Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
hvordan håndterer i hvidbalance ??
Fra : Jakob

Dato : 28-05-05 13:25

Jeg er begyndt at lege lidt med hvidbalance og kan jo se at det giver en
stor forskel i nogen situationer at indstille denne. Men hvordan
håndterer i dette. Justerer i hvidbalance hele tiden inden i begynder at
fotografere, det virker jo lidt omstændigt og er ikke altid muligt i P&S
situationer.

jeg prøvede at lege med det i photoshop hvor jeg tog et billede med grå
og hvidt ark, derefter tog jeg det samme uden arket. Når jeg i levels
brugte sampleren til at kalibrere grå og hvid med så blev det hvide i
billedet godt ok bedre, men en del af billedet blev helt "overstyret" i
farverne.

Derfor vil jeg lige høre hvilken procedure i bruger hvis hvidbalance
skal kunne justeres efter optagelse, og så er det måske relevant at
bemærke at jeg ikke har adgang til RAW på mit kamera, ved ikke om det
har nogen relevans i den sammenhæng.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 28-05-05 14:47

Jakob wrote:
> og er ikke altid muligt i P&S situationer.

Nej - der vil Auto være smartest.

> bemærke at jeg ikke har adgang til RAW på mit kamera, ved ikke om det
> har nogen relevans i den sammenhæng.

Jo - det har meget relevans - med Raw kan du ændre og sætte hvidbalance
efter at billedet er taget, når du kommer hjem på computeren.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Ole Larsen

Dato : 28-05-05 15:05

Jan Vestergaard wrote:

> Jo - det har meget relevans - med Raw kan du ændre og sætte hvidbalance
> efter at billedet er taget, når du kommer hjem på computeren.

Og det kan du også med jpegs

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (11.maj.2005) design og nye billeder på:

Fra : KNL DtP

Dato : 28-05-05 15:38

> Og det kan du også med jpegs

Hvordan kan man ændre hvidbalancen i en JPEG-fil, når man sidder hjemme på
computeren?

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Ole Larsen

Dato : 28-05-05 15:58

KNL DtP wrote:

> Hvordan kan man ændre hvidbalancen i en JPEG-fil, når man sidder hjemme på
> computeren?

Jeg er ret overbevist om, at du udmærket ved hvordan man ændrer farver i
en jpg-fil. Måske en strid om ord?

Fra : KNL DtP

Dato : 28-05-05 16:48

> Jeg er ret overbevist om, at du udmærket ved hvordan man ændrer farver i
> en jpg-fil. Måske en strid om ord?

Joo, det var blot ordet 'farvetemperatur' jeg studsede over, da det ikke er
denne, man kan ændre på med f.eks. Color Balance eller andre værktøjer i
Photoshop. Det er blot justering af densiteten af de tre RGB-kanaler, som i
sidste ende giver udslag i forskellige farvebalance.

Hvidbalancen påføres eller filtreres på de rå data fra sensoren i kameraet og
består af en temperatur i K og en tint. Når først filen er gemt som JPEG eller
TIF, er denne indstilling blevet påført billedet og kan ikke laves om.

Måske lidt flueknepperi, men ret skal være ret - især når der spørges direkte
til et teknik emne. Sidder man med et billede optaget i snevejr (~ 10.000 K) og
kameraet står til Tungsten (~ 3.200 K), så kan dette enorme blåstik ikke kunne
rettes i Photoshop, så man opnår helt korrekte farver - hertil skal der en
korrekt hvidbalance til.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Jakob

Dato : 28-05-05 17:26

In article <429892b0$0$78279$157c6196@dreader1.cybercity.dk>,
knl_dtp@hotmail.com says...

> [...]
> rettes i Photoshop, så man opnår helt korrekte farver - hertil skal der en

OK så moralen er at hvis det ser ud til at der er blåstik (er det det
typiske tegn på ged i hvidbalancen??) så skal den helst kalibreres inden
billedet tages når jeg nu ikke kan gemme i raw.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Ole Larsen

Dato : 28-05-05 19:44

KNL DtP wrote:

> [...]
> Photoshop. Det er blot justering af densiteten af de tre RGB-kanaler, som i
> sidste ende giver udslag i forskellige farvebalance.

Farvetemperatur forekommer ikke hvor jeg har udtalt mig. Det gør
"hvidbalance"

> [...]
> rettes i Photoshop, så man opnår helt korrekte farver - hertil skal der en

Nej, ikke korrekte farver (farvesammensætning/gamut, måske)meeen hvad
som helst kan gøres hvidt hvor som helst. Det interessante er at gøre
det der skal være hvidt, hvidt. Og det kan man gøre i jpeg såvel som i
raw. Det var blot det, jeg kommenterede.

Fra : KNL DtP

Dato : 28-05-05 19:51

> Farvetemperatur forekommer ikke hvor jeg har udtalt mig. Det gør
> "hvidbalance"

Ups - dårlig quoting fra min side.

> [...]
> det der skal være hvidt, hvidt. Og det kan man gøre i jpeg såvel som i
> raw. Det var blot det, jeg kommenterede.

Du har helt ret - jeg læste det blot som hvidbalance > farvetemperatur, men det
er jo ikke korrekt antaget. Beklager :)

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Jakob

Dato : 28-05-05 17:16

In article <4298763c$0$168$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
jan@jve.invalid says...

> Jo - det har meget relevans - med Raw kan du ændre og sætte hvidbalance
> efter at billedet er taget, når du kommer hjem på computeren.

