jehovas vidners nedtur
Fra : Live4Him

Dato : 31-05-01 23:24

På :
http://www.geocities.com/Athens/Atrium/6023/
kan man iøvrigt se af statistikkerne, at JV i Skandinavin er for
nedafgående, og jeg kan kun glæde mig over dette. Færre bliver indrulleret i
bevægelsen, mens flere flygter derfra.

jørgen.

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 01-06-01 07:21

Live4Him <au_536@lite.dk> skrev...

> [...]
> kan man iøvrigt se af statistikkerne, at JV i Skandinavin er for
> nedafgående, og jeg kan kun glæde mig over dette. Færre bliver indrulleret

Det er mit indtryk, at der generelt er dalende tilgang til de nye religioner
og bevægelser herhjemme. Mange års kritik og dårlig presse har åbenbart haft
en effekt. Eller også er danskerne blevet mere skeptiske overfor
organiserede, religiøse tiltag.

Til gengæld ser man så en markant stigning, inden for den uorganiserede nye
religiøsitet, New Age, som vinder frem overalt i vores samfund.

Christina

Fra : Mr. D

Dato : 01-06-01 07:41

Christina Puhakka Egholm <christina.egholm@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9f7c6h$9so$1@sunsite.dk...
> [...]
åbenbart haft
> en effekt. Eller også er danskerne blevet mere skeptiske overfor

....eller mere lade

> Til gengæld ser man så en markant stigning, inden for den
uorganiserede nye
> religiøsitet, New Age, som vinder frem overalt i vores samfund.

New Age passer bedre til det samfund, vi efterhånden har fået bygget op.
Ikke blot de nye bevægelser, men også "det gamle hus" har tomme sale og
kirkerum. jeg tror, at der er flere ting, der gør dette:

1) "Det gamle hus" og frikirkerne er baserede på fællesskab,
hovedsageligt fællesskab i gudstjenesten. Med telefon, fax, PC,
internet, fjernsyn, hjemmebiograf og microbølgeovn har vi efterhånden
fået vænnet os til at søge hjemmets glæder frem for at gå til sådanne
ting. Det er så utroligt svært at få folk ud til f.eks.
"vækkelsesmøder". Ikke som for blot 50 år siden, hvor man kunne fylde
forsamlingshuset, når vækkelsesprædikanten kom til byen.

Her er New Age så utroligt kloge. Man behøver ikke rejse sig fra
lænestolen for at deltage i new Age. Man behøver ikke gå til ugentlige
møder osv. men de findes så mange måder at tilegne sig new Age på. Det
behøver ikke være en viljessag.

2) Det personlige engagement er faldet i den vestlige verden. Ingen
kæmper mere for det politiske liv, ingen kæmper for de fattige i Afrika
og Røde Kors, ingen kæmper for de faglige rettigheder, ingen kæmper for
det kristne evangelium. Dette ligger ellers i kirkens inderste væsen,
men også her er kirken en dinosaur.

New Age opfordrer ikke på samme måde i første omgang til personligt
standpunkt, og fremlægger ikke en sag, man behøver gå ind i med liv og
sjæl. Man kan blot "være" og "mene".

3) I modsætning til de fællesskabsorienterede kirker, har New Age lagt
sig ind på behandlerhylden, som også giver dem vind i sejlene. Vi går
til tandlægen og får behandlet vore tænder, til lægen og får behandlet
vore knyster, til socialvejlederen og får behandlet vores boligtilskud,
til terapeuten og får behandlet vores dårlige knæ, til advokaten og får
behandlet vores skilsmissesag, til BR og får behandlet vores dårlige
samvittighed over for vore børn og til New Age og får behandlet alskens
dårligdomme. Kirkerne tilbyder ikke i samme udstrækning et uforpligtende
behandlersystem, og kan ikke lade sig reducere til ydelse mod betaling.

Dette er et problem

Mr. D

Simon Griis

Fra : Niels Steg

Dato : 01-06-01 10:05

"Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
og
> kirkerum. jeg tror, at der er flere ting, der gør dette:

Er NA begyndt at kalde sig New-Age, eller dækker begrebet stadigvæk en
bred vifte af alternative beskæftigelser såsom religiøse tiltag,
alternative behandlingsformer o.a.

