 30-05-05 09:15

> "KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, men der referreres stadig til produktchefen hos Walker.

Med Ekstrabladets normale "referatteknik", skal det nok tages med et gran
salt (hvilket ganske vist øger korrosionen, men...)

Jeg vil fortsat holde på at tidligere nævnte kilder er mere troværdige end
Ekstrabladets "referater"....

Fra : Casper R

Dato : 28-05-05 22:35

Hey

> "Man får, hvad man betaler for" - en af Verdens mest tåbelige floskler!
Hvis

Hmm det vil jeg ikke mene. Fx vil jeg hellere betale mere "noget" og så at
det gør det som det skal istedet for at betale for lidt og så ende med et
produkt som ikke virker særlig godt..
--

/CasperR
/89' RST

Fra : KASO

Dato : 30-05-05 07:01

"Casper R" <nospam@hop.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> det gør det som det skal istedet for at betale for lidt og så ende med et

OK - i så fald har jeg en fin - let brugt bil til dig - for kun 2.3 mill. -
til den pris må den jo fungere perfekt - ikk'

Bilen fungerer ikke nødvendigvis bedre fordi man betaler mere - den fungerer
bedre, hvis den lavet "rigtigt". Det forstod japanerne - uden at forlange en
høj pris, mens f.eks. VW, Audi, Saab og Volvo blot forlanger den høje pris
uden at forbedre kvaliteten. Alligevel er der naive sjæle, der tror på
flosklen og betaler mere, og så klamrer de sig til snobeffekt og floskler
for at retfærdiggøre at de har betalt for meget for deres bil.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-05-05 07:23

KASO skriver:

> Bilen fungerer ikke nødvendigvis bedre fordi man betaler mere

Korrekt, en Kia, eller en Lada kan også transportere dig fra A til B

> - den fungerer
> bedre, hvis den lavet "rigtigt". Det forstod japanerne

Jep - Toyota laver udemærkede biler.

> - uden at forlange en
> høj pris, mens f.eks. VW, Audi, Saab og Volvo blot forlanger den høje pris
> uden at forbedre kvaliteten.

Kvalitet af ekesempelvis motorer og drivtog er svært at forbedre i
dag, den forbedrede kvalitet kommer først til at vise sig efter
+200kkm. Til gengæld kan man gøre noget ved kvaliteten af kabinen og
udseendet, samt modstandsdygtighed mod rust. Det har et par af de
mærker du nævner der gjort.

> Alligevel er der naive sjæle, der tror på
> flosklen og betaler mere, og så klamrer de sig til snobeffekt og floskler
> for at retfærdiggøre at de har betalt for meget for deres bil.

Bevares man betaler lidt for mærket, ikke alle kronerne er brugt på
kvalitet i motor og gearkasse, men har man først været ejer af
eksempelvis en Audi og blevet vant til den kvalitet, er det svært at
slippe - anaset om du kalder det "snobeffekt" og "floskler".

Klaus (der har betalt lidt for "snobeffekt" i en Golf - not)
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : KASO

Dato : 30-05-05 08:33

> [...]
> +200kkm. Til gengæld kan man gøre noget ved kvaliteten af kabinen og
> udseendet, samt modstandsdygtighed mod rust. Det har et par af de

VW og Audi er gode til rustbeskyttelse - men iflg.
http://www.vibilagare.se/rostregistret.asp ligger de idag til 4 point, mens
f.eks. Renault (der er billigere) ligger til 5(maksimum).

Jeg kender flere eksempler på dårlig kvalitet i kabinen hos VW. Den skal jo
kun _ligne_ kvalitet, men holdbarheden er på niveau med - eller under mange
af konkurrenterne. Sæder i Passat, der kommer til at lige frotté pgr.af
udtrukne tråde, knirkende instrumentborde og et instrumentbord på Polo
(forrige generation), hvor materialerne er så spinkle, at det revner i
hjørnet - ikke imponerende - men det så godt ud som nyt.

> [...]
> eksempelvis en Audi og blevet vant til den kvalitet, er det svært at
> slippe - anaset om du kalder det "snobeffekt" og "floskler".

Sorry, men iflg. såvel flere ejere som mekanikker på uafhængigt værksted, er
kvaliteten af Audi _ikke_ højere end på andre biler - men den ligner. Det er
bare ikke godt nok for mig!

> Klaus (der har betalt lidt for "snobeffekt" i en Golf - not)

Ja - men hvis du er tilfreds - og bevidst om sammenhængen - er der jo intet
galt i det!

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-05-05 09:14

KASO skriver:

> VW og Audi er gode til rustbeskyttelse - men iflg.
> http://www.vibilagare.se/rostregistret.asp ligger de idag til 4 point, mens
> f.eks. Renault (der er billigere) ligger til 5(maksimum).

4 ?
En 2001 Golf 4 ligger til 5, en 2001 Passat gør det samme, en 2002
Passat får 5 point. 1999 Bora får 5 point.

Du er kreativ.

> Jeg kender flere eksempler på dårlig kvalitet i kabinen hos VW. Den skal jo
> kun _ligne_ kvalitet, men holdbarheden er på niveau med - eller under mange
> af konkurrenterne.

Jeg kender til det modsatte. 12 år med Golf af forskellige
afskygninger som privatbil siger mig det modsatte.

> Sorry, men iflg. såvel flere ejere som mekanikker på uafhængigt værksted, er
> kvaliteten af Audi _ikke_ højere end på andre biler - men den ligner. Det er
> bare ikke godt nok for mig!

Du har fået forkerte informationer !

> Ja - men hvis du er tilfreds - og bevidst om sammenhængen - er der jo intet
> galt i det!

Hvad tror du at not betyder ?
VW logoet på fronten kostede mig meget lidt !

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : KASO

Dato : 30-05-05 13:50

"Klaus D. Mikkelsen" skrev d. 30-05-05 09:14 dette indlæg :
> KASO skriver:

> 4 ?
> En 2001 Golf 4 ligger til 5, en 2001 Passat gør det samme, en 2002
> Passat får 5 point. 1999 Bora får 5 point.

Bemærk: Jeg skrev "idag"!
VW Caddy 1.6, 2003 : 4 point
VW Touran 1.6 FSI : 4 Point
VW Polo 2002: 4 point
Audi A4 2003 : 4 point
Audi A6 2003 : 4 point

Alle ovenstående er nye modeller - dvs. dem, der kan købes fra nye
_idag_.

> Du er kreativ.

Nej - realist. Du var kreativ i at finde gl. modeller, fra den gang de
rent faktisk _var_ godt beskyttet - men de har slækket på kvaliteten
siden - derfor skrev jeg "idag"!

> Jeg kender til det modsatte. 12 år med Golf af forskellige
> afskygninger som privatbil siger mig det modsatte.

Tjah - jeg har endnu ikke set noget, der overbeviser mig om at
kvaliteten er bedre end hos konkurrenterne.

