TV2 formål og rettigheder vedr.
Fra : Knud Thomsen

Dato : 28-05-05 14:41

På siden spil.tv2.dk driver TV2 en række spil mod betaling.

Det undrer mig, hvorledes dette er muligt, da jeg har svært ved at
forstå internetsider med spil falder under TV2 formålsparagraffer.
Tillige er betalingsspil monopoliseret hos blandt andet tips.dk

Ud over det principielle i retten til at etablere spil sidder der en
række admin'er, som skalter og valter 100% efter forgodtbefindende. De
mener at være de rette til både at lovgive, anklage og dømme i samme
handling - også når det har karakter af personlig forfølgelse.

Kan nogen forklare mig, hvorledes TV2 har opnået disse
særrettigheder - eller om der er basis for at få lukket den aktivitet
hos TV2.

Knud

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 28-05-05 14:57

Knud Thomsen wrote:
> På siden spil.tv2.dk driver TV2 en række spil mod betaling.

I dag er TV 2 et A/S - en statsejet privat virksomhed - som ikke modtager
offentlige midler. De må udleje cykler, sælge pølser eller drive forretning
på internet - helt frit - ligesom ethvert andet A/S.

Men før TV2 blev et A/S var det reguleret ved lov, på samme måde som det i
dag er det for de licensfinansierede dele af vores TV stationer. Jeg mener
det er paragraffer som nedenstående der tillader at DR m.fl. driver anden
virksomhed.

DR's anden virksomhed

§ 14. DR kan udøve anden programvirksomhed efter reglerne i kapitel 8.

Stk. 2. DR kan udøve anden virksomhed, herunder teletjenestevirksomhed, i
tilknytning til programvirksomheden med henblik på udnyttelse af
institutionens tekniske udstyr, særlige sagkundskab m.v.

Stk. 3 DR kan oprette nye selskaber eller indskyde kapital i eksisterende
selskaber med henblik på at udøve anden virksomhed, herunder
programvirksomhed, eller med henblik på at indgå i samarbejde om
medierelaterede aktiviteter med andre virksomheder.

Stk. 4. DR's anden virksomhed, jf. stk. 1-3, skal foregå på
konkurrencemæssige vilkår. Kulturministeren kan fastsætte nærmere regler for
den regnskabsmæssige adskillelse mellem public service-virksomheden og anden
virksomhed.

Stk. 5. Kulturministeren kan fastsætte nærmere regler om DR's anden
virksomhed.

Der er en tilsvarende paragraf for TV2s regional stationer som stadig
modtager licens.

--
/Lars

Stort fælleskøb på Pioneers nye DVD-optagere:
http://www.recordere.dk/faelleskob

Fra : Jonas Kofod

Dato : 28-05-05 14:56

"Lars Ladingkaer" <ng.mail2@ladingkaer.comX> skrev i en meddelelse

> [...]
forretning
> på internet - helt frit - ligesom ethvert andet A/S.

Det giver dem jo stadigt ikke frie hænder til at drive spilvirksomhed.

Fra : Kasper Malmberg

Dato : 28-05-05 15:17

Jonas Kofod wrote:

> Det giver dem jo stadigt ikke frie hænder til at drive spilvirksomhed.

HVad mener du med spilvirksomhed ?

Jeg her lige været inde og kigge på spil.tv2.dk og det ligner da mest et
brugerbetalt "fællesskab" med mulighed for at spille og chatte med
hinanden. Og det er ikke lige hvad jeg forbinder med spilvirksomhed.
Det virker ikke til at man betaler direkte for et spil og at der er
gevinster.

MVh
Kasper Malmberg

Fra : Jonas Kofod

Dato : 28-05-05 15:29

"Kasper Malmberg" <malmbergFJERN@gmail.comFJERN> skrev i en meddelelse

> [...]
> hinanden. Og det er ikke lige hvad jeg forbinder med spilvirksomhed.
> Det virker ikke til at man betaler direkte for et spil og at der er

Jeg har heller ikke påstået at TV2 driver spilvirksomhed i og med jeg ikke
har været derinde.
Men jeg læser det af Knuds indlæg.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 28-05-05 15:39

> [...]
> hinanden. Og det er ikke lige hvad jeg forbinder med spilvirksomhed.
> Det virker ikke til at man betaler direkte for et spil og at der er

http://spil.tv2.dk/playmoney/

Der er både betaling for poletter og gevinster.

Fra : Nicolai

Dato : 28-05-05 16:08

"Jonas Kofod" <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk> wrote in message

> http://spil.tv2.dk/playmoney/
>
> Der er både betaling for poletter og gevinster.

Ingen pengegevinster.

Nicolai

Fra : Jonas Kofod

Dato : 28-05-05 16:42

"Nicolai" <news2004@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> "Jonas Kofod" <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk> wrote in message

> Ingen pengegevinster.

Det er der heller ikke i tombolaerne i Tivoli - det bliver ikke mindre
spilvirksomhed af den grund.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 28-05-05 16:47

"Nicolai" wrote

> "Jonas Kofod" wrote

> Ingen pengegevinster.