> [...]
> "vækkelsesmøder". Ikke som for blot 50 år siden, hvor man kunne fylde
> forsamlingshuset, når vækkelsesprædikanten kom til byen.

Spørgsmålet er hvem vækkelserne skal ramme - de sovende kristne eller de
ufrelste..

Hvis det er de første - tjaa, så skal vækkeuret sættes - aktiveres
- og så skal de kristne have morgenmad på sengen så de kan vågne
ordentligt
- derefter skal de hentes i et behageligt transportmiddel og køres
til prædikanten
- derefter skal de have besked på at høre efter og glemme alt hvad
de tidligere har lært
- derefter skal de overbevises om at det er rigtigt hvad prædikanten
siger
- først derefter er der en svag mulighed for at de hører efter med
mindre der er nogle der rasler med kaffekopper (hvor er min termokande)

Hvis det derimod er de ufrelste der skal vækkes gør prædikanterne altid
nogle gevaldige fejl
- de forventer at der er en bygning de kan prædike i
- de forventer at de kristne inviterer ufrelste til møderne
- de forventer engagement
- de prædiker til de kristne

zz

> [...]
> lænestolen for at deltage i new Age. Man behøver ikke gå til ugentlige
> møder osv. men de findes så mange måder at tilegne sig new Age på. Det

Luskede løgnere alle til hope

> [...]
for
> det kristne evangelium. Dette ligger ellers i kirkens inderste væsen,

ak.. dinoerne uddøde

> New Age opfordrer ikke på samme måde i første omgang til personligt
> standpunkt, og fremlægger ikke en sag, man behøver gå ind i med liv og
> sjæl. Man kan blot "være" og "mene".

Lyder godt

> [...]
uforpligtende
> behandlersystem, og kan ikke lade sig reducere til ydelse mod

Jo da, man skal bare mene som de andre, så går til nadver til syndernes
forladelse og går hjem igen med en behandlet samvittighed og med den
overbevisning at man er som de andre og derfor god nok.

> Dette er et problem

Hvorfor, vores Bibel fortæller os jo at det er den vej det skal gå . .

Spørgsmålet er vel, om vi vil gå samme vej, og dø

eller vågne op!

Niels

Fra : Mr. D

Dato : 05-06-01 13:17

Niels Steg <niels.steg@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:OWIR6.39$Gy5.5589@news.get2net.dk...
> [...]
>
> Er NA begyndt at kalde sig New-Age, eller dækker begrebet stadigvæk en
> bred vifte af alternative beskæftigelser såsom religiøse tiltag,

Det dækker stadig den brede vifte...

> Spørgsmålet er hvem vækkelserne skal ramme - de sovende kristne eller
de
> ufrelste..

først de sovende kristne...

> zz

Du skal op nu, Niels

> Hvorfor, vores Bibel fortæller os jo at det er den vej det skal gå . .
> Spørgsmålet er vel, om vi vil gå samme vej, og dø
> eller vågne op!

Yes

Mr. D

Simon Griis
www.amen.nu

Fra : Lyrik

Dato : 01-06-01 23:45

"Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk> wrote in message

> [...]
> og Røde Kors, ingen kæmper for de faglige rettigheder, ingen kæmper for
> det kristne evangelium. Dette ligger ellers i kirkens inderste væsen,
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Ikke helt enig. Kristendom skal udmønte sig i fællesskab. Fællesskab skal
være af åndelig karaktér.
Hvordan man har dette fællesskab, er op til de enkeltes initiativ.

Gamle samværsformer er afløst af nye. Som her i dk.livssyn.kristendom. En
ny slags forsamling, en slags synagogefællesskab. Eller et forsamlingshus.
Men måske mere synagogefællesskab. For kvinderne opholder sig i stilhed på
balkonen, mens mændene ordner verdenssituationen på gulvet.

Broder "kustode" har fået trange kår, heldigvis! "Læresætninger" bliver
ikke sådan bare slugt råt, enhver læresætning må tilkæmpe sig en plads i
konkurrence med andre læresætninger.

Derfor har Jehovas Vidner måttet forbyde deres medlemmer at bruge
debatgrupperne. For de ønsker at bevare "kustodediciplinen".