> Du har fået forkerte informationer !

Selvfølgelig - en fagmand med mere end 50 år i branchen ved naturligvis
mindre end dig. Alle venner og kolleger med fejl på VAG-produkter har
kun mareridt - i virkeligheden optræder fejlene slet ikke. VW/Audis
tilbagekaldelser af millionvis af biler med fejl på bremser, ophæng etc.
er kun for sjov. De, der kørte galt med TT gjorde det kun for at få
opmærksomhed.

Jeg beklager, hvis virkeligheden gør ondt

> Hvad tror du at not betyder ?
> VW logoet på fronten kostede mig meget lidt !

OK - så må det være det bagpå, der er dyrt

http://www.kandu.dk/

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-05-05 14:26

KASO skriver:

> Bemærk: Jeg skrev "idag"!

Passaten er vel den til i dag (eller i går) er den ikke ?

Bora er stadigt den samme, er det ikke ?

> Audi A4 2003 : 4 point
> Audi A6 2003 : 4 point

De er begge skiftet ud i dag, det er "gamle" modeller.

> Alle ovenstående er nye modeller - dvs. dem, der kan købes fra nye
> _idag_.

Nope...

> Nej - realist. Du var kreativ i at finde gl. modeller, fra den gang de
> rent faktisk _var_ godt beskyttet - men de har slækket på kvaliteten
> siden - derfor skrev jeg "idag"!

Nej, jeg fandt golf og passat og bora, hvilket er de modeller der
kører flest af i DK.

> Tjah - jeg har endnu ikke set noget, der overbeviser mig om at
> kvaliteten er bedre end hos konkurrenterne.

Synd for dig

> Selvfølgelig - en fagmand med mere end 50 år i branchen ved naturligvis
> mindre end dig.

Selvfølgelig de fagmænd jeg kender har kun 10 år på bagen i branchen,
men deler ikke din ældre fagmands meninger, han er jo et sted mellem
65 og 75 i dag, hvis han har "mere end 50 år i branchen"

> Alle venner og kolleger med fejl på VAG-produkter har
> kun mareridt

Tjah, jeg har nu golf på 12. år, det tæller ikke ?
Min kollega der cykler rundt i en 86'er golf II 1,6D og +250kkm på
klokken uden problemer tæller heller ikke ?

Min kollega med A4 der fik skiftet bærearmen gratis tæller da helt
vildt i kvalitet mod den tildligere nævnte kolles 406'er (ham med
golfen), hvor han selv skal betale bagerste bærearme på en 406'er der
er nyere end A4'eren

> [...]
> tilbagekaldelser af millionvis af biler med fejl på bremser, ophæng etc.
> er kun for sjov. De, der kørte galt med TT gjorde det kun for at få

Jep.....

> Jeg beklager, hvis virkeligheden gør ondt

Tjah, det gør den, men det må du jo lære end dag.....

> OK - så må det være det bagpå, der er dyrt

Ikke specielt, men det er lækkert......

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : KASO

Dato : 30-05-05 15:34

"Klaus D. Mikkelsen" skrev d. 30-05-05 14:26 dette indlæg :
> KASO skriver:

> Passaten er vel den til i dag (eller i går) er den ikke ?

Næh - ny model for knapt 2 mdr. siden.

> Bora er stadigt den samme, er det ikke ?

Nope - erstattes af "Jetta".

Nope - se billederne - det er de nye modeller - de gl. fik 5 point!

> De er begge skiftet ud i dag, det er "gamle" modeller.

> Nope...

Joda - og faktum er stadig, at bilerne får 4 point!

> Nej, jeg fandt golf og passat og bora, hvilket er de modeller der
> kører flest af i DK.

Hvor finder du en Bora? Det er en ganske sjælden bil i DK - også ifht.
Caddy, Polo og Touran.

> Synd for dig

Næhh - så sparer jeg da de penge

> Selvfølgelig de fagmænd jeg kender har kun 10 år på bagen i branchen,
> men deler ikke din ældre fagmands meninger, han er jo et sted mellem
> 65 og 75 i dag, hvis han har "mere end 50 år i branchen"

Han blev 75 sidste år. Dvs. at han har set - og ser - temmeligt mange
biler gennem årene af alle fabrikater. Han har kunder med mærker fra
Lada til Rolls Royce, så jeg tror, at han kender forskellene! Samtidig
er han ikke "mærkeblind" .....

> Tjah, jeg har nu golf på 12. år, det tæller ikke ?
> Min kollega der cykler rundt i en 86'er golf II 1,6D og +250kkm på
> klokken uden problemer tæller heller ikke ?

Jo-da - og jeg kender mange med PSA biler uden problemer - og med Seat -
eller Skoda - eller .... Uden problemer. Det betyder ikke, at VAG er
bedre - eller dårligere for den sags skyld - de er blot dyrere!

> [...]
> vildt i kvalitet mod den tildligere nævnte kolles 406'er (ham med
> golfen), hvor han selv skal betale bagerste bærearme på en 406'er der

Tjah - vi har venner med en Passat, der selv måtte betale for samme
bærearm - trods at det er en kendt konstruktionsfejl på Passat/A4/A6 -
så hvad siger det? Mig bekendt er der ikke tale om en "kendt fejl" på
406....

> Jep.....

> Tjah, det gør den, men det må du jo lære end dag.....

Jeg kender virkeligheden - du prøver stadig at overbevise dig selv om at
du ikke har gjort et "dårligt" (for dyrt) køb - det er meget
menneskeligt!

> Ikke specielt, men det er lækkert......

Nydeligt - men ikke noget, jeg ville ofre penge på.
(Og til din orientering: Jeg kiggede faktisk på en Touran for nylig, da
jeg skulle vælge ny bil - men den overbeviste mig desværre ikke - så den
dumpede. Så det er skam ikke fordi jeg har noget mod mærket - jeg
betragter den bare ikke som en bedre bil en gennemsnittet...)

http://www.kandu.dk/

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-05-05 16:15

KASO skriver:

> Næh - ny model for knapt 2 mdr. siden.

Aha, hvorfor er den så ike med i statestikken ?

> Nope - erstattes af "Jetta".

Hvornår ?

> Hvor finder du en Bora? Det er en ganske sjælden bil i DK - også ifht.
> Caddy, Polo og Touran.

Jeg ser boras hver dag, det kan jeg ikke sige med hensyn til caddy.

> [...]
> biler gennem årene af alle fabrikater. Han har kunder med mærker fra
> Lada til Rolls Royce, så jeg tror, at han kender forskellene! Samtidig

Det er jeg såmænd heller ikke. Men flot klaret af en 75 årig at
servicere alle nye slags biler !

> Jo-da - og jeg kender mange med PSA biler uden problemer - og med Seat -
> eller Skoda - eller .... Uden problemer. Det betyder ikke, at VAG er
> bedre - eller dårligere for den sags skyld - de er blot dyrere!

Og lækrere....