<quote>
og er du dygtig kan du vinde tilpas mange Playmoney til at købe spil.tv2.dk
merchandise eller VIP dage.
</quote>

- Peter

Fra : KNT

Dato : 28-05-05 18:41

> [...]
> hinanden. Og det er ikke lige hvad jeg forbinder med spilvirksomhed.
> Det virker ikke til at man betaler direkte for et spil og at der er

Man betaler for at deltage i spil og/eller få særlige ydelser ifm. spillene.
For min skyld må du gerne kalde det et fælleskab, men det afviger altså ikke
meget for det fælleskab man kan møde i f.eks. Netto.

Knud

Fra : KNT

Dato : 28-05-05 18:40

> [...]
> offentlige midler. De må udleje cykler, sælge pølser eller drive
> forretning på internet - helt frit - ligesom ethvert andet A/S.

Det er jeg ikke sikker på er tilfældet. En virksomheds aktiveter skulle erne
være i overenstemmelse med formålsparagraffen eller som minimum nært
beslægtet hermed.

Knud

Fra : Daniel Birch

Dato : 29-05-05 08:24

> Det er jeg ikke sikker på er tilfældet. En virksomheds aktiveter skulle
> erne være i overenstemmelse med formålsparagraffen eller som minimum nært
> beslægtet hermed.
>
> Knud

Det kan der være noget om, men da det svjv ikke fremgår af nogen lov, må det
vel være noget, som firmaets ejere (aktionærer) må påtale over for ledelsen,
hvis de finder det relevant.

Daniel

Fra : Henning Makholm

Dato : 30-05-05 03:02

Scripsit "Daniel Birch" <danielbirch@hotmail.com>

> Det kan der være noget om, men da det svjv ikke fremgår af nogen lov, må det
> vel være noget, som firmaets ejere (aktionærer) må påtale over for ledelsen,
> hvis de finder det relevant.

Det er faktisk et krav i aktieselskabsloven at selskabets vedtægter
indeholder en formålsparagraf.

Den væsentligste lovfæstede retsvirkning af formålsparagraffen synes
at være at en ledelseshandling der falder udenfor formålet, ikke kan
forpligte selskabet overfor en ondttroende tredjemand (§61, stk 1, nr 2).

--
Henning Makholm "Jeg har skabt lammeskyer, piskeris,
fingerspidsfornemmelser, polarkalotter, loddenhed,

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 28-05-05 14:54

> Det undrer mig, hvorledes dette er muligt, da jeg har svært ved at
> forstå internetsider med spil falder under TV2 formålsparagraffer.
> Tillige er betalingsspil monopoliseret hos blandt andet tips.dk

Kan man vinde kontante pengepræmier i de spil, eller betaler man bare
for at være med?

Hvis det sidste er tilfældet kan det ikke komme ind under Tipstjenestens
monopol...

--
Michael
http://gratishotel.dk

Fra : Grunt

Dato : 28-05-05 17:04

On Sat, 28 May 2005 15:41:26 +0200, "Knud Thomsen"
<knud.thomsenslet@dleteprivat.dk> wrote:
in dk.videnskab.jura

> [...]
>
>Kan nogen forklare mig, hvorledes TV2 har opnået disse
>særrettigheder - eller om der er basis for at få lukket den aktivitet

Jeg mener folketinget har debatteret spilvirksomhed hos andre end tipstjenesten,
fordi netop pokerspil på nettet startede op i meget stort omfang fra danske
websites, samt fra "udenlandskdanske" websider. Det er vist 2-4 år siden. Så
måske er lovene på området ændret ? Men ellers skulle det ikke være ubekendt for
tv2 at bryde alle regler når det drejer sig om at skrabe penge til sig, se bare
den dom de kan få for at tilsidesætte, var det tilskudsregler ?

Betalingsspil er iøvrigt ikke monopoliseret.

Dansk tipstjeneste har dog eneret til visse typer spil, men altså ikke alle
typer spil.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 28-05-05 17:15

"Grunt" <grunt@postkassefejl.dk> skrev i en meddelelse

> Betalingsspil er iøvrigt ikke monopoliseret.
>
> Dansk tipstjeneste har dog eneret til visse typer spil, men altså ikke
alle
> typer spil.

Må jeg på "sludrepludregruppens" vegne have lov til at bede om en paragraf?

Fra : KNT

Dato : 28-05-05 18:47

> [...]
>
> Betalingsspil er iøvrigt ikke monopoliseret.
>
> Dansk tipstjeneste har dog eneret til visse typer spil, men altså ikke

Debatten i Folketinget er ikke afsluttet - der er stadig en række juridiske
begrænsninger for at udbyde spil af enhver art. Tips.dk er et af de
organisationer, som har retten til at udbyde (nogen former for) spil - også
andre f.eks. Casisorne har andre spil.
Udover disse tilladelser er penge mod spil mig bekendt forbudt - derfor
undrer det mig hvad tv2 gør på det marked.

Knud .