Jeg hører også "frikirkepræsten" brokke sig her. Fodslaget er
truet!Han kan ikke lokke og henrive med sin store personlighed. Hans små
sorte bogstaver er lige så kedelige som alle andre små sorte bogstaver.
Hans maratonindlæg bliver slet ikke læst, hvis de er kedelige og
docerende.Hans store klogskab kan lige tjekkes i Encyclopædia
Brittannica, som for det meste er klogere.
Fru Hansen med Brittannica er måske klogere, end pastoren uden.

At fællesskabet finder nye samværsformer skulle da ikke undre.
Medierne er frataget deres monopol på nyhedsformidling. Den enkelte river
nyhedsformidlingen til sig og alle kan bidrage og deltage, på et passivt
eller et mere aktivt plan.

Nu kan den enkelte være politisk eller religiøst aktiv uden at få at vide
at han skal tie stille.
Og slagkraften er slet ikke ringe! Ellers ville firmaer ikke ofre millioner
på at komme på nettet.
Hvorfor ikke få det bedste ud af disse nye samværsformer?

Vi bliver ikke distraheret af søster "smarts" korte skørter og stilethæle
i vores kontemplation.

Dette samvær er rent åndeligt! Det er ligefrem svært at blive kødeligt
syndig i dette fællesskab.
Lutter fordele.

Personer respekteres for deres meninger som hele tiden kan tjekkes af, da
de er på skrift.
Jeg ser ikke samværet som værenede smallere. Meget bredere tvært imod. Og
efterhånden som kendskabet breder sig, vil der udvikle sig nye former. Tænk
på en gruppe med 1000 daglige indlæg!

Der vil så udmønte sig Cybermenigheder, i stil med den nu herostratisk
berømte dk.katolik.

Slut nu! for langt!
Jens

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 02-06-01 08:59

"Lyrik" <lyrik@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Derfor har Jehovas Vidner måttet forbyde deres medlemmer at bruge
> debatgrupperne. For de ønsker at bevare "kustodediciplinen".

Er det virkelig sandt?
Hvor har du det fra?

Kadaverdisciplin og religion bør ikke høre sammen!

Med venlig hilsen
Bodil - en ikke tavs kvinde på balkonen!

Fra : Claus

Dato : 02-06-01 09:21

Bodil Grove Christensen skrev i meddelelsen
<9fa6cv$jrc$1@news.inet.tele.dk>...

>Er det virkelig sandt?

Jeg tror ikke at dette er dikteret. Der er JVfolk der pipper en gang
imellem. Og der er ingen tvivl om at deres store bibelkendskab ville
gavne dem i et forum som dette. Sagen er nok snarere at deres job er at
gå fra dør til dør, ikke at chatte på nettet. Fordi: Siger en JV noget
forkert vil dette udlægges som hele JV`S officielle lære. Hele
bevægelsen bliver jo hårdt fordømt ved enhver lejlighed så de må passe
på.

Hilsen Claus.

Fra : Kjaer

Dato : 03-06-01 11:16

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@post.8.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Er det virkelig sandt?
> Hvor har du det fra?
>
> Kadaverdisciplin og religion bør ikke høre sammen!

Det er sandt at det "bør" de ikke, men de gør det altså i de foreninger og
sekter jeg kender. Især "indre mission"

Fra : Mr. D

Dato : 05-06-01 13:15

Lyrik <lyrik@vip.cybercity.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9f961p$2d2f$1@news.cybercity.dk...

> [...]
skal
> være af åndelig karaktér.
> Hvordan man har dette fællesskab, er op til de enkeltes initiativ.

Her er jeg til gengæld enig med.

> [...]
stilhed på
> balkonen, mens mændene ordner verdenssituationen på gulvet.

Og her er jeg absolut ikke enig. Dette er et menings- og
argumentationsfællesskab. Ikke et menighedsfællesskab.
Menighedsfællesskab kan man kun have med rigtige mennesker med rigtige
ansigter, rigtige følelser og rigtige ligtorne, man kan træde på. Det
ville være et selvbedrag at bilde sig ind, at fordi man kan sige sin
mening i cyberspace, så er man med i en Guds menighed.

> Broder "kustode" har fået trange kår, heldigvis! "Læresætninger"
bliver
> ikke sådan bare slugt råt, enhver læresætning må tilkæmpe sig en plads
> konkurrence med andre læresætninger.

Sådan har det altid været. Forskellen på dette "gamle" og cyberspace er
blot, at i cyberspace kan alle have en mening og alle danne
læresætninger. Jeg deler ikke din begejstring for dette.