> [...]
> bærearm - trods at det er en kendt konstruktionsfejl på Passat/A4/A6 -
> så hvad siger det? Mig bekendt er der ikke tale om en "kendt fejl" på

Nej, fabrikken anderkender den ikke.

> Jeg kender virkeligheden - du prøver stadig at overbevise dig selv om at
> du ikke har gjort et "dårligt" (for dyrt) køb - det er meget
> menneskeligt!

LOL

> [...]
> dumpede. Så det er skam ikke fordi jeg har noget mod mærket - jeg
> betragter den bare ikke som en bedre bil en gennemsnittet...)

Tjah, det er jo din personlige holdning der spiller ind der....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : KASO

Dato : 30-05-05 16:30

Fra : KASO

Dato : 30-05-05 16:34

> KASO skriver:

> Aha, hvorfor er den så ike med i statestikken ?

> Hvornår ?

http://www.bilmagasinet.dk/nyheder/default.asp?mode=1&id=3793

Nuværende Bora er som bekendt en Golf IV med udvendigt bagagerum. Golf IV er
i mellemtiden blevet til Golf V - og Jetta er baseret på denne.

> Jeg ser boras hver dag, det kan jeg ikke sige med hensyn til caddy.

> Det er jeg såmænd heller ikke. Men flot klaret af en 75 årig at
> servicere alle nye slags biler !

Bestemt - han klarer sig fint!

> Og lækrere....

Det er jo en smagssag - personligt fandt jeg Touran ret kedelig!

> Nej, fabrikken anderkender den ikke.

> LOL

> Tjah, det er jo din personlige holdning der spiller ind der....

Jeps - men sagligt begrundet

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-05-05 19:32

KASO skriver:

> http://www.bilmagasinet.dk/nyheder/default.asp?mode=1&id=3793

Så Bora findes ikke fordi afløseren kommer sidst på året ?

> Nuværende Bora er som bekendt en Golf IV med udvendigt bagagerum. Golf IV er
> i mellemtiden blevet til Golf V - og Jetta er baseret på denne.

Ja og golf stationcar er stadigt Golf IV.

> Bestemt - han klarer sig fint!

Det skriver du jo.....

> Jeps - men sagligt begrundet

Nope, personligt.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : KASO

Dato : 30-05-05 19:59

> KASO skriver:

> Så Bora findes ikke fordi afløseren kommer sidst på året ?

Bora er en "gl." model fordi en afløser eksisterer. Den er blot ikke
introduceret i DK endnu - men den sælges i USA.

IV er

> Ja og golf stationcar er stadigt Golf IV.

Det gør den ikke til en ny model. Det er meget alm. at lade enkelte
varianter "overleve" et modelskifte en periode til man har den nye variant
klar. Golf Cabriolet sprang som bekendt generationer 2 og 4 over - det
gjorde bare ikke bilernes konstruktion nyere...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-05-05 20:08

KASO skriver:

> [...]
> klar. Golf Cabriolet sprang som bekendt generationer 2 og 4 over - det
> gjorde bare ikke bilernes konstruktion nyere...

Nej, men det gør at Bora stadig er den sælgende model i Danmark.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Henrik B.

Dato : 30-05-05 19:40

> [...]
> er
> i mellemtiden blevet til Golf V - og Jetta er baseret på denne.

Bortset fra, at Jetta er det navn VW benytter i United Bluff. Hér kommer den
til at hedde Bora (heldigvis).

Virkeligheden er, at de aluminiumsbærearme på Pøsjø-biler, generelt er et
problem. Eller rettere, skal skiftes ofte.

> Jeps - men sagligt begrundet

*LOL*

Fra : KASO

Dato : 30-05-05 20:01

IV

> Bortset fra, at Jetta er det navn VW benytter i United Bluff. Hér kommer
den
> til at hedde Bora (heldigvis).

Nope - de går tilbage til Jetta-navnet (uvist af hvilken årsag)

Fra : Henrik B.

Dato : 31-05-05 08:26

> den
>
> Nope - de går tilbage til Jetta-navnet (uvist af hvilken årsag)

Så ved du mere end de tyske bilblade....

Fra : Kim Kristensen

Dato : 31-05-05 09:35

> "KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

> Så ved du mere end de tyske bilblade....

> Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!

Det skulle være ganske vist
http://www.autoteket.dk/newsarticles.asp?show=newsarticles&newsarticle=2357

Med venlig hilsen Kim

Fra : Henrik B.

Dato : 30-05-05 08:26

> [...]
> flosklen og betaler mere, og så klamrer de sig til snobeffekt og floskler
> for at retfærdiggøre at de har betalt for meget for deres bil.

Du har da slet ikke forstået, at bilejer vægter en masse kriterier
forskelligt, når de vælger bil. Som det har været diskuteret til hudløshed,
så vægter folk kvalitet forskelligt. Det er ikke kun, om en knap holder
100.000 km eller en halv mio. Det er også køreoplevelse, sikkerhed,
motorholdbarhed, kræfter, intet olieforbrug, køreegenskaber, plads, udstyr
m.m.m.

Man kan sige at den "kvalitetsforskel" der har været gennem mange år (den
nye Avensis er dog kommet efter det), på europæiske og japanske/koreanske
biler, har været forskellen på, hvor "tungt" de står på vejen. Følelsen af
tungere døre, bedre lyddæmpning, højere sikkerhed m.m. Dette er i nogens
øjne også kvalitet.

Alle der køber en bil, har hver deres kriterier de vægter højest - bl.a.:

Citroen - Gyngehest komfort
Toyota - Det må ikke gå i stykker/god service
Mazda - ----- '' -----
Alfa Romeo - Undervogn og motoregenskaber
VW - Interiørkvalitet/følelse
Audi - Som ovenstående + en smule "snobeffekt"
BMW - Undervogn, motor + en del "snobeffekt"
Saab/Volvo - Sikkerhed, kraftoverskud, understatement.
Fortsæt selv listen....

Fra : KASO

Dato : 30-05-05 08:47

> [...]
> 100.000 km eller en halv mio. Det er også køreoplevelse, sikkerhed,
> motorholdbarhed, kræfter, intet olieforbrug, køreegenskaber, plads, udstyr

Jeg har stor respekt for at man prioriterer forskelligt - blot man kalder
tingene med deres rette navn. Køreoplevelse har intet med objektiv kvalitet
at gøre - det handler om driftsikkerhed, slidstyrke, rustbestandighed....

> [...]
> tungere døre, bedre lyddæmpning, højere sikkerhed m.m. Dette er i nogens

Men det har stadig intet med "objektiv kvalitet" at gøre!

> [...]
> Audi - Som ovenstående + en smule "snobeffekt"
> BMW - Undervogn, motor + en del "snobeffekt"
> Saab/Volvo - Sikkerhed, kraftoverskud, understatement.

Jeps - alle helt acceptable preferencer!