Ahh ok, en fordel ved raw så :0)

Tak for informationen

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Henrik Villadsen

Dato : 28-05-05 22:23

On Sat, 28 May 2005 18:15:30 +0200, Jakob <no@mail.com> wrote:

>In article <4298763c$0$168$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
>jan@jve.invalid says...

>Ahh ok, en fordel ved raw så :0)
>
>Tak for informationen

Prøv også at se filmen "creative camera raw 22:58 (41.1 MB) " på denne side:

http://movielibrary.lynda.com/html/modPage.asp?ID=131

Jeg synes der er nogle gode tips til Photoshop's Camera RAW i den..
--
Henrik

Fra : KNL DtP

Dato : 28-05-05 15:54

"Jakob" <no@mail.com> skrev i en meddelelse

> Men hvordan
> håndterer i dette. Justerer i hvidbalance hele tiden inden i begynder at
> fotografere, det virker jo lidt omstændigt og er ikke altid muligt i P&S
> situationer.

Hvis du skyder JPEG, og ikke efterfølgende i postproduktionen har mulighed for
at justere på RAW-billeder, så finders der tre måder at klare hvidbalancen på:

- Lad kameraet stå på Auto Whitebalance. I mange tilfælde vil den ramme
nogenlunde rigtigt. Belysning så som lysstofrør samt blandinger af dagslys og
kunstigt vil give problemer.

- Brug de forud programmerede hvidbalance-indstillinger så som Daylight,
Tungsten, Shade ect. Du kan derved vælge en lidt varmere farvetone til
udendørsbilleder. Ofte vil lysstofrør stadig give problemer.

- Bruge en neutral hvid/grå/sort genstand som reference. Nogle kameraer skal
fotografere objektet og derefter sætte en aktuel hvidbalance ud fra dette, mens
andre blot skal pege på et gråt stykke pap og trykke Set. Denne metode sikrer
helt perfekte hvidbalancer (og eksponeringer), men kan være lidt tung at danse
med. Husk dog på, at så længe du befinder dig i samme belysning, så vil
hvidbalancen være stort set uændret. Derfor kræver det ikke så mange
kalibreringer med det grå pap.

> Når jeg i levels
> brugte sampleren til at kalibrere grå og hvid med så blev det hvide i
> billedet godt ok bedre, men en del af billedet blev helt "overstyret" i
> farverne.

Har du en eksempel på dette fænomen? Normalt vil kan kunne finde et neutralt
punkt med Levels pipetten og justere farvebalanen med dette.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Jakob

Dato : 28-05-05 17:15

In article <4298861c$0$67258$157c6196@dreader2.cybercity.dk>,
knl_dtp@hotmail.com says...

> [...]
> nogenlunde rigtigt. Belysning så som lysstofrør samt blandinger af dagslys og

Det var det jeg fandt ikke gav tilstrækkeligt godt resultat. Det var en
situation hvor jeg fotograferede noget hvidt i skygge men med masser af
sol i ca. 50% af billedet. Det hvide fik en ret blå tone.

> - Bruge en neutral hvid/grå/sort genstand som reference. Nogle kameraer skal
> fotografere objektet og derefter sætte en aktuel hvidbalance ud fra dette,

Det prøvede jeg efterfølgende og det ser ud til at være det der giver
det bedste resultat. I manualen står der at der skal indstilles på en
hvid flade så det har jeg prøvet. Jeg har dog også hørt om de her
gråkort til at indstille på men det kræver vel at kameraet er lavet til
at indstille "hvidbalancen" på et gråkort eller ???

> Har du en eksempel på dette fænomen? Normalt vil kan kunne finde et neutralt
> punkt med Levels pipetten og justere farvebalanen med dette.

Ha ha nej det har jeg desværre ikke lige nu. jeg havde et par billeder
hvor problemet var hvilket ansporede mig til dette, men jeg smed dem ud
og ville tage et par andre. Nu har solen flyttet sig og problemet er
ikke så udbredt mere, så det må lige vente til situationen er den samme
igen :0)

Men tak for dine råd

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Kenneth K.

Dato : 28-05-05 18:57

On Sat, 28 May 2005 14:25:09 +0200, Jakob <no@mail.com> wrote:

> [...]
> skal kunne justeres efter optagelse, og så er det måske relevant at
> bemærke at jeg ikke har adgang til RAW på mit kamera, ved ikke om det

Nu bruger jeg for det meste RAW og derfor står hvidbalancen næsten altid
på auto, så det er ikke noget jeg bekymrer mig om. Bruger jeg endelig JPG,
stilles kameraet på de faste hvidbalance instillinger (sol, skygge,
overskyet osv.), det er næsten altid godt nok. Ellers kan man som du
nævner finjustere i Photoshop.

Istedet for at bruge pipetterne i Levels kan jeg anbefale "auto color".
Tryk på options i Levels eller Curves og juster farvebalancen ved at
justere "midtones". Start med en neutral grå og juster bagefter blå eller
rød op/ned efter behag. Det virker glimragende.

http://www.creativepro.com/story/feature/17164-1.html - her en længere
artikel om emnet.

vh,
Kenneth

--
http://photoblog.pinx.dk - a picture a day

Fra : Jakob

Dato : 28-05-05 19:38

In article <op.srhytc1m8jage9@kk>, fake@fakemail.it says...

> [...]
> justere "midtones". Start med en neutral grå og juster bagefter blå eller
> rød op/ned efter behag. Det virker glimragende.

OK tak for svaret og linket, det vil jeg kigge på.

--
Venlig hilsen

Jakob