> [...]
> Brittannica, som for det meste er klogere.
> Fru Hansen med Brittannica er måske klogere, end pastoren uden.

Den er god nok...

> Dette samvær er rent åndeligt! Det er ligefrem svært at blive
kødeligt
> syndig i dette fællesskab.
> Lutter fordele.

Du har ret i, at det er svært at blive kødelig og syndig i et internetsk
fællesskab. Netop derfor skal man ikke lade sig forlede til at tro, at
dette er en menighed. At vores smavær her er åndeligt er jeg også uenig
i.

Nej du, her boltrer den sig, som altid har villet være prædikant, men
aldrig har fået lov, her svinger "forkynderTarzan" sig i lianerne. Her
kommer den til orde, som synes at have den store åbenbaring, som ingen i
hele verden vil tage imod. Her kan man skabe sig et navn uden indsats og
et ry uden arbejde, modgang og mennesker som er imod.

Mr. D

Simon Griis
www.amen.nu

Fra : Lyrik

Dato : 09-06-01 19:17

> [...]
> hele verden vil tage imod. Her kan man skabe sig et navn uden indsats og
> et ry uden arbejde, modgang og mennesker som er imod.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Ja! Her kommer de til orde, som aldrig kunne komme til orde i officielle
forsamlinger, på grund af broder "Forstander" og hans villige flok af
"kustoder", der som bedre politibetjente sørgede for "den rene lære."

Her kommer de til orde som sad og kedede sig under broder "Godt betalts"
uendelige lange søvndyssende "forelæsninger" om "glæden ved at give"
uendelige økonomiske saltvandsindsprøjtninger til "Godt betalts" villa,
Volvo, vovse og 5 uvorne unger.
Her skaber de sig et navn, de som aldrig blev fundet værdige til et navn,
men mest optrådte som "broder plankeværksmaler."

Her er de, dem verden ikke regnede for noget, de psykiatriske patienter,
undermålerne, de, der villigt lod sig træde i ansigtet.
Her får de for første gang mæle. Her uden for kustodernes lange uniformerede
fangearmes rækkevidde.

Her kan "sande læresætninger" om "åndsdøbte sofarækkekristne" diskuteres af
de som sad ved deres fødder og ventede på, at det skulle blive deres tur.

Og deres ord høres, og de bliver berømte, eller vækker afsky, men de
eksisterer, de er!

Jens

Fra : Mr. D

Dato : 09-06-01 22:40

Lyrik <lyrik@vip.cybercity.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9ftpci$2oa5$1@news.cybercity.dk...

> "Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk> wrote in message
>
> Og deres ord høres, og de bliver berømte, eller vækker afsky, men de
> eksisterer, de er!

Det var virkelig et flot stykke, du skrev her, Lyrik. Det ville næsten
være en skam at være uenig i en sådan smuk ordflom, hvilket jeg
selvfølgelig er

Mr. D

Fra : Live4Him

Dato : 01-06-01 13:45

"Christina Puhakka Egholm" <christina.egholm@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:9f7c6h$9so$1@sunsite.dk...

> Til gengæld ser man så en markant stigning, inden for den uorganiserede
nye
> religiøsitet, New Age, som vinder frem overalt i vores samfund.
~~~~~~~~~~~~~~
Jeg tror det bla. er fordi folk søger oplevelser og noget konkret de kan
bruge i hverdagen. Overfor dette ønske og behov i befolkningen står så
mastodonten fokekirken, som med få undtagelser har leveret en tom kristendom
uden oplevelser eller tiltag mennesker kan bruge. Folkekirken har næsten
vaccineret befolkningen mod kristendom, ved at fremstille det som noget dødt
ligegyldigt noget. Undtagelserne er de folkekirker der eks. praktisere bøn
for syge og forholder sig praktisk til menneskers behov og liv.

Jeg tror at folk er trætte af tom religion og sakramentalisme - de vil have
noget de kan bruge her og nu. Åndelige oplevelser, åndelig virkelighed.
Dette tilbyder New-Age, men folk får også åndelige oplevelser i de
kristne-karismatiske cirkler, hvor nådegaverne får lov at virke. Frie
karismatiske menigheder der møder folks behov gennem nådegaver, kærlighed,
og et sundt fællesskab, tror jeg vil opleve vækst i fremtiden.

jørgen.