Fra : Per Krabbe

Dato : 29-05-05 09:27

> [...]
> Eller Polo Classic vs. Seat Cordoba: Igen identiske biler fra samme bånd.

Det der så undrer mig enormt meget og nu er jeg ikke så klog (fremgår måske
også af mit spørgsmål) -

Når nu du siger de er ens ikk - hvorfor dælen sætter de så forskellige
mærker på allerede på fabrikken. Det ville da være meget nemmere at vente
indtil kunden stod i butikken. Så fik han en prøvetur i en "NO NAME" 1.8 og
når han så havde valgt så kunne ekspeditricen spørge: Hvilken bil vil du
helst have - den dyre eller den billige.

Så når kunden havde valgt - så sendte man bilen ud på værkstedet og satte
nogle mærker på og så fik kunden en Seat. Eller en.... ?

Jeg meget bange for at du er en af dem der, lige så tit kommer hjem med
Letmælk som Sødmælk.

For begge dele er jo mælk.

Hyg dig nu i din Skoda - for jeg er sikker på du har sådan en. Så os andre
der har lidt bedre råd vi vælger den dyre. Vi ved ikke hvorfor - men det gør
vi jo bare.

Fra : KASO

Dato : 30-05-05 07:26

"Per Krabbe" <must_be_changed_@scanboat.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> når han så havde valgt så kunne ekspeditricen spørge: Hvilken bil vil du
> helst have - den dyre eller den billige.

Det kaldes "marketing"! Kan man få naive sjæle for at betale mere for samme
produkt, er det fint. Derfor finder du heller ikke Seat, Skoda og VW i samme
butik - det ville gøre salget af VW særdeles vanskeligt.

> [...]
> nogle mærker på og så fik kunden en Seat. Eller en.... ?
>
> Jeg meget bange for at du er en af dem der, lige så tit kommer hjem med

Sorry - hus forbi!

> For begge dele er jo mælk.

Beklager - men du har misforstået: Der er der forskel - men i mine eksempler
_er_ det samme produkt!

> [...]
> der har lidt bedre råd vi vælger den dyre. Vi ved ikke hvorfor - men det

Sorry - hus forbi igen! Ingen Skoda i "stalden" - ej heller Seat. Det er
sørgeligt at se, at så mange VW/Audi-ejere er nødt til at forsøge at bilde
sig selv og andre ind, at det kun er mindrebemidlede "stakler", der køber
Skoda og Seat - blot for at kunne hævde sig selv. Det er fint, at du har
"bedre råd" - men penge giver desværre ikke indsigt - det viser din
tåbelige, nedladende tone. Tænk på, at Skoda- og Seat-ejerne måske bare er
mennesker med lidt bedre viden, som gerne vil have lidt mere for deres
penge. Måske får de mere udstyr - måske mere motorkraft - eller de får lidt
mere til overs til rødvin og bøffer, mens de griner af alle VW- og
Audi-ejerne.

Beklager, men det er et faktum at de nævnte eksempler (+ adskillige andre)
_er_ identiske. Det er selvfølgelig ærgeligt når illusioner brister - men
sådan er virkeligheden nogle gange.

Fra : Christian

Dato : 28-05-05 23:01

> [...]
> produktchef hos Walker, er det ofte franske Citroën og Peugeot, som har
> problemer med at få katalysatoren til at holde."

hvis en katalysator kan holde 10 år før den ruster igennem...så mener jeg
ikke der er noget galt...
den koster jo ikke kr 4510,- nærmere det halve, faktisk fra kr 1500,-
(fiat) til kr 2500 (Peugeot) hos krogslund.

> Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!

euroncap saab 900 (1997) 1½ stjerne...
Test Scores: Front 4 (25%) Side 8 (44%) Overall 12 (35%)
http://www.euroncap.com/content/safety_ratings/details.php?id1=3&id2=2

af biler testet fra 1997 var nissan primera,Peugeot 406,renault laguna,VW
passat,Opel Vectra,Audi A4 bedre....

Fra : Henrik B.

Dato : 28-05-05 23:13

"Christian" <askformail@(TDCCUSTOMER)mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> http://www.euroncap.com/content/safety_ratings/details.php?id1=3&id2=2
>
> af biler testet fra 1997 var nissan primera,Peugeot 406,renault laguna,VW

Ja, og hvis du så kigger på virkeligheden istedet for
(http://www.folksam.se), så ser det helt anderledes ud.

Fra : Christian

Dato : 28-05-05 23:25

> "Christian" <askformail@(TDCCUSTOMER)mail.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, og hvis du så kigger på virkeligheden istedet for
> (http://www.folksam.se), så ser det helt anderledes ud.

ja selv Hyundai klare sig fint...og BMW dårligt,-måske lige fordi at en BMW
nok kørere flere hurtige kilometer end en Hyundai...det betyder så også at
undersøgelsen faktisk viser noget om hvilken type chauffør der sidder i
bilerne, og om hvorstor en præmie man skal betale til Folksam da de jo kan
bruge denne undersøgelse til netop deres produkt,-forsikringer og den risiko
en bil har totalt set!,-hvis alle dem som havde en Huyndai skiftede bil med
dem som havde BMW...hvad tror du så der ville ske?,-

fakstik har dette problem været i en artikel i Berlingske Tidende...

Fra : Henrik B.

Dato : 28-05-05 23:50

> [...]
> BMW nok kørere flere hurtige kilometer end en Hyundai...det betyder så
> også at undersøgelsen faktisk viser noget om hvilken type chauffør der

Åååh Gud, ikke den violin igen. Hvis det forholdt sig som du antyder, ville
Saab og Volvo have absolutte bundplaceringer, da der kører rigtig, rigtig
mange unge "Brian'er" rundt i voldtunede Saab'er og Volvo'er i Sverige, med
ofte en del over 300 Hk. Men de ligger alligevel i top - mærkeligt ik'?

Fra : Morgan Jones

Dato : 29-05-05 06:02

> da der kører rigtig, rigtig mange unge "Brian'er" rundt i voldtunede
> Saab'er og Volvo'er i Sverige, med
> ofte en del over 300 Hk.

Arh, det er nu ikke helt sandt.

Kan vi ikke bare blive enige om at alle biler under 500k i danmark er skod.

Mvh Morgan (som hader afgifter).

Fra : Peter Weis

Dato : 29-05-05 07:41

Henrik B. wrote:

> [...]
> ofte en del over 300 Hk. Men de ligger alligevel i top - mærkeligt ik'?

Der skal du nok se på det relative tal og ikke på det absolutte.
Der kører nemlig (næsten) uendeligt mange flere Jönsson-udgaver af Volvo
og Saab rundt deroppe, komplet med malkespand og trebenet taburet.

mvh
Peter

Fra : Christian

Dato : 29-05-05 09:10

> [...]
> rigtig mange unge "Brian'er" rundt i voldtunede Saab'er og Volvo'er i
> Sverige, med ofte en del over 300 Hk. Men de ligger alligevel i top -

så der er altså en stor procent del af alle de svenske biler som er tunet
helt vildt...med andre ord hvorfor skal jeg så betale kassen i forsikring
hvis jeg har en hurtig bil muskelbil?...den er jo totalt sikker!.

Fra : Henrik B.

Dato : 29-05-05 11:22

> [...]

> helt vildt...med andre ord hvorfor skal jeg så betale kassen i forsikring
> hvis jeg har en hurtig bil muskelbil?...den er jo totalt sikker!.

FOrdi modsat USA f.eks., så betaler vi hér i Europa forsikring efter bilens
effekt - hvor meget skade den kan lave - og ikke efter, hvor sikker bilen
er. Det skyldes at det hér i Danmark er det offentlige der betaler din
sygeseng, når/hvis det går galt. Havde vi det amerikanske system, så skylle
du se nogle rejehop på forsikringspriserne.

I USA er det jo f.eks. også sådan at 200+ Hk Saab'er kører i laveste
forsikringsklasse, netop p.g.a. sikkerheden.

Fra : Christian

Dato : 31-05-05 21:15

> [...]
>
> I USA er det jo f.eks. også sådan at 200+ Hk Saab'er kører i laveste
> forsikringsklasse, netop p.g.a. sikkerheden.

aha..så bliver min danske kammerat sgu snydt derovre..han flyttede fra Utica
til NJ,-og præmien blev endnu større,-da han er nybegynder,-så han burde så
skifte sin totalt usikre Audi A4 med en Saab for at få en mindre
præmie,-han påstår at det stort set er samme ting de kigger efter derovre
som her...en Hummer er dyrere end de andre at forsikre selvom den er RET
sikker...

Fra : Henrik B.

Dato : 01-06-05 09:15

> som her...en Hummer er dyrere end de andre at forsikre selvom den er RET
> sikker...

Fordi den er stor, gør den ikke sikker...

Fra : Brian

Dato : 01-06-05 16:45

Henrik B. wrote:

> Fordi den er stor, gør den ikke sikker...

Men mon ikke det alligevel er tilfældet med en Hummer ?

/Brian

Fra : Martin Rise Christen~

Dato : 01-06-05 16:48

"Brian" <briank@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Men mon ikke det alligevel er tilfældet med en Hummer ?
>
> /Brian

Tjah - den laver jo også store skader på modparten - så derfor er den sikker
for dig der sidder i den - men den der sagsøger dig, var den ikke sikker
for.

En saab, laver måske ikke så store skader på både den selv og "modstanderen"

--
Mvh,

Martin (K)Rise Christensen
Work is for people that don't know how to ski

Fra : Henrik B.

Dato : 02-06-05 08:37

"Brian" <briank@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Men mon ikke det alligevel er tilfældet med en Hummer ?

Måske, måske ikke. Kender ikke bilen, så jeg ved ikke om der er skarpe
kanter at knalde hovedet imod, eller hvordan SRS-systemet virker/er sat op,
o.s.v.

Fra : KASO

Dato : 30-05-05 07:35

> "Christian" <askformail@(TDCCUSTOMER)mail.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, og hvis du så kigger på virkeligheden istedet for
> (http://www.folksam.se), så ser det helt anderledes ud.

Det er sjovt, at du er så glad for den undersøgelse - men alligevel ikke vil
diskutere den med mig, når jeg påpeger, at du overser, at Saab kun klarer
sig godt, fordi de øvrige biler i undersøgelsen er gamle modeller. Du
fremhævede undersøgelsen for en måneds tid siden - bl.a. med henvisning til
Laguna, men "overså" at den 5-stjernede model slet ikke var med i
undersøgelsen - ligesom de øvrige, 5-stjernede ikke var med. Dermed havde
Saab jo let spil! Da jeg gjorde opmærksom på din fejl, blev du meget tavs.

Fra : Henrik B.

Dato : 30-05-05 08:28

> [...]
> Saab jo let spil! Da jeg gjorde opmærksom på din fejl, blev du meget tavs.

Korrekt at jeg ikke kommenterede det. Kom fra det igen.

Men den med gamle bilmodeller holder jo ikke, for du kan jo bare kigge på
den tudse-gamle 900, eller 9000 for den sags skyld. De ligger stadig - 30 år
senere - godt over gennemsnittet.

Fra : KASO

Dato : 30-05-05 08:38

> [...]
> den tudse-gamle 900, eller 9000 for den sags skyld. De ligger stadig - 30

Jeps - gennemsnittet af _gamle_ biler - fra før de øvrige fabrikker begyndte
at interessere sig for sikkerhed. Der er ingen tvivl om at Saab, Volvo og
Mercedes var (og er) gode til sikkerhed i gl. dage - før andre interesserede
sig for emnet. Idag er sikkerhed en konkurrenceparameter - specielt Renault
og Toyota var hurtige til at fange denne udvikling, men andre er kommet med,
og derfor er "de gamle" ikke så suveræne mere - andre gør arbejdet lige så
godt eller bedre, men det fremgår ikke af Folksams statistik, da den kun
indeholder ældre modeller. Til gengæld er Folksam med i EuroNCAP og skriver,
at der er god sammenhæng mellem laboratorieforsøgene og virkeligheden.
Dermed mener de også, at resultaterne for de nyere modeller er realistiske -
noget du konsekvent afviser - og dermed er i modstrid med din egen
"bevisførelse" om.

Fra : Henrik B.

Dato : 30-05-05 09:09

> [...]
> realistiske -
> noget du konsekvent afviser - og dermed er i modstrid med din egen

Ja, og jeg anfægter stadig, hvad de hos EuroNCAP "mener". Se blot på NG900,
som jo på det nærmeste dumper hos EuroNCAP, hvorimod virkeligheden fortæller
noget andet (Folksam).

Én eller rettere to, for der er jo også den fra siden, siger meget, meget
lidt om en bils reelle sikkerhed. Og korrekt, sikkerhed er blevet et
konkurrenceparameter i de senere år - desværre. For det de fleste af
bilproducenterne gør, er at bygge biler der lige nøjagtig klarer EuroNCAP's
krav, og så ikke mere. Dét er sørgeligt. Der er en grund til at nogle -
f.eks. Saab - udfører 75 forskellige crashtests på deres biler. Der er en
grund til at nogle ganske få bilfabrikker har ingeniører der rykker ud til
alvorlige ulykker, sammen med redningstjenesterne - Saab, Volvo, Mercedes.

Fra : KASO

Dato : 30-05-05 13:16

"Henrik B." skrev d. 30-05-05 09:09 dette indlæg :

> [...]
NG900,
> som jo på det nærmeste dumper hos EuroNCAP, hvorimod virkeligheden

Nu er din "virkelighed" jo stadig en gammel "virkelighed". EuroNCAP er
relativ - og her klarer NG900 sig (som Laguna I) dårligt ifht. _nyere_
biler _i_samme_klasse_. Folksam viser, at den klarer sig (om Laguna I)
godt ifht. ældre/samtidige - og for en stor dels vedkommende - _mindre_
biler. Større/tungere biler (som Saab'en og Laguna'en) klarer sig
generelt bedre end mindre biler - men der er _ingen_ test fra
"virkeligheden", der viser, hvordan NG900 klarer sig ifht. f.eks. en ny
Avensis eller Laguna.

> [...]
til
> alvorlige ulykker, sammen med redningstjenesterne - Saab, Volvo,

Det er så dit postulat - din kæphest, som du ridder hver gang for
febrilsk at holde drømmen om Saab som en bil, der dog er bedre på blot 1
punkt, i live

Faktum er, at EuroNCAP består af 3 (ikke 2) test + test med barnestol,
og disse dækker langt de hyppigst forekommende ulykker. At fabrikanterne
kun designer bilerne til testen er lodret forkert - eksempelvis lavede
man forsøgsvis en test af de "små" 7-personers MPV'er med påkørsel
bagfra. Dette er ikke en standardtest - og bilerne burde derfor klare
sig dårligt iflg. dig, men en af klassens bedste i den "normale" test,
Renault Scénic (her som Grand Scénic) viste sig at klare sig fint og
også beskytte passagerer på bagerste sæder fint - et resultat af, at man
bl.a. havde forlænget bilen med 23cm for at få plads til en
deformationszone. Denne mangler mere eller mindre hos flere
konkurrenter.

Se Folksam's egen statistik:
http://www.folksam.se/forskning/trafik/utveckling.htm Sikkerheden i nye
biler er kraftigt forbedret de senere år. Hvis bilerne kun var designet
til EuroNCAP - og kun Volvo, Saab og MB lavede "rigtig" sikkerhed, ville
dette næppe være tilfældet, da ingen af dem har fået en voldsomt større
markedsandel.

Folksam skriver selv: "Folksams slutsatser
Våra jämförelser visar på ett starkt samband mellan Euro NCAP-tester och
verkliga olyckor."

Dine forsøg på at bortforklare Saab's resultater i EuroNCAP - og nedgøre
andres resultater - holder derfor dårligt vand mod dit eget
"sandhedsvidne" - Folksam.

http://www.kandu.dk/

Fra : Henrik B.

Dato : 30-05-05 13:55

"KASO" <KASO.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> fortæller
>>

> Nu er din "virkelighed" jo stadig en gammel "virkelighed". EuroNCAP er
> relativ - og her klarer NG900 sig (som Laguna I) dårligt ifht. _nyere_
> biler _i_samme_klasse_.

Der er intet "relativt" over EuroNCAP! Det er en generel bedømmelse af en
bils sikkerhed - i en bestemt klasse - i forhold til skader på dukkerne. Det
er dét der gives point efter. Ikke om én bil klarer sig bedre end den ved
siden af. Den konklusion skal man selv drage efterfølgende.

> generelt bedre end mindre biler - men der er _ingen_ test fra
> "virkeligheden", der viser, hvordan NG900 klarer sig ifht. f.eks. en ny
> Avensis eller Laguna.

Du mener altså at af alle de ulykker Saab'en har været indblandet i, så har
det udelukkende været med ældre, lettere biler? For den vil jo nok have
klaret sig dårligere, hvis det havde været ulykker, hvor nye Avensis'er og
Laguna'er havde været indblandet - qua deres vægt. Folksam kigger på alle
typer af ulykker, med personbiler indblandet, om så det er med lastbiler,
elge m.v.

> meget

> Det er så dit postulat - din kæphest, som du ridder hver gang for
> febrilsk at holde drømmen om Saab som en bil, der dog er bedre på blot 1
> punkt, i live

Saab er bedst på en række områder, sikkerhed er blot én af dem.

> Faktum er, at EuroNCAP består af 3 (ikke 2) test + test med barnestol,

Ja, ja, blah, blah, blah....fodgængertesten har INTET med bilens sikkerhed
at gøre. Eller for at du ikke skal vrøvle mere: Passagerne i bilen...

> og disse dækker langt de hyppigst forekommende ulykker.

Vrøvl fra ende til anden. Det er korrekt at langt størstedelen af alle
ulykker er frontal ulykker. Men kigger man på den konkrete hastighed og
%-del af fronten (40%). Så udgør netop denne ene sammensætning, en
forsvindende lille del af det samlede antal frontal-ulykker. Og forskellen
opstår, når hastigheden pludselig er en smule højere, viklen anderledes end
90 grader, overlappet mindre end 40% o.s.v. o.s.v.
Og det er i ALLE de andre situationer, hvor bl.a. Saab (og Volvo og mercedes
og Renault) gør sig bedre...
Det er jo ikke for sjov at Saab laver 75 forskellige crashtest. Hvor mange
laver Renault iøvrigt?

> At fabrikanterne kun designer bilerne til testen er lodret forkert -

Nope. Det er bl.a. derfor at forskellige bilproducenter kan "bestå" en
dumpet EuroNCAP-test med blot minimale justeringer: Ændring af
selekraftbegrænsningen, airbag-opsætningen o.lign.
Saab ændrede ikke på NG900, da den fik den dårlige bedømmelse i EuroNCAP, da
ingeniørerne vidste at de havde lavet deres arbejde ordentligt.

> [...]
> bl.a. havde forlænget bilen med 23cm for at få plads til en
> deformationszone. Denne mangler mere eller mindre hos flere

Du giver jo selv svaret: Den mangler hos flere konkurrenter, da man ikke
forventer denne test hos EuroNCAP. Og hold så Renault udenfor - jeg véd godt
at de er begyndt at lave seriøst sikkerhedsudvikling på det seneste. Men det
gør altså ikke alle øvrige bilfabrikanter til pioneerer.

> Folksam skriver selv: "Folksams slutsatser
> Våra jämförelser visar på ett starkt samband mellan Euro NCAP-tester och
> verkliga olyckor."

Ja, en stærk sammenhæng. Men stadig ikke 100% sammenlignelig.

> Dine forsøg på at bortforklare Saab's resultater i EuroNCAP - og nedgøre
> andres resultater - holder derfor dårligt vand mod dit eget
> "sandhedsvidne" - Folksam.

Mit postulat er stadig: Langt de fleste bilfabrikker sætter deres
sikkerhedsniveau ud fra, at kunne bestå en EuroNCAP test.

Senest har Citroen C1 bestået med 4 stjerner. Mens Renault-producerede Dacia
Logan i Autobilds test fik følgende salut: "Den Renault-producerede
billig-bil klarede sig så ringe, at der ifølge AutoBild var risiko for
"livstruende kvæstelser".

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 30-05-05 14:23

Henrik B. wrote:
> Det er jo ikke for sjov at Saab laver 75 forskellige crashtest. Hvor mange
> laver Renault iøvrigt?

Nu behøver man altså ikke at smadre 75 testeksemplarer for at lave en
sikker bil. Man designer ikke biler ud fra trial-and-error principper.
Men det kan være godt at lave tests, for at kunne dokumentere sine
sikkerhedstiltag - altså rent blær.

Mvh.

Fra : Henrik B.

Dato : 30-05-05 14:38

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Nu behøver man altså ikke at smadre 75 testeksemplarer for at lave en
> sikker bil.

Nej, men det hjælper gevaldigt, da man får et større indblik i, hvordan
bilen opfører sig i langt flere situationer. Og om de computerberegninger
man først laver, holder stik i virkeligheden.

> Man designer ikke biler ud fra trial-and-error principper.

Nu er bildesign mange ting. For mig er design det ydre. Sikkerheden er det
der ligger derunder.

> Men det kan være godt at lave tests, for at kunne dokumentere sine
> sikkerhedstiltag - altså rent blær.

Bekræftelse på, at man har gjort tingene rigtigt.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 30-05-05 14:52

> Saab er bedst på en række områder, sikkerhed er blot én af dem.

Jeg mener nok, det kan diskuteres, om Saab er "bedst" i sikkerhed - men på
hvilke andre punkter er det, at denne utrolige bil (der jo ikke kan sælges i
tilstrækkeligt antal til fortsat selvstændig overlevelse) er så
fremragende..?

/Jan W Nielsen

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 30-05-05 21:59

> [...]
> hvilke andre punkter er det, at denne utrolige bil (der jo ikke kan sælges
> tilstrækkeligt antal til fortsat selvstændig overlevelse) er så

[tavshed]

Det er jo så også svar nok - men ok - du kunne jo blive afkrævet
dokumentation..

Saab er såmænd en meget lækker bil - men lad os lige blive på Jorden, ikke.?

....også i forhold til andre mærker...

/Jan W Nielsen

Fra : KASO

Dato : 30-05-05 19:10

> [...]
> er dét der gives point efter. Ikke om én bil klarer sig bedre end den ved
> siden af. Den konklusion skal man selv drage efterfølgende.

Relativt - forstået på den måde, at pointene, der ligger til grund for
stjernerne, gives så bilerne kun kan sammenlignes indenfor samme klasse -
ikke på tværs.

> [...]
> typer af ulykker, med personbiler indblandet, om så det er med lastbiler,

Næh - jeg mener, at placeringen i Folksams undersøgelse er ifht.
"gennemsnitsbilen". Jo større/tungere bil - jo større sikkerhed (generelt).
Jo nyere bil - jo større sikkerhed (generelt). Saab er tungere end
gennemsnitsbil - og ligger i den tungeste ende, hvilket giver en naturligt
bedre placering. De Saab'er, der klarer sig bedst, er nyere end
gennemsnittet.

> Saab er bedst på en række områder, sikkerhed er blot én af dem.

> Ja, ja, blah, blah, blah....fodgængertesten har INTET med bilens sikkerhed
> at gøre. Eller for at du ikke skal vrøvle mere: Passagerne i bilen...

Helt enig mht. fodgængertest. Derfor nævnte jeg den heller ikke. De 3 er:
Front, side og pæl!
(Såehh - selv "blah" )

http://www.euroncap.com/content/test_procedures/introduction.php

> [...]
> 90 grader, overlappet mindre end 40% o.s.v. o.s.v.
> Og det er i ALLE de andre situationer, hvor bl.a. Saab (og Volvo og

Hmm - og de har naturligvis testet alle mulige kollisioner/rulninger/....?

> Det er jo ikke for sjov at Saab laver 75 forskellige crashtest. Hvor mange
> laver Renault iøvrigt?

Nok! (Ses tydeligt af resultaterne!)

> Nope. Det er bl.a. derfor at forskellige bilproducenter kan "bestå" en
> dumpet EuroNCAP-test med blot minimale justeringer: Ændring af
> selekraftbegrænsningen, airbag-opsætningen o.lign.

De lærer af en test - og ændrer efterfølgende. Det beviser da intet - du
vrøvler!

> Saab ændrede ikke på NG900, da den fik den dårlige bedømmelse i EuroNCAP,
da
> ingeniørerne vidste at de havde lavet deres arbejde ordentligt.

Eller med andre ord: De var forstokkede og ville ikke rette deres arbejde.
Eller Saab havde ikke råd til at ændre på grund af et dundrende underskud

> [...]
det
> gør altså ikke alle øvrige bilfabrikanter til pioneerer.

OK - dvs. at du nu indrømmer, at Renault er med i "det gode selvskab" - selv
om de er startet senere end Saab, Volvo og MB?

Hvordan så med Toyota, der også har adskillige 5-stjernede - og en Yaris,
der trods størrelsen klarer sig flot hos Folksam?

> Ja, en stærk sammenhæng. Men stadig ikke 100% sammenlignelig.

Sjovt nok anbefaler Folksam EuroNCAP - og "en stærk sammenhæng" må da vist
siges at være rigelig indikation!

> [...]
> Logan i Autobilds test fik følgende salut: "Den Renault-producerede
> billig-bil klarede sig så ringe, at der ifølge AutoBild var risiko for

Ja - Logan var ikke et kønt syn - men den er også konstrueret med lavest
mulig pris som udgangspunkt - og bestemt ikke bygget til vestlige normer.
Den er sikkert bedre end de Lada'er, den skal være alternativ til - men ikke
en bil jeg ville eje. Men hvad er din pointe her?

Om Saab 900 (1½ stjerne) skrev de iøvrigt (bl.a.): "Head protection was
good, though the side of the car struck the driver's chest with sufficient
force to pose _a_serious_threat_of_life-threatening_injury".

Fra : Henrik B.

Dato : 30-05-05 19:57

> Det
>>

> Relativt - forstået på den måde, at pointene, der ligger til grund for
> stjernerne, gives så bilerne kun kan sammenlignes indenfor samme klasse -
> ikke på tværs.

Og det er ikke dét jeg siger?

> Næh - jeg mener, at placeringen i Folksams undersøgelse er ifht.
> "gennemsnitsbilen". Jo større/tungere bil - jo større sikkerhed
> (generelt).

Så er det sjovt at min bil stadig er 40% sikrere end gennemsnitsbilen, til
trods for, at den vejer det samme. Og sikkerhedsudstyret er heller ikke
up-to-date. Hmmm, der må ligge noget andet bag?

> [...]
> gennemsnitsbil - og ligger i den tungeste ende, hvilket giver en naturligt
> bedre placering. De Saab'er, der klarer sig bedst, er nyere end

Stadig: Hvor meget tungere er Saab kontra f.eks. en lastbil, eller et træ,
eller en MB S-klasse eller...?

> Helt enig mht. fodgængertest. Derfor nævnte jeg den heller ikke. De 3 er:
> Front, side og pæl!
> (Såehh - selv "blah" )

Dét var vist en smutter..

> end
> mercedes
>
> Hmm - og de har naturligvis testet alle mulige kollisioner/rulninger/....?

Nej, men 75 er nu engang væsentlig mere dækkende en 3(!). Saab foretager
også rulningstests - flere forskellige.

> Nok! (Ses tydeligt af resultaterne!)

Ja, af laboratorietests'ne

> De lærer af en test - og ændrer efterfølgende. Det beviser da intet - du
> vrøvler!

Så siger vi det. DU har jo netop selv skrevet at da man pludselig lavede en
bag ende test, var det Renault der klarede det godt...

> da
>
> Eller med andre ord: De var forstokkede og ville ikke rette deres arbejde.

Igen, de vidste at de havde gjort deres arbejde ordenligt. Hvilket
virkeligheden også beviser.

> [...]
> selv
> om de er startet senere end Saab, Volvo og MB?

Jeg "indrømmer" at Renault er begyndt at tage sikkerhed alvorligt, og gøre
noget ved det.

> Hvordan så med Toyota, der også har adskillige 5-stjernede - og en Yaris,
> der trods størrelsen klarer sig flot hos Folksam?

Det samme gælder Toyota, indenfor de seneste 5 år. Det var jo iøvrigt Toyota
der i deres markedsføring for godt 10 år siden skrev: "Toyota er det første
bilmærke på det danske marked, med sikkerhedsstålbjælker i dørene, på
samtlige modeller". Og det kun 25 år efter Saab.

> [...]
> ikke
> en bil jeg ville eje. Men hvad er din pointe her?

At Renault åbenbart "sælger ud". Bor man i et vesteuropæisk land, hvor man
snakker sikkerhed, så SKAL man have 5 stjerner i EuroNCAP. Men sælger man
"bare" til et tidligere østland, så betyder folks liv og lemmer åbenbart
mindre...

> Om Saab 900 (1½ stjerne) skrev de iøvrigt (bl.a.): "Head protection was
> good, though the side of the car struck the driver's chest with sufficient
> force to pose _a_serious_threat_of_life-threatening_injury".

)) Der står netop en sådan 900 på Saab's bilmuseum, hvor en ung kvinde
blev ramt i siden af med 80 km/t af en varevogn. Hun overlevede sjovt nok,
selvom: "driver's chest with sufficient
force to pose _a_serious_threat_of_life-threatening_injury".

Fra : KASO

Dato : 31-05-05 07:31

"Henrik B." skrev d. 30-05-05 19:57 dette indlæg :

> "KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

> Og det er ikke dét jeg siger?

Du skrev, at der intet "relativt" var over EuroNCAP - derfor
præcisererede jeg blot, hvad jeg mente - det er ikke i modstrid med,
hvad du skrev!

> [...]
ikke
> up-to-date. Hmmm, der må ligge noget andet bag?

"Gennemsnitsbilen" - er gennemsnittet af bilerne på vejen - fra Fiat 500
til MB S-klasse - og her ligger alle Saab'erne i den tunge ende.
Gennemsnitsbilen er konstrueret for ca. 10 år siden - så din bil
konkurrerer mod forældede, lettere konstruktioner. Hvor mange gange skal
du have det forklaret?

> Stadig: Hvor meget tungere er Saab kontra f.eks. en lastbil, eller et
træ,
> eller en MB S-klasse eller...?

Ikke relevant i denne sammenhæng! Se ovenfor!

> Dét var vist en smutter..

OK!

kollisioner/rulninger/....?

> Nej, men 75 er nu engang væsentlig mere dækkende en 3(!). Saab
foretager
> også rulningstests - flere forskellige.

Burde de så ikke klare sig bedre ?

Hvor

> Ja, af laboratorietests'ne

Det var dog ufatteligt, at du kan være så forstokket. Se Folksam for den
gamle Laguna - den ligger på linie med Saab. Og Folksam henviser til
EuroNCAP, når der ikke er data hos dem på en model. EuroNCAP placerer
konsekvent Renault foran Saab.

> [...]
EuroNCAP,

> Igen, de vidste at de havde gjort deres arbejde ordenligt. Hvilket

Hvilket bevis? At den kan klare sig ifht. mindre, gamle konstruktioner?
Ikke så imponerende! De havde lavet en hæderlig bil efter gårsdagens
standard, men havde ikke råd til at forbedre den så den svarede til
nutidens standard. Måske havde de spildt for mange penge på overflødige
crashtests?

> [...]
> bilmærke på det danske marked, med sikkerhedsstålbjælker i dørene, på
> samtlige modeller". Og det kun 25 år efter Saab.

Ja - jeg tror ikke marketingafdelinger har forbindelse til resten af
Verdenen. Det gælder vist samtlige af slagsen - inkl. Saab's.

> [...]
man
> "bare" til et tidligere østland, så betyder folks liv og lemmer

Tjah - prøv at finde en køber til en Saab i østblokken. De har ikke råd.
De har end ikke råd til en Clio - så hvad er bedst/værst - en ringe
vedligeholdt Kadett fra 1982, en Lada eller en Logan?

> [...]
nok,
> selvom: "driver's chest with sufficient
> force to pose _a_serious_threat_of_life-threatening_injury".

Tjah - forleden kørte en person direkte ind under en lastbil i en Fiat
Punto. Føreren var uskadt. I begge tilfælde må man sige, at heldet også
har sin indflydelse! Det er iøvrigt sjovt, at en bil kun er
"livstruende", hvis der står Logan på den, men ikke, hvis der står Saab
- trods samme omtale. Kan du slet ikke se, at du er langt ude på
overdrevet nu?

http://www.kandu.dk/

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 30-05-05 09:54

"Christian" <askformail@(TDCCUSTOMER)mail.dk> wrote in message

> hvis en katalysator kan holde 10 år før den ruster igennem...så mener jeg
> ikke der er noget galt...

Vores holdte 3½ år, 175.000 km. Prugeot sagde at det ville koste ca. 5000,-
og det kunne ikke svejses.
Naboens søn svejsede det på ½ time

--
mvh / regards

Christian

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 30-05-05 10:00

> Vores holdte 3½ år, 175.000 km. Prugeot sagde at det ville koste ca.
5000,-
> og det kunne ikke svejses.

> Naboens søn svejsede det på ½ time

Man overraskes ikke - værkstederne er fyldt med løgn - desværre.

/Jan W Nielsen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 30-05-05 10:25

"Jan W Nielsen" <intetsvar@nitetsvar.dk> wrote in message
> 5000,-

> Man overraskes ikke - værkstederne er fyldt med løgn - desværre.

Det tjener jo en del mere på at sætte en ny katalysator på end 1-2 timers
svejsearbejde.
Deres (peugeot) rep. forsøg kostede mig 500 kr
Falckmanden lavede det langt bedre hjemme på perlegruset, satte et rør inden
i, det var det som naboens søn svejsede.

--
mvh / regards

